• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäistä (naku)pyörää hankkimassa. Ehdotuksia!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motodino
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Omat kokemukset tästä vain että kaveri mukaan joka tietää ja ymmärtää näistä. Jolla oikeasti kokemusta ja sen verran hyvä kaveri että luotat häneen 110%.
Itsellä tuli viime kesänä tällä kuviolla ostettua Honda CB 500 v.2003 suht pienellä rahalla. Nyt kun on n.10tkm ajettuna niin voisi varmaan 600-750 kokoinen pyörä tulla kysymykseen. Mutta tuon kanssa ihan hyvä harjoitella.

Kottarainen 990
smile_org.gif

Tuoreessa Bikessä näytti olevan keskisarjan nakujen vertailu, Street Triple R voitti vertailun.

Komppaan tätä linjaa että suoraan 1000.

Itse aloitin tänä kesällä aika vihreiltä sinäänsä, että edellisestä pyörästä on aikaa. Kävin kokeileen pienempiä koeajaan, mutta sen jälkeen kun CB1000R ja Z1000 tuli kokeiltua niin peli oli menetetty. Tuntuivat mukavemmilta käsitellä ja tilaa tälläiselle aikuisen mittaiselle miehellekin löytyi. Lopullinen valinta tuli tehtyä aivan fiiliksen perusteella ja iso Zetahan sitä pihaan sitten päätyi. Tyttökaveri ajoi kanssa kortin tuossa vajaa kuukausi sitten ja sen jälkeen on tuolla Zetalla käynyt välillä ajeleen. Todennut myös helpoksi ajaa, kun ei tarvi koko aika olla vaihdetta vaihtamassa vaan vääntö hoitaa homman. Lisäksi samalla todistanut myös että kyllä se repivä luonne pyörässä on täysin penkin ja kaasukahvan välissä. Ainoa vika pyörässä on kuulema istuinkorkeus. Tämä tosin on tarkoitus korjata hankkimalla XB12Ss Bulu tai Speed Triple tuonne pihaan Zetan kaveriksi.

Jarruista...

Nyt vasta hokasin kunnolla, että abs ja "tavallisten" jarrujen lisäksi on yhdistelmäjarrut.
Selittäkää rautalangasta vääntäen, kuinka teoriassa/käytännössä nuo tavalliset ja yhdistelmä jarrut eroaa. Lähinnä miten niiden jarrutusturvallisuus ero. Tiedän siis suurinpiirtein teoriassa, kuinka yhdistelmäjarrut toimii.

Onko teillä hajua missä näistä hondan, yamahan, suzukin ja kawasakin nakuissa on yhdistelmäjarrut??

Edit: taidan kyllä joka tapauksessa ottaa abs jarrut mopooni.

Autokoulussa olen ajanut abs jarrullisella pyörällä ja sillä on ainakin ollut todella helppoa tehdä hätäjarrutuskin.

Tuus kokeileen Tuonoa!
Veikkaan että et ihan heti kyllästy. On himpun verran laadukkaampaa osaa kuin japseissa... Pitää vaan digata V2:n luonteesta ja saundeista.

http://www.nettimoto.com/aprilia/tuono/1200372

T: Tomppa
Tuo Tuonos on kyllä ihan hienon näköinen peli ja ei kai mulla V2 vastaankaan mitään ole, mutta eipä taida tuonossa olla abseja.

Absit sais tai oikeastaan täytyy olla!!

Muutkin joilla olis pyörää myynnissä, siis nakua ja 750-1000cc ja abseilla. Hinta max n. 10-11 tonnia, niin tarjoilkaa!!!

Musta tuntuu, että ei sillä ole mitään väliä minkä ostat. Kun se on eka pyörä on se kumminkin hemmetin hieno. Kun se on eka pyörä, se on ihan varmasti paras pyörä mitä sulla on ikinä ollut.

Ja mulle ainakin kävi niin, että tein hirveän researchin etukäteen mikä olis just mulle paras eka pyörä. No sitten kun menin sinne liikkeisiin, aloin tosissani tehdä kauppaa ja pääsin pyöräkuumeen kliimaksiin, niin loppujen lopuksi päädyin johonkin täysin muuhun. Ei harmita.
tounge.gif

En usko, että ainakaan uusista pyöristä mikään on nykyään huono. Ne on vaan vähän erilaisia, todennäköisesti aika vähän. Ja nakuista varmaan kaikki sopii aloittelijalle.

(Sitten jos menet sen käytetyn ostamaan, niin se voi kyllä sitten olla oikeasti huonokin (ainakin kunnoltaan), mitä tuossa jo aiemmin kommentoin.)

