• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensipyörää alle keväällä!

Morjens toverit! Toivottakaahan uusi motoristi tervetulleeksi joukkoonne! :jippikaijee: Ehkä sitä customia sitten hieman myöhemmin alle :orgmp3:
1. Tervetuloa mukavan ja varmasti monipuolisen harrastuksen pariin...mihin se sinut johtaneekaan.
2. Oikein teet, kun et 1. pyöräksi valitse Customia - opit paljon paremmin moottoripyöräilyn ajamisen niksit mainitsemillasi pyörätyypeillä.
3. Kulje vain omaa linjaasi ja aluksi käyttäen vain sen budjetin jota olet ajatellut. Ei sitten harmita jos tulee sateinen kesä tms. ja ajamaan pääset vähän, ja toisaalta - jos tämä ei sittenkään ole sinun juttusi, niin ei investoinnit harmita, senhän voit tietää vasta kauden, tai kahden jälkeen.
4. Ja jos tämä on sinun juttusi, niin parin kauden kuusssatasella tms. ajelun jälkeen valmiudet siirtyä isompiin kokoluokkiin käy luontevasti. Nimittäin jos tämä homma maistuu, niin isompiin mieli halajaa. Yhdellä ikäiselläni kaverilla kävi juurikin noin.
5. Ja sitten vaan kesää kohden...:orgmp: ja muista mennä EAK/Ajotaitokoulutuksiin, äläkä epäröi vierailla radoilla, on siellä muitakin kuussatasilla ajavia.

Itse kun lähdin ajaa A-korttia tuollaisella autokoulun CB500:lla ja sitä ennen ei hirveästi ollut kokemusta kuin Suzuki PV:llä ajelusta.
Niin kyllä tuntui aivan mopolta tuo CB500:nen,tuntui että viritetty PV oli äkäisempi peli :) .

Mulla on sama periaate autojen ja prätkien ostossa. Suurella tunteella ja isolla sydämmellä, sitten kun kauppakirja on allekirjoitettu niin voi miettiä muutaman "järki" syyn. Eipä niitä kuitenkaan kukaan kysy, mutta ei vara venettä kaada.

Ennenkuin ostin ekan ja samalla nykyisen pyörän vuokrasin neljä eri kokelasta päiväksi tai kahdeksi. Ainakin pari vuotta sitten RM Heinolla Espoossa vuokrattiin myös myytäviä pyöriä. Tunnin koeajossa ei välttämättä saa samanlaista kuvaa kuin päivän siivusta. Jotkut kauppiaat hyvittää vuokrahinnan jos teet kaupan samasta yksilöstä.

Itse päädyin BMW R1100S:ään koska siitä puuttuu ainaiseen rikkoutuva vesipumppu, ei tarvii rasvata ketjuja senkun vaihtaa perävälityksen 50 tkm:n välein (vai mikä siitä nyt menikään rikki) ja mukava alakierrosvääntö. Pyörä oli myös edellisen omistajan eka pyörä, kaksi ääntä sille, että ostaa liian ison tykin ensimmäiseksi.

Tällä hetkellä on täällä Espanjan saderannikolla koeajamassa R1200GS:ää. Vaikuttaa niin hyvältä, että saattaa pyörä vaihtua. Onneksi huomiseksi luvattiin aurinkoisempaa, jos vaikka suoriutuisi Jereziin kattelemaan MoptpGP2/3 testejä.

SMRacing sanoi:
Ja huvittavinta, että tämänki neuvonantajalla on sellainen 1200-pyörä alla, jolla ei nähtävästi performanssi ole edes 600-r:n tasolla. Luuleeko nää tosiaan että kaikki 600-kuutioiset on helvetin laiskoja, sama minkälaisia tehoja on kiskottu ulos? Kyllä mä oikeesti uskon, että jos otetaan tehokkaimmasta päästä 600 sportti tai joku naku(street triple vaikka), niin tehot voi loppua kesken.

