• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäinen pyörä : gsx-f, sv vai bandit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wiltsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On muuten huvittavaa katsoa mitä ihmiset pyytää noista vanhoista pyöristä. Nettimotosta kattelin niin ee-speed kauppaa -06 sv:tä nakuna 7390 ja s mallia 7990, samalla sivulla joku pyytää 2003 mallista yli 8000, ostaako joku tosiaan noita käyettyjä noilla hinnoilla.
Alkuperäinen kyselijä mainitsi budjetiksi 5500, joten sillä pitäis kyllä irrota helposti 2002-2003 mallinen sv yksityiseltä.

Itsellä Suskan gsx600f ollut vuoden ja kovin olen ollut tyytyväinen. Eihän se nopein ja näppärin ole mutta mulle kovin rakas
tounge.gif

Ja kauneushan on katsojan silmässä.....varma peli !!!
Enkä ole vielä kertaakaan myöhästynyt tapaamisista/töistä !

On muuten huvittavaa katsoa mitä ihmiset pyytää noista vanhoista pyöristä. Nettimotosta kattelin niin ee-speed kauppaa -06 sv:tä nakuna 7390 ja s mallia 7990, samalla sivulla joku pyytää 2003 mallista yli 8000, ostaako joku tosiaan noita käyettyjä noilla hinnoilla.
Alkuperäinen kyselijä mainitsi budjetiksi 5500, joten sillä pitäis kyllä irrota helposti 2002-2003 mallinen sv yksityiseltä.
Ei se ole tyhmä joka pyytää... Onhan näitä "paskasta kultaa" -tyyppejä koko nettimoto täynnään. Ite pyörääni myydessä katselin että taitaa olla kultaa tankissa tai jotain muuta vastaavaa kun pyynnit oli ihan taivaissa. No, itse myin omani kahdessa päivässä kun pistin pyynnin realistiseksi. Näyttäis nytkin olevan yksi noista hullun hintasista vieläkin tuolla, hintapyyntiä on sentään tonnilla tiputettu, vaikka sitä olis alun alkaen pitänyt pudottaa puolitoista...

Kannattaa käydä ajamassa vielä uudelleen eri vaihtoehtoja; itse olen GSX-750F:n kanssa ollut hyvin tyytyväinen.
Asiallista puhetta, luotettava, tilava - kahdellekin - peruspyörä jossa ei ole ensimmäistäkään elektroniikkahilavitkutkutinta, vaan raakaa rautaista vanhanaikaista luotettavaa helppohuoltoista perustekniikkaa. Minä ainakin alan olla kurkkuani myöten täynnä ABSia SIPSiä TRACKSia, ajotietokonetta ym. Ne kaikki löytyvät autosta, mutta juuri siksi viime keväänä valitsin tietoisesti mopon, johon ei voi vaihtaa lastua tms. vaan jolla on tarkoitus painella mutkaista tietä näkymättömiin. Minusta se on mutkaisellakin tiellä uskomattoman ketterä lain sallimissa nopeuksissa. Eikä 211kg kuivapaino ole paljoa täyskokoisesta matkapyörästä. Satulakin on muotoiltu niin, että persjalkaisempikin saa valoissa kummankin jalan kunnolla asfalttiin.

Meidänkin perheessä on toisena pyöränä tuollainen 750 "äffä" ja tyytyväisiä on oltu alusta saakka.
smile_org.gif

Painoa toki jonkin verran on, mutta ei ole vielä kertaakaan ollut haitaksi asti. Alppien mutkateilläkin taittui jokaiseen mutkaan eikä jalkoihin jääty Saksan "autobaanoillakaan"
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Loistopeli kaikin puolin, ja kuten aikaisemmatkin ovat kirjoittaneet tekniikka kestää.

Kertokaas sv650:n nykyiset ja entiset omistajat, että miten hyvin 190 senttinen taipuu siihen ohjaamoon. Polvet suussa?  
tounge.gif

Sanon suoraan, että SV:n puikoissa en ole ollu kun messuilla. Tämmöselle isolle korstolle oli vähän kikkanan oloinen. Ostin sitten 750 äffän.

Sillä on ajettu Suomen ympäri lähemmäs 200kg:n lastissa ja pärjätty Vantaan kokoisessa kaupungissa perheen ainoana kulkuneuvona.

Tekniikka rupeaa käymään sen verran tutuksi, että en meinannut enää pajalle viedä, vaan huoltaa itse (ehkä org:in neuvoja soveltaen). Aika simppeli laitos loppupeleissä.

