• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensipyörä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kamikatse
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En käsitä että minkätakia aloittelija ei voisi muka ostaa suoraan isoa pyörää. Usein ne eivät ole sen vaikeampia ajettavia kuin vähän pienemmät pelit kun alusta on laadukkaampi ja vääntöä on enemmän. Kaasukahvasta sitä tehoa säädellään ja aloittelijalla pysyy kaasukäsi varmasti paremmpin kurissa kuin kokeneella kuskilla jolle se tehottomampi pyörä sopisi
biggrin.gif
Kyllähän aloittelijoilla varmasti alkuun maltti riittää isonkin pyörän puikoissa, mutta valitettavan usein aloittelija luulee kuukauden jälkeen osaavansa ajaa, vaikka taidot ovat vielä aika nollatasolla. Tämä on se vaarallinen vaihe, kun uskallus riittää ruuvaamaan kaasun auki, mutta taidot eivät riitä pysäyttämään tai kääntämään pyörää tiukemmassa tilanteessa.

Ihmisiä tietenki on erilaisia, ja joillekin iso pyörä sopii heti aloitteluun, kun toisille tonnaria ei pitäisi antaa ajettavaksi koskaan.

Esim. Omassa kaveripiirissäkin eräälle uskaltaisin suositella vaikka tonnikyykkyä aloitteluun, kun taas toiselle hirvittäisi antaa edes Kawan 250 pikku-Ninja.

Eipä se nyt ole yksin teho, joka asiaan vaikuttaa. Vaan myös hankintahinta, käyttökulut kuten huollot, renkaat, vakuutukset, sekä pyörän paino, painopiste, käsiteltävyys ryömintänopeuksissa, muutoin harmittomassa paikaltaan kaadossa naarmuuntuvan muovin määrä, jne.

Esim. ZZR1400:ssa nähdäkseni on kaikki nämä suht korkealla/vaativalla/hinnakkaalla tasolla. Toisekseen eipä ole ainakaan vielä meikäläiselle valjennut, mihin se aloittelija oikein kaipaa niitä 150 tai 200 kaakkia. Mutta varmaan foorumin hevosvoimaekspertit valaisevat asiaa.

Eipä se nyt ole yksin teho, joka asiaan vaikuttaa. Vaan myös hankintahinta, käyttökulut kuten huollot, renkaat, vakuutukset, sekä pyörän paino, painopiste, käsiteltävyys ryömintänopeuksissa, muutoin harmittomassa paikaltaan kaadossa naarmuuntuvan muovin määrä, jne.

Esim. ZZR1400:ssa nähdäkseni on kaikki nämä suht korkealla/vaativalla/hinnakkaalla tasolla. Toisekseen eipä ole ainakaan vielä meikäläiselle valjennut, mihin se aloittelija oikein kaipaa niitä 150 tai 200 kaakkia. Mutta varmaan foorumin hevosvoimaekspertit valaisevat asiaa.
Jos meinaa ZZR14 hommata niin varmaan hankintahinta, käyttökulut kuten huollot, renkaat, vakuutukset ei oo ongelma.

Onko ihmiset jotka tuon ensipyöränä tyrmää itse ikinä ajaneet sillä vai mennäänkö täällä oikeasti pelkällä mutu tuntumalla?

Itse viimekesänä tuli kokeiltua ja ihan hyvä pyörä aloittelijallekin siinä missä muutkin. Kaikilla kortti lähtee, mutta kaikilla ei voi ajaa kutosella tilanteessa kuin tilanteesa.

