• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäisen pyörän hankinta ja valinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rixu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En ihan hra1150:n kommenttia varusteista ymmärtänyt, ajoahan tulee ja varmasti reilusti. Jos se viittasi siihen, että Apri ei kestä tai on vikainen, on varmasti sitten huonoa tsäkää mitä muilta samanmoisen pyörän omistajilta olen kuullut
smile_org.gif

Scop: thanks, ei ollu takapenkkiläinen mukana..ois jääny pyörä ostamatta muuten varmaan
wink.gif
Hengissä oon vielä ja suunnilleen synninpäästökin taskussa, ei muuta kuin leidillekin sitte vähän rompetta hommaamaan myöhemmin!

062802moto_prv.gif

Noniin onnea täältäkin uuden pyörä hankinnan johdosta
tounge.gif

Ihan mielenkiintoinen valinta toi RSV.

Cheers, hoksottimet päällä pitäisi yrittää aina kyllä liikkua tuolla..missä se ilmaston lämpeneminen NYT viipyy kun olisi asiaa tielle
smile_org.gif

Jos tykkää moottoripyörän kyydistä, niin ei sillä pyörän mallilla niin väliä.
Meillä vaimo istuu mielellään 1000rr:n kyydissä.
062802moto_prv.gif

Törmäillään vaikka messuilla ja kilistellään
033102beer_1_prv.gif

Pitäähän meidän törkeän ylihintaisiin ja toivottoman viallisiin kaksipyöräisiin italialaisiin hurahtaneiden pitää yhtä pahaa maailmaa vastaan
smile_org.gif

Onnittelut komean ja kaunisäänisen mopon omistajalle! Italotwinin murina hiilikuituputkiin on musiikkia.

Koska melkein samaan genreen osuvaa isoa Suskan twiniä on enää turha tunkea koeajolistalle, niin tyydynpä vain toteamaan, että jos lasit ovat joka tapauksessa menossa uusiksi, niin ota metallisankaiset. Sillä saat kypärävalikoimaa lisää.

Kypärän pitää tietysti olla ensinnäkin itselle sopiva ja sitten pitää päättää mitä muita ominaisuuksia omaltaan vaatii (turvallisia ne kaikki ovat, mutta eivät luodinkestäviä).

Schuberthin S1 on hiljainen, mutta iso pallukka, eli nakupyörällä tuntuu niskassa enemmän kuin joku virtaviivakappale.

Pinlock visiiri pysyy kirkkaana sateessa ja koleassakin säässä.

Avattava kypärä helpottaa silmälasien käyttäjää, mutta yleensä suuremman melutason kustannuksella.

Shoein kypäriin saa liukuvärjättyjä visiireitä, siis ylhäältä tumma, alhaalta kirkas, mutta Schuberthissapa on aurinkolasivisiiri vakiovarusteena.

Jos Schuberth tai Shoei tuntuu matalalta, niin Arai voi vaikka sopiakin, kun tekevät hieman korkeamman mallista.

Nolaniin saa integroidun Bluetooth HF:n.

jne.

033102beer_1_prv.gif

Silmälasitkin menin jo vaihtamaan, tämmöset muovisankaset, metallifarmiset hyvin istuvat tarttui matkaan. Silhouetteja en raaskinut nyt hommata, koska myyjä kerto kivan tarinan kuskista joka oli hieman vilkassu taakseen ja ohops, sinne lensi super-kevyet lasit auton alle
smile_org.gif

Sovittelua ensi viikonloppuna luvassa, toivottavasti joku potta löytyy rillipöllöllekin - piilarit on jotenkin niin vieras alue mulle..vaikka kyllä se varmaan jossain kohtaa tulee niitäkin koitettua
cool.gif