Ei tuosta vielä ole mitään pahempaa sanottavaa. Ei nopein, kevein eikä ehkä ihan kaunein. Mutta  
inlove.gif

Ite harkitsin pari vuotta sitten melko vakavasti pikkubanditin ostoa, mutta ostin sitte pikkufasun
smile_org.gif
Ei ole valittamista ollut, paitsi että alkaa käydä pieneks..  
tounge.gif
Siksipä itse harkitsisin myös isompaa bandiittia. Hintalaatusuhde kohdillaan ja siinä olisi fillaria moneksi vuodeksi.

Edit: jaaps, mutta järkevät vaihtoehdot taitavat mennä sittenkin yli budjetin. Hyosungin saisi uutena tuohon rahaan, takuineen päivineen.

Mä olen kanssa kaksi kesää posotellut GSX 750F:llä ja varsin tyytyväinen olen menopeliini ollut. Eihän se kaupungissa taitu niinkuin ärrä pyörät, mutta yllättävän mukava ohjailla kunhan vauhtia on semmoinen 40-60 siitä sitten hitaanpaan suuntaan niin onhan se kömpelö kun akseliväli on pitkä etujättöä on ja painoakin löytyy eikä vaan kuskilta. Pääasiassa ajo on ollut kaksi päällä ajoa ja yleensä vielä 1-3 kovaa laukkua kiinni joten tavaraakin kulkee mukavasti. Viikon metsäleirikin onnistui kyseisellä laitteella, hyvin mahtui makuupussit ja teltat matkaan.

Paljoltihan ajo on kiinni siitä MISTÄ ajaa. Mä olen vähän semmonen suorinta/nopeinta tietä kaveri, ja silloin on tiet suomessa aika suoria joten tommosella vakaalla matkapyörällä on mukava päästellä. Onhan sitä joskus tullut kartalta pienempiäkin reittejä katseltua, mutta sinne kun hukkuu heti aikaa erilailla ja perillekkin pitäis päästä.. ja kauheesti ei viittis pikkuteillä rajoituksia ylitellä kun tulee tuo sakko niin kamalan kalliiks .. tosin vaan jos jää kiinni
smile_org.gif
.. (mulla lienee taipumus jäädä)

Vähän painavahan se oli aloitella, mutta kun tuossa kesän alussa malttaa tunnin pari pyöriä marketin parkkipaikalla ni saa mukavasti tuntumaa hidasajoon ja kurvailuun niin hyvin oon sillä pärjäilly myös kaupunkiajossa..

Jos budjetti ois se 5500, niin kävisin hakemassa sen Hyosungin, vaikka äsken äffää kehuinkin. Jäis 200 rahaa vaikka varustekaupoille. Siinä käytetyssä kun harvoin on uudet renkaat, jarrut, ketjut, öljyt, suodattimet, tulpat jne. Tolla vois keskittyä olennaiseen - ajamiseen.

Itellä tuli reilut 20000 äfvällä (750) ajettua ennen pyörän vaihtoa ja olin tyytyväinen. Taittuu mutkiin ajatuksen voimalla, helppo muuttaa ajoasentoa (no, siirtää takapuolta eteen/taakse tarpeen mukaan), varmatoiminen ja menee se oman mittarin mukaan yli 200/h, ei ollu alamäessä.
wink.gif

Heräsipäs tästä paljon keskustelua!

Hyosungia miettiessä tulee ensimmäisenä mieleen että JOS takuuaikana jotain hajoaa, mihin vien sen Keski-Savossa korjattavaksi. En ole sen tarkemmin maahantuojan verkostoon kyllä vielä tutustunut.

SV650 tällä hetkellä 1. vaihtoehto, Banditilla en ole ajanut mutta se pitää keväällä käydä kokeilemassa. Joku kirjoitti kuluvista osista --> meinaan huomioida käytettyä ostaessa että ekan kesän pärjää, odottamattomista ongelmista ei tietysti koskaan voi tietää. Varusteet on kenkiä lukuunottamatta ostettu jo syksyn halvoilla hinnoilla... Eli koko loppuraha mitä kevääseen mennessä saa säästettyä menee lähes kokonaan pyörän hankintaan.

Joku kysyi myös 190cm ajosennosta SV:llä. Itse olen 187cm ja kävin lyhkäisen lenkin, mielestäni aika kohtuullisen hyvä asento, joutuuhan siinä hiukan polvia koukistamaan mutta ei mitenkään vaikea silti. Kokeilin myös GSE500:sta kesällä ja siinä tuntui tällä kropalla että oli kirjaimellisesti mopon päällä.

