• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäinen ajoasu, vinkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jounik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Corel ois varmaa paras aloittaa!
nixweiss.gif

Sweepin nahat ja kankaat löytyy kaapista! (löytyy sieltä sinisalon tech jolla aloitin) Ihan mahtavat päällä ja ei niin pahan hintasii! nahois tykkään enemmän itte ku ei lepata!

Nois potist en tiiä mut mul ittel hjceen hq-1 iha jees mut ei hiljaisin!
On ainaki viilee!
biggrin.gif
Kannattaako kypärän hinnast tinkii kuha on paras!!!  
smile_org.gif

joo iXS:n panamaa kävin kokeilemassa, ja ens alkuun ainakni takki tuntui todella hyvältä päällä ja tuuletus aukkoja oli, olkapäissä rinnuksissa sekä kaksi molemmissa käsissä... 399€ maksaisi housujen kanssa. (ei aidot goret.)

Sitten tuolta helmetcitystä ja motoin.de:stä olen noita marushinin kypäriä kuolannut, pitäisi vain päästä sovittamaan johonkin.

En epäilekkään olevani tyytyväinen lopun elämääni halpaan tekstiili pukuun, mutta jos näyttää siltä että ehtii ajella vaikka vain muutaman kerran kuussa jonku pikku lenkin niin pakotan kyllä itseni olemaan tyytyväinen siihen halpaan hyvin istuvaan pukuun.

Sitten kun tiedän onko ajeluni pelkkää korttelirallia kauniilla säällä, muutaman tunnin/yhden päivän fiilistely ajoa, alkaako rataajo innostaa, vai tekeekö mieli vaikka norjaan tai keskieurooppaan  pidemmälle reissulle osaan varmasti tehdä paljon paremman valinnan ajoasun suhteen.

Ja mielestäni hyvän ja halvan voi saada, ihan tuotteesta riippumatta... ne täytyy vain ostaa eri paketissa.
Kyllähän tuossa ajatuksenjuoksussasi on järkeä. Jos moottoripyöräily ei olekkaan sitä, mitä odotit tai ajot muuten vaan jää muutamiin aurinkopäivien kruisailuihin, niin kipeetä tekee pistää yli puolitoista tonnia varusteisiin.
Jokainen motoristi näyttää kulkevan varustehankinnoissa prikulleen saman polun, ensin halvat ja sitten hyvät - niin tein minäkin.

Sellainen sudenkuoppa noiden halpiskamojen kanssa voi tulla, että niissä kun märkänä palelee-helteellä hikoilee, niin se vie maun koko hienolta harrastukselta ja jää sellainen harhaluulo ettei tuolle kurjuudelle ole olemassa vaihtoehtoa.

ajatuksen juoksustani nyt ei kannata sen enempää puhua, mutta, ei se mp harrastus nyt kovin nautinnollista voi olla jos sen ilon pystyy pilaamaan hieman kuumilla/kylmillä/kosteilla ajovarusteilla.

toki ymmärrän sen, että sitten kun lähtee pitkille reissuille ja johonkin euroopan kierrokselle niin varusteiden mukavuutta osaa arvostaa. taitaa olla niin, että joutuu itse kantapään kautta oppimaan tuon halvan ja hyvän eron tässäkin asiassa
smile_org.gif

offtopic:
itse metsästystä harrastavana ei haittaa pätkääkään nautintoa vaikka metsällä ollessa saitaisi nyrkinkokoisia rakeita niskaan niin kauan kun saalista tulee, tai on edes tilanteita.(varusteet ase poislukien n.100e arvoiset.)

ajatuksen juoksustani nyt ei kannata sen enempää puhua, mutta, ei se mp harrastus nyt kovin nautinnollista voi olla jos sen ilon pystyy pilaamaan hieman kuumilla/kylmillä/kosteilla ajovarusteilla.

Mielestäni olet ihan oikeilla jäljillä. Periaatteessa on tietysti totta, ettei ajokamoissa kannata säästellä. Itse en kuitenkaan lähtisi ilman mitään ajokokemusta ostamaan ekoiksi kamoiksi vaikkapa Rukan hinnaston yläpään vermeitä. Jos se mopoilu ei sitten innostakaan, voi tulla puvulle turhan kova hinta kilometriä kohti. Ja tosiaan, jos se ajaminen ei tuoreeltaan maistu ilman tonnin ajokamoja, ehkä sitä paloa ei sitten ihan niin paljoa tähän hommaan ole muutenkaan.

