• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäinen kunnon reissu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Indy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
TIJ sanoi:
Yksi vanhan liiton kikka vähentämään jatkuvaa kartankaivelutarvetta on tehdä ruutupaperille tankkilaukun päälle nuotit päivän reitistä. Siis tyyliin:
- tie 7 Gol, pitkä siivu
- 52 Hemsedal, läpi
- E16 vasemmalle, Aurland

Tässä vielä parempi, näitä näki joskus ennen naviaikaa. Ehkä joku käyttää vieläkin road bookia

attachment.php

Tuota... ihan tositapahtuma ja vieläpä Saksan isommilla laduilla :D.

Kotilossa auki kolme eri mittakaavan karttaa, Garmin pelittää.....
ja kuski repii pelipöksynsä.... MISSÄ VITUSSA ME OLLAAN!!! :grin:

Siitä vierestä vaan ujosti, ihan tiekylttejä välillä vilkuillen, oli kuitenkin täysin kartalla.

Siinä kohtaa vahvistui lopullisesti se ajatus, että tuolla liikkuminen saattaa kun saattaakin olla
sujuvinta kun hieman hajauttaa navigointi- ja huomiointitaktiikkaa, sekä vaihtelee paikallisen
tilanteen mukaan asioiden painopistettä.

Toki, meillä jokaisella on "omanlaisensa pää" ja monelle on jo kaksikin liikkuvaa osaa liian hapokas
kokonaisuus. Oikein jos satsaa, niin kykenee siihen legendaariseen "kolme työntöä ja tuijotus".....
mutta siihenkin vain asia kerrallaan :p.

Hieman ehkä keventäen ja karrikoiden.... noo, en tjiedä:;):.

Saattaa tuossa "huomioinnin hajauttamisessa" kuitenkin olla ideaakin :;):.

Navista vielä sen verran, että siihen rakoon kun sitä osiota sitten tarvitsee, se on aika laittamaton peli napsauttaa päälle.
(vaikka tuollainen W-P:n kertoma setti)
Muutoinhan sitä ei sitten tarvitse reissusskaan käyttää.... eli ellei tarvitse tai ei huvita.

Itse olen aina yksin reissanut Euroopan rundit "old skool" meiningillä teltta, viski & sikarit mukana. Muutamia vinkkejä:

Joustava aikataulu. Ihan hyvä katella vähän paikoja ennakkoon missä olis siisti käydä, mutta ei sen tarkempia suunnitelmia. Puolet lomasta voi olla että vettä sataa kaatamalla ja silloin ei tee mieli ajaa. Tai löytyy joku todella mukava paikka missä haluaa viihtyä useamman päivänkin. Esimerkkinä oma ensimmäinen Euroopan reissu oli niin että: "4vk lomaa ja halu käydä Nordkapissa". Ajoin ylös Nordkappiin noin viikossa jonka jälkeen vielä päätin ajella vähän Ruotsia, sitten päädyin Tanskaa ja siitä Saksaan. Kävin vielä Hollantia ajelemassa ympäriinsä kunnes tulin lautalla takaisin Helsinkiin Saksasta. Noin 6000km tuli mittariin. Sain MP-kortin Kesäkuussa ja olin tuon lenkin vetässyt pari kuukautta myöhemmin Elokuussa, eikä mitään aikasempaa 2 pyörä kokemusta... järjellä ja maltilla pärjää.

Paperikartta + ruutupaperi toimii loistavasti navigointiin noin 95% matkasta. Jos tarkoitus käydä isommissa kaupungeissa tai löytää joku tietty paikka niin Navi on suuuuri apu. Itselläni Lumia puhelin ajaa navigaattorin virkaa tiukoissa paikoissa. Esim viime kesänä Ateenan keskustassa pyöriessä paikat löytyi helposti Navin avustuksella. En voisi kuvitellakkaan paperikartan käyttöä ko. paikassa.