hoi hoi vaan sunkin puheilles.. eri pyörä eri tarkoitukseen. Käskinkö mä muka ostaa tälläsen mikä mulla on täh? Ihan yhtä hyvin mä voin sanoa sun pyörästä että onpas paska kun ei mahdu kunnolla kuljettajan lisäksi ketään kyytiin. Äläkä oleta mitään mitä minä luulen, jos olet joku kilpakuski niin hyvä sulle mut koittaisit päteä järkevällä argumentoinnilla eikä muiden aliarviomisella.

asiaan..
Ekaksi pyöräksi riittää 600cc mut jos pistetään siihen laukkuja ja kyytiläinen niin eipä kiihdy enää ei. Ihan sama olkoon vaikka mikä rr, mut kierroksilla pitää sitten ajaa. Isommalla koneella enempi vääntöä pienillä kierroksilla ja näinollen helpompi ajaa. Olen jonkin verran ajanut myör tolla 500cb mikä oli aloitusviestissa sekä er-6n molemmat ihan tuhnuja, mut kyllä niillä ajamisen iloa saa mutkateillä. Mun mielestä ihan turha ostaa mitää RR mallia ekaksi pyöräksi, niinkuin jo sanoin alunperin ensimmäisessä viestissä ennemmin ostaisin jonkun missä on pieni etujättö, pystyhkö ajoasento ja kenties hieman sitä alavääntöäkin.

Ja sen vielä sanon että noista kahdesta kysyjän alkuperäisestä vaihtoehdosta ottaisin ton Yamahan.

Viimeksi muokattu:
Kun ihan pystymetästä aloittaa, niin ehkä kannattaa käydä vaikka ensin istumassa erilaisia pyöriä, jotta pääsee jyvälle että minkälainen ajoasento voisi miellyttää. Sitten kannattaa tunnustella pyörän painoa ja tiloja, mikäli ei aja aina yksin. Edelleen mielessä voi olla jokin ajatus pyörän ulkonäöstä ja äänimaailmasta. Sitten voi miettiä että kuinka ripeetä sen liikkumisen pitää olla ja kuinka aktiivisesti haluaa ajaa. Tässä kohden ehkä vaatii jo koeajoa joillakin potentiaalisilla vaihtoehdoilla. Jne.

Itse hankin tonnisen fasun ekaksi pyöräksi ja oli tosi hyvä. Siinä oli vähän kaikkea, jopa pientä raivoakin, jota en vastaavista kusiaisista löytänyt mutta halusin. Kyykyt oli nounou.

Ei sen pyörän valinta todellakaan tarvitse lähteä siitä paljonko on tehoa ja kulkua ja mitä kaverit siitä tuumaa.

Peking sanoi:
asiaan..
Ekaksi pyöräksi riittää 600cc mut jos pistetään siihen laukkuja ja kyytiläinen niin eipä kiihdy enää ei.

Ja sen vielä sanon että noista kahdesta kysyjän alkuperäisestä vaihtoehdosta ottaisin ton Yamahan.

Jos laukun ja kyytiläisen kanssa mennään 0-100km/h reilusi alle 5sekunnin ja 0-200 taittuu vielä alle 15sekunnin, on laite hidas eikä kiihdy mihinkään? Itse asiassa tuo sinunkaan laitteesi ei ole juuri tuon ripeämpi. Eihän tuollaisella kusiaisella tosiaan kutosvaihteella 2000rpm kierroksilla hirveästi tapahdu, mutta sitä varten siinä on vaihteisto.

Nitrous sanoi:
Jos laukun ja kyytiläisen kanssa mennään 0-100km/h reilusi alle 5sekunnin ja 0-200 taittuu vielä alle 15sekunnin, on laite hidas eikä kiihdy mihinkään? Itse asiassa tuo sinunkaan laitteesi ei ole juuri tuon ripeämpi. Eihän tuollaisella kusiaisella tosiaan kutosvaihteella 2000rpm kierroksilla hirveästi tapahdu, mutta sitä varten siinä on vaihteisto.

ok no esimerkki
Kuljettaja 110kg + kyytiläinen 60kg sekä molempien ajokamat 10kg yhteensä.
Takalaukku 10kg + sivulaukut 10kg kumpikin, tankki täyteen ja oho painoa tulikin 200kg pyörän päälle.
Siitä ohittelemaan pitkää rekkaa 600 kuutioisella.. pitää odotella pitkää suoraa tai sitten pienempää silmään ennakoiden vauhtia niin pääsee ohi.
Vaihtoehtoisesti taas parempivääntöisellä pyörällä menee ohi rekasta ilman että pitää edes vaihtaa pienemmälle.

