• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Elämäntavasta keskustelua...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eräänlaista kapinaa on sekin, että perheenisä uskaltaa viikonloppuna hypätä pyörän selkään ja ajaa päämäärättömästi ihan pelkästään omaksi ilokseen murehtimatta arkipäivän asioista.
Jos tuo on kapinaa, niin sitte on kalassakäynti ja lenkkeilykin kapinaa. Mutta kapinalla pitäisi vastustaa jotain, enkä ymmärrä mitä tossa perheenisä vastustaa
withstupid.gif

Joillekin moottoripyörä on pelkkä kulkuväline, jollekin se on romanttinen kapina. Mulle se on hauska harrastus. Kapina olisi kyllä jotain suurempaa kuin sunnuntaimopoilu.

- Keski-ikäinen osastopäällikkö päättää jatkaa nuoruusvuosien keskenjäänyttä mp-harrastusta. Sunnuntaiajeluihin ja pariin kesälomakiepaukseen riittäisi varmasti vaatimattomampikin mopo, mutta herra hankkii kaksipyöräisen sohvakaluston elektroniikkamyymälällä varustettuna. Miksikö moinen sijoitus kahdentuhannen kilsan vuotuista ajomäärää varten? No että työkaverit näkevät että kyllä löytyy eikä tässä millään mopolla ajeta!

Tätä on pakko kommentoida itsekin keski-ikäisenä "päällikkönä". -Joo, jatkan, kuten moni muukin ikäiseni nuoruusvuosien keskenjäänyttä mp-harrastusta. Olemme nuoruudessamme ajaneet, tai siis nykypyöriin verrattuna kärsineet, onnettomilla, usein 2-tahtisilla 250-500 kuutioisilla rumpujarruin varustetuilla häkkyröillä. Useimmat meistä vain haaveilivat 750 kuutioisista tai Jammun 350 RD:stä. Ajovarusteet olivat per*eestä ja mutenkin aneemista -Mutta kivaa oli, ja kilometrejä tuli. Nyt kun lapset on tehtynä, asuntovelka kohtuullinen on aika palata vanhan kunnon harrastuksen pariin.

Niin että kerropas yksikin syy miksi en nyt sitten, juuri ennen vanhuutta, hankkisi sitä unelmieni pyörää? -Vaikka sitten ajelenkin vain ne lämpimät poutaiset kesäpäivät.

Oikeasti olen vain kateellinen, kun en ole enää nuori
tounge.gif

sanoi:
Eli jotain kirjoitin väärin, kun tuntuu, että kaikki vastaajat sotkeutuvat tuohon kapina sanaan.Se nousee liian ylös keskustelussa.
No, tuskin se nyt siitä yhdestä sanasta oli kuitenkaan kiinni, oli siinä muutakin, mutta anti olla, ketjuhan elää jo omaa elämäänsä.

sanoi:
Tietysti se on asia niinkin, että tässäkin foorumissa kaikki eivät ole ihan yhtä intohimoisia mopoilijita.
Jollekin riittää se cruisailu.
Ehkä niin, mutta tuokin on aika kapea yleistys, ja erityisesti tuon 'cruisailun' osalta. *saivarteleepiruuttaan* Se että on kanssasi eri mieltä tai suhtautuu (näennäisen) eri tavalla tuohon kuvailtuun 'motorismiin' ei vielä kerro mitään kenenkään harrastuneisuuden tai intohimon tasosta. Joillekin tuo mopotin omistamisen 'semiotiikka' ei nyt vaan ole niin tärkeää, ainakaan tietoisesti. Ajaminen voi silti olla intohimo, tai ainakin hemmetin kivaa.

sanoi:
Eli on vähän kuin vesijetin tai moottorikelkan ostaisi.Se on tavallaan leikikalu, jolla ajellaan hyvällä kelillä.Siis harrastus.
Toisille se on elämäntapa.Ainoa tapa liikkua kun lumi ja jää ei estä.
Niin, hmmm...
Niin, siis edelliseen viitaten, varmaan joidenkin kohdalla osuva kuvaus, mutta äläpäs yleistä liikaa, Kawasaki ZalLy, varsinkaan turhan köykäisin perustein, kun et muiden 'elämäntapaa' tunne sen tarkemmin.

