• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Elacin high end korvatulppien kimppatilaus

Jos kertakäyttötulpat aiheuttaa kipua niin kannattaa kokeilla eri kokoa ja merkkiä. Omat kokemukset tavallisista vahaeareista on huonot, pitkänpäälle alkaa jomottaa korvaