• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäinen pyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timppaa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ensimmäinen pyörä

Moi! Tarttisin vähän apua ekan pyörän hommaamisessa.
Mulla on A2 kortti suoritettu intissä, ajelen vähän motocrossia ja tietenkin mopoillut nuorempana.
Eli ei siis ole kokemusta kyykkypyöristä ollenkaan.
Honda cbr650r olis sellanen mitä oon miettinyt, oliskohan semmonen sopiva ensimmäiseksi pyöräksi ja kertokaa vaikka vähän mielipiteitänne siitä pyörästä.

Otan myös muitakin ehdoituksia avomielin vastaan!
Budjetti pyörii siinä max~10 000€ saa toki olla halvempikin.

Kiitos jo etukäteen!

Noilla spekseillä se on varmasti kyllä oikein hyvä pyörä katsella, että miltä sportit tuntuu. Nelisylinterisessä on tietty se oma luonteensa – itse tykkään moderneista kaksimukisista enemmän, mutta se on täysin makuasia.

Pyöriä, joita pitäisin tuon lisäksi tutkassa:
Yamaha R7
Aprilia RS 457/660
CFMOTO 675 SR-R
Suzuki GSX-8R
Triumph Daytona 660

Rätkäily on 102% tunnelaji, joten osta se pyörä joka juttelee siule mukavia. Itselle se rätkä kuitenkin ostetaan.
Koeajon jälkeen katso mitä lukee tankin kyljessä...

lario sanoi:
Rätkäily on 102% tunnelaji, joten osta se pyörä joka juttelee siule mukavia. Itselle se rätkä kuitenkin ostetaan.

Tämä, viis työkaveria ostanu prätkän vuoden sisään, muut noudatti mun neuvoa ja kävi koeistumassa pyöriä kunnes jokin niistä halus jäädä haarojen väliin. Yksi osti ensin "järkevän ensipyörän" ja on sittemmin vaihtanu jo kahdesti :p

lario sanoi:

Itse en ole oikein ikinä ostanut pyörää koeajon perusteella, eikä täällä periferiassa mitään liikkeitä olekaan, missä paljon pyöriä rivissä. Lisäksi laitteet olleet aika marginaalivehkeitä. Sokkona ostamisessa on enemmän jännitystäkin.

Vaikka olisi ostamassa uutta pyörää, jolle koeajomahdollisuutta ei helpolla ole, niin vastaava käytetty löytyy yleensä jostain kokeiltavaksi. Saattaa olla, että jopa innostuu käytetystä vaihtoehdosta ja jos ei, niin ei tule ostaneeksi uutta pyörää täysin sika säkissä.

Hyvä mopo on niin fiilisjuttu, että mielestäni on typerää ostaa ajamatta, ellei sitten tärkein fiilis tule jännityksestä tuliko hitti vai huti.

Järkevyyttäkin kannattaa miettiä, eräs tuttu palasi vuosikymmenien jälkeen katupyörien pariin. Oli ajanut satunnaisesti enskaa.
Hänellä fiilis oli ensipyöräksi maantielle iso kyykkyduksu. Ehti nauttia joitain viikkoja, sitten erään mutkan jälkeen maalliset huolet olivat ohi.

Timppaa sanoi:
Mulla on A2 kortti suoritettu intissä, ajelen vähän motocrossia ja tietenkin mopoillut nuorempana.
Eli ei siis ole kokemusta kyykkypyöristä ollenkaan.
Honda cbr650r olis sellanen mitä oon miettinyt, oliskohan semmonen sopiva ensimmäiseksi pyöräksi ja kertokaa vaikka vähän mielipiteitänne siitä pyörästä.

Otan myös muitakin ehdoituksia avomielin vastaan!
Budjetti pyörii siinä max~10 000€ saa toki olla halvempikin.

Kiitos jo etukäteen!

Onko se pakko olla kyykky? Kyykkypyörän ergonomia on tehty road racingiin radalle. Jotkut tykkää kadullakin, mutta osan mielestä lähinnä tuskallinen katunopeuksilla.

Kannattaa kokeilla keskikokoisia sporttinakujakin, jos crossipyörän ajoasento tuntuu luontevalle.

