• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäinen MP-huolto itse

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pinjan
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tota kuparitahnaa sattuu olemaan hyllyssä kuten vaseliinia ja kumien suojaamiseen "silikonttia". Meinasin tosin tsekata palojen ja levyjen paksuuden, mutta hyvä kun muistutit jarrujen herkistämisestä. Eivät taida erota autonjarruista, joita on tullut korjailtua useampaan kertaan. Samallahan tosin nuo palat vaihtaisi jos kerran irroittaa/avaa satulat herkistelyä varten. Taidanpa mennä huomenna ostamaan palat eteen ja taakse...

Täytyypä sitten keskittyä jarrupuoleen seuraavaksi. Palojen/levyjen tsekkaus ja jarrunesteet vaihtoon.
jarrupalojen 'liukupinnoille' kuparitahnaa, liukutappeihin puolijuoksevaa vaseliinia (tai jotakin vastaavaa) ja männän ulkokehälle esim vaseliinia.
nämä on tärkeitä ettei ala jarrut 'laahaamaan' omaan pyörään vaihettiin 10tkm kohdalla etujarrulevy, merkkiliikkeen mielestä jumissa olleilla liukutapeilla ei ollut merkitystä, miten lie? jarrulevy oli kulunut epätasaisesti ja 'nyki' jarruttaessa.
Oliko niitit jumissa vai oliko levy väärä. Jos se levy ei kellu niin varmasti nykii. Se että palat "laahaa" ei juurikaan haittaa kunhan levy ei ole jumissa.

Joo, siinä olikin olevinaan vitsin tynkää. TM:n testi. Ehkä luemme sinun positiivisen palautteen tuosta toisesta joka kumoaisi huonoa huhua.
Jaa. Mulle ei TM - tule, joten on jäänyt testit lukematta.
smile_org.gif

Tuosta motonummelasta en tosiaan tiedä. En ole siellä mitään aikaisemmin teettänyt, mutta ajattelen että tulppien ja jarrunesteiden vaihto on semmonen homma mitä kukaan ei voi ryssiä, vaikka tokihan sitä aina mielummin veisi pikkuhommiinkin pyöränsä luottokorjaajalleen..

^Nyt on pyörä käytetty tuolla motonummelassa. Hommat oli tehty, hinta oli edullinen ja palvelu pelasi, joten olen tyytyväinen ja mulla ei mitään valitettavaa.
smile_org.gif

jep, eka huolto itekin kans takana. elikkä 18 000 huolto, mikä tarkoittaa siis öljyt, suodatin ja ilmanputsari. muuten ei mitään ongelmaa, paitsi en tajunnu ostaa suodattimen avainta. laitoin uuden paikalleen, putkitongilla (en todellakaan jaksanu lähtee enää kehä kolmoselle ostaa semmosta ruuhka-aikaan). siihen suodattimeen tuli yllätys muutama pikku lommo ku sitä siinä kiristelin kiinni niillä tongeilla. tietääks kukaan haittaaks se mitään?

Lommojen vaikutuksesta toimintaan en tiedä, mutta ihan kyynärvarsimomentilla paljain käsin olen omat suodattimeni kiristänyt ja on rasvat pysyneet pannun sisäpuolella.

juu, kyllä ne öljyt pysyy mullakin, sen verran tiukkaan kyllä vedin
smile_org.gif
oli vaan kädet ja suodatin sen verran öljyssä et en muute ois saanu tiukkaan sitä. mut jooh, seuravalla kerran sit tietää ja osaa. jos alkaa olla jotain muutoksia ajossa niin hommaa uuden suodattimen, ei tuo nyt niin paljon maksa.

Ei sitä tarvii kiristää työkaluilla. Kyllä se ihan käsimomentilla itsensä kiinni imaisee. Mukavampi vaihtaakin kun lähtee helpommin irti.

Suodatinta ei pidä kiristää kuin o-renkaan painuman verran.. Jos jenga ei pohjaa ja korkkaa, niin vaarana on sisuskalujen repeäminen/vääntyminen..

Suodatinta ei pidä kiristää kuin o-renkaan painuman verran.. Jos jenga ei pohjaa ja korkkaa, niin vaarana on sisuskalujen repeäminen/vääntyminen..
Sepäs on sitten Kawassa ihan erilainen kuin Suikassa, jossa ohjeen mukaisesti pyöräytetään avaimella 2 kierrosta siitä, kun tiiviste koskettaa lohkoon. Ja se on silloin kyllä tiukalla, sitä ei varmasti kukaan kierrä käsivoimin samalle tiukkuudelle... ja lienee kanssa sitten vähemmän juustosta tehdyt jengatkin siellä, koska ne ei moisesta korkkaa. Eikä suotimet repeile.

Vanha nahkavyö on hyvä sillä ei suodatinta saa liian tiukkaan (vannomatta paras) ja on helppo aukaista jos on vähän pahassa paikassa kuumien putkien takana.