Itse pähkäilin aikoinaan samaa Äffä vai SV. Onneksi otin Äffän, koska SV.n ekoissa oli sitä öljynkierto häikkää. SV oli myös fyysisesti liian pieni.Tuota väitettä, että Äffä olisi kankea mutkissa en välttämättä tajua, mikä voi tietysti johtua siitä, etten vaan paremmasta tiedä(Nyt on takana 9 vuotta kahdellä Äffällä) Ei aloittelijakaan tarvitse kevyttä pyörää, jos puhutaan aikuisesta miehestä.Vakaus ja yllätyksettömyys on kyllä tärkeätä.Äffällä on pisin päivämatka ollut 800km ja olin siitä aikas romuna(olen 188cm)Äffä kieltämättä vanhaa tekniikkaa, mutta mitä sitten? Lastentaudit ovat ainakin myllystä kivasti karisseet 21vuoden valmistuksen jälkeen
biggrin.gif

Itse pähkäilin aikoinaan samaa Äffä vai SV. Onneksi otin Äffän, koska SV.n ekoissa oli sitä öljynkierto häikkää. SV oli myös fyysisesti liian pieni.Tuota väitettä, että Äffä olisi kankea mutkissa en välttämättä tajua, mikä voi tietysti johtua siitä, etten vaan paremmasta tiedä(Nyt on takana 9 vuotta kahdellä Äffällä) Ei aloittelijakaan tarvitse kevyttä pyörää, jos puhutaan aikuisesta miehestä.Vakaus ja yllätyksettömyys on kyllä tärkeätä.Äffällä on pisin päivämatka ollut 800km ja olin siitä aikas romuna(olen 188cm)Äffä kieltämättä vanhaa tekniikkaa, mutta mitä sitten? Lastentaudit ovat ainakin myllystä kivasti karisseet 21vuoden valmistuksen jälkeen  
biggrin.gif
Et ole kuin kaksi senttiä minua pitempi? Kun istahdin SV:n sarviin äffän jälkeen, niin tuntui siltä että pää osuu siltoihin kun niiden ali ajaa (äffä aika paljon matalempi kun SV), ja aluksi tuntui vähän oudolta. Mutta kun ajoasentoon tottuu (ja siihen EI mennyt kauan), niin ei sv:ssä ole mielestäni mitään vikaa. Pikkasen pikkasen hivenen vähäsen etukenoisempi ajoasento, ja jonkun verran korkeampi, mutta mielestäni ihan hyvä. Äffän päällä istuu kuitenkin melkein pystysuorana
tounge.gif

Ja kyllä äffälläkin pystyy mutkapätkiä ajamaan, mutta vaatii kuljettajalta aika paljon enemmän kun sv:llä. Myös äffässä on aika surkea alusta/jousitus, ja wanhamallinen runko ei ole yhtä tukeva kun sv:ssä oleva. SV:n alusta ei tod ole paras mahdollinen, mutta runko on tosi paljon parempi kun äffän. "normaalitehoista" äffää en ole ajanut, mutta ainakin papereissa se vaikuttaa vähän laiskemmalta kun se vanhempi (malli mikä mulla oli oli jotain päälle 100 heppainen, eikä kuitenkinaan tuntunut liialta
tounge.gif
).
Jos matka taittuu enemmän kaksi päällä, niin ehdottaisin äffän. Siinä oli paremmat oltavat kaksi päällä, mutta yksin ajaessa sv on ihan mukava peli. Ja kyllä sv:lläkin matkustajaa kuljettaa, mutta vähän huonompi on ajaa kun äffällä. Joku muu voi tietysti olla eri mieltä, tämä on nyt vaan minun mielipidettäni.

Onneksi otin Äffän, koska SV.n ekoissa oli sitä öljynkierto häikkää.
Mitä öljynkiertohäikkää niissä oli? En ole kuullutkaan moisesta vaikka kaverilla tuollainen -99 pyörä oli. SV:n valmistaminenhan aloitettiin v. -99, eikö?

Jos tällaisista vioista jollain lisätietoa, informaatio tervetullutta. Ja minkä vuotisissa vika korjattu varmasti?

Onneksi otin Äffän, koska SV.n ekoissa oli sitä öljynkierto häikkää.
Mitä öljynkiertohäikkää niissä oli? En ole kuullutkaan  moisesta vaikka kaverilla tuollainen -99 pyörä oli. SV:n valmistaminenhan aloitettiin v. -99, eikö?