Majapaikan löytäminen ei ole hankalaa, mutta jos haluaa vähän edullisempia/erikoisempia löytää niin tähän verraton apu on jonkin sortin Älypuhelin/Tabletti + kiinteä datapaketti ulkomaita varten (nykyisin löytyy!). Esim booking.com sivulle vain hakuun että "etsit majoitus 50km säteellä ja listaa edullisin ensin". Säästyy enemmän aikaa sille viskille, sikarille, ruualle ja seuraavan päivän seikkailujen suunnittelulle. Telttailu ulkomailla täytyy pääsääntöisesti hoitaa erikseen merkityillä alueilla, muuten tulee poliisi ja sakottaa.

Vakuutukset kuntoon, että matka ei katkea! Itselläni ei ole tarpeeksi tietämystä että voisin pyöräni korjata tienpäällä. Puhumattakaan edes takanakin vaihdosta (kardaani custom). Tätä varten on hyvä selvittää oman vakuutusyhtiön kanssa mahdolliset lisäturvat ulkomaita varten ja ottaa ylös puhelinnumerot mihin soittaa jos pyörä jättää tienpäälle. Itselläni pienimpään Kaskoon kuuluu ulkomaanturva. Greencard on myös pakollinen joissain maissa eli se kannattaa vakuutusyhtiöstä tilata tarvittaessa.

Jos Eräily on lähellä sydäntä niin oma suositus on Skandinavian vuoristo tai Karpaatit (Slovakia/Romania). Näissä on vielä sitä koskemattoman luonnon tuntua kun taas suurin osa esim Alpeista on vähän sellaista hienoa isoa teemapuistoa vaikka maisemat on kyllä muhkeat.

Fale sanoi:
Itse olen aina yksin reissanut Euroopan rundit "old skool" meiningillä teltta, viski & sikarit mukana.
JESS :thumbup:
Kaikki ei näemmä vieläkään ymmärrä että telttaa käytetään nykyisin enemmän muista syistä kuin rahan säästön takia. Tosin olen huomannut että aikaa tarvitaan enemmän kun alkaa nautiskella leirielämän tunnelmasta trangian ja teltan kera. Paljon nopeampaa ja joskus jopa halvempaa on kantaa ne laukut halpishotelliin ja syödä siellä alakerran ravintolassa (ja aamulla taas baanalle). Mutta parhaimmat muistot on kuitenkin niistä leirintäyöpymisistä. Aikaa pitää vain olla (ja tietysti haluakin) leirivehkeiden kanssa touhuamiseen. Ja kelit pitää olla kohdallaan, ei sitä sateella...

Pete2 sanoi:
JESS :thumbup:
Kaikki ei näemmä vieläkään ymmärrä että telttaa käytetään nykyisin enemmän muista syistä kuin rahan säästön takia. Tosin olen huomannut että aikaa tarvitaan enemmän kun alkaa nautiskella leirielämän tunnelmasta trangian ja teltan kera. Paljon nopeampaa ja joskus jopa halvempaa on kantaa ne laukut halpishotelliin ja syödä siellä alakerran ravintolassa (ja aamulla taas baanalle). Mutta parhaimmat muistot on kuitenkin niistä leirintäyöpymisistä. Aikaa pitää vain olla (ja tietysti haluakin) leirivehkeiden kanssa touhuamiseen. Ja kelit pitää olla kohdallaan, ei sitä sateella...

Molemmissa on puolensa. Ajopäivän jälkeen kamat motelliin ja siitä paikalliseen pubiin parille on myös oikein mukava tapa majoittua!

Itselläni on teltta mukana aurinkoisia ja lämpimiä kesäpäiviä varten. Etenkin kun löytyy telttailu mahdollisuus hienolta paikalta, mutta pääasiassa suosin motel/hostel + pub yhdistelmää nykyisin.

