• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensipyörän ostaja kaipaa vinkkejä (Honda Shadow 600 tai 750 kiikarissa)

Kadulla absit on hyvät, koska kaikenlaista paskaa ja liukastetta on kadut täynnä. Ratamopossa ei ole abseja, niin siihen en osaa ottaa kantaa.

Omat kokemukset ja käsitykset yleistäen:

Tavalliseen liikenteeseen ABS:t ehdottomasti, kaikkeen mahdolliseen ääriajamiseen on varmasti ok että kuski vastaa 100 % "ajon hallinnasta".

2014 kesästä ajellut Honda Transalp XL700VA :lla (ABS) ja tunnollisesti yrittänyt käyttää reippaasti etujarrua pysähtymiseen (kuten kevarikorttia 1987 ajaessani opetettiin), ja äkkitilanteissa aivan suruton täysi puristus. ABS:t on pelastanut jonkun kymmenen kertaa liukkailla (vettä, pölyä jne.) tiemerkinnöillä, ratikkakiskoilla, hiekoitushiekoilla jne. Öljyä ja polttoainetta löytyy tieltä, pölynsitomisaineet, teräskannet (kaivot, lautat, sillat,..), puukannet jne. on käsittämättömän liukkaita yllättävissä äkkitilanteissa.

Soralla ja muulla pehmeällä alustalla ABS takajarru ei kyllä hidasta juuri lainkaan. Motojyskyn opeissa 250 cm3 ei-ABS jarrullisella opin luottamaan itseeni ja nyt jarrutan Transalpilla soralla ja muulla pehmeällä alustalla äkkitilanteissakin vahvalla etujarrun puristuksella ja prätkä pysyy pystyssä ja pysähtyy (ABS tekee töitä usein ja paljon). Jopa savella ~puolitan jarrutusmatkan aikaisempaan.

Joka tapauksessa prätkää kuuluu ajaa aktiivisesti eikä "kyydissä istuen" ihan omankin turvallisuuden takia ja toki on hyvä että kyseisen prätkän ominaisuudet on hallussa: minulle ABS:n tuomat plussat ja miinukset sopii ~erinomaisesti ja sopeutan itseni ja ajamiseni niihin ja olen todella tyytyväinen kokonaisuuteen (kunnes käyn koeajamassa jotain toista prätkää..).

Riippumatta kuskista sekä pyörästä ja sen tekniikasta niin paras / mukavin / sujuvin / jne. ajokokemus / ajosuoritus / turvallisuus / jne. saavutetaan nopeiten, helpoiten ja pienimmillä kustannuksilla (ml. kolhut jne.) kun kuski ensin opetetaan ajamaan moottoripyörää yleisellä tasolla + omalla moottoripyörällä _ohjatusti_. (Tähän kohtaan Ajotaito II ja Motojysky mainokset.)

Moottoripyöräilystä nauttii varmasti kun on mieleinen prätkä ja on saanut vahvistuksen että omassa ajotavassa ja ajotaidoissa ei ole pahoja virheitä eikä puutteita, sellainen rehellinen itseluottamus on hyvästä.

taiger sanoi:
Ymmärsinkö oikein että vain radalla voi jarruttaa täysiä? Vai että ellei ole ajanut rataa ei voi jarruttaa täysiä?
Voit sä kadullaki jarruttaa täysiä mutta veikkaan ettei montaa yritystä tartte ni nutulles meet koska normi maantiellä on pölyä niin perkeleesti. Maksimijarrutus ni aika taatusti lähtee eturengas alta.

Ellei oo radalla ajanu, ni en usko että tietää miten kovaa sillä pyörällä voi oikeasti jarruttaa. Kyllä varmasti Amazonin viidakosta joku kumitarzan löytyy joka saa kerrasta jarrutettua aivan maksimit, mutta kyl se yleensä radallaki pienen tovin vie tottua ennenku pystyy maksimin jarruttamaan. Radalla on monia kuskeja jotka varmasti jarruttaa jo paljon rajummin ku mitä normi katuilija jarruttaa, ja silti niistä pääsee busalla vakiojarruilla jarruissa ohi (ennenku vakiojarrut antaa periks 3 kierroksen jälkeen :) )... Ei se max jarrutus ole ihan niin helppo juttu kuin luulis.

Ja mitä ABS tehokkuuteen tulee hyvissä olosuhteissa : Siinä ON syynsä miksi nopeat kilpakuskit ottaa ABS:t pois päältä.

Märällä kelillä ABS on varmasti loistava apu, mutta kuten _MN_ sanoi, en mä ABS:n takia extraa lähtis maksamaan. Itellä ei yhdessäkää pyörässä oo ollu ABS jarruja, oon ajanu vaahteralehtien päällä, raesateella, räntäsateella, eturenkaalla jossa näkyi jo punokset keskeltä... enkä oo kertaakaa joutunu sen takia kolariin tai kaatunut....