Suodatinta ei pidä kiristää kuin o-renkaan painuman verran..  Jos jenga ei pohjaa ja korkkaa, niin vaarana on sisuskalujen repeäminen/vääntyminen..
Sepäs on sitten Kawassa ihan erilainen kuin Suikassa, jossa ohjeen mukaisesti pyöräytetään avaimella 2 kierrosta siitä, kun tiiviste koskettaa lohkoon. Ja se on silloin kyllä tiukalla, sitä ei varmasti kukaan kierrä käsivoimin samalle tiukkuudelle... ja lienee kanssa sitten vähemmän juustosta tehdyt jengatkin siellä, koska ne ei moisesta korkkaa. Eikä suotimet repeile.
Peltipatruunasta totesin yleensä, en niinkään merkkikohtaisista suodattimista..

Eiköhän ne suodattimet suunnilleen samasta pellistä tehdä eri laitteisiin.
Mitoituksissa tietysti eroja ja nousu sekä tiivisteen paksuus määrittää tuon kierroksiin perustuvan kiristysohjeen, joka siitä syystä onkin perseestä, koska tiivisteen paksuus/jäykkyys voi vaihdella eri tarvikevalmistajien välillä ja vaikuttaa oleellisesti lopulliseen kireyteen..

Joskus on ollut nyrkkisääntö niin, että normaalivartaloinen mies, yhdellä öljyisellä kouralla ja hiukan hankalassa asennossa, ei väännä suodatinta liian kireälle..

Jos ohjekirjassa neuvotaan 2 kierrosta vääntämään vaikka väkisin, niin sitten sen mukaan...

nixweiss.gif

Jos ohjekirjassa neuvotaan 2 kierrosta vääntämään vaikka väkisin, niin sitten sen mukaan...

nixweiss.gif
Suodatinavaimen kanssa 2 kierrosta ei ole vaikeaa, kumpaankaan suuntaan.

Eka kerralla ihmettelin tuota kyllä hieman itsekin, mutta useamman kymmenen kertaa olen Suikkaan öljyt+suotimen vaihtanut, eikä tuo aiheuta mitään ongelmia missään kohti. Itse en jättäisi tuota löysemmälle, koska nimenomainen ohje on tämä 2 kierrosta.

Eli hiukan varovaisuutta kehiin taas, ennen kuin ruvetaan netin tapaan yleistämään, että "öljynsuodatinta ei tarvitse vetää tiukalle". Se ei välttämättä päde aivan joka merkissä ja mallissa.

Ja itse huoltajille korjaamomanuskat kätöseen, en alkaisi hevosmiestentietotoimiston ohjeilla ropaamaan, vaikkei se niin vaikeaa olisikaan (ja muutenkin hyviä taitoja osata!)

^Nyt on pyörä käytetty tuolla motonummelassa. Hommat oli tehty, hinta oli edullinen ja palvelu pelasi, joten olen tyytyväinen ja mulla ei mitään valitettavaa.
smile_org.gif
Tuo kommenttini tuli heti pyörän haettuani, mutta huomasin toki tämän jälkeen, että kate repsotti = kasattu päin vittua. Stonga ei käänny kunnolla vasemmalle = piuhat vedetty päin vittua.

Eilen huomasin, että on jotain rasvaa paikassa, missä ei pitäisi olla, joten huoh..

Ajattelin tosiaan, että jumalauta! Tulpan ja jarrunesteiden vaihto ei nyt vain voi olla semmoinen homma, minkä "ammattimies" - ryssii, mutta näin hän näköjään ryssi.

Säästäny siis vittuakaan ajallisesti tämän kanssa, kun kiikutin liikkeeseen. Olis vain pitäny tehdä itse, kun luottohuoltajalla ei ole aikaa. Ei olis pitäny viedä rakastaan millekään tuntemattomalle.

Vittu kun sanoin sille vielä noista piuhoista, että on tarkkana sen syylärin irroituksen kanssa!

Ok. Äkkiäkös mä noi piuhat ja katteet korjasin huollon jälkeen ja kyllähän ne tulpat tuli vaihdetuksi ja muutkin tilaamani asiat tuli tehdyksi ja kyllä. Hinta oli kohtuullinen, mutta vituttaa kumminkin, kun on itse vähän tarkka tuon vehkeen perään, joten joutui sitten kumminkin vähän korjailemaan itse tuon huollon jälkeen.

Ei homman vain pitäisi olla näin!

Tutkitaan nyt siis johonkin väliin nuo ylimääräiset rasvatahrat, että onko huollon aiheuttamia, vai onko vain jotain muuta...

Vittumaista kumminkin, että tulee tämmöisiä pikkuhommia palkatun ammattilaisen jälkeen..

Näin se näköjään vain on, että tähän omaan rykköseen koskee tästä lähin vain kolme henkilöä. Minä, Salonen ja kaima Malmilta..

Back