Jos matka-ajo ja sporttisuus on painotettuina ja vielä pelkääjä kyytiin niin suosittelen tätä. Jos taas tykkää painaa mutkaan ja ajella radalla niin sitten jotain muuta mikä taipuu helpommin. Itse asiassa mutka/rata ajoon saattaa olla järkevä alotella jollain lussulla, ja sitten kun saa siitä ulosmitattua kaikki niin isompaa alle.

mihin se aloittelija oikein kaipaa niitä 150 tai 200 kaakkia. Mutta varmaan foorumin hevosvoimaekspertit valaisevat asiaa.
No ajamiseen ja siittä nauttimiseen
tounge.gif

Miksi pitäisi mopedilla aloittaa, mopedi-expertit vastatkoon...
Ai niin oon väärä ihminen vastaamaan kun en oo hevosvoima-expertti, teho vaan on mukavaa ja tuo joustavuutta ajamiseen...

omalla kohdalla meni näin tunturi dx-> yamaha vmax ei ollut ongelmia oppia ajamaan pitää vain muistaa aloittaa nätisti eikä heti siimatiukalla, taitaa olla vähän luonnekysymys myös jos äkkipikainen ja hermoheikko en suosittele tehokasta pyörää ei aluksi eikä lopuksi .

Onko ihmiset jotka tuon ensipyöränä tyrmää itse ikinä ajaneet sillä vai mennäänkö täällä oikeasti pelkällä mutu tuntumalla?
Olen kyllä ajanut ZZR1400:lla, sellainen löytyy kaveriporukastakin. Myös monilla muilla isoilla sporttouring-pyörillä on tullut ajettua, jokunen on ollut ihan omistuksessakin.

Ja toki ihmiset ovat erilaisia edellytyksiltään ja mm. fyysiseltä kooltaan - nämäkin asiat vaikuttavat paljon siihen, mikä voisi soveltua aloittelijan pyöräksi.

Mutta sori kun en vaan nyt millään saa tuosta 1,4-litraisesta ihan hirmu optimaalista kampetta aloittelijalle ensimmäisiin ajeluihin.

Siinä on vieläkin sitä massaa ainakin 50kg enemmän kuin vaikkapa jossain keskikokoluokan pyörässä. Ja yhä edelleen se on verrattain kallis hankkia, käyttää, vakuuttaa, ja kipata nurin (edes ihan pikkuisen). Uskon, että ylivoimaiselle valtaosalle aloittelijoista asia on juuri niin päin, että aloittaminen sujuisi kaikin puolin huokeammin, kätevämmin eli suoraan sanottuna paremmin jollain ihan toisentyyppisellä kamppeella. Iso, painava, tehokas ja kallis ovat kaikki sellaisia adjektiiveja, jotka luonnehtivat tuota pyörää, enkä usko että keskiverto aloittelija hyötyy yhdestäkään niistä (ainakaan ilmeisiä haittapuolia enemmän).

Mutta ei nämä asiat tietenkään aivan noin mustavalkoisia ole. Eli jos joku HALUAA juuri tällaisella aloittaa, ja budjettipuoli on niin hyvällä mallilla, että pystyy siihen, niin voi se ihan hyvin onnistua myös niin.

Puhuinkin asioista vaan ihan periaatetasolla, ja tiedän hyvin, ettei näitä valintoja aina perustella vain ja ainoastaan järkisyin. En ollenkaan kiistä sitä, että eräs tärkeimmistä mp-valintaperusteista on ja tulee varmaan aina olemaan se, että ostaa sen, mistä itse pitää.

En kyllä ymmärrä väitettä miksi ZZR1400 olisi mukamas sellainen pyörä mistä on vaikea päästä eroon?

Väittäisin melkeimpä toista, vähänajettu ja oikein hinnoiteltu yksilö menee varmasti kuin kuumille kiville.

Onko ihmiset jotka tuon
Puhuinkin asioista vaan ihan periaatetasolla, ja tiedän hyvin, ettei näitä valintoja aina perustella vain ja ainoastaan järkisyin. En ollenkaan kiistä sitä, että eräs tärkeimmistä mp-valintaperusteista on ja tulee varmaan aina olemaan se, että ostaa sen, mistä itse pitää.
Noinhan se menee juu. Enemmän ihmetyttää että miksi porukka tulee tänne kysymään että mikä ensi pyörä olis hyvä. Mä tiesin metriäkään ajamatta mikä oli mun ensipyörä, paras kaikista saleen.