Mitä itse ajokamoihin sitten tulee, saappaissa kannattaa panostaa vedenpitävyyteen. Jalat märkinä on tosi ikävä ajaa. Hiostavuudesta ei kannata välittää, kaikki ajosaappaat (joitain helleversioita ehkä lukuun ottamatta) hiostavat.

Ja yksi juttu vielä, mitä täällä ei vissiin kukaan ole maininnut: saderukkaset. Eivät maksa paljon mitään ja mahtuvat satulan alle tai vaikka taskuun. Ne halvemmat (alle satasen) "vedenpitävät" ajohanskat eivät kuitenkaan pitkään sateessa ajaessa oikeasti pidä vettä. Ja vaikka pitäisivätkin, märkinä niiden kanssa tulee jossakin vaiheessa kylmä. Saderukkaset voi vetäistä kastuneiden hanskojen päälle vaikka tankkaustauolla, ja kylmä kaikkoaa. Auttavat myös kylminä aamuina, vaikkei sataisikaan. Toimivat vähintään yhtä hyvin kuin lämpökahvat, mutta ovat halvemmat.

Hei, pistetään kyssäriä tähän seuraavista ajovarusteista:

Scott Gerona (ilmeisesti on Gore Tex)
Scott Nordland (ilmeisesti on Gore Tex)
AGV S-4
TCX Jupiter 2 XCR (ilmeisesti on Gore Tex)
sitten vielä jotkut hanskat

onko kokemusta noista Scottin varusteista?

Kato SRRA foorumilta vaikka joku kunnollinen käytetty 1-osainen nahkapuku.
Pienet tursimisjäljet ei mitään haittaa, kuhan ei ole puhki.
Suojaavuus on yleensä omaa luokkaansa tourinki hässäköihin nähden.

1-osaisen puvun kanssa voi pitää liiviä tai rotsia kylmemmällä, joiden taskuihin voi tunkea tarpeelliset tilpehöörit.

Jos ja kun pyörä on vähän vanhempi on satulan alla tilaa jonne voi hommata muutaman kympin sadeasun jemmaan.

Pyöräkin voi olla alussa vähän vanhempi lusa, kunhan kattoo että renkaat, jarrupalat ja nesteet on OK ja että etu ja takaiskarien ölpät on vaihdettu tuomiopäivän tälläpuolen.
Sitten ei muuta kuin säätää edes painumat kohdalleen ja mahdollisimman paljon ajoa.

Mulla on rei'itetty 1-osainen ja umpinainen 2-osainen nahkapuku ja huomasin joskus että 2-osaisen puvun vyötärövetoketjut on tullut avattua vain hoitoainetta levittäessä.
Ja samainen 2-osainen puku on ollut piikistä lähtien eli viimoiset 20-vuotta käytössä.

Edelliset lähinnä jos tarkoitus on nimenomaan ajaa eikä röpötellä lähigasikselle ryystämään kahvia ja vertailemaan goretexeja.
Oon samaa mieltä: osta samantien nahkapuku, uutena tai käytettynä. Mäkin aikonaan bongasin jostain foorumilta ekan ajopuvun käytettynä, hyvin palveli ja on vieläki tallessa.
Itellä on aina ajossa nahat, 1 tai 2osaset...

KBC VR-2 on ihan hyvä kypärä, ite en maksais kypärästä yli 350 euroa. Nää on tietysti makuasioita...

Oma kommentti oli lähinnä tarkoitettu siihen, että periaatteessa jos olen kahden vaiheella esim. kahden goretakin kanssa ja kallistut toiseen vain sen vuoksi, että toinen on 100e halvempi - mutta jokin omanaisuus ehkei niin hyvä, niin se saattaa tulla kalliimmaksi, kun hetken päästä käyt sittenkin ostamassa sen kalliimman takin.

Lähinnä omakohtainen kokemus tuo. Jos olisin kuunnellut saman tien niitkä, jotka kehoittivat ostamaan nahkatakin, olisin säästänyt goretakin hinnan - joka on ollut siitä lähtien kun nahkatakin ostin käyttämättömänä ullakolla
smile_org.gif

Mutta jokainen taaplaa tyylillään ja biltemasta ostetut ajokengät voivat olla aivan yhtä hyvät kuin dainesenkin kengät.

Ja tosiaan jos ei uusia ajokamoja tartte olla, niin esim. täältä .orgin myyntipalstalta löytyy aika hyvin käytettyjä ajokamoja kohtuullisin hinnoin
smile_org.gif

käytetyt kelpaisivat kovasti, olen vain päässyt sen verran vuosien varrella kasvamaan (sekä leveyttä että pituutta) että tarjonta on aika vähäistä, enkä ainkaan vielä ole löytänyt sopivia.