sanoi:
Siitä ehkä tuo väärinymmärrys, että pyörä tekisi sinusta mainitsemisen arvoisen.Sellainen käsite kun "tosimotoristi"...niin, mitähän se tarkoittaa?
Tjaah, lienee ihan yhtä epämääräinen ja termin käyttäjästä riippuvainen kuin nuo hokemat ja määritelmät 'tosimiehistä', 'tosinaisista' tai ties mistä 'tosi' -alkuisista asioista. Eli se ei välttämättä tarkoita yhtikäs mitään, tai tai sitten tilanne ja konteksti määrää sen sisällön.
nixweiss.gif

sanoi:
Mutta.Pyöräily edustaa minulle myös vapautta, siksi en halua, että joku sitoo hirttosilmukan kaulaani ja kiristää sitä asteittain.
Niinpä, se mopotti ja sillä ajo 'edustaa' eri immeisille erilaisia asioita, harrastuksen - tai siis elämäntavan intensiteetista riippumatta. Toisaalta joku mopotti ei auta karkaamaan hirttosilmukkaa, jos se ei satu olemaan todellinen lynkkausköysi poikkipuuhun kiinnitettynä. Jos se hirttosilmukka on korvien välissä, sosiaalisien paineiden, omien pelkojen tai vaikka ihmissuhteiden tai niiden ongelmien tms. takia, ei siinä joku mopotti oikeasti paljoa auta.

No, toisaalta, mitä tulee sellaisen suoraan mopoilua rajoittavaan hirttosilmukkaan esim. kukkahattua pitävän täti/setä virkaviisaan taholta, niin siinä ollaan kyllä pitkälle samoilla linjoilla. Kustannuksia, rajoitteita ja holhousta on jo nyt ahdistavuuteen asti.

Enkä nyt muutenkaan halua masentaa, kuhan nyt vaan satuin karvaisenkyynisen saivartelevallla tuulella olemaan.
wink.gif

Mutta paskaakos suotta murehdit turhia varsinkaan kesällä...
eli yhtä hyvää mopomenobiisiä eli Mustang Sallyä mukaillen; Ride, ZalLy, ride!
tounge.gif

Olemme nuoruudessamme ajaneet, tai siis nykypyöriin verrattuna kärsineet, onnettomilla, usein 2-tahtisilla 250-500 kuutioisilla rumpujarruin varustetuilla häkkyröillä. Useimmat meistä vain haaveilivat 750 kuutioisista tai Jammun 350 RD:stä. Ajovarusteet olivat per*eestä ja mutenkin aneemista -Mutta kivaa oli, ja kilometrejä tuli. Nyt kun lapset on tehtynä, asuntovelka kohtuullinen on aika palata vanhan kunnon harrastuksen pariin.
Ja sitten vielä me, jotka myös aloitimme kyseisillä hänksättimillä ja jatkamme ajelua edelleenkin, ilman sen kummempia taukoja. Vaihdettu nakupyöristä kustomien ja enduroiden kautta monien syvästi halveksimiin seksuaalivähemmistösohviin (vaikka Fjr:n jakkara ei suuresti sohvaa muistutakaan), ajellaan niin työ- kuin hupiajoa, välillä vähän räpätäänkin, joskus jopa radalla. Eikä haeta mitään imagoja tai rispektejä, meille moto on käyttöä varten.

Mikä saa haluamaan erilaisuutta...hmmm.
Mikä saa ihmiselle aikaan pätemisen tarpeen? Se, että ei saanut vauvelina rintaa silloin kun olisi halunnut. Heh.

Tämä juttu näistä kansakoulun, lukion, yliopiston ja uraputken käyneistä lienee sikäli sattuva, että kenties oikeudentaju on pikkuhiljaa hämärtynyt, omakuva paisunut, sosiaalinen yhteydentunto vähentynyt. Sen jälkeen ollaan muita etevämpiä joka asiassa, eikä lain noudattaminenkaan ole tarpeen kuin lumeeksi.