Musta tuntuu, että ei sillä ole mitään väliä minkä ostat. Kun se on eka pyörä on se kumminkin hemmetin hieno. Kun se on eka pyörä, se on ihan varmasti paras pyörä mitä sulla on ikinä ollut.

Ja mulle ainakin kävi niin, että tein hirveän researchin etukäteen mikä olis just mulle paras eka pyörä. No sitten kun menin sinne liikkeisiin, aloin tosissani tehdä kauppaa ja pääsin pyöräkuumeen kliimaksiin, niin loppujen lopuksi päädyin johonkin täysin muuhun. Ei harmita.
tounge.gif

En usko, että ainakaan uusista pyöristä mikään on nykyään huono. Ne on vaan vähän erilaisia, todennäköisesti aika vähän. Ja nakuista varmaan kaikki sopii aloittelijalle.

(Sitten jos menet sen käytetyn ostamaan, niin se voi kyllä sitten olla oikeasti huonokin (ainakin kunnoltaan), mitä tuossa jo aiemmin kommentoin.)
Itsekin luulen, että mainitsemani pyörät voi olla sellaisia, että en tällä kokemuksella (jota ei siis edes ole) osaa niistä paljon eroa löytää. Ehkä tuossa hondassa voi olla eroa, koska siinä on enemmän tehoa kun on tonninen.
Oikeastaan siis varmaan ihan sama vaikka menis kauppaan ja koeajamatta sanoo että otan ton, koska pyörä on itselle uusi ja kaikilla joudun opettelemaan kuitenkin ajamaan. Aikaa varmaan menee kun pääsee pyörään kuitenkin ikäänkuin "sisään". Seuraavan pyörän voisi sitten jonkinlaisella kokemuksella valita tarkemmin, kun ekan pyörän jälkeen tietää mitä oikeasti haluaa ja mitä asioita pyörässä arvostaa.

Mutta kun nyt kokemusta ei ole ja henkeeni en ole valmis menettämään ja kun pahassa tilanteessa hätäjarrutuksenki teen ihan varmasti paremmin abseilla kuin normijarruilla, niin absit nyt on se ykkös kriteeri tuossa mopon ostossa.

Parista Yammun FZ8N:stä laitoin jo tarjous kyselyä. Tuo voisi olla ehkä ihan ok eka pyörä.

Nimenomaan juuri noin
smile_org.gif

ABSit olis kyllä hyvät. Seuraavaan pyörään jonkun vuoden päästä kyllä varmaan otan ne.

Mielipiteitä varmaan saa niin monta, kuin on vastaajia.  Harrastusta aloittavalle se taitaa mennä vaan niin, että katsoo hintahaarukassa olevan hyvän näköisen pyörän ja ostaa sen  
wink.gif

Eikait sitä osaa mitään oikein vaatia, ennenkuin on jonkun huonoksi havainnut.  Käytetty-uusi -akselilla varmaan vähän sama asia.  Itse pidän uuden ajoneuvon ostamista taloudellisesti järjettömänä tekona, mutta jos budjetti riittää, niin mikä ettei.  Joku sanoi, että käytetyssä voi olla ties mitä vikoja, joita ei itse osaa huomata.  Eipä tuota voi täysin kieltääkään, vaikka itsellä on jonkinlaista luottamusta kanssamotoristia kohtaan tuossa vaiheessa.  Ja voikait niissä uusissakin vikoja olla.
Käytetty on tietysti aina käytetty, mutta jos hinta on murto-osia uuden hinnasta ja ajoja jäljellä vaikka kuinka monia vuosia, niin siinäpä ainakin voi etsiä rauhassa itselleen sopivia vaihtoehtoja ja vaihdella rauhassa.

Uutena harrastajana on aika hankala itse tarjota mitään tiettyjä vaihtoehtoja.  Tehoista ja kuutioista aina puhutaan, mutta ovatko ne sitten kuinka tärkeitä, jos oletuksena on, että ajamaan vasta harjoitellaan ja rajoituksia noudatetaan?  Kyllähän varsinkin uudemmat kuussataset ihan kivasti omasta mielestä kiihtyy, enempää ei alkuun osaa kaivata.  Itse tyydyn omaan Diversioniinkin varmasti vielä ensi kesänä, vaikka tuossa on budjettikin isona syynä  
biggrin.gif

Käy siis koeajamassa sopivan hintaisia ja näköisiä vehkeitä, äläkä pelkää koittaa eri kokoisia pyöriä. Pienemmät on helpompia käsitellä, isoissa varmaan yleisesti on sitten sitä vääntöä, mikä varmasti on mukava asia.