Tuo nahkatakki+housu yhdistlmä kyllä varmaankin olisi kaikista paras oletettuja ajotottumuksiani ajatellen.

enkä ole 100e päälle hinnassa aikonut katsoa.... lähinä tuo ero ~300 takki+housut vs 700€ takki+ housut

jos oikein tuntuu sopivalta ja ihastun asuun 500:kin voisin vielä kuvitella yhdistelmään laittavani... mutta että 700€ pelkkään takkiin (rukka)... ei se nyt aivan niin hyvä voi olla. (tai 1200€ taas pelkkä takki)

Kannattaa kierrellä kauppoja, itse löysin itselleni nahka-asun alle 500 euron - oli just sopivasti kahdessa eri kaupassa jämäkoot ale-hyllyssä (alea tuli listahinnoista 40-50%). Eli kävi säkä. Useammassakin paikassa olen nähnyt "merkkikamaa" (Dainese, A*, Berik, Arlen Ness, ...) poistohinnoin, kun on ollut vanha malli tai jämäkoko tms.

Sit lisäksi komppaan tuota nahkatakki / tekstiilihousu -yhdistelmää, itsekin kaupunkipyörinnässä käytän sitä lämpimällä kelillä (vanhastaan oli Gore-takki ja tekstiilihousut). Nahkahousut ei oo välttämättä kauheen mukavat helteellä...

Kannattaa kierrellä kauppoja, itse löysin itselleni nahka-asun alle 500 euron - oli just sopivasti kahdessa eri kaupassa jämäkoot ale-hyllyssä (alea tuli listahinnoista 40-50%). Eli kävi säkä. Useammassakin paikassa olen nähnyt "merkkikamaa" (Dainese, A*, Berik, Arlen Ness, ...) poistohinnoin, kun on ollut vanha malli tai jämäkoko tms.
Listahinnoista alea 40-50% sen takia, että Suomessa on listahinnoissa 60% ilmaa
biggrin.gif

Esmes Saksasta näyttäs lähtevän Alpinestarsin takki ja housut alle 700 reippaasti, eikä tartte miettiä onko hyvät.

Itsekin kävin koettamassa joskus noita alennusnahkoja ja voi voi kun ne olivat perseestä. Tais olla Spyken kaksosanen puku. Ihme kun eivät menekään kaupaksi normaalihintaan, kukaan rupea tonnia maksamaan jostain tommosesta.

Ongelmahan tässä maassa on se, ettei kukaan oikein uskalla käsittääkseni pitää kunnon varastoa, joten kivijalkaliikkeiden vertaileminen on hankalaa. Kama on kallista pitää varastossa, jos se ei menekään kaupaksi, ja sitten jos meinaa Suomesta ostaa niin pitää tehdä kompromissi, kun just sitä rotsia tai niitä housuja jotka netistä oot kattonu ei löydykään mistään järjellisestä paikasta järkevään hintaan.

kannattaa tutkia halvempiaki kenkiä, piltemat tuntuu toimivan. tai sitte mulle on sattunu halpakaupan maanantaikappaleet eli ne ainot toimivat jotka on valmistettu..  
biggrin.gif

jos osaisin, ni laittaisin tähän linkin mp-varusteet palstalle-> bilteman kamat. mutta ku en osaa..  
wink.gif

Syksyn poistomyynneistä ostin ekat ajokamppeet itselleni, eikä hinta päätä huimannut. Beringin ajotakki irroitettavalla vuorella 90€, MP-asun kevyt kesätakki 30€, kylmän kelin hanskat 15€ ja vuorelliset(irroitettavat) ajohousut 40€.
Kengät ja kypärä oli 300€.
Kaikki tuotteet sai tosi kovilla alennuksilla paitsi Dainensen ajokengistä joutui maksamaan lähes ovh-hinnan. Noilla pääsi hyvin alkuun ja kokemuksen myötä olen sitten täydentänyt varusteitani. Goretexiä tai muitakaan kalvoja noissa ei vissiin ole, mutta ei ne pientä sadetta kavahda.

Moi,

Mielipiteeni keskusteluun. Tismalleen samaa mieltä niiden kanssa, jotka kehoittavat laittamaan muutaman taalerin enemmän ajovarusteisiin; niillähän suojaat itseäsi. Yks hailee kiihtyykö moposi parhaiten jne. Itse olet tärkein! Btv. Laitoin juuri myyntiin jotain rompetta ja niistä perusrojusta eroavat kengät ja takki. Voin tarvitessa kiikuttaa jykylään jos sikseen tulee....lomamatkan varrella
smile_org.gif

Back