Tulee yhtäkkiä mieleen se LKAB:n varatj, joka istuu U.S.A:ssa nyt ilmeisesti aika pitkään (pedofiliasta). Taipumus oli hänellä, kenties se olisi pysynyt piilevänä, jos hän ei olisi saanut vahvistusta ihmisten manipuloinnista työnsä kautta? Ehkä tämänkaltaisten tapahtumien seurauksena tulee katseltua näitä menestyjiä aivan eri tavoin...jaa miten liittyy? Vieraantuneet tai vääristyneet yhteisöt/ympäristöt voivat vahvistaa motoristinkin piileviä huonoja ominaisuuksia. Kadunmiehen vilosohvisia mietteitä...
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Kaikella kunnioituksella, mutta annatte itsestänne helvetin tyhmän kuvan kun sotkette "luokat" mp-harrastukseen... saanko kysyä mitä helvetin väliä sillä on onko kuski perusduunari, opiskelija, pikkupomo vai pääjohtaja??

Kaikella kunnioituksella, mutta annatte itsestänne helvetin tyhmän kuvan kun sotkette "luokat" mp-harrastukseen... saanko kysyä mitä helvetin väliä sillä on onko kuski perusduunari, opiskelija, pikkupomo vai pääjohtaja??
Tuossa aletaan olla asian ytimessä
thumbs-up.gif

Mulla tuttava- ja ystäväpiiriin kuuluu ihmisiä jotka työskentelevät, joitain esimerkkejä mainitakseni, varastomiehenä, yksityisyrittäjinä, sotilaina, turvallisuusalalla, stripteasebaarin pokena, myyntiedustajina, palomiehinä, rekkakuskeina...lista on liki loputon. Ja mikä noita kaikkia yhdistää- se, että kaikki ovat myös motoristeja.

Enemmän koko sopassa on kyse siitä miten ajatusmaailmat kohtaavat kuin siitä millä ajaa. Muutama läheisin ystävä, ihmisiä joihin tosiaan luottaa varauksetta, ovat liki vastakohtia toisiinsa verraten: yksi ajelee japanilaista matkapyörää ja toinen äärimittoihin rakennettua big twiniä, ja kaikkea tuolta väliltä löytyy.

Mitä se motorismi sitten oikeen onkaan; minulle se on sitä, että tuttavuuksista kasvaa ystävyyssuhteita ja kunnioitus on molemminpuoleista kaikessa kanssakäymisessä. Apua sekä saa että saa antaa, ja aina ilman tunnetta, että jää siinä jotain velkaa.

Don't like how we are living? Fuck you! siinä sanomaa niille jotka miettii erilaisuutta, ja siihen syytä! itse kutsuisin sitä kuitenkin sanalla persoonallinen! homman nimi on se, että samanhenkiset ihmiset hakeutuu samanhenkisten joukkoon. tällöin he ovat keskenään samanlaisia erilaisia! kun taas erikoisuuden tavoittelijat (mitä helvettiä lieneekään moiset) tekevät omia ratkaisujaan syystä tuntematon, ja kohteena vaikkapa moottoripyörät. tätä sanoisin pikemminkin luovuudeksi, ja luovuus on pelkästään positiivinen ominaisuus ihmisessä! miksi sitten mietitään tälläisiä asioita...kuten että miksi ihmisen pitää olla erilainen? millä tavalla erilainen pitää olla että saa tollasen huomion tuolla liikkuessaan? onko tämä pahe?

otetaan nyt tää kirosana, kapina? mitä se on? kapinaa voi olla se, ettei välitä mitä muut sanoo tai ajattelee! kapinaa voi olla se, että tekee itselleen moottoripyörän ruosteisesta kasasta metalliromua ja tekee siitä uuden veroisen välittämättä siitä että helpommin saa kaupasta uuden! kapinaa voi olla se, että ei diggaa samoista asioista kun trendien perässä menijät! kapinalliset on suurimpia vihollisia, koska he tekevät asiat omalla tavallaan, ja uskaltavat sen tehdä (enkä tarkoita tässä mitään rokapilli rebeleitä, vaikka hekin tavallansa kapinoi). tää on niin vaikea juttu selittää, ja useimmiten tyypille joka heti seuraavaksi kysyy siihen syytä, miksi pitää kapinoida!