Onko ihmiset jotka tuon
Noinhan se menee juu. Enemmän ihmetyttää että miksi porukka tulee tänne kysymään että mikä ensi pyörä olis hyvä. Mä tiesin metriäkään ajamatta mikä oli mun ensipyörä, paras kaikista saleen.
Omat jalkani eivät PV:n kokoiseen pyörään taivu. Joten toivoisin lisää keskusteluja ensipyörää etsiville. Eritoten jos jotain huonoa on huomannut pyörässä olisi siitä kiva kuulla.

Onhan tuo nyt aika outoa argumentoida sen puolesta, että ZZR1400 olisi sovelias ensipyörä. Se ei ole välttämättä edes sovelias seuraava pyörä, kun mennään äärilaitaan niin mennään äärilaitaan ja siellä olis hyvä olla kokemusta jostain muustakin kuin kaverin 15 heppasesta kevarista.

Jos ei oikeasti osaa ajaa ollenkaan niin onko järkevää ostaa alle mahdollisimman painava ja tehokas hyppersport, jonka kaataminen on helvetin kallista, vakuutukset maksavat messinkiä ja tähän päälle kuluvat osat.

Itse katselin tuota ZZR:ää ennen joulua kun sellanen oli ylivuotisena myynnissä, mutta tulin siihen tulokseen, että siinä on 400 kuutiota, noin 60 hevosvoimaa ja ainakin yksi 50 kilon levypainokiekko liikaa. Samat vauhdit saa katteettomalla "alitehoisella", kun ei ole mitään muovilirpaketta, jonka alle kyyristellä piiloon vauhteja.
biggrin.gif

Onhan tuo nyt aika outoa argumentoida sen puolesta, että ZZR1400 olisi sovelias ensipyörä. Se ei ole välttämättä edes sovelias seuraava pyörä, kun mennään äärilaitaan niin mennään äärilaitaan ja siellä olis hyvä olla kokemusta jostain muustakin kuin kaverin 15 heppasesta kevarista.

Jos ei oikeasti osaa ajaa ollenkaan niin onko järkevää ostaa alle mahdollisimman painava ja tehokas hyppersport, jonka kaataminen on helvetin kallista, vakuutukset maksavat messinkiä ja tähän päälle kuluvat osat.

Itse katselin tuota ZZR:ää ennen joulua kun sellanen oli ylivuotisena myynnissä, mutta tulin siihen tulokseen, että siinä on 400 kuutiota, noin 60 hevosvoimaa ja ainakin yksi 50 kilon levypainokiekko liikaa. Samat vauhdit saa katteettomalla "alitehoisella", kun ei ole mitään muovilirpaketta, jonka alle kyyristellä piiloon vauhteja.
biggrin.gif
Olen samaa mieltä että 1400 zetori ei ole hyvä ensipyörä, koska siinä on pitkä akseliväli ja se on melko matala, joten se on aika "kankea" hiljaisemmissa vauhdeissa ja kaupungissa, mutta pyörän paino taasen on aika suhteellinen käsite, tuskin tuollainen esim. 100 kiloiselle terveelle miehelle on mitenkään liian raskas, 50 kiloiselle naiselle varmasti jo paikallaan liikuttelukin on hankalaa. Kaikki on niin suhteellista.

Mutta edelleenkään en ymmärrä perusteluasi siitä että tuollainen olisi erityisen vaikea myydä käytettynä, mikä siitä tekee vaikeamman myytävän kuin jostain muusta mallista?

Ja miten huoltokulut ovat kalliimmat kuin jossain muussa vastaavan ikäisessä pyörässä? Öljynvaihdot 6 tonnin välein, venojen tarkistus 24 tonnin välein?

Ja vakuutukset, ei teho/paino -suhde ole sen kummoisempi kuin missä tahansa perus tonnisessa. Onhan ne helvekon kalliit, myönnetään, mutta niin ne on kaikissa muissakin.

Jos ensipyörällä pitää voida ajaa sporttisesti, tourata eurooppaa ja pitää vielä emäntää kyydissä niin mikäs nyt olisi parempi?