Banditti on varmasti teknisesti hyvä tai vähintään keskinkertainen joka suhteessa, mutta Larion kommentissa on ideaa. Itsekin kaipaan laitteesta edes jonkinlaista luonnetta. Koeajolle siis!

Mulla kans vielä A2 kortti. Mun eka pyörä oli Honda CB500 Hornet. Pian kuitenkin alkoi tulla tunne että haluan isomman vaikkei tehot kasvaisikaan. Halusin pyörän mistä riittäisi iloa vielä kortin korotuksen jälkeenkin. Kävin koeistumassa juurikin aloittajan mainitseman Honda CBR650R 2025 pyörän ja hienohan se oli. Mutta ajoasento ei sopinut itselle ollenkaan, liian etukeno. Harmitti kun pyörä oli niin hieno. Yksi mitä kanssa pitkään mietin, oli Kawasaki Ninja 650 ja kävin useamman kerran koeistumassa tämän vuoden mallin ja ihastelemassa sitä. Mutta sitten liikkeessä myyjä vinkkasi kokeilemaan Suzuki GSX 8R:n ja se oli sitten siinä. Se täytti kaikki kriteerit: hienon näköinen, täydellinen ajoasento ja 800cc niin siitä iloa pitkäksi aikaa.

Timppaa sanoi:
Mulla on A2 kortti suoritettu intissä, ajelen vähän motocrossia
Honda cbr650r olis sellanen mitä oon miettinyt,
Otan myös muitakin ehdoituksia Budjetti pyörii siinä max~10 000€
!

Koeajopäivät. käy ainakin koeistumassa kaikki mitkä omaa silmää miellyttää, ja jos aiot hiekkateille poiketa saattaa kyykkyä yleismallisempi pärrä olla paree. mutta kadulle cebari on varmasti oikein hyvä, mietit missä haluat ajella ja sen mukaan valitset. tolla kympillähän saa vaikka harrikoita että on ihan mahdoton sanoa mikä olisi "paras".

Itse alkaisin katselemaan ABS-jarrullisten 1250 Banditien perään, joihin riittää jo reippaasti alta puoletkin tuosta budjetistasi. Pyörä itsessään on varsin monipuolinen ja erittäin helppo hallittava, vaikka onkin ns. iso pyörä. Itse olen opettanut 2 kpl A-korttilaisiakin tuolla omallani, no probs = vasta-alkajakin tulee siis sen kanssa vallan mainiosti toimeen, mutta silti pyörässä riittää vähäksi aikaa, jaksaa yksin, kaksin, 3x laukuin... ja kun siimaa kiristää, löytyy sielä pikkasen enempikin kuin mitä pikkasemmista, joten senkään suhteen ei ihan heti käy "pieneksi".

Tekniikaltaan Bandu on ns. pommin varma, edullista varaosaa sekä kaikenlaista tuninkia löytyy pilvin pimein ja vak.yhtiön laskutkin on sieltä maltillisimmasta päästä = varsin erinomainen eritoten ns. ensipyöräksi siis :cruising:

HiTec sanoi:
Itse alkaisin katselemaan ABS-jarrullisten 1250 Banditien perään, joihin riittää jo reippaasti alta puoletkin tuosta budjetistasi. Pyörä itsessään on varsin monipuolinen ja erittäin helppo hallittava, vaikka onkin ns. iso pyörä. Itse olen opettanut 2 kpl A-korttilaisiakin tuolla omallani, no probs = vasta-alkajakin tulee siis sen kanssa vallan mainiosti toimeen, mutta silti pyörässä riittää vähäksi aikaa, jaksaa yksin, kaksin, 3x laukuin... ja kun siimaa kiristää, löytyy sielä pikkasen enempikin kuin mitä pikkasemmista, joten senkään suhteen ei ihan heti käy "pieneksi".