ei oo mitään väliä mihin yhteiskuntaluokkaan kukakin motoristi kuuluu, mulle! joillekkin -akateemisille- se on suuri kynnys edes jutella perusduunarin kanssa! joskus kokoontumisajoissa vielä keskusteltiin erinäisistä moottoripyöriin liittyvistä asioista, ja nykyisin oon huomannu että keskustellaan lähinnä vaan optioista, ja siitä paljonko on tienannu viime vuonna! itseäni ei turhanpäiväinen rahalla lespailu kiinnosta, saati että jaksaisin kuunnella sellaista tyyppiä minuuttia kauempaa! saavutukset on arkielämässä oma juttunsa, niitä ei pitäisi sotkea moottoripyöräilyyn!

no joo, kukin tyylillään... niin mäkin!
smile_org.gif

ei oo mitään väliä mihin yhteiskuntaluokkaan kukakin motoristi kuuluu, mulle! joillekkin -akateemisille- se on suuri kynnys edes jutella perusduunarin kanssa! joskus kokoontumisajoissa vielä keskusteltiin erinäisistä moottoripyöriin liittyvistä asioista, ja nykyisin oon huomannu että keskustellaan lähinnä vaan optioista, ja siitä paljonko on tienannu viime vuonna!
Toi on niin totta, valitettavasti.

Toinen mikä on paljon lisääntynyt ja vaikuttaa ilmapiiriin on toisten kunnioittamisen puute. Olen joissain kokoontumisissa kohdannut tilanteita joita ei kyllä soisi näkevänsä. Useimmissa bileissä täällä nykysillä nurkilla tuppaa olemaan livebändin lisäksi strippari tai kaks ja ihan valehtelematta saavat parempaa kohtelua ja kunnioittavampaa käytöstä osakseen kuin kokoontumisissa motoristinaiset tai puolisona mukana olevat naiset.

Ja miten tää taas liittyy mihinkään? Ainakin niin, että ei se "kapinointi" ainakaan saa olla sitä, että unohdetaan arvostaa toisia.

...Nuo kyseiset seikat sotivat kaikkea sitä vastaan, mitä itse pidän motorismina. Mielestäni moottoripyöräily ja motorismi on yksilölaji, jolla jokainen harrastaja pyrkii täyttämään omia mielihalujaan ja ilmaisemaan itseään harrastuksen kautta. Luulisin, että jokainen moottoripyöräilyä harrastava ajaa pyörällä, jonka kokee sopivan omaan persoonaansa, ja mahdollisesti rakentaa ja parantaa omaa ajokkiaan vielä paremmin omiin tarkoituksiinsa tai kauneusihanteisiinsa sopivaksi. Myöskin ajotavallaan jokainen motoristi kertoo omasta itsestään ja arvomaailmastaan.
... perkele. Ei motorismi ole kuollut, vaikka eletäänkin maailman vaihetta jossa siitä on tullut populistista.
Olenkin aina kauhistellut, että ostetaan pyöriä sillä perusteella, että
jollakin toisella on sellainen.
Samanlainen pyörä voi olla kenellä hyvänsä, mutta syy sellaisen
hankkimiseen pitää lähteä omasta minästä eikä siitä, kun jollakin on.
Se tulee ja on sitten itsellä ja pirunko väliä sillä on mitä muut
ajattelevat. Ihan sama.

