• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäinen läheltä piti -tilanne...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja paradox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tehkääpä ite koe ja koettakaapa muistaa että minkälaisia ajoneuvoja tulikaan vastaan viimeisen puhelunne aikana ? Tai ees että mitä värejä näky
wink.gif

Ite en oo mihinkään "katsekontaktiin" luottanu vaan se pitää tosiaan pysähtyä se biili siihe ja PYSYÄ paikoillaa, sit se o varmaa kans!
Samaa mieltä Mösjöö Huurteen kanssa. Joskus itsekin hätkähtänyt kun olen lopettanut pitkänkin puhelun a**ossa. Ajomatkasta puhelun aikana ei muista oikeen mitään. Koko kone kulkee selkäytimellä tai muilla "aliaivoilla". Tuossa tilanteessa ei kovin proaktiivista havainnointia ja vaaratilanteiden ennakointia tehdä...
crazy.gif

Menkööt samaan otsikkoon kun sellainen jo oli... Kilometrejä pyörän kanssa itsellä takana jotain 2500, nyt oli eka kolari lähellä. Kaupunkialueella, nopeutta n. 50-55km/h (rajoitus 50), risteyksestä kolmion takaa 2 kpl autoja eteen samalla kertaa.

Ensimmäinen tuli siten, että ehdin hyvin aloittaa jarruttamisen, se ehti kääntyä ajoradan suuntaisesti eteeni. Tein jarrutuksen kohtuullisen tehokkaassti ajatellen alitajuisesti että riittää kun en aja tuon pakettiauton perään. Mutta sitten siinä risteyksen kohdalla, sivusilmällä tajusin että siitä tulee vasemmalta auto pakettiauton perässä ja matkaa risteykseen on vähemmän kuin 10m. Vaistomaisesti väistin aivan kaistan oikeaan reunaan ja siitä paniikkijarrutus bussipysäkille (jossa oli hiekkaa asfaltilla) joka oli risteyksen jatkeena.
withstupid.gif
Jälkikäteen ajateltuna olisi ollut hyvä mahdollisuus kaataa pyörä tuohon "hiekoitetulle" pysäkillekin jarruttaessa mutta onneksi niin ei käynyt.

Mitäs tästä voisi oppia... ?40 km/h en suostu kyseisellä tiellä ajamaan koska silloin on kotilot persauksissa kiinni kun on 50km/h rajoitus... ehkä sama keino kuin maantiellä mennessä, heti risteyksen lähestyessä jossa auto niin pari sormea jarrulle valmiiksi jos tulee eteen. Nyt oma keskittyminen meni jarrutukseen eli katse oli eteenpäin jarrutuksen aikana, eteen tulleeseen pakettiauton perään ja näin jäi toinen auto huomaamatta. Eli ehkä omaa havainnointia ja varovaisuutta pitää korostaa edelleen... jos tilaa ei olisi ollut väistää bussipysäkille olisi yhteentörmäys ollut aika lähellä. On noita kolmion takaa eteen tulleita jo muutama sattunut, mutta tämä oli eka mikä säikäytti kunnolla. Periaatteessa jos olisin tiennyt/nähnyt että autoja tulee 2kpl peräkkäin niin jarrutusmatka olisi riittänyt vauhdin pysäyttämiseen, nyt hiljensin ainoastaan.

Mikä taas mielenkiintoisinta, kun pysäytin bussipysäkille, niin tämä melkein päälle ajanut auto ajoi vierestäni ohi ja keski-ikäinen nainen hymyilee suu leveenä sieltä että mistäs tuo tuli. Nyrkkiä en kerennyt näyttämään, mutta lähdin siitä auton perään ja kävi mielessä että seuraan perille asti juttelemaan tilanteesta ja siitä miten lähellä kolari oli, mutta onnistuin hillitsemään itseni... eiköhän hänkin huomannut aiheuttamansa vaaran ilman että menisi purkamaan tunteitaan...

Vinkit tervetulleita, amatöörejä tässä ollaan...
tounge.gif

Juu, täytyy sanoa, että ovat jokapäiväisiä tilanteita...
Eilen yritti kolmion takaa eteen linja-auto ja henkilöauto...eri risteyksis.
On jopa sellaisia tilanteita,et katsoo, että nyt se huomas mut...ja silti sieltä vaan KÄÄNNETÄÄN ETEEN.
Ei sille voi mitään.Oikealta, vasemmalta...aina vain käännetään eteen tai poikki tien...
Se on aina mopoilija, joka saa polkea jarrua.
Olen tyytynyt puistelemaan päätä, kun ajan rinnalle....

Viime syksynä aikasin aamulla töihin mennessä pomppas hirvi eteen oikeelta metsästä...ajelin 60 alueella hiljakseen sallittua vauhtia, alue vaihtui 80:een ja sekunti sen jälkeen kun käänsin kaasua lisää hirvi tuli...samantien sai runtata tohtorin onnettomat jarrut pohjaan.

