• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ennen ja jälkeen dynon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hizou
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuo Timon käyrä on erittäin johdonmukainen. Selvästi näkee, että teho on vähän tippunut kun AF menee 14 laihemmalle puolelle, kuten kuuluukin. Myöskin voidaan havaita, että vaikka seoskäyrä on saatu viivasuoraksi, teho ei silti ole pompannut uusille lukemille koko kierrosalueella.
Täytyy ottaa huomioon, että tuossa ei ole putkiston mitoitus muuttunut (pelkkä slipari). Ei tarvitse siis läheskään niin rajuja muutoksia A/F ratioon kuin kokoputkella.

K5:n A/F käyrä kokoputkella oli melko kauhea säätämättä. Joten ei ole ihmekään, että niin suurien säätöjen jälkeen myös vääntökäyrässä tapahtui selviä muutoksia parempaan.

Vähän offtopiccia, mutta olisiko jollain 25kw cbr PC25:sta tai PC31:stä dynolappusta digitaalisessa muodossa? Jos vaikka postaat tähän osoitteen, haluaisin nähdä miltä sellainen näyttää, joku muukin 25kw:ksi kuristettu dynolappu kiinnostaisi nähdä jos ei noita löydy

Tylyttäjä:
edelleenkin hieman ihmetyttää nuo saadut parannukset, koska tehokäyrä on aivan samanmuotoinen, mutta vaan ylempänä.
Yleensä säätäessä ei aivan tuollaista parannusta saa aikaiseksi, vaan jossain kohdassa jäädään vakiolle tasolle, jopa alle.
Mutta pääasia on että pyörän käytös varsinkin osakaasualueilla on hyvä ja säätötulos vastaa kuskin odotuksia, olipa dynon näyttämä mitä tahansa.

Tylyttäjä:
edelleenkin hieman ihmetyttää nuo saadut parannukset, koska tehokäyrä on aivan samanmuotoinen, mutta vaan ylempänä.
Yleensä säätäessä ei aivan tuollaista parannusta saa aikaiseksi, vaan jossain kohdassa jäädään vakiolle tasolle, jopa alle.
Mutta pääasia on että pyörän käytös varsinkin osakaasualueilla on hyvä ja säätötulos vastaa kuskin odotuksia, olipa dynon näyttämä mitä tahansa.
Miksi turhaan minulle kohdistatte epäilyksenne? Jos käyrät eivät mielestänne ole aitoja (sitäkö meinaatte?), niin ottakaa yhteys Kx-Centeriin.

Itse olin vieressä katsomassa kuinka lambdakäyrä suoristui vuoristoradasta viivasuoraksi, kaikilla kaasunasennoilla ja kierroksilla. Kertoimilla ei kikkailtu.

Vastaavia nousuja on em. säätötavalla saatu KX-Centerissä muihinkin pyöriin. Juuri tutun Blackbird oli siellä, parani aivan huomattavasti koko kierrosalueella!

Yleensä säädettäessä ei ole mahdollisuutta/aikaa säätääkään noin tarkasti. Siihenhän tuo Tuning-Link -softa on tehty; saadaan pirun tarkka säätötulos nopeasti ja helposti, kaikille kaasunasennoille ja kierroksille. Vastaavan tekeminen käsin on hemmetin paljon työläämpää.

Jos muuten jniska katsot noita käyriä tarkasti, niin eivät ne ole aivan samanmuotoisia. Kuten tuossa aiemminkin mainitsin, niin kohdassa n. 3400rpm säätö ei vaikuttanut, eli se oli valmiiksi kohdallaan. Skaalaus jo smoothing ovat muutenkin niin isoja, että pienet heitot jää piiloon kohtuu hyvin. Mutta pääpointti näkyy hienosti; lähes koko alueelle mukavasti lisää.

Uskoisin, että säätötulos miellyttää suuresti, kunhan pääsen sitä kokeilemaan. Niin paljon pyörän käytös muuttui dynossakin. Alkoi vastaamaan kaasuun ihan eri tavalla...

Jos seoskäyrä on vuoristorataa, myös teho- ja vääntökäyrän tulisi olla vuoristorataa. Niillä on selkeä yhteys. Mitattiinko seos alkukäyristä vai pakoputken päästä ?

Yksi asia mikä pisti mieleen tässä keskustelua seuratessa oli se että Tyly sanoi ensimmäisessä vedossa olevan PC:ssä map 0:n, eli ei mitään säätöjä, PC vaan piuhoissa kiinni.