Löytyyhän täältä hengenheimolaisia! Mulle prätkäily on ehkä enemmänkin "vain" kulkuväline seikkailuihin. Ehkä juontaa juurensa et olen teltta/makuupussi - reissuja tehnyt Lapissa ja Kainuussa, tosin kalavehkeiden kanssa. Toki vuosien varrella olen tullut mukavuudenhaluisemmaksi mutta parhaimmaltahan se hotellihuone tuntuu parin makuupussiyön jälkeen :grin:

Tällä hetkellä tuntuu että vaihtoehdot on
Lappi / Norja
+ maisemat
+ seikkailua
+ ihmiset
+ ruoka :)
+ mahdolliset kalastusmahdollisuudet
- helvetin pitkä ajomatka läpi Suomen
- prätkä junan kyytiin ainakin jompaan kumpaan suuntaan
- tuttu ja turvallinen

Baltia
+ lyhyt lauttamatka, nopeasti ns. reissun päälle
+ ihmiset
+ halpaa?
+ jotain uutta mitä en osaa vielä miettiä (baltian reissut rajoittuu tallinnaan ja yhteen narvan/sillamäen matkaan)
- uskaltaako telttailla leirintäalueiden ulkopuolella
- omat ennakkoluulot

:orgmp: Älytön matkakuume...
...varsinkin kun katselee tällaisia fiilisvideoita https://www.youtube.com/watch?v=ipOE_RaSdUA

TIJ sanoi:
Yksi vanhan liiton kikka vähentämään jatkuvaa kartankaivelutarvetta on tehdä ruutupaperille tankkilaukun päälle nuotit päivän reitistä. Siis tyyliin:
- tie 7 Gol, pitkä siivu
- 52 Hemsedal, läpi
- E16 vasemmalle, Aurland

Tällä keinolla ja tietysti hyvillä paperikartoilla, joista katsellaan aamulla, että mihinkähän suuntaan sitä tänään lähdettäis. Näillä on pärjätty useampi Euroopan turnee ilman mitään ongelmia tai eksymisiä. Tietty, jos jostain syystä on pakko mennä jonnekin suurkaupungin keskustaan ja siellä johonkin tiettyyn paikkaan, niin navista on silloin apua. Mutta muuten pärjää kyllä ihan luomuna.

Pekka T

Indy sanoi:
Löytyyhän täältä hengenheimolaisia! Mulle prätkäily on ehkä enemmänkin "vain" kulkuväline seikkailuihin. Ehkä juontaa juurensa et olen teltta/makuupussi - reissuja tehnyt Lapissa ja Kainuussa, tosin kalavehkeiden kanssa. Toki vuosien varrella olen tullut mukavuudenhaluisemmaksi mutta parhaimmaltahan se hotellihuone tuntuu parin makuupussiyön jälkeen :grin:

Lappi / Norja
+ maisemat
+ seikkailua
+ ihmiset
- tuttu ja turvallinen

...varsinkin kun katselee tällaisia fiilisvideoita https://www.youtube.com/watch?v=ipOE_RaSdUA

Tuosta listasta voit pari ensimmäistä miinusta pyyhkäistä suoraan pois
sillä paatilla yli Tukholman seudulle - takaisin.... ja pohjoisrajaksi
Sundsvall-Trondheim.

Tuon alapuolelle jäävä Ruotsi-Norja paketti hakee monimuotoisuudessaan aika kauan
vertaistaan Skandeista.... varsinkin kilometritehokkuudessaan.

Plussana vielä se, että "Mäntsälä" jää aika vähiin, kun ollaan hetimiten paatista
rantautuessa ihan pelipaikoilla.... ja sama palatessa.

Indy sanoi:

Lappi / Norja
+ maisemat
+ seikkailua
+ ihmiset
- tuttu ja turvallinen

Baltia
+ lyhyt lauttamatka, nopeasti ns. reissun päälle
+ ihmiset
+ halpaa?
+ jotain uutta mitä en osaa vielä miettiä (baltian reissut rajoittuu tallinnaan ja yhteen narvan/sillamäen matkaan)
- uskaltaako telttailla leirintäalueiden ulkopuolella
- omat ennakkoluulot

Bone sanoi:
Tuosta listasta voit pari ensimmäistä miinusta pyyhkäistä suoraan pois
sillä paatilla yli Tukholman seudulle - takaisin.... ja pohjoisrajaksi
Sundsvall-Trondheim.

Tuon alapuolelle jäävä Ruotsi-Norja paketti hakee monimuotoisuudessaan aika kauan
vertaistaan Skandeista.... varsinkin kilometritehokkuudessaan.