Pysähdyin hyvin ajoissa ennen kuningaselukan persettä eikä mitään sen vakavempaa käynyt mutta sen päivän olin töissä aika hiljanen poika ja sydän hakkas ylimääräsen kovaa kuiteskin..
omg.gif

Eikös kuorma-autosta tule rekka vasta silloin kun siihen laitetaan kärri perään?
tulee
idea3.gif

Muttajuu, varovasti pitää ajella
cool.gif
Oikeasti siitä tulee rekka vain silloin, jos perään laitetaan puoliperävaunu, josta siis etuosa on auton päällä. Jos kärry roikkuu kokonaan perässä, niin kysymyksessä on täysperävaunuyhdistelmä eli täysperävaunullinen kuorma-auto. Meni hiusten halkomiseksi, mutta kun joskus minua on tuosta valistettu, niin laitetaan valistusta eteenpäin.
biggrin.gif
Anyway, mihinkään noista ei kannata mopolla törmätä, aina sattuu.

Hyvä ettei käyny silti kuitenkaa mitenkään!

Ite kävin 2 kaverin kans ajelee maanantaina mutkapätkää ja puolessa välissä rupes satelee vettä joten nopeus tippui johonki 80 km/h. Siinä jonossa ajaessa yhtäkkiä jänis juoksi tielle ku melkein olin kohdalla ja keskellä päästyään käänty takas
eek.gif
Äkkiä sarvia vähä oikeelle, samantien jänö osaksi eturenkaan alla ja lähellä etten ite lähteny mopon selässä samassa ku pyörän suunta muuttu sen verran nopeesti
crazy.gif
Jänö "lensi" vastaantulijoiden kaistalle asti. Seuraavalle pysäkille hengittämään syvään ku kädet vapisi, kaverit kyseli et mihin se osu ku mulla jalat heilahti tapeilta.

Ajokokemusta on jotai 3500km, mut silti jotai on kerinny jäämään jo tonne takaraivoon nopeesta väistöstä

no.. tai siis itse asiassa kaksi tilannetta samalla lenkillä. Ja mulle ensimmäiset 2700km kestäneellä motoristinurallani.

Lähdettiin siis 18.00 aikoihin Myllykoskelta Jaalaan kaksi pyörää. Jaalan läpi jonka jälkeen 363 tietä Vuolenkoski - Vierumäki - Uuskylä - Nastola.
Jännä tie kaikin puolin. Kun tulee pohjoisesta kohti Uusikylää (ei Vierumäeltä vaan lähtee siitä ekasta risteyksestä Vuolenkoski-Vierumäki-välillä) siinä on täysin yllättäen tuleva kolmioristeys ilman mitään ennakkovaroitusmerkkiä. Olen siitä useammin kuin kerran lasketellut kolmion takaa jarrutuksen jälkeenkin 50 km/h Vierumäki-Uusikylä-tielle ja kiittänyt onneani ettei sieltä ole tullut ketään. Nyt alkaa paikka olla jollain lailla muistissa niin että osaa varautua. Etuajo-oikeutettua tietäkin tulevat tulevat paikkaan kaarteesta niin että jos Vierumäen suunnasta joku auto tulisi niin se olisi "kansi kiinni ja kuulemiin".

no.. tai siis itse asiassa kaksi tilannetta samalla lenkillä. Ja mulle ensimmäiset 2700km kestäneellä motoristinurallani.

Lähdettiin siis 18.00 aikoihin Myllykoskelta Jaalaan kaksi pyörää. Jaalan läpi jonka jälkeen 363 tietä Vuolenkoski - Vierumäki - Uuskylä - Nastola.
Jännä tie kaikin puolin. Kun tulee pohjoisesta kohti Uusikylää (ei Vierumäeltä vaan lähtee siitä ekasta risteyksestä Vuolenkoski-Vierumäki-välillä) siinä on täysin yllättäen tuleva kolmioristeys ilman mitään ennakkovaroitusmerkkiä. Olen siitä useammin kuin kerran lasketellut kolmion takaa jarrutuksen jälkeenkin 50 km/h Vierumäki-Uusikylä-tielle ja kiittänyt onneani ettei sieltä ole tullut ketään. Nyt alkaa paikka olla jollain lailla muistissa niin että osaa varautua. Etuajo-oikeutettua tietäkin tulevat tulevat paikkaan kaarteesta niin että jos Vierumäen suunnasta joku auto tulisi niin se olisi "kansi kiinni ja kuulemiin".
no just pohjoisesta tultiin tuota reittiä enkä tuollaista kohtaa muista, joten on tainnu mulla jäädä kokonaan huomioimatta...
eek.gif

Back