Tuo osaltaan selittään tuon rajun nousun kokoputkistolla vs. vakioon.

Tällä tarkoitan sitä että jo 600 kuutioisessa Suzukissa (K4) säädettiin ensiksi omaa boksia niin hyvin säätöihin kun saatiin, vedettiin tulokset. Tämän jälkeen laitettiin PC kiinni nolla -mapilla ja vedettiin uudestaan tulokset. Tulos oli aika hirveä! Tehot tippui hiukan yli 2 hp keskiarvoltaan! Ts. PC (pelkiltään) on vaan haittana siellä välissä! Sitten kun PC säädettiin kohdilleen niin tehoa tuli jokunen heppa lähtötilanteeseen lisää (siis siihen tilanteeseen, missä PC:tä ei ollut ollenkaan kiinni) ja käyrää saatiin tasaisemmaksi.

Summasummaarum. PC nolla -mapilla vaan haittaa ja heikentää dynokäyriä. Tämä on sitten testattua faktaa, joten vastaan kinaaminen on aikasta turhaa. Tämä siis osaltaan selittää sen +15 hp nousun... nousu olisi ollut mun veikkauksen mukaan liki 10 hp tuntumassa jos oma boksi olisi ensiksi säädetty ja vasta sen jälkeen PC:llä säädetty lisää. Ts. tuolla tavalla saadaan perus kaduntallaajalle näytettyä että rahat ei mennyt hukkaan yms.

Edelleenkin Tyly haluaisin nähdä ne jo kauan sitten pyytämäni lambda -käyrät noista eri vedoista ja ihan vaan puhtaasta mielenkiinnosta aihetta kohtaan. Tämä siksi että haluan oppia ymmärtämään mikä syy-yhteys noilla lambda -käyrillä on vääntöön ja tehoon. Jonkinlainen haju mulla on, joten siksi haluaisin lisää reaalielämän lappuja tutkittavaksi. Eri putkivalmistajien lappuihin en usko, koska siellä saattaapi olla taustalla markkinavoimat jne. Ja suotta yrität mulle selittää mikä se yhteys noissa on, haluan vaan nähdä ne käyrät. Osaan jo jotenkin niitä tulkita ja jos en niin käännyn ammattilaisen puoleen.

Käyriä vieläkin odotellessa.

Edit: typoja

Jos seoskäyrä on vuoristorataa, myös teho- ja vääntökäyrän tulisi olla vuoristorataa. Niillä on selkeä yhteys. Mitattiinko seos alkukäyristä vai pakoputken päästä ?
Putken päästä, mutta oli kyllä tarpeeksi syvällä jotta paluupulssit ei pääse häiritsemään. Muutenkaan se ei ole R4 koneella ongelma, pulsseja on tarpeeksi tiheästi.

Edelleen, kertokaa nyt suoraan Kx-Centeriin epäilynne, jos niitä on (onko?).

Tuohon Lambda-asiaan vastasin jo näin:

sanoi:
Toki se voi olla rikkaalla tai laihalla, eikä välttämättä optimissa missään kohtaa. Tossa se näytti olevan optimissa tuossa 3400rpm kohdalla, koska siinä teho ei noussut.

Miksi teidän mielestä injektorin pitäisi mennä "liukuen" laihalta rikkaalle tai toisinpäin? Sehän on auki juuri sen verran kuin PC tai oma boksi käskee sen olla, ei sen tarvitse mennä minkään pisteen "kautta".

Arvot otetaan tiettyjen kierroksien välein, ja niiden väliin piirretään viiva (lambdakäyrä). Välillä tuo viiva voi mennä "optimin" yli tarkoittamatta sitä, että siinä kohtaa seos olisi optimissa. Muuten näytteenottoväli pitäisi olla pirun tiheä, nyt se oli 250rpm.

Ymmärrättekö mitä tarkoitan?

Käyrä on täysin mahdollinen ja totta. Kun säädetään seokset optimiin koko kierrosalueella, niin yleensä käyräkin nousee koko kierrosalueella. Harvoin se on säätämättä edes lähellä optimia. Suoraan sanoin se oli hirveetä siksakkia ennen säätöä, kun lambdakäyriä katteltiin.

Käykää kattomassa. Vaikuttava operaatio kaiken kaikkiaan. "Pro-meininkiä", eikä sellasta normaalia inertiapenkin "muutama veto täyskaasulla", eli raapaistaan vähän pintaa säätämisen suhteen.