R

Kävin vilkasemassa Bikepics:issä kuvia kyseisestä mallista niin omaan silmään iski se 07 malli...on muuten vähän samaa näköä SP2:n kanssa.
Kevään odottamisesta tulee piiiitkä.
Noh mp messut on ensimmäinen merkki kevään tulosta joten sinne fiilistelemään ja ottamaan mutama
033102beer_1_prv.gif

Kaivetaanpa vanha topicci ilmoille. Eli ensimmäisen katupyörän hankinta olisi ajankohtainen ensi keväänä kortin ajamisen jälkeen. Tuleva pyörä tulee ehdottomasti olemaan katteeton naku/street fighter- tyylinen, mahdollisimman uusi ja vähän ajettu tietysti. Rahaa olisi käytössä n. 7-8 tonnia, mikä tarkoittaa karkeasti n. vm. 2007-2009 ja alle 20tkm ajettuja pyöriä. Ajotaustastani sen verran, että mopoikäisenä tullut ajeltua paljon ja kurapyörillä ajeltu jonkin verran hiukan vanhempana.

Pyörällä ajelisin varmaankin ihan huvikseni lenkkejä, mutta käyttäisin sitä myös tarpeellisten matkojen kulkemiseen, koska en omista autoa. Ajo olisi siis vaihtelevaa: matkaa, kaupunkiajoa ja radallekin tekisi mieli harjoittelemaan jossain vaiheessa.

Olen suhteellisen isokokoinen ja mielestäni pitkäraajainen (190cm 105kg). Olisikin kivaa, jos jalkojen ei tarvitsisi ihan kaksinkerroin olla. Tarvitseeko alustan säätöihin (jos niitä pyörässä on) koskea minun painosena? Alustavina vaihtoehtoina olen pitänyt 600 Hornettia tai Z750, isompiin ei varmaan kannata heti ensimmäiseksi koskea. Olisi mukavaa, jos saisi hiukan vinkkiä, mikä olisi hyvä nakupyörä aloitella ja mitä hyviä/huonoja puolia ajattelemissani pyörissä on...

Onko tuo 7-8 tonnia varattu pelkästään mopon hankintaan vai kokonaisbudjetti? Korttiin ja ajovarusteisiin voi nimittäin laskea 2 tonnia, näin ainakin minun kohdalla kun tänä syksynä kortin ajoin.

Itse (184cm/100kg) päädyin Hornettiin, joka on kyllä mainio ensimmäinen pyörä. Ketterä ja liikkuukin kohtuullisesti, ajoasento on meikälle aika passeli. Hintakin oli kohdallaan, kun katselin alle 5 tonnin pyöriä budjettirajoitteista johtuen. Täytyy tosin myöntää, että ensi kesälle on tullut koeajolistaa hieman isommista menopeleistä (Z1000 ja CB1000R).

Ei haittaa, jos alustassa on säädöt molemmissa päissä.

Lähtökohtaisesti noissa "halvoissa budjettimalleissa"
ongelma on alimitoitettu alusta (varsinkin neuvolan ulkopuolella
mitattaville/punnittaville)

Muutoinhan ne ovat ihan jees ja vastine rahalle.

Ihan ylipäänsä..... valitettavasti edes "kohtuullisesti toimivaa" alustaa osataan arvostaa varsin vähän.

Paskaan tottuu vaarallisen helposti ja hyvänkin arvostaminen
pidemmän päälle edellyttää melkein säännöllisiä kokeiluja
muilla vehkeillä, jotta asiat taas suhteutuvat
biggrin.gif
.

Omalle ruodolle "huono ajoasento" ja paska alusta......

Näitä kannattaa välttää kuin siskoaan
biggrin.gif
.

On vielä yksi asia joka kannattaa muistaa!

Kovin monen "Lopesin Jenny" on mopohommissa tiukka ratakilpuri.

Palaan nyt taas tähän perinteiseen..... haluatko "kärsiä"
vähintään 95% kilometreistäsi sen hetken huuman ja muutoin täysin saavuttamattoman illuusion takia?