Bläkkis vai? koska se on vanha, halpa pitää ja jos kaatuu niin muoviosia saa mistä vaan? Voin sanoa että uusi kava tuntuu kusiaiselta bläkkäriin verrattuna joten edelleen jos ei ole edes ajanut niin kannattaa kokeilla ja sitten tulla esittämään että se "painaa liikaa".

Tehoa on aina sen verran kun sitä kahvasta annostelee...

Ja miten huoltokulut ovat kalliimmat kuin jossain muussa vastaavan ikäisessä pyörässä? Öljynvaihdot 6 tonnin välein, venojen tarkistus 24 tonnin välein?

Ja vakuutukset, ei teho/paino -suhde ole sen kummoisempi kuin missä tahansa perus tonnisessa. Onhan ne helvekon kalliit, myönnetään, mutta niin ne on kaikissa muissakin.
Huolloissa nyt ei välttämättä sinällään ole isoa eroa (sillä oletuksella, että myös muut vaihtoehdot ovat täyskatettuja ruiskuruokittuja nelipyttyisiä). Mutta ainakin renkaita +200kg tehopyörät syövät verrattain hyvällä ruokahalulla.

Vakuutuksista, jos oletuksena on, että pyörässä pitää olla 150-200 hv sekä äkäinen teho-painosuhde, niin siinä tapauksessahan vakuutusmaksut saattavat olla keskenään melko samaa luokkaa. Jos taas tarkastelu laajennetaan kaikkiin moottoripyöriin (taikka edes niihin vähän vähempitehoisiin keskikokoluokan pyöriin), niin sitten vakuutustenkin hinnoissa on todella merkittävästi eroa.

Vaikka tuota nyt mitenkä päin yrittäisi käännellä, niin en saa tuosta kovin huokeaa ajokampetta per ajokilometri. Eli siinä nyt ainakin on yksi asia, mitä kannattaa tuumia - paljonko on valmis tähän lajiin panostamaan. Ei välttämättä jokaiselle rookie-kuljettajalle itsestäänselvä asia.

Huolloissa nyt ei välttämättä sinällään ole isoa eroa (sillä oletuksella, että myös muut vaihtoehdot ovat täyskatettuja rivinelosia). Mutta ainakin renkaita +200kg tehopyörät syövät verrattain hyvällä ruokahalulla.
Aivan, rengaskulut ovat varmasti suuremmat kevyempiin pyöriin verrattuna, siitä ei pääse mihinkään, se täytyy vain hyväksyä jos tuollaisen matkapyörän hankkii.

Jos Zetorissa on ABS-jarrut niin tuo vakuutushinta yllättää kyllä positiivisesti. Tai ainakin mut yllätti. Oon tässä katellu uutta pyörää ja piruuttani laitoin tapiolan vakuutuslaskuriin tollasen ABS-zetorin ja hintaa tuli lisää vuodessa ihan karvan päälle 100€ nykyiseen verrattuna. Zetorissa 147kW ja kuivapaino 219kg kun omassa tällä hetkellä 99kW ja 242kg. Niin ja oma pyörä siis tällä hetkellä CBR 1000F mikä oli myös mun eka iso pyörä. Kuten täällä on jo todettukin niin ei niissä isoissa pyörissä ole mitään automaattista aloittelijakuskin tunnistussensoria mikä vie pyörän ekassa mutkassa metsähallituksen puolelle. Kuski sitä kaasua kääntää. Siinä voi säästää rahaakin siinä kun ei tarvitse seuraavana kesänä olla prätkäkaupassa ostoksilla ja manata sitä että olis vaan heti pitäny ostaa isompi. Siinä tulee se välirahojen ja realististen myyntihintojen ihmeellinen maailma vastaan.
Jos on ruumiinrakenteeltaan 155cm ja 50kg niin eihän tollanen iso pyörä tuu välttämättä ikinä sopimaan perseen alle mut jos on vähänkin enemmän kokoa ja malttia päässä niin se on ihan se ja sama minkä pyörän ekaksi ostaa. Tossahan voi olla jo sellanenkin aspekti mikää puhuu eli sama kun autokoulussa jos ajaa kuorma-autokortin. ENSIN rekan rattiin ja sitten focuksen rattiin niin ei tule yllätyksiä koon kanssa. Oppii kunnioittamaan isompaa laitosta ensin eikä niin että kuvittelee hallitsevansa pienemmän maailman parhaiten ja siitä asenne siirtyy muuttumattomana isompaan pyörään. Tiedä sitä sitten. Kaikki on niin suhteellista
smile_org.gif