990 SM-T ABS sitten
biggrin.gif
Onkohan aloittaja miten pitkä? Eikä muutenkaan ole helppo korkeuden ja korkean painopisteen takia imo. Esim. 175cm alkaa olla jo vaikeuksia ylipäätään ylettää maahan... Hyvä pyörä varmaan muuten, kelpais mullekkin.

Mutta mitä muuten tuohon ensimmäiseen pyörään tulee niin kohtuullisen sama minkä sitä ostaa ja tommonen FZ8 tai vastaava on varmasti oiva ensivalinta. Itse en henkilökohtaisesti tajua tätä että pitäisi heti ostaa se kallein, nopein ja komein kun usein aloittelija ei itsekään vielä tiedä mikä on se oma juttu. Perusvarma keskiluokan naku on näin ollen varmasti hyvä aloittaa ja sen saa myös helposti vaihdettuakin sitten kun alkaa löytymään se juttu mitä halutaan.

Itse vaihdoin nakukusiaisesta allekirjoituksen pyörään, enkä ole yhtään nopeammin perillä kuin ennenkään. Toki tykkään tuosta väännöstä ja V2:sen fiiliksestä mutta ei tämä harrastus tällä "koneenvaihdolla" varsinaisesti mullistunut, vaikka sopiikin mulle jotenkin vaan paremmin. Ehkä se on juuri se fiilis.

Selittäkää rautalangasta vääntäen, kuinka teoriassa/käytännössä nuo tavalliset ja yhdistelmä jarrut eroaa. Lähinnä miten niiden jarrutusturvallisuus ero. Tiedän siis suurinpiirtein teoriassa, kuinka yhdistelmäjarrut toimii.

Onko teillä hajua missä näistä hondan, yamahan, suzukin ja kawasakin nakuissa on yhdistelmäjarrut??

Edit: taidan kyllä joka tapauksessa ottaa abs jarrut mopooni.

Autokoulussa olen ajanut abs jarrullisella pyörällä ja sillä on ainakin ollut todella helppoa tehdä hätäjarrutuskin.
Yhdistelmäjarrussa etujarrun käyttö vaikuttaa (hieman) myös takapyörään. Ja vastaavasti myös takajarrun käyttö etupyörään - tosin on olemassa sellaisiakin yhdistelmäjarruja, joissa etujarrukahva käyttää molempia, ja takajarrupoljin pelkkää takajarrua.

Noiden hyvyydestä on taitettu peistä siitä saakka kun niitä on markkinoilla ollut. Absien osalta sen sijaan alkaa "epäilevien tuomaiden" kuoro olla tänä päivänä jo melko harvalukuinen... ainakin jos pyörästä löytyy yhdistelmäjarru+ABS, niin varmaankin jarrut on ihan kelvolliset. Jos vain toinen noista niin mieluummin ABS.

(Mutta kuitenkin aina on hyvin tärkeää opetella jarruttamaan kunnolla, oli jarrujen tyyppi mikä hyvänsä. Jarruthan eivät yksinään estä onnettomuuksia)

Tuota FZ8 nakua nyt yrittänyt etsiä ympäri Suomea. Heikosti on tarjolla. Vain yhden tarjouksen saanut esittely pyörästä. Siis ABS versiosta kyse!!

Onkohan toi nyt sitten yleinenkin ilmiö, että ne ABS-versiot on tilaustavaraa (kun puhutaan uusista pyöristä) tänä päivänä. Itse törmäsin samaan ilmiöön, silloin kiikarissa oli Kawa Er6 tai Gladius.

Myyjältä sain jotain ihme muminaa, että "en tiedä saadaanko tänä vuonna enää". Tämä oli kyllä vain satunnaisotos yhdestä liikkestä.

Sitten päädyinkin tähän ihan toiseen mopoon, kun ei niitä Abseja kuitenkaan olis saanut, ja tarjous natsasi.

ABSillista pyörää vaikea löytää nakuna. Mitä ootte mieltä tälläiselle kokemattomalle kuskille pyörää ilman abseja??
Kokemusta ei siis ole kun autokoulun absillisesta pyörästä. Ilman abseja löytyisi valinnan varaa pilvin pimein ja halvemmalla.
Kuinka ja missä tilanteessa absit sitten on ylivoimaiset? Siinä hätäjarrutuksessako vain? Liukkaalla/vesisateella? Näin varmaan. Kuinka helposti tavalliset jarrut menee sitten lukkoon ja kuinka helposti se pyörä on muualla kuin pystyssä pahassa jarrutuksessa?

Pakko kysyä tyhmiä kun ei tiedä.
blush.gif

Back