Lopputulemana mopoarvonnassa on kuitenkin varma
biggrin.gif
.

Millään ei nauti täysillä kaikesta. Sellaisella, jolla selviää
"ihan kivasti" monesta, iskee ajanmittaan vitutus kun
se ei kuitenkaan ole todella hyvä missään
biggrin.gif
.

Lycka Till
tounge.gif

Kaivetaanpa vanha topicci ilmoille. Eli ensimmäisen katupyörän hankinta olisi ajankohtainen ensi keväänä kortin ajamisen jälkeen. Tuleva pyörä tulee ehdottomasti olemaan katteeton naku/street fighter- tyylinen, mahdollisimman uusi ja vähän ajettu tietysti. Rahaa olisi käytössä n. 7-8 tonnia, mikä tarkoittaa karkeasti n. vm. 2007-2009 ja alle 20tkm ajettuja pyöriä. Ajotaustastani sen verran, että mopoikäisenä tullut ajeltua paljon ja kurapyörillä ajeltu jonkin verran hiukan vanhempana.
TÄMMÖSEEN minä sinuna kallistuisin, istuu paremmin sinun kokoiselle miehelle kun joku pikkumopo ja tuo kuutioiden "paljous" ei kyllä haittaa yhtään mitään.
Tosin en ole ajanut ko. pyörällä metriäkään joten tämä vinkki saattoi olla aivan perseestä..
033102ass_1_prv.gif

Tuleva pyörä tulee ehdottomasti olemaan katteeton naku/street fighter- tyylinen...

sanoi:
Ajo olisi siis vaihtelevaa: matkaa, kaupunkiajoa ja radallekin tekisi mieli harjoittelemaan jossain vaiheessa.

sanoi:
Olen suhteellisen isokokoinen ja mielestäni pitkäraajainen (190cm 105kg). Olisikin kivaa, jos jalkojen ei tarvitsisi ihan kaksinkerroin olla. Tarvitseeko alustan säätöihin (jos niitä pyörässä on) koskea minun painosena? Alustavina vaihtoehtoina olen pitänyt 600 Hornettia tai Z750, isompiin ei varmaan kannata heti ensimmäiseksi koskea. Olisi mukavaa, jos saisi hiukan vinkkiä, mikä olisi hyvä nakupyörä aloitella ja mitä hyviä/huonoja puolia ajattelemissani pyörissä on...
KTM Super Duke.

Molemmat edelläolevat ehdotukset ovat loistavia
wink.gif
.

Pari.... nyt ainakin... asiaa kannattaa miettiä käytettyä
valitessa. Ihan pelkästään yhtälön, kilometrit - ison huollon
paikka - ketjut/rattat - jarrupalat- renkaat- jne............

vaikutus pyörän "kokonaishintaan" saattaa yllättää monen.

"Hyvillä kulutusosilla, kulutusosat ok" jne. ilmaisut ovat
siitä hienoja, ettei niistä selviä muuta kun että "toimivat".

Ihan konkreettinen esimerkki:

Hinta vaikuttaa "hyvältä"....... Kilsat alun kolmattakymmentä.

Niin... Iso, eli kallis huolto odottaa ovella, ketjut/rattaat
uupuvat usein kolmenkympin pintaan, renkaita kuluu, mutta
kierros maksaa kuitenkin kolmisen sataa... jne.

Elikäpä... "Sopivasti", vaikkakin jopa puolet enemmän ajettu,
uusilla tai uudenveroisilla osilla oleva, kallis huolto kaukana-
peli on kovin usein ensimmäinen kausi mukaanlaskettuna
huomattavasti "halvempi" hankinta vaikka pyynti olisi
jonkun satkun korkeampi ja kilometrejä enemmän
idea3.gif
.