Eli lyhyesti. Jos lambda on koko kierrosalueella metsässä (se oli), oli se liian rikas tai laiha, niin säätämällä se optimiin koko kierrosalueella se myös nousee koko alueella.

Smoothing ja käppyrän skaalaus vielä poistaa pienemmät heittelyt käyrässä.

Yksi asia mikä pisti mieleen tässä keskustelua seuratessa oli se että Tyly sanoi ensimmäisessä vedossa olevan PC:ssä map 0:n, eli ei mitään säätöjä, PC vaan piuhoissa kiinni.

Tällä tarkoitan sitä että jo 600 kuutioisessa Suzukissa (K4) säädettiin ensiksi omaa boksia niin hyvin säätöihin kun saatiin, vedettiin tulokset. Tämän jälkeen laitettiin PC kiinni nolla -mapilla ja vedettiin uudestaan tulokset. Tulos oli aika hirveä! Tehot tippui hiukan yli 2 hp keskiarvoltaan! Ts. PC (pelkiltään) on vaan haittana siellä välissä! Sitten kun PC säädettiin kohdilleen niin tehoa tuli jokunen heppa lähtötilanteeseen lisää (siis siihen tilanteeseen, missä PC:tä ei ollut ollenkaan kiinni) ja käyrää saatiin tasaisemmaksi.

Summasummaarum. PC nolla -mapilla vaan haittaa ja heikentää dynokäyriä. Tämä on sitten testattua faktaa, joten vastaan kinaaminen on aikasta turhaa. Tämä siis osaltaan selittää sen +15 hp nousun... nousu olisi ollut mun veikkauksen mukaan liki 10 hp tuntumassa jos oma boksi olisi ensiksi säädetty ja vasta sen jälkeen PC:llä säädetty lisää. Ts. tuolla tavalla saadaan perus kaduntallaajalle näytettyä että rahat ei mennyt hukkaan yms.

Edelleenkin Tyly haluaisin nähdä ne jo kauan sitten pyytämäni lambda -käyrät noista eri vedoista ja ihan vaan puhtaasta mielenkiinnosta aihetta kohtaan. Tämä siksi että haluan oppia ymmärtämään mikä syy-yhteys noilla lambda -käyrillä on vääntöön ja tehoon. Jonkinlainen haju mulla on, joten siksi haluaisin lisää reaalielämän lappuja tutkittavaksi. Eri putkivalmistajien lappuihin en usko, koska siellä saattaapi olla taustalla markkinavoimat jne. Ja suotta yrität mulle selittää mikä se yhteys noissa on, haluan vaan nähdä ne käyrät. Osaan jo jotenkin niitä tulkita ja jos en niin käännyn ammattilaisen puoleen.

Kx-centeristä voit kysellä, jos haluat. Eiköhän ne ole sinne koneelle tallentunut, jos Tuning-Link seivaa lambdakäyrät vedoista. Mulla niitä ei ole, kuten olen aikaisemmin sanonut.

Mulla oli "pohjilla" oma boksi säädettynä sliparille (Viaberissa). Säädöllä tuli 10hp lisää (näät sen kyllä kuvasta), putki tuo kokonaisuudessaan säädettynä vakioon verrattuna n. +15hp.

"Smoothing ja käppyrän skaalaus", tuo kuullostaa jo vedätykseltä...en minä mistään mitään tiedä, mutta miksi yleensäkään pitää käyttää smoothingia? Skaalauksella nyt voidaan tottumatonta huijata, mutta smoothingillahan saa minkä käyrän vaan tasaiseksi, lisätään vaan sitä smoothinkia...

Kx-centeristä voit kysellä, jos haluat. Eiköhän ne ole sinne koneelle tallentunut, jos Tuning-Link seivaa lambdakäyrät vedoista. Mulla niitä ei ole, kuten olen aikaisemmin sanonut.

Mulla oli "pohjilla" oma boksi säädettynä sliparille (Viaberissa). Säädöllä tuli 10hp lisää (näät sen kyllä kuvasta), putki tuo kokonaisuudessaan säädettynä vakioon verrattuna n. +15hp.
No kuten itsekin tiedät niin jos laitteen oma boksi on säädetty alussa sliparille ja sitten laitetaan kokoputkisto kiinni, ei säädetä omaa boksia ja laitetaan samalla vielä PC kiinni (0 -mapilla) niin metsässähän se on niin että raikaa. Tuolla tavalla saadaan tuo saatu muutos entistä isommaksi kuin mitä se PC:n tuoma säätö olisi oikeasti ollut, vai oletko eri mieltä aiheesta?