Mitä tulee poliiseihin ja bampersseihin, niin kapina poliisia vastaan
on mieletön juttu. Minun on aina ollut vaikea sitä ymmärtää. Poliisit
ovat paikalla, kun jonkun täytyy. Ne oikeat pirulaiset ovat jossain
muualla. Typeriä säännöksiä vastaan pullikoin, mutta tuskin tappelisin
poliisin kanssa. Jos bamperssi haluaa ajaa nokka pystyssä, niin siitä
vaan. Itse pidän sitä tarpeettomana, mutta tehkääpä mitä lystäätte.
Mulle ei myöskään ole tarpeellista ajaa 300 tai 500 - ei vois vähempää
kiinnostaa. Mutta menkööt ne, jotka sen niin kokevat.

Minulle on ihan Rock, kun on samanhenkistä jengiä ja letkeä
meininki. Pidän ajamisesta - joskus pitkistäkin matkoista. Se
fiilinki on ihan hieno - sitä on vaikea selittää. Välillä tuoksuu
kukat ja välillä ihan kunnon paska. Voi kurvata minne mieli ja
tie vie. Tykkään katsella kisoja, vaikka itse en vältämättä ajaisi.
Olen tutustunut ihmisiin, todella mukaviin - mitä ihmettä sitä
voisi muuta toivoa. Vaikka osa porukasta näytää siltä, että ne
ovat jo yhden syöneet ja toista aloittavat, niin hienoja tyyppejä
ovat ainakin tähän asti olleet.
aga.gif

...Nuo kyseiset seikat sotivat kaikkea sitä vastaan, mitä itse pidän motorismina. Mielestäni moottoripyöräily ja motorismi on yksilölaji, jolla jokainen harrastaja pyrkii täyttämään omia mielihalujaan ja ilmaisemaan itseään harrastuksen kautta. Luulisin, että jokainen moottoripyöräilyä harrastava ajaa pyörällä, jonka kokee sopivan omaan persoonaansa, ja mahdollisesti rakentaa ja parantaa omaa ajokkiaan vielä paremmin omiin tarkoituksiinsa tai kauneusihanteisiinsa sopivaksi. Myöskin ajotavallaan jokainen motoristi kertoo omasta itsestään ja arvomaailmastaan.
... perkele. Ei motorismi ole kuollut, vaikka eletäänkin maailman vaihetta jossa siitä on tullut populistista.
Olenkin aina kauhistellut, että ostetaan pyöriä sillä perusteella, että
jollakin toisella on sellainen.
Samanlainen pyörä voi olla kenellä hyvänsä, mutta syy sellaisen
hankkimiseen pitää lähteä omasta minästä eikä siitä, kun jollakin on.
Se tulee ja on sitten itsellä ja pirunko väliä sillä on mitä muut
ajattelevat. Ihan sama.

Mitä tulee poliiseihin ja bampersseihin, niin kapina poliisia vastaan
on mieletön juttu. Minun on aina ollut vaikea sitä ymmärtää. Poliisit
ovat paikalla, kun jonkun täytyy. Ne oikeat pirulaiset ovat jossain
muualla. Typeriä säännöksiä vastaan pullikoin, mutta tuskin tappelisin
poliisin kanssa. Jos bamperssi haluaa ajaa nokka pystyssä, niin siitä
vaan. Itse pidän sitä tarpeettomana, mutta tehkääpä mitä lystäätte.
Mulle ei myöskään ole tarpeellista ajaa 300 tai 500 - ei vois vähempää
kiinnostaa. Mutta menkööt ne, jotka sen niin kokevat.

Minulle on ihan Rock, kun on samanhenkistä jengiä ja letkeä
meininki. Pidän ajamisesta - joskus pitkistäkin matkoista. Se
fiilinki on ihan hieno - sitä on vaikea selittää. Välillä tuoksuu
kukat ja välillä ihan kunnon paska. Voi kurvata minne mieli ja
tie vie. Tykkään katsella kisoja, vaikka itse en vältämättä ajaisi.
Olen tutustunut ihmisiin, todella mukaviin - mitä ihmettä sitä
voisi muuta toivoa. Vaikka osa porukasta näytää siltä, että ne
ovat jo yhden syöneet ja toista aloittavat, niin hienoja tyyppejä
ovat ainakin tähän asti olleet.
aga.gif
noihin sanoihin voin yhtyä täysin rinnoin, tai oikeammin pallein, hehiö. matin jutussa on sitä ydinideaa, samaa itsekin suurinpiirtein koen ja toteutan.