Tekniikaltaan Bandu on ns. pommin varma, edullista varaosaa sekä kaikenlaista tuninkia löytyy pilvin pimein ja vak.yhtiön laskutkin on sieltä maltillisimmasta päästä = varsin erinomainen eritoten ns. ensipyöräksi siis :cruising:

Mutta jutteleeko se mukavia...
Toyota Corolla 2012 on kuulemma sellainen, jossa on edellä mainitut ominaisuudet.

vstrom sanoi:
Vaikka olisi ostamassa uutta pyörää, jolle koeajomahdollisuutta ei helpolla ole, niin vastaava käytetty löytyy yleensä jostain kokeiltavaksi. Saattaa olla, että jopa innostuu käytetystä vaihtoehdosta ja jos ei, niin ei tule ostaneeksi uutta pyörää täysin sika säkissä.

Hyvä mopo on niin fiilisjuttu, että mielestäni on typerää ostaa ajamatta, ellei sitten tärkein fiilis tule jännityksestä tuliko hitti vai huti.

Järkevyyttäkin kannattaa miettiä, eräs tuttu palasi vuosikymmenien jälkeen katupyörien pariin. Oli ajanut satunnaisesti enskaa.
Hänellä fiilis oli ensipyöräksi maantielle iso kyykkyduksu. Ehti nauttia joitain viikkoja, sitten erään mutkan jälkeen maalliset huolet olivat ohi.

Vähän varttuneemmalle herralle kyykkyduksu onkin paras mahdollinen tapa poistua paremmille laitumille.

Onha tollanen bandu moottoripyörän painoinen...... mutta eikös moottoripyörän kaasun avauksella pitäs olla eri fiilistä kuin keskitason perhefarkulla.......

lario sanoi:
Toyota Corolla 2012 on kuulemma sellainen, jossa on edellä mainitut ominaisuudet.
No juu, täysin mauton ja munaton prätkien "Toyota Corolla" tuo Bandu kyllä on moneen muuhun vrt - ja toisaalta kannattaako ensipyöräksi myökään hommata ihan sitä kireintä kisakyykkyä :dunno:

A59 sanoi:
Onha tollanen bandu moottoripyörän painoinen...... mutta eikös moottoripyörän kaasun avauksella pitäs olla eri fiilistä kuin keskitason perhefarkulla.......
Niin no kun tulevan kuskin mitoistakaan ei oikein tiedä, niin sopiihan tuollainen iso bandu myös hiukka suuremmalle kaverille vallan mainiosti (itse olen 196cm/110kg). Ja siitä vaijerin kiristämisestä, niin kyllähän tuollakin jalkovälissä jo jotain tapahtuu useisiin kusiaisiin vrt, joissa pitää ensin hakea se pari pykälää pienempää, winguttaa pataa sinne punarajan tuntumaan ja vasta sen jälkeen alkaa jotain ehkä jo tapahtumaankin.

No mutta pääasia on että kysyjäkin löytää sen itselleen mieluisimman, sopivimman pyörän ja jos sitten vaikka tulikin huti, niin vaihtamallahan sen voi aina korjata, kyllä niitä pyöriä tähän maailmaan mahtuu joista valita.

Viimeksi muokattu:
PoS sanoi:
Olispa täällä foorumilla joku upvote-nappi :D

Sitä kaipaillut myös.

Jotenkin hupaisaa kun joku kysyy ekan pyörän valintaan neuvoja ja homna kääntyy heti vanhojen ukkojen egojen taisteluksi.

No itse aiheesta. A2 kuristettuna cbr 650r on mainio ensipyörä jos ja kun kyykyt viehättävät. Ja miksipä ei viehättäisi, hieno pyörä. Anna mennä vaan, muita samantyylisiä on toki täällä jo aiemmin mainittu Ninja 650 yms. Sitten jos kaipaa rennompaa asentoa niin näistä kaikista on nakuversiotkin, mutta cbr on jo 100km/h nopeudessa mukavampi.

Jos isompaa ja hieman kyykympää haluaa niin tuplääksä alkaa olla aika hyvä vaihtoehto. Hinnat ei päätä kaada ja hinta-laatu on kohdallaan.

Kolmeen tonniin saa jo valita. Tietyt perusjutut siinäkin, mutta muuten luotettava peli. Ja kulkeekin kohtuudella. Kilometrejä turha pelätä sen suhteen, tutuilla jo digimittarit pyörähtäneet ympäri jo ensimmäisen kerran ja vielä mennään.

Back