Ja en lähde KX -Centeriä aiheella vaivaamaan (ei ole minun asiani ja niin paljoa ei aihe sun mopon osalta kiinnosta). Jos sinulla niitä ei ole (etkä ole tajunnut pyytää) tai helposti saatavilla niin antaa olla. Tarttee etsiskellä joku muu laite mistä saa oikeasti faktaa huuteluille.

No kuten itsekin tiedät niin jos laitteen oma boksi on säädetty alussa sliparille ja sitten laitetaan kokoputkisto kiinni, ei säädetä omaa boksia ja laitetaan samalla vielä PC kiinni (0 -mapilla) niin metsässähän se on niin että raikaa. Tuolla tavalla saadaan tuo saatu muutos entistä isommaksi kuin mitä se PC:n tuoma säätö olisi oikeasti ollut, vai oletko eri mieltä aiheesta?

Ja en lähde KX -Centeriä aiheella vaivaamaan (ei ole minun asiani ja niin paljoa ei aihe sun mopon osalta kiinnosta). Jos sinulla niitä ei ole (etkä ole tajunnut pyytää) tai helposti saatavilla niin antaa olla. Tarttee etsiskellä joku muu laite mistä saa oikeasti faktaa huuteluille.
Niinhän se on, että PC:n nollakartta on ihan päin seiniä. Sen takia kandeekin aina käydä säädättämässä vehje kunnolla, netistäkin ladattavat kartat on lähes aina melkoisesti metsässä.

Mutta siinä ei ollut juurikaan eroa, että oliko oma boksi säädettynä pohjilla vai ei. Meitä oli nimittäin 2 tyyppiä siellä. Sama pyörä ja sama putki. Toiseenkin tuli lähes samanlainen parannus, taisi olla hiukan suurempi vielä. Johnilla ei ollut "pohjilla" säädettyä omaa boksia.

Käyrä löytyy jostain täältäkin, tai ainakin löytyi:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....inglink

Pyysin kyllä silloin lambda-käyrää kun siellä olin. Heidän säätökoneensa ei ole verkossa kiinni, joten se olisi erikseen pitänyt cd:llä/disketillä/usb-tikulla käydä siitä hakemassa ja mailata toiselta koneelta mulle. Ois ne sen tehnyt jos olisin vaatimalla vaatinut, mutta oltiin lähdössä jo himaan, joten sanoin, että antaa olla.

Kuitenkin Johnin kanssa nähtiin, että metsässä olivat ja kovasti, ja se käyrät olivat säätämisen jälkeen suoraa viivaa. Riitti meille, ja faktaa on.

Edelleen, jos syytät ettei ole faktaa, niin omapa on häpeäsi. Noloa syytellä muita "selän takana". Kohdista sitten Kx-Centeriin suoraan ennemmin.

"Smoothing ja käppyrän skaalaus", tuo kuullostaa jo vedätykseltä...en minä mistään mitään tiedä, mutta miksi yleensäkään pitää käyttää smoothingia? Skaalauksella nyt voidaan tottumatonta huijata, mutta smoothingillahan saa minkä käyrän vaan tasaiseksi, lisätään vaan sitä smoothinkia...
Huomaat sitten, kun näet sellaisen käyrän missä ei ole käytetty yhtään smoothingia, että miksi sitä käytetään
wink.gif

Kauheen näköistä, ja se vasta vääristääkin. Ei smoothing tuloksia sinällään vääristä, pienet "röpöt" vain tasoittuu, joita dynossa aina väkisin tulee. Jos se ennen että jälkeen vedossa on sama smoothing, nähdään about todellinen ero.

Aina kyllä käytetään jonkun verran smoothingia, ainakin niissä pajoissa missä minä olen käynyt. Ja syytä onkin.

Toki smoothingia ei saa olla liikaa. Silloin ei esimerkiksi tuo Gixxerin 3500rpm vääntökuoppa erottuisi kunnolla. Nyt erottuu.