Mulla maantieajokokemus reilun 1000km eli ihan aloittelijana tässä vastaillaan. Mutta autokoulun MT-07:lla jarrutusharjoituksissa ABS aktivoitui kuivalla asfaltilla 20 asteen lämpötilassa pari kertaa mutta kyllä sitten pysähtyikin aika paljon alle kyseisen tehtävän maksimijarrutusmatkan. Ei sitä etujarrua tuommoisessa pyörässäkään kovin kovaa tarvinnut painaa kun jo sen verran oli jarrutustehoa että olisi lukkiutunut ilman ABSia mutta tulipahan selvitettyä että kuinka paljon voi jarrua antaa tuolla vehkeellä. Helposti tulisi äkkitilanteessa tuon verran jarrua puristettua, ja siihen märkä asfaltti, hiukan kurvia ja puunlehtiä pintaan niin se olisi tuolla jarrutusvoimalla sekunnin murto-osa ja mopo nurin. Omassa -02 VFR:ssä absit mutta ei ole tullut sillä kovin tiukaan jarruteltua, vielä. Harjoittelemaan pitäisi päästä tuollakin tehojarrutuksia. Ja paljon muutakin.

Hyvin lähti lapasesta tämäkin säie, aloittaja kysyi asiallisen kysymyksen # Ensipyörän ostaja kaipaa vinkkejä (Honda Shadow 600 tai 750 kiikarissa)#, muutaman postauksen jälkeen keskustelu käy kiivaana , miten rata-ajossa absit toimii vai ei toimi. Voihan tästä olla hyötyäkin säikeen aloittelijalle. Muutama asiallinen vastaus, sitten se lähti.....kohta muistuttaa Suomi24 reuhaamista.

57pannu sanoi:
Hyvin lähti lapasesta tämäkin säie, aloittaja kysyi asiallisen kysymyksen # Ensipyörän ostaja kaipaa vinkkejä (Honda Shadow 600 tai 750 kiikarissa)#, muutaman postauksen jälkeen keskustelu käy kiivaana , miten rata-ajossa absit toimii vai ei toimi. Voihan tästä olla hyötyäkin säikeen aloittelijalle. Muutama asiallinen vastaus, sitten se lähti.....kohta muistuttaa Suomi24 reuhaamista.

Ehkä sen takia Kirvesmiesbarrow ei ole osallistunut keskusteluun.

Katuajossa jarrut ovat lähinnä vauhdin surma:grin: Aloittelija pärjää varmasti kummalla tahansa kun muistaa etujarrun kanssa saman säännön kuin kaasukahvan kanssa - progressiivisen hellästi.. :polonen:

Jebbe sanoi:
Tuon ikäisistä on tyyppiviat jo korjattu isolla todennäköisyydellä. Ota se mitä on pidetty paremmassa kunnossa, huollettu ja ajettu. Jos homma maistuu niin parin vuoden sisään kuitenkin pyörä vaihtuu.... :grin:

No, asiahan tuli kiteytettyä jo tässä. 20+ vuotta vanha mopo. Mitä paremmin on selvillä tehdyt huollot ja niiden ajankohdat, niin sitä parempi. Konehan ei noista ajamalla lopu.

Eli kysymykseen vastaus on että turbobusa alle ilman abseja ja radalle ajamaan, kaikki muu on tissiposkien touhua:D

Ihan sama mitä kysytään niin tähän lopputulokseen päästään 99% varmuudella.

Onkohan siellä radalla käymisessä joku huono vaikutus yläpäähän. Jos maksimijarrutus on se että puristaa kahvaa niin lujaa kuin jaksaa eikä löysää ennenkuin liike loppuu niin huonostihan siinä käy. Luultavasti ei ole siitä kyse? Kun ihan kunnolla jarruttelee (ihan katuolosuhteissa), tulee joskus hentoa mustaa viivaa, perä menee vähän ilmassa, rengas meinaa lukkiutua ja joutuu vähän löysäämään. Nutullaan ei oo tarvinu olla. Ei jarruttaminen mitenkään ylivoimaisen vaikeaa ole, mutta tietenkin sitäkin pitää harjoitella.

57pannu sanoi:

Normimenoa.
Samat tietäjät tietää, radalla ei sitäjatätä, kilpakuskitkaan ei käytä ABS- järjestelmää koska tuntuma, wöö- wöö- wöööö.

vma sanoi:
Normimenoa.
Samat tietäjät tietää, radalla ei sitäjatätä, kilpakuskitkaan ei käytä ABS- järjestelmää koska tuntuma, wöö- wöö- wöööö.
Samaa mieltä, isolta osalta rata sitä rata tätä. Tästä yhdistyksestä ei perusmotoristi paljoa saa.

Kirvesmiesbarrow sanoi:
Moikka,

Alottelija hankkimassa pyörää, löytyiskö täältä vinkkejä?

Olen tsekkaillut Honda Shadow 600 (vm 02.) ja 750 netistä (vm 98). Kummassakin kilsoja noin 30-45k. 600 koeajettu. Vaikutti ihan mukavalta peliltä aloittelijan alla.