Ihan sama logiikka pätee autopuolellakin.
idea3.gif

Ja ajokamoihin se tonni – tonni viissataa, niin homma on vaan paljon mukavampaa, ei tarvi kärvistellä. Epähyvät housut ja aluskalsarit tekee touhusta tunnin jälkeen kirvelevän kolottavaa perseen mielestä ja huonosti istuvat polvisuojat painaa polvilumpioita. Edullisemmat kalvohanskat on hikimärät kauniina poutapilvisenä kesäpäivänä... etc..

600 Hornet noista kahdesta parempi vaihtoehto (tai miten sen nyt sitten arvioi??). Helpompi ajaa, sopii paremmin monenlaiseen käyttöön ja on nimenomaan peruspyörä jolla harrastus kannattaa alotella. Z750 on selvästi sporttisempi ja enemmän lyhyemmille matkoille sopiva mp.
Mahdollisia hyviä ensipyöriä isommalle kaverille voisivat olla myös Suzuki 1200 Bandit, Honda CB 900 Hornet, KTM Supermoto ja SuperDuke... Tosin Kotarit alkavat olemaan jo teho-painosuhteeltaan melko hurjia pelejä!
PS: Vähän halvemmallakin saa ihan hyvän pyörän ja vaihtoehdot lisääntyvä!

Kiitos hyvistä vastauksista!!!

sanoi:
Onko tuo 7-8 tonnia varattu pelkästään mopon hankintaan vai kokonaisbudjetti? Korttiin ja ajovarusteisiin voi nimittäin laskea 2 tonnia, näin ainakin minun kohdalla kun tänä syksynä kortin ajoin.

Joo, kyllä suunnittelin tuollaista summaa pelkkään pyörään, mutta pitää nyt katsella millä mallilla raha-asiat on keväällä. Voisi tietysti olla viisampaa ostaa halvempi ja katsella se ensimmäinen kesä ihan rauhassa. Ajokamoihin olen alustavasti varannut sen n. tonnin. Kortin ajaminenkin on nykyään hiton kallista, haiskahtaa aika pahasti rahastukselle.
mad.gif

Muitakin pyörävaihtoehtoja olen pyöritellyt mielessäni; myös isoa Banditia ja 1400 GSX:ää, mutta jotenkin vaan ei visuaalisesti miellytä silmää.
sanoi:
KTM Super Duke.
bowdown.gif
Olen myös kuolannut kyseistä peliä AIKA paljon. Hiukan kyllä tehot arveluttaa...? Toisaalta monet on vaihtamassa sitä 600cc vehjettä heti ensimmäisen kesän jälkeen isompaan. Toiset sanoo, että SD ei missään nimessä sovi ensipyöräksi ja tapat sillä itsesi ja toiset taas, että siitä vaan ostamaan. Tiedä häntä.  
nixweiss.gif
Täytyy ekan pyörän kohdalla varmaan arpoa vaan joku peli alle ja sen pohjalta lähteä rakentamaan mielipidettä, millaisen pyörän todella haluaa.

Onko kellään tietoa kuinka nopeasti nuo kevään ensimmäiset ison A:n kurssit täyttyy Helsingin alueella? Pitääkö olla kuinka aikaisin liikkeellä? Saattaa olla tunkua, koska ensi kesä on kai viimeinen, milloin tuon ison A:n pystyy suoraan ajamaan, vai olenko väärässä?

Jos on miehellä älyä päässä ja venyvä ranne (=ei on-off toiminen) niin isompitehonen pyörä ei ole se hirttosilmukka. Usko pois.

Innostuuhan sitä viisaampikin joskus, mutta järki päässä mopojen kanssa on hyvä olla.

Tottahan ne isot tehot vähän hirvittää, mutta nopeasti siihen tottuu, uusikin kuski.

btw. Taispa olla muuten ensimmäinen "kuumeinen" kyselijä tälle talvelle? Tervetuloa joukkoon sekavaan, kaikki me ollaan yhtä tyhmiä ja maksetaan ittemme köyhäksi ihan vain hyvän fiiliksen takia.

Back