Pari esimerkkiä vähäisellä smoothingilla, eikä nää ole edes pahoja vielä:
http://pomofo.com/DynoGraph.jpg
http://www.zx2racing.com/shootou....ner.gif

Niinhän se on, että PC:n nollakartta on ihan päin seiniä. Sen takia kandeekin aina käydä säädättämässä vehje kunnolla, netistäkin ladattavat kartat on lähes aina melkoisesti metsässä.

Mutta siinä ei ollut juurikaan eroa, että oliko oma boksi säädettynä pohjilla vai ei. Meitä oli nimittäin 2 tyyppiä siellä. Sama pyörä ja sama putki. Toiseenkin tuli lähes samanlainen parannus, taisi olla hiukan suurempi vielä. Johnilla ei ollut "pohjilla" säädettyä omaa boksia.

Pyysin kyllä silloin lambda-käyrää kun siellä olin. Heidän säätökoneensa ei ole verkossa kiinni, joten se olisi erikseen pitänyt cd:llä/disketillä/usb-tikulla käydä siitä hakemassa ja mailata toiselta koneelta mulle. Ois ne sen tehnyt jos olisin vaatimalla vaatinut, mutta oltiin lähdössä jo himaan, joten sanoin, että antaa olla.

Kuitenkin Johnin kanssa nähtiin, että metsässä olivat ja kovasti, ja se käyrät olivat säätämisen jälkeen suoraa viivaa. Riitti meille, ja faktaa on.

Edelleen, jos syytät ettei ole faktaa, niin omapa on häpeäsi. Noloa syytellä muita "selän takana". Kohdista sitten Kx-Centeriin suoraan ennemmin.
Ymmärsit varmaan väärin tuon mun tarkoittamani fakta huutelun... olis pitänyt artikuloida selkeämmin.

Ketään en itse syytä valehtelusta tai tuloksien näpelöimisestä, itse olen vain oppinut että uskon vasta kun näen konkreettisesti tulokset sekä syyt miksi näin on käynyt. Tässä kohtaa olisin sun juttuja uskonut melkosen suoraan, mikäli tuon sanomasi tueksi olisi noi lambdakäyrät olleet. Muuten toi menee vähän sinne putkivalmistajien kastiin, eli siellä suunnalla ja uskoo ken tahtoo ja kuinka tosissaan jne.

En tarkota myöskään että olisit paskanpuhuja, tämä on vain omaa skeptisyyttäni, ei siis sinun vika. Olen vain ajan saatossa oppinut että tietty epäileminen ja kyseenalaistaminen on hyväksi, siitä saattaa jopa itse vahingossa oppia jotain.

Mut ei mitään, hyvä laite toi K5 ja hyvin se näyttää hönkivän.
smile_org.gif

Ymmärsit varmaan väärin tuon mun tarkoittamani fakta huutelun... olis pitänyt artikuloida selkeämmin.

Ketään en itse syytä valehtelusta tai tuloksien näpelöimisestä, itse olen vain oppinut että uskon vasta kun näen konkreettisesti tulokset sekä syyt miksi näin on käynyt. Tässä kohtaa olisin sun juttuja uskonut melkosen suoraan, mikäli tuon sanomasi tueksi olisi noi lambdakäyrät olleet. Muuten toi menee vähän sinne putkivalmistajien kastiin, eli siellä suunnalla ja uskoo ken tahtoo ja kuinka tosissaan jne.

En tarkota myöskään että olisit paskanpuhuja, tämä on vain omaa skeptisyyttäni, ei siis sinun vika. Olen vain ajan saatossa oppinut että tietty epäileminen ja kyseenalaistaminen on hyväksi, siitä saattaa jopa itse vahingossa oppia jotain.

Mut ei mitään, hyvä laite toi K5 ja hyvin se näyttää hönkivän.
smile_org.gif
Ok, asia kunnossa
tounge.gif
Väärinymmärrys puolin ja toisin..

Itsekin olen aika skeptinen luonne, montaa asiaa en usko ennen kuin näen, tai saan muuten tarpeeksi painavat "todisteet". Asioista vaan pitää ottaa selvää, ei se maksa kuin vähän aikaa ja vaivaa, mutta samalla tosiaan itse oppii.

smoothingista:
Mielestäni ei kuulu käyttää minkäänlaista tasoitusta tms.
Tai sitähän tulee aina jo näytteenottotaajuuden ja laskentanopeuden takia. Tuolla smoothaamisella on helppo piilottaa pieniä vääntökuoppia / seosheittoja. Ne saattavat joskus olla hyvinkin hankalissa kohdissa etenkin noissa kisalaitteissa.