Mitä mieltä itse olette olleet näistä pyöristä? Erityisesti mitä eroja olette havainneet käytössä näiden pyörien välillä? Mitä kannatta erityisesti huomioida näiden ostossa? Onko ns tyyppivikoja?
Saanko kysyä että miksi juuri Honda? Jos asustelet pk-seudulla niin neuvon pysymään kaukana Hondista koska sillon joudut todennäköisesti asioimaan BikeWorldin kanssa josta ei oo mitää muuta ku huonoa sanottavaa mun puolesta viimeisen 15 vuoden ajalta :D

Olen itse omistanu 2 Hondaa, 1100XX Blackbirdin ja CBR1000RR:n ... molemmat toimivat oikein luotettavasti, eikä Hondalla luotettavuuden ja ajettavuuden kanssa ole ollut mitään ongelmia. Varaosat yms onki sitte se murheenkryyni.

Yksi Honda ollut ja kaikenlaista kauppaa on tehty Bike Worldin kanssa, ei ongelmia ja aina saanut hyvää palvelua. Äskettäin uusin ajokamat sattuneesta syystä ja palvelusta sekä hinnoittelusta täysi kymppi. Eikä ole varaosat tai huolto tökkinyt silloin kun niitä aikoinaan tarvitsi, pyörämyynniltä on aina saanut palvelua ja vastauksia kysymyksiin.

PrivateeR sanoi:
Saanko kysyä että miksi juuri Honda? Jos asustelet pk-seudulla niin neuvon pysymään kaukana Hondista koska sillon joudut todennäköisesti asioimaan BikeWorldin kanssa josta ei oo mitää muuta ku huonoa sanottavaa mun puolesta viimeisen 15 vuoden ajalta :D

Olen itse omistanu 2 Hondaa, 1100XX Blackbirdin ja CBR1000RR:n ... molemmat toimivat oikein luotettavasti, eikä Hondalla luotettavuuden ja ajettavuuden kanssa ole ollut mitään ongelmia. Varaosat yms onki sitte se murheenkryyni.
Tämä on kaikkien keskustelusäikeiden vastausten äiti ja isä. Lainataan alkuperäinen kysymys ja vastataan mitä sattuu. Kysyjä kysyy tietyistä pyöristä, tämä ei vastaajalle kelpaa. Jopa asuinpaikkakunta on arveluttava. Samalla haukkuu paikallisen yrittäjän. Ei kait kysyjä tätä kysynyt?

57pannu sanoi:
Tämä on kaikkien keskustelusäikeiden vastausten äiti ja isä. Lainataan alkuperäinen kysymys ja vastataan mitä sattuu. Kysyjä kysyy tietyistä pyöristä, tämä ei vastaajalle kelpaa. Jopa asuinpaikkakunta on arveluttava. Samalla haukkuu paikallisen yrittäjän. Ei kait kysyjä tätä kysynyt?
Vastataan mitä sattuu? Huoltopalvelut ei ole sun mielestä olennainen asia pyörän kanssa? Selkeä homma!

Ja mitä hemmetin pahaa siinä on jos kysyjältä kysyy että miksi juuri nämä pyörät? Ite ku olin turbottamassa muinoin pyörääni ni kaveri kysyi että miksi haluat juurikin turbottaa ton pyörän ku tykkäät ajaa rataa? Miksei ratapyörä kiinnosta. No en ollu sillä hetkellä miettinyt sitä vaihtoehtoa ku luulin olevan liian kalliita... no, päädyin tämän "ääliön kysymyksen" saattelemana ostamaan kilpurin, eikä ole harmittanut päivääkään.

20v Hondalla tuskin on pakko käyttää huollossa pääkaupungin merkkiliikkeessä. Eiköhän tuon huolla itse tai kuka vain. Abseja ei ole ja radallekaan ei mikään tykki, joten siitäkään ei kannata kinastella sivutolkulla :) Turbotukseenkin on parempia pyöriä.

Mammalla on ollut vuosia Virago 535 ja appiukolla Shadow 750. Ovat erittäin hyviä ajaa hiljaa ja itse tykkään ajella Viragolla taajamacruisingia kesälämpöisillä shortsit jalassa ja avopotta päässä. Ei ole miehekkäin peli, mutta kestän sen. Parhaimmillaan nuo pikkukustomit ovat alle 80 nopeuksissa. Tärinättömiä koneita ja vetävät tyhjäkäynniltä alkaen. Matkaan, urheiluun ja isoille teille on parempia pyöriä olemassa.

Tuommoinen pikkukustomi on skootterin jälkeen vaivattomin taajamapyörä. Matala ja jokaisella yltää jalat maahan. Lyhyet välitykset, jolloin helppo ajaa hiljaa. Parhaimmillaan naisen tai suht pienikokoisen miehen alla. Isolle korstolle vähän alimittaisia.

Back