Jos tällaisista vioista jollain lisätietoa, informaatio tervetullutta. Ja minkä vuotisissa vika korjattu varmasti?
Ongelmana oli ensimmäisen/etummaisen sylinterin voitely jos veti pitkiä keuloja, eli jos ajaa pitkiä matkoja etupyörä suhteellisen korkealla, niin voitelu heikkenee niin paljon, että sylinterin rikko on mahdollista. Mutta silloin puhutaan jo piitkistä siivuista, ja jatkuvasti.
Ongelma esiintyi Suzukin sv650 malleissa (eli myös s) ja TL malleissa.
Onglmaa korjattiin suzukin mukaan vuosimalleissa -01 eteenpäin, mutta varmasti tiedän vaan että -03sta eteenpäin ongelma ei ole ollut. Henkkoht tiedän vain että kaksi konetta on posahtanut, joten ei se niin iso "ongelma" ole, ellet aijo heittäytyä stuntiksi tai muuten vaan ajelet pyörä 60 asteen kulmassa
biggrin.gif

Jotkut ovat kuulemma korjanneet ongelman laittamalla levyn poikittain öljypohjaan, joka on estänyt öljyt valumasta koneen takaosaan keuliessa, joka on sitten varmistanut voitelut.

Täältä takarivistä ajattelin tuoda noviisin tuntemuksia em. Suikista:

Mulla oli ekana '03 750F johon oli todella helppo tottua vähäiseltä CB500 kokemukselta. Olihan se tosiaan jo melkein oikean matkapyörän tuntuinen mutta ihan hyvin sillä pyöri aloittelija taajamassakin. Heilakin viihtyi takapenkillä ja pyörän ajettavuus tuntui vain parenevan 55kg lisäkuormalla.
Kiihtyvyys riitti siihen ettei aloittelijan tarvinnut pelätä kiertää kahvasta pohjille (lue: ei vaaraa keulimisesta ;) mutta ehti sillä enemmän kuin hienosti autojen alta pois.

Uusien, ketterämpien kokemusten toivossa sitten vaihdoin loppukesästä '04 pikku-SVeSsaan ja onhan se ihan erilainen ja näppärämmän tuntuinen pidellä. Kilometrejä ehti tulla vain muutamia satoja ja niiden perusteella jäi ensifiilis, että fyysisestä ketteryydestään huolimatta SVeSsan stongaa saakin rykäistä oikein kunnolla jos haluaa pikaväistön. Kankeaksi kehutulla ähvällä samat kaivonkansien väistöt meni todella vaivattoman tuntuisesti. Voorumin Wiisaat voisivat kertoa märkäkorvalle enkö vain vielä osaa vai..

SVeSsan kanssa tuntui myös että kaasun kääntelyyn pitää opetella uudestaan, herkkyyttä kahvan liikkeessä on ihan eri kertoimilla kuin äfvässä. En näin noviisina vielä ymmärrä mitä yhteyttä pitää olla kahvan liikeherkkyydellä ja kiihtyvyydellä - luulisi että kiihtyvyyttä pystyisi käyttämään vähän tahmeammallakin kahvan liikeherkkyydellä. Oudon vastakohtaisesti kytkinvipu on kyllä jäykempi käytellä kuin ähvässä.. noh, kuten kerroin kilometrejä ei juuri vielä tullut joten tutustumista tarvitaan.. ja voihan olla että kytkinvaijeri on jo ruosteessa ja kaasuvaijerit silikonivoideltu ;P

190cm pituisena mahdun molempiin samankaltaisesti - siis yhtä kehnosti. Tappi/satula-väli pistää polvikulman turhan tiukalle, mutta polvet mahtuu molemmissa jotenkuten katteen/tankin paikoille.

Mutta SVeSsaan vaihtoa en kadu, on se hieno peli.. pitää seuraavaksi hankkia lisää oppia äänten parantamisesta sliparilla, puksutinhan se orkkiksena on ..ja LEDit pitää saada vilkkuihinkin.

Jos haluaa lisätietoa n.600:sta niin kannattaisi lukaista TM vertailu missä oli no. myös Hyosung Cometin mukana. Sen perusteella ei Hyonsung saanut kovinkaan hyvää arvosanaa verrattuna muihin. Lehden numeroa en muista, mutta olisiko se ollut viime kesänä?

Back