Ja edelleenkin, näyttäköön dyno mitä tahansa , kunhan seos on kohdallaan, pyörä vastaa kaasuun hyvin ja on ajettava luonteeltaan, on se sekä katu että ratakäytössä parhaimmillaan.

Tuo tuning link on pirun hyvä työkalu varmasti, kun vielä saisi pc-ohjatun jarrun jolla voisi simuloida erilaisia ajotilanteita.

Olen ollut alusta saakka sitä mieltä että jarruttomalla dynolla voi säätää täyskaasuasennon ja mitata tehon, mutta varsinaiseen säätötyöhön ei inertiapenkistä oikein ole.

edit: korjattu typoja

Entäs näin: Mitataan kaasun avautuminen kuten PC:n kartoissa on, 2, 5 , 10 ja miten ne menikään. Rajoitetaan kaasun avautuminen yhdelle näistä kaasunasennosta kerrallaan. Mittaus ja tutkimaan A/F -ratiota. Vapaalla kädellä hankala pitää samassa asennossa vaikka kaasunasennon näkee lapparista PC:n ohjelman kautta. Suuremmalla inertialla olevalla rullalla mittaus kestää pidempään ja isolla vaihteella mittaus. Kommentteja?

Juu, noin se toimii ihan ok.
Myös näin: logataan kaasunasento ja lamda pc:lle ja tietysti myös RPM, teho ja vääntö. Ajellaan eri kuormituksilla jarrutellen eri kaasunasennoilla riittävästi, analysoidaan logattua dataa ja korjataan mappia. Sama toistetaan riittävän monta kertaa.

Käsittääkseni pc:n kartta on korjauskartta. Eli lisätään tai vähennetään suuttimen aukioloaikaa numeron osoittaman prosentin verran. Toisin sanoen nollakartan ei pitäisi tehdä yhtään mitään, eli ei vaikuttaa mihinkään millään tavalla. Ainoa selitys on se, että pc:n laskentanopeus ei pysy dynovedossa mukana, ja seos "laahaa jäljessä". Jos tämä on totta (mutua pahimmasta päästä) koko laite on aivan perseestä. Silloin seos saadaan kohdalleen dynovetoa varten, mutta tosielämässä seos riippuu sitten kierrosten nousunopeudesta ja voi olla mitä tahansa. Tämä ei todellakaan voi pitää paikkansa.

Miettikääpä seuraavaa. Ostan helvetin kalliin dynamometrin ja siihen Tuning Linkin. Säädän jonkun tyypin pyörää koko päivän ja päivän lopuksi totean että pirulainen taisikin olla aika hyvin kohdallaan ja pieni seoskäyrän tasoittuminen ja työläs hienosäätö ei tuonut juuri lainkaan tehoa lisää. Veloitan siitä 500€ kiitos. Millainen on jätkän naama ja mitä kertoo ORG:in ja pomppersien foorumilla? Kehuuko, että se B12 oli tosi pätevän tuntuinen kaveri ja osasi hommansa, vai oliko huijari koko jätkä?

Trendinä tuntuu olevan, että "penkityksellä" ja säädöllä saadaan mahtavasti tehoa lisää vehkeeseen kuin vehkeeseen ainakin Suomessa.

smoothingista:
Mielestäni ei kuulu käyttää minkäänlaista tasoitusta tms.
Tai sitähän tulee aina jo näytteenottotaajuuden ja laskentanopeuden takia. Tuolla smoothaamisella on helppo piilottaa pieniä vääntökuoppia / seosheittoja. Ne saattavat joskus olla hyvinkin hankalissa kohdissa etenkin noissa kisalaitteissa.

Ja edelleenkin, näyttäköön dyno mitä tahansa , kunhan seos on kohdallaan, pyörä vastaa kaasuun hyvin ja on ajettava luonteeltaan, on se sekä katu että ratakäytössä parhaimmillaan.

Tuo tuning link on pirun hyvä työkalu varmasti, kun vielä saisi pc-ohjatun jarrun jolla voisi simuloida erilaisia ajotilanteita.

Olen ollut alusta saakka sitä mieltä että jarruttomalla dynolla voi säätää täyskaasuasennon ja mitata tehon, mutta varsinaiseen säätötyöhön ei inertiapenkistä oikein ole.

edit: korjattu typoja
Tuning Link käyttää hyväkseen on softaohjattua jarrua hienosti!

Back