taitaa olla vähän luonnekysymys myös jos äkkipikainen ja hermoheikko en suosittele tehokasta pyörää ei aluksi eikä lopuksi .
Itse olen tässä kohtaa samaa mieltä.

Enemmän se on ehkä omasta luonteesta kiinni. Mutta kuten todettua jo moneen kertaan, aika moni pyörä lähtee käsistä, jos kuski ei sitä hallitse, on siinä sitten 80hv tai 180hv.

Eiköhän jokainen tervepäinen kuski ymmärrä, että tehokas peli on vaarallinen aloitttelijan alla ja sitä kuuluu myös käsitellä sellaisella kunnioituksella.

Topikin aloittajalle: Ostat sen mikä omasta mielestä on ihan vitun jees, koeajamalla tai ilman koeajoa.
buttrock.gif

Eka pyörä pikaisesti alle ja sen jälkeen katsomaan, mitä kaikkea muuta kivaa löytyy.
thumbs-up.gif

Mutta edelleenkään en ymmärrä perusteluasi siitä että tuollainen olisi erityisen vaikea myydä käytettynä, mikä siitä tekee vaikeamman myytävän kuin jostain muusta mallista?

ZZR menee samaan luokkaan kuin Hayabusa. Sanoin voi olla, voihan se myös olla että tommosille tulee yhtäkkiä jostain syystä semmoset markkinat, että viedään käsistä kuin GSX-F.

Iso pyörä syö renkaita, siinä on riisuttavaa muovia, joka nostaa tuntimääriä, huoltoroippeita menee enemmän jne. Huoltokustannukset eivät tietenkään ole vertailukelpoisia, ja ZZR:n kustannukset nyt perustuvat henkilökohtaiseen käsitykseeni siitä, mitä nuo huollot nyt yleensä maksaa.

En tiedä, enkä jaksa ottaa selvää, paljonko ne tarkalleen ovat ne vakuutukset tuohon, mutta veikkaan, ettei taida tonnilla selvitä.

ZZR menee samaan luokkaan kuin Hayabusa. Sanoin voi olla, voihan se myös olla että tommosille tulee yhtäkkiä jostain syystä semmoset markkinat, että viedään käsistä kuin GSX-F.

Iso pyörä syö renkaita, siinä on riisuttavaa muovia, joka nostaa tuntimääriä, huoltoroippeita menee enemmän jne. Huoltokustannukset eivät tietenkään ole vertailukelpoisia, ja ZZR:n kustannukset nyt perustuvat henkilökohtaiseen käsitykseeni siitä, mitä nuo huollot nyt yleensä maksaa.

En tiedä, enkä jaksa ottaa selvää, paljonko ne tarkalleen ovat ne vakuutukset tuohon, mutta veikkaan, ettei taida tonnilla selvitä.
Vakuutukset on luokkaa 1000 - 1400€, riippuen kaikista mahdollisista jutuista.

Itsellä ZZR1200 ja vakuutus on noin 1100€/vuodessa, bonukset taisi olla 40/70. Eli melko edullista puuhaa.

kunpi sopisi ensipyöräksi paremmin:ktm lc4 vm.05 vai kawa z750 vm.07?olen yli 190 pitkä ja painoakin yli sata kiloa.hirveästi ei kokemuksia moottoripyöristä elikkä alottelemassa harrastusta. ajo olisi pääasiassa kaupunkia mutta välillä voisi jossain pikku reissussakin käydä, enkä nyt tarkoita mitään euroopan matkailua.

Back