vuodesta 1979 alkaen piikillä, sitten 1981 400cm3 pikkukustomilla ja siitä kasvaneena ja ajaneena tiedän mistä silloin haaveilin, silloiset haaveet eivät olisi voineet ikimaailmassa kuvitella sellaista moottoripyörissä ja -pyöräilyssä, millaisena sitä nyt toteutan, on internettiä, eeuuta, hienoja ruiskusydeemejä, erilaisia kaveriporukoita, keveitä ja mielettömän tehokkaita prätkiä ja vieläpä verotuksellisesti prätkien hinnat ovat tulleet alaspäin aika paljon. uskomatonta. ja johtajatkin ajavat prätkillä. se olisi ollut 70- 80-luvuilla outoa, nyt on tullut kuin sikariportaan snobbailuharrastukseksi.

Hitto sentään, mitä bs:n jauhantaa täälläkin näkee... On tainnut joiltain jäädä teini-ikä elämättä? Ehkä liian kontrolloivat vanhemmat? Muutosta ei tietenkään tapahdu, jos vallitsevia arvoja ei kyseenalaisteta/ kapinoida systeemiä vastaan. Mutta, että moottoripyörällä... Hankkikaa itsellenne hyvät ihmiset elämä!

Hitto sentään, mitä bs:n jauhantaa täälläkin näkee... On tainnut joiltain jäädä teini-ikä elämättä? Ehkä liian kontrolloivat vanhemmat? Muutosta ei tietenkään tapahdu, jos vallitsevia arvoja ei kyseenalaisteta/ kapinoida systeemiä vastaan. Mutta, että moottoripyörällä... Hankkikaa itsellenne hyvät ihmiset elämä!
Trolli varmaan, mutta olkoot ...

Teini-ikä jäi väliin - totta varmaan - ja nyt sitten vahinko takaisin.
Hyvä, että myöhään kuin ei silloinkaan - joten kohta ollaan tasoissa
muiden kanssa ja ellei jopa edelläkin.

Mitä vanhempiin tulee, niin niitä ei voinut valita - mutta tuskin olisin
vaihtanut kumminkaan - ei sen parempia olisi mistään saanut kumminkaan.

Muutoksesta, kapinasta ja systeemistä olen harvinaisen samaa mieltä.

Mutta että moottoripyörällä ... jaa-a .. porolla ja pulkalla kenties...
sporalla tai filarilla .. perheen ja lasten kanssa. Pojat ovat
aikuisia ja ensimmäinen vaimokin tallella ja paljon pyörättömiäkin
onnellisia vuosia .. hieno työelämä ja loistava tulevaisuus takana ..

Elämä .. mitä se oikein on? Se, mitä se merkitsee yhdelle, ei
välttämättä merkitse sitä toiselle ja samasta syystä ja päin
vastoin. Arvot vaihtelevat ajan, paikan, olosuhteiden ja ihmisten
mukaan. MP on vain osa kaiken sen eletyn ja vielä mahdollisesti
elämättömän elämän joukossa. Näin taaksepäin kurkkiessa
kaikkein tärkeintä ovat tähän asti olleet ihmiset. Myöskin niillä
kaikilla tutuilla motoristeilla on siinä oma osuutensa - vaan tuskin
nyt sentään pelkästään ja ainoastaan.

Mitenkä paljon kukakin on henkisesti vajavainen, on ihan hyvä
kysymys, mutta ihan jokaisessa on jotain outoa, jos tarpeeksi
tarkasti katsotaan. Vaan haitanneeko tuo mittää. Joku minuakin
viisaampi(?) sanoi onnellisuudesta ja sen saavuttamisesta, että
"Koeta olla vertaamatta itseäsi muihin." Se voisi olla avuksi.

Kuitenkin haluan lainata näitä värssyjä ...