Muutenkin tossa kun on paljon tullut ajeltua niinkin että on kamaa ja emäntä kyydissä on ihan eri asia kun ajelee yksinään. MYÖS vaihteiden käytön kannalta, liikkeellelähtö ja vaihteiden vaihtaminen alakierroksilla on kyytiläiselle mukavampi tapa matkustaa kun ei joka vaihteella ole tissit seljässä kiinni.

Eli eiköhän se ole jokaisen omassa harkinnassa millaisen ostaa, mut mulle ei 600 kuutioinen ollut riittävä. Ehkä jos olisin sinkku niin miksei sekin menisi. Ihan sama asia kun miksi joku ostaa 2 litrasen auton, kun 1300 kuutioisellakin pärjää. Syyksi riittää että haluaa, kaikki ei halua ostaa ekaa pyörää mitään pienikuutioista. Kaverini esim. osti ekan pyöränsä viritetyn Blackbirdin suoraan eikä sillä ole ollut edes mopoa ikinä. Kaikki on kuitenkin loppujenlopuksi kiinni siitä miten suhtaudut ajamiseen.

Viimeksi muokattu:
Hieman kiteyttäenhän törmätään taas tähän ikuiseen......

Mikään ei voita kuutiotuumia... (ellei ole ahdinta)
Väännöllä ne vehkeet liikkuu... (ns. normaaliajossa tai kun mennään "vähin elein")

Käytännön suorituskyky ja maximi suorituskyky menevät niin usein.... niin iloisesti sekaisin.

Aika pitkälle sitä loppujen lopuksi pärjäisi jollain 60-70 lukujen 50cc Kreidlerillä
kauheine vaihdemäärineen..... noin "riittävän suorituskyvyn" osalta.

Jostain syystä se vaan on... ja kovin monen mielestä.... mukava ihan vaan kääntää
kahvasta ja mennä sillä kohtaa kun se tulee mieleen...... ilman helvetillistä
ripaskaa-pykällystä-vingutusta.

Ääni fasulle. Kaikinpuolin toimiva peruspärrä: Helppo käsitellä, taittuu mutkiin eikä jää rekkojen taakse. Edes kaksi päällä.
Ainakin itsellä toiminut hyvin harrastuksen aloittelun kaikilla osa-alueilla.

Tietysti jos pitä täyspakkaus ja eukko olla mukana kokoajan niin sitten joku matkalehmä alle, mutta muuten :thumbup:

Itse aloitin 2009 isolla pyörällä, sitä ennen ainoa oma oli ollut 125 trial-pyörä nuorempana. Budjetti oli kanssa aika pieni ja matkasportti piti alle saada.

Päädyin itse ostamaan vanhan poliisipyörän 1300 FJR jossa kilsoja 103 tkm. Tuo kesti melkein toisen satkun ennen kuin antautui, eli ei noita kilometrejä niin paljon kannata tuijottaa jos vain pyörää on huollettu.

Noiden pyörien suorituskyky on sitten täysin kiinni kuljettajien tottumuksista, mikä sitten on riittävä, ensinmäisenä kesänä tuokin tuntui tehokkaalta, mutta viime kerralla kun ajelin tuolta Madridista kotiin tuli turboa ikävä monta kertaa ( ja ehjää vaihdelaatikkoa)

Itse olen molemmat ostamani käynyt koeajamassa ennen ostopäätöstä, ja jos meinaa kaksistaan ajella kannattaa kyytiläisenkin käydä ainakin koe-istumassa että näkee kuinka siinä mahtuu olemaan päällä.

Peking sanoi:
ok no esimerkki
Kuljettaja 110kg + kyytiläinen 60kg sekä molempien ajokamat 10kg yhteensä.
Takalaukku 10kg + sivulaukut 10kg kumpikin, tankki täyteen ja oho painoa tulikin 200kg pyörän päälle.
Siitä ohittelemaan pitkää rekkaa 600 kuutioisella.. pitää odotella pitkää suoraa tai sitten pienempää silmään ennakoiden vauhtia niin pääsee ohi.

Jopas paistaa taas kokemuksen rintaääni tätä tekstistä. Oletko sinä ihan oikeasti edes koskaan ajanut kusiaisella? Veikkaisin, että et ole, koska viljelet tuollaista tekstiä.
Tuolla sinun logiikallasi esim. 120heppaisella henkilöautolla ei ole mahdollista ohittaa rekkaa, painaahan se kuitenkin puolentoista tonnia ja tehoa on saman verran kuin kusiaisessa.

Jälleen on huomattavissa että toisille ei riitä mikään ja toiset pärjää vaikka 250-kuutioisella. Oikeassa elämässä on tullut nähtyä että joillakin on kumma vimma saada aina tehokkaampaa, mitään järkeä ei touhussa ole mutta toki aina löytyy jotain hyviä perusteluita, esim. 600-kuutioisella ei pääse rekasta ohi. Ei siinä mitään, jokainen tekee mitä haluaa mutta ei kannata ehkä muille tyrkyttää järjettömiä uskomuksia.

Itse ajoin viisi vuotta ja n. 30 000 km kevarilla (Honda Shadow = nelitahti, kustomi = hidas) ja ainoa ongelma oli että sillä ei tahtonut pysyä liikenteen mukana. Oli aina autot ohittelemassa kun ajeli 95 @ 100. Mutta tulipa silläkin kerran ohitettua rekka kakspäällä ylämäkeen... Vaati toki pienemmän pykälän ja ennakointia mutta kilometrin suoraa siihen ei tarvittu edes kevarilla. Nyt on yksi kesä ja 13 000 km takana laiskalla kusiaisella (Bandit) eikä kertaakaan käynyt mielessäkään että tarvitsisi lisää sitä vääntöä tai tehoa. Aika monta rekkaa ja muuta ajoneuvoa tuli ohitettua kakspäällä ja suurimmalla vaihteella.

Tokihan aina isompi tuntuu mukavammalle, mutta ei se tarkoita sitä että kaikki muu yhtäkkiä muuttuu käyttökelvottomaksi. Mutta ymmärtäähän sen, että jos itsellä on iso alla niin sitä haluaa sitten perustella kaikin mahdollisin keinoin ainoaksi järkiratkaisuksi, jotta oma ostos saa hyväksynnän.

Nitrous sanoi:
Jopas paistaa taas kokemuksen rintaääni tätä tekstistä. Oletko sinä ihan oikeasti edes koskaan ajanut kusiaisella? Veikkaisin, että et ole, koska viljelet tuollaista tekstiä.
Tuolla sinun logiikallasi esim. 120heppaisella henkilöautolla ei ole mahdollista ohittaa rekkaa, painaahan se kuitenkin puolentoista tonnia ja tehoa on saman verran kuin kusiaisessa.

ER-6N, autossa on vääntöä enempi, enkä ole väittänyt ettei ohittamaan pysty, enkä ole sanonut että pitää olla kilometrin suora, älkää vääristelkö sanoja

Tälläkin foorumilla pätee näköjään se että saat olla mitä mieltä haluat.. kunhan olet samaa mieltä kanssani.
En jaksa enää jauhaa tästä.

Viimeksi muokattu:
Jaa täälläkö sitä jatketaan, onpa kiva. Kyykkytopicin kaverille varmaan tuli jo selkeys mikä pyörä pitää ostaa.

Peking sanoi:
ER-6N, autossa on vääntöä enempi, enkä ole väittänyt ettei ohittamaan pysty, enkä ole sanonut että pitää olla kilometrin suora, älkää vääristelkö sanoja

Elä nyt, ER-6 vääntää kuin nissani konsanaan ja pesee sitkeydessä busatkin, se on .ORGissa todettu fakta.

Peking sanoi:
Tälläkin foorumilla pätee näköjään se että saat olla mitä mieltä haluat.. kunhan olet samaa mieltä kanssani.
En jaksa enää jauhaa tästä.
Ei sillä ole väliä mitä mieltä on, aina menee hiekkaa pimppiin. Aivan vapaasti voi tuoda sitä omaa parasta vespaa tarjottimelle, niin kaikki muutkin tekee.

Ps. Ja olihan tuossa sinun kirjoituksessa melkein ajatustakin, koska isompi ja vääntävämpi mopedi on taatusti mukavampi reissuun, varsinkin harakka tarakalla. Siitä nyt on oikeasti kaikki samaa mieltä, vaikka jokunen .ORGin ratakouluttaja olisikin malliksi diplomaattinen... Se ettei jokin kusiainen enää kiihtyisi yhtään mihinkään täydessä matkavarustuksessa meni taas sitten hieman riskimmin metsään. :D

Ville_83 sanoi:
Jotkut tosin tykkäävät huudattaa ja reklata vaihteita, annettakoon se heille.

Veikkaan että kyse ei ole niinkään siitä että kusiaisella pitäisi reklata vaihteita, vaan siitä että se suurimmalla vaihteella kiihdyttäminen ei tunnu tehokkaalta. Ja koska kiihdytys ei tunnu tehokkaalta, niin sitten reklataan vaihteita ihan turhaan että saadaan sitä kiihtyvyyden tunnetta. Siitä olen samaa mieltä että ei se kiihtyvyys tunnu räjähtävältä kakspäällä kutosella satasen vauhdista, mutta kun sitä mittaria katsoo niin kyllä se vaan kiihtyy melko reippaasti, niinkin reippaasti että ihan normaaleilla väleillä sujahtaa nopeaa ohi hitaammista.

Rasenger sanoi:
Veikkaan että kyse ei ole niinkään siitä että kusiaisella pitäisi reklata vaihteita, vaan siitä että se suurimmalla vaihteella kiihdyttäminen ei tunnu tehokkaalta. Ja koska kiihdytys ei tunnu tehokkaalta, niin sitten reklataan vaihteita ihan turhaan että saadaan sitä kiihtyvyyden tunnetta. Siitä olen samaa mieltä että ei se kiihtyvyys tunnu räjähtävältä kakspäällä kutosella satasen vauhdista, mutta kun sitä mittaria katsoo niin kyllä se vaan kiihtyy melko reippaasti, niinkin reippaasti että ihan normaaleilla väleillä sujahtaa nopeaa ohi hitaammista.

Joo, todellista kiihtyvyyttä varmasti piisaa vallan riittävästi, mutta tunteistahan tässä kyse on. Ite tykästyin tonnareiden tarjoamaan vääntöön niin paljon, että en ole tod. näk. ihan lähiaikoina kusiaisiin palaamassa.

Ville_83 sanoi:
Joo, todellista kiihtyvyyttä varmasti piisaa vallan riittävästi, mutta tunteistahan tässä kyse on. Ite tykästyin tonnareiden tarjoamaan vääntöön niin paljon, että en ole tod. näk. ihan lähiaikoina kusiaisiin palaamassa.

Jeps, tämä ois minun mielestä oleellinen asia tuoda esille kun näistä väännetään. Jokainen voi sitten itse tehdä päätöksen, että tarviiko sen voiman tunteen sinne alakierroksille vai ei.

Rasenger sanoi:
Jeps, tämä ois minun mielestä oleellinen asia tuoda esille kun näistä väännetään. Jokainen voi sitten itse tehdä päätöksen, että tarviiko sen voiman tunteen sinne alakierroksille vai ei.

No eihän noin voi väittää, tuolla perusteellahan kaikki muka harrastaisivat yhtäkkiä oikein. :blink:

Sama se niille fiiliksille on, koska vain kello ja tutka kertoo totuuden ja kaikki muu on loppujen lopuksi persdynottua oman vespan puolustelua. Eikö tämän pitäisi olla melko selvää kauraa jos kerta interwebistä kyselee että minkä mopon sitä ostaisi...

Back