• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäinen pyörä naiselle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiinuliinu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mistä niitä lahjakortteja oikein on saanut? Ite maksoin omilla rahoilla oman ajokortin ja kaikki siihen liittyvät kirjaimet.

Lahjakortilla tarkoitetaan moottoripyörän ajo-oikeutta, joka on saatu auton ajokortin (esim B-kortti) yhteydessä merkinnällä AB vaikka ei olisi koskaan ajanut mitään kaksipyöräistä. Näin tapahtui melko pitkään, en nyt jaksa muistaa kuinka kauan. Toki itse en katso että olen saanut lahjakortin koska ajoin kevytmoottoripyöräkortin (KT) 16-vuotiaana joka muuttui moottoripyöräkortiksi (A) kun täytti 18. Vielä 1989 syntyneet jotka oli ajanut A2-kortin 16-vuotiaana saivat A1 kortin ilman mitään testejä 18-vuotiaana ja A-kortin 20 vuotiaana edelleen ilman mitään testejä.

En ole edes ajanut mopokorttia, siihen tuli ajo-oikeus kun kun täytti 15v, olenko siis lahjakas kun olen saanut noin paljon asioita lahjaksi ?:D

Viimeksi muokattu:
Vanha ja ehkä likaanenkin mutta todella lahjakas!

Mutta kyllä lahjattomilla juttua piisaa ihan olemattomista asioista, se on kyllä tosi! Hauska niitä silti lukea on, edelleen (vaikka samaa se on ollut ties kuinka kauan).

Jonnet vain kateellisia vanhoille tosimotoriteille kun joutuneet ajamaan mopokortin, moottoripyöräkortin ja vielä kypärä päässä. Kypäräpakko tuli moottoripyörille 1977 ja mopoille 1982. Keksivät sitten lahjakortteja ja muita haukkumanimiä. Pyörät ja miehet olivat ennen rautaa, ilman jarruja ja ajo-ominaisuuksia. Nyt on absit, luiston-, keulimisen - ja kallistuksenestot. Pyörät muovia.

Mahtaa tiinuliinulla olla huuli pyöreänä kun lukee orgista "Ensimmäinen pyörä naiselle"-ketjua. Eikä vielä olla päästy edes delvaciin ja oikeaoppiseen vastaohjaukseen. Puhumattakaan alustan säädöistä ja rengaspaineista Suomen eri radoille.

lario sanoi:
Eihän lahjakorttilainen voi mistään mitään tietää...

En minä ainakaan tiedä.

Mie vaan ajan rätkällä kesällä ja talvella.
Kääntelen, kallistelen ja teen varmaan jotain muutakin oikein, kun olen vielä EMPY:n jäsen.

Jos kaiken tietäis niin tappas ittensä luultavasti - ei oisi mitään jännittävää eikä tuntematonta. Silti ihmiset pyrkii kovasti tietämään ja esittämään liekö sitten sitä kun äiti ei suonut huomiota tarpeeksi. Oon huomannut että ne joilla on eniten tietoa jostain asiasta, ei enää ota mitään jyrkkiä kantoja - mutta se taas ei koske minua ja muita tietämättömiä!

Vastaohjaus oli eilen ahkerassa käytössä kun pujottelin kuoppia soratiellä. En tiedä tulkitsinko väärin jonkun kommentteja, mutta aivan samalla tavalla homma menee kuin asfaltillakin.

Jonnet vain kateellisia vanhoille tosimotoriteille kun joutuneet ajamaan mopokortin, moottoripyöräkortin ja vielä kypärä päässä. Kypäräpakko tuli moottoripyörille 1977 ja mopoille 1982. Keksivät sitten lahjakortteja ja muita haukkumanimiä. Pyörät ja miehet olivat ennen rautaa, ilman jarruja ja ajo-ominaisuuksia. Nyt on absit, luiston-, keulimisen - ja kallistuksenestot. Pyörät muovia.

Se on just näin. Vaadin 80-lätkän takaisin takautuvasti, kun olen sen itse lusinut KT-kortin ja ABE-kortin kanssa.

Joskus kattelin Reposaaressa kun joku motoristi teki käännöksen jollain kustomityyppisellä moottoripyörällä jossa istutaan matalalla ja ajetaan vähän jalaat edellä (jos joku nyt moisen tunnistaa) ja avusti sitten vähän niinkuin maaradalla ikään sisäkaarroksen puolista jalkaa maahan. No, siinä oli asfaltti alla ja se tarrasi kenkään vähän eri lailla hanakasti ja vieläkin muistan sen tahdonvastaisen spakaatin minkä tämä kuljettaja teki! Hämmästyttävää kyllä kaatumatta! Teki kipeetä kattella, ihan tuolta nivusesta oikeen viilsi ja tein varmaan viisi ristinmerkkiä hartaasti siinä Kirkkokadulla seisoskellessani (tai istuessani, en muista enää tarkemmin).

taiger sanoi:
Vastaohjaus oli eilen ahkerassa käytössä kun pujottelin kuoppia soratiellä. En tiedä tulkitsinko väärin jonkun kommentteja, mutta aivan samalla tavalla homma menee kuin asfaltillakin.

Et ole ollut foorumilla tarpeeksi pitkään, jotta ymmärtäisit mistä on kyse. Ole siitä kiitollinen.

Havis sanoi:
Itse olen aina pyrkinyt ajamaan koko kaarteen ns. ulkolinjaa pitkin, ilman mitään mutkan leikkaamisia ja kaarteen loivennuksia.

Ihan vaan sen takia, että sillä tavalla varmistaa että myös kuljettaja ja hänen kypärä on varmasti oman kaistan puolella koko kaarteen ajan.

Kun kaarteet ajaa aina sitä linjaa pitkin jossa vastaantulijakin mahtuu, tuli sitte niitä tai ei, pysyy ajotapa samana, ei tartte koskaan valita eri linjaa liikenteen tiheyden mukaan.

Ulkolinjaa ajettaessa on sekin etu, että saa kallistaa pyörää enemmän kuin mutkia oikoessa. Ja sen takiahan .pyörällä ajetaan. Jos suoraan haluaa mennä, ostetaan auto.

Mutkan lopussa sisäkurviin leikkaamalla saa kallistaa vielä enemmän.
Sitä tuleekin tehtyä usein, kun huomaa, että on hiljentänyt mutkaan "tarpeettoman paljon", eikä syystä tai toisesta kehtaa nostaa vauhtia enempää mutkan ulostulossa.

Tiinuliinu sanoi:
auttakaas vielä :) viekö siirtosarja polkimet kauemmas? Sille ei todellakaan tarvetta. Ja jos näin niin mikäs on sarja joka tuo ne lähemmäs vai onko sellasta?

Jos ei halua siirtää jalkatappeja, voi siirtää kuljettajaa eteenpäin hommaamalla toisenlaisen istuimen. Sportsteriin löytyy useampikin vaihtoehto.

taiger sanoi:
Mitä keskusteluja kannattaisi lukea että saa kirittyä foorumilla olon tarpeeksi pitkäksi. :)

Pistä hakuun Delvac ja tissit sekä käyttäjällä pekkavee vastaohjaus

Koheltaja sanoi:
En ole edes ajanut mopokorttia, siihen tuli ajo-oikeus kun kun täytti 15v, olenko siis lahjakas kun olen saanut noin paljon asioita lahjaksi ?:D

Mä sain vielä pikku-eeen vaihtamalla pahvisen kortin muoviseen...

Back