"Me ollaan sankareita kaikki
kun oikein silmiin katsotaan
me ollaan sankareita elämän
ihan jokainen"

Ja se riittää mainiosti .. Amen.

aga.gif

Miksi ihmeessä "hyvätapaiset keskiluokkaiset" olisivat "omineeet" harrastuksen itselleen. Ei kai kukaan moottoripyöräilyä omista/kontrolloi/määrittele. Se tarkoittaa, että mopoilua harrastaa juuri se sama kirjo ihmisiä, joka yleensä tätä maailmaa tallaa. Osa "kapinallisia", osa meitä tavallisia ihmisiä, jotka harrastavat mopoilua ihan omaksi ilokseen ilman sen kummempia viestinvälitystarpeita. En mää ymmärrä...  
withstupid.gif
Mootoripyöräily harrastuksena on  verrattavissa leijan lennätykseen tai posliinimaalaukseen. Harrastuksen merkitys ihmiselle rakentuu omien korvien välissä. Osalle se on kapinaa. Toiset taas kapinoivat jollain toisella harrastuksella. Jotkut taas eivät tunne tarvetta kapinoida.

Itse mopoilen siksi, että se on niin pirun kivaa. En siksi, että tuolla välittäisin jotain viestiä...
samaa mieltä olen ah mä! kapinallisuuskäsite tuleekin hyvin ilmi tässä valtion holhouksessa. sit omaa kapinaan.. jos ajelet pyhien peltilehmien hallitsemalla alalla, (eli tuolla liikenteessä) tavalla johon ei kotilot pysty, olet astunut oikeuden ulkopuolelle. lait ja tsydeemithän tehty alunperin autoja varten. se että autoilijat ovat olleet näihin päiviin asti kaikkivoipaisia liikenteessä, on muuttumassa. nyt jo pelkkä tieto kotilokuskin päässä, ettei hän olekkaan enää samaan kykenevä, kun esim. mopoilijat, on nöyryyttävä. eli ostinko tän v8 mersun ja sit en olekaan vielä kaapinpaikan näyttäjä?!

Mikäli kapina täytyy liittää moottoripyöräilyyn, niin ollaan samalla tasolla, kuin jos mennään farkut jalassa tietyn alan töihin: ei jakkupukua eikä liituraitaa.

Sitten on esimerkiksi näitä tarpeettomia testosteronin kehittäjiä, jotka tarvitsee mopoa vastakkaisen sukupuolen houkuttimeksi.

Kapinan indikointi yksinomaan moottoripyörällä edustaa kapinan suppea-alaista suuntausta. Kapinallinen elämäntapa täytynee olla kokonaisvaltaisempaa.

Kaikki edellä oleva on kuitenkin hyväksyttävää, mikäli se ei aiheuta kustannuksia, tai muita seuraamuksia muiden kannettaviksi.

140 000 joukossa iso osa niistä, jotka nauttivat moottoripyöräilystä siinä määrin, että se maksimoi kulut tai minimoi tulot, eivät näe ”I support B…dos”-babyjen” rebell-kapinan itselleen aiheuttamia kustannuksia hyväksyttävinä –eikä muitakaan lisäseuraamuksia
ghostface.gif

Toiseen kategoriaan ahdetaan suurin osa uusiomotoristeista eli ikää jo 40+ . Toiset cruisailee custom -pyörillä, toiset matkapyörillä tai nostalgia -nakuilla. Jo pelkkä kahdella pyörällä liikkuminen suo tarpeeksi suurta nautintoa eikä "kiksejä" haeta vauhdilla ja vaaroilla. Ikäluokasta johtuen ( vanhoja kansakoulun käyneitä ) lakien noudattaminen ja esivallan kunnioitus opittu jo vuosikymmeniä sitten.
Unohtui kolmas ryhmä, keski-ikäiset kansakoulun, oppikoulun ja yliopiston käyneet kyykyllä ajavat kuskit. He ajavat sen verran joustavasti, että matka joutuu ja eivät ole niin tarkkoja kaikkien tieliikennelain säännösten noudattamisesta eivätkä viitsi kunnioittaa liikennepoliiseja.
cool.gif
Tuli mieleen tämmönen lillukanvarsi.
Mikä on se keski-ikä ja miten siihen päästään. Muilta osin tuota höpinää tulee tässä ihan tarpeeksi.