Plussana vielä se, että "Mäntsälä" jää aika vähiin, kun ollaan hetimiten paatista
rantautuessa ihan pelipaikoilla.... ja sama palatessa.

Samaa mieltä Bonen kaa. Ja lisäisin viel et sen prätkä junaan voi unohtaa elleí oo miljonääri, VR:llä ku "osataan" hinnoittella, niil ku viel ei oo erikseen mp kuljetusta vaan veloittavat auton hinnan jos yleensä suostuvat ottaamaan edes kyytiin...

Mut rohkeasti vain reissuun, jokainen reissaaja on joskus tehny "sen ensinmäisen reissun" :orgmp:

Vaikka on tullut jo toistakytä vuotta ajeltua, tein viime vuonna ekan "kunnon reissun" ulkomaille. Käytiin just Norskeissa Trondheimin alapuolta tutkaillen ja voin suositella lämpimästi :thumbup:. Täältä sai ihan korvaamattomia vnkkejä, missä kannattaa ajella ja lisäksi Norjassa on nykyään sellainen "Turistvägen" -systeemi, joita ajelemalla näkee hyviä mestoja, ns. "varma nakki" -reittejä. Norjassa pärjää ihan ok kartalla. Mulla oli käytettynä ostettu Garminin navi messissä; Motonetissä parikympillä ostetussa suojakuoressa ja kyllähän se kaupungeissa oli hyvä. Mutta muuten tuli katteltua enimmäkseen tangervolaukun päällä olevaa karttaa. Lisäksi Norskeissa on ihan edukkaasti mökkejä tarjolla joka kulmassa, joten jos telttailu alkaakin tökkimään, niin sekin on ihan hyvä ja tietyillä leirintäalueilla ihan yhtä karu vaihtoehto :p. Met mentiin Vaasasta yli ja tultiin Naantaliin. Toi Vaasan ylitys on näppärä, aion kyllä mennä siittä yli vastaisuudessakin, sopii mun pirtaan.

Kiitti vinkeistä! :jippikaijee:
Laittakaas best of - vinkkejä Norjasta. Oon joskus aikoja sitten Lyngen, Alta, Hammerfest - reissun tehnyt autolla mut muuten ei oo tuttua. Oon kyllä nyt google maps - ajellut reittejä ja _erittäin_ hyvältä näyttää :)

Moro, ohessa meidän kesän reissulta jonkunlainen kooste.

https://www.youtube.com/watch?v=_B0qsXrkWhE&list=UU6JGOnQZf1Okp49QxLRQqbg

Keski ja etelä koluttiin.

Mitä hintoihin tulee, niin rahaa meilä meni lähinnä bensaan, hotellit varattiin booking.com mobiilisovelluksella, haarukka oli 50€ -80€, halvimmilla mentiin. Ruokaa oli omaa mukana pussiruokaa, säilykettä lidlistä jne. Joskus pysähdyttiin joku hodari vetäseen.

Ei se niin kallista näin ole norjassa käynti :)

Entäs jos pyörisi ihan vaan Suomessa. Ekaksi reissuksi on varmaan riittämiin näkemistä ja se kilometritehokkuus ainakin on huipussaan. Suuntaisi kokonaan eri kolkkaan missä tulee normaalisti pyörittyä. Tuota juutuubivideota kun katseli (oli kivan tuntuinen pätkä) niin tuli nimittäin mieleen taas se vanha totuus että tärkeämpi ei ole se kohde vaan se matka :orgmp: :jippikaijee:.

Ns. paksussa Norjassa kannattaa "eksyä" sivuun pääteiltä, eikä tarviste edes kinttupoluille mennä,
kunhan ollaan pois turistilaumojen päävirrasta.

Tuolla avautuu ihan "uusi maailma", jossa Suomalainen, etenkin jos vähänkään pystyy
rantaruotsia taalaamaan, on käypää valuuttaa.... ja jos vielä ymmärtää hiemankaan
mollata svedupettereitä.... :D.

Nojoo... Mutta pointti on siinä, että tarjotaan käypästä, uudenkarheaa hirsimökkiä
saunoineeen ja peleineen alle kämäisen hotellikämpän tai leirintäaluee mökkerön
hintatason.....

Vuonolle sattuessa isäntä ottaa mukaan / vie kalaan jne.

Lukeminen kannattaa aina... ainakin vieraiden kielten.... vaikka vaan sen verran,
että Norjassakin irtoaa jotain perusasioinnin.... "Intte eta, doka bara" lisäksi :p.

Vakavammin.... Norja ja Norskit tarjoavat hienoja elämyksiä, kunhan
ei täysin jäykin vartaloin pönöttele pitkin turistiuomaa :thumbup:.

kyllähän norjastakin mutkapätkää löytyy ja paljon lyhyempi matka ajaa niille ku eurooppaan. :) geiranger oli siisti paikka, tosin turistirysähän se oli, mut mukava oli dalsnibballe ajella maisemia katsomaan.:thumbup:

Noista threadeista voit aloitella reitinrakennusta:

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/279808-Suunnittele-ihanne-mutka-amp-maisema-reitti-Norjassa

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/276680-Norjan-matka-korjausehdotuksia

Sivut:
http://www.mattigronroos.fi/norjafaq.html

Tuosta vaikka yksi blogi:
http://lohjalines.blogspot.fi/

Näitä löytyy huru mykke kun googlaat "moottoripyörällä norjaan" tms.

Käy kurkkaamassa myös ORG!:n Matkakertomukset -osio!

Ps. Indylle taitaa nousta niin kova reissukuume, että on talven kanssa kestämistä....:D.

No nyt on hyvä meininki! Kiitos kaikille ideoista :respect:
Kyllä se ensimmäinen reissu on Norjaan. Onko noissa Ruotsin suurissa järvissä mitään nähtävää vs. esim Saimaa/Päijänne/Punkaharju jne? Lähinnä mietin, mihin suuntaan Tukholmasta olisi järkevää lähteä. Oslo ei juurikaan kiinnosta vaan enemmän nuo pikkukylät, maaseututiet, vuonot, laaksot..

Mistähän se Oslo aina pompahtaa.... tai no, siinä mielessä, että
sitä ehkä pitää välttää :D.

Aika mukavaa settiä on löytynyt kiipeilemällä Tukholmasta hieman sisään- ja ylöspäin....
eikä pääsääntöisesti isoja valtaväyliä. Hienoa ja vaihtelevaa "järviruotsia".

Sieltä Sundsvallin alapuolen korkeudelta sitten jostain Norjan puolelle ja maun mukaan alaspäin taittaen.

Eteläisestä Norjasta voisi sitten vaikka Skiennin-Porsgrunnin kautta kiivetä Oslon alapuolelle ja
ennen kaupunkia taittaa luvattuun maahan Ruattin pualelle.

Siitä alaspäin länsirannikko on taas omanlaistaan ja varsin mukavaa seutua.

"Suuret järvet" on varsin suuria :D, siis avonaisia ja sellaisenaan hieman erilaisia
kuin meidän suuret järvemme.
Ehkä lisää "uutta palikkaa" tulisi paremmin kieppaamalla ihan eteläisen kautta....
vaikka Wallanderia moikkaamaan:;):.

Itäpuolta ylös tullessa löytyy sitten hinoa polveilevaa maisemaa ja mahtavia
"maatila & BB-majoituksia" ilman ryöstömeininkiä.

Kun vaan malttaa pysyä mahdollisimman hyvin pois niiltä valtaväylillä, ajettavaa ja
nähtävää riittää ylös Tukholmaan saakka.

Tuohon Trondheim-Sundsvall linjan alle saa tosiaan kolme viikkoa kulumaan
todella hienoissa ja vaihtelivissa ympäristöissä.

Itse asiassa... joka puolella on aika pitkälle mahdollista mennä
varsin "erähenkisestikin" jos huvittaa.
Toisaalta voi myös hieman eri tavoin asioita lähestyen mennä
laadukkaisiin "valmiisiin pöytiin ja peteihin".

Kunhan vaan säät suosii, aivan huippualue löytyy "noinkin läheltä"......
ilman viikon Mäntsälää tai rekkakyytejä :;):

Back