Siis keski-ikä kun olen vaín keskenkasvunen kakara. Ja sain ammiksesta muurarin paperit.
biggrin.gif

Hm... en kyllä koe olevani mitenkään erityisen kapinallinen juuri moottoripyöräillessäni, johtuu ehkä siitä, että olen rikkonut perinteisen naisroolin rajoja pennusta asti. Minä koen moottoripyöräillessäni ja muutenkin enempi sielunsukulaisuutta Nuuskamuikkuseen; minulle vapaus on päänsisäinen tila jota ei kaupasta voi ostaa, ei muovina tai nahkana sen kummemmin kuin kromattunakaan. En ole sen vapaampi, ajoin sitten sataa tai kahta.

Elämäntapa moottoripyöräily minulle kyllä on. Jopa siinä määrin, että voin hyvin olla ajamatta jos ei nappaa, kuten tänä keväänä on käynyt. Kilsoja on kertynyt vain hyvä jos pari tuhatta. Minun ei myöskään tarvitse näyttää motoristilta 24/7 (eikä minkään muunkaan ryhmittymän osalta).

Ehkäpä tärkein oivallus itselleni on ollut tämä: vapaus on äärimmäistä vastuun kantamista omista tekemisistään. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, emmekä ole liikenteessä(kään) yksin - miksi suotta aiheuttaa muille harmaita hiuksia ja vitutusta tuolla, kun voi helposti toimia toisinkin ja jättää jälkeensä hyvää meininkiä?

sanoi:
En oikein tiedä, mistä tulee tuo kummallinen ajatus, että meidän pitää olla kunnolla, etteivät vakuutusmaksut nouse ja liikennekuri tiukkene.

Varmaan ihan kokemuksesta: näin on käynyt Suomessa jo kerran. Jos kaikki, riippumatta kumipyörien lukumäärästä, ajattelisivat liikenteessä hieman omaa nokkaansa pidemmälle, sekä "vapauden" että turvallisuuden illuusion tunnoissaan, ei nykyisen kaltaista holhoamista ehkä tarvittaisi...?

sanoi:
Nuo kaksi asiaa ovat yhteiskunnan trendi tällä hetkellä ja se koskettaa autoilijoita yhtä paljon kuin meitäkin.

Se koskettaa myös niin paljon muita osa-alueita kuin liikennettä. Osa yhteiskunnasta pelkää hysteerisesti kaikkia ja kaikkea ja uskoo että loputon kieltäminen ja holhoaminen tuo heille ikuisen onnen ja elämän, mutta onko kukaan pohtinut, mistä tuo hysteerisyys johtuu? Sillä maailma on todistetusti turvallisempi paikka kuin ikinä milloinkaan!

Ja toinen osa yhteiskunnasta "kapinoi" työntämällä päänsä perseeseensä, haistattamalla vittua ja selittämällä naama peruslukemilla että heidän toimensa koskettavat vain heitä itseään eikä ketään muuta.

sanoi:
Tuo moottoripyöräilyn "perinteinen" maine taitaa olla tuontitavaraa lännen ihmemaasta.

Osaltaan ainakin. Tuo nykyinen "perinteinen" maine täällä peräpohjolassa kun ei ole kovinkaan vanha, muutamia kymmeniä vuosia (70-luvulta on oma arveluni). Moottoripyöräilyllä on kuitenkin vankat juurensa Pohjoismaissa jo ajalta ennen Easy Rideria, tämän historian vaikutus näkyy ehkä parhaiten klassikkopiireissä.

Tähän on tultu, ihaillen luen duracl:n kirjoituksen vielä kerran ja taputan mielessäni –sekä sisällölle kuin ilmaisulle.

Pitäisikö kissaihmisen olla huolissaan?
smile_org.gif
biggrin.gif
tounge.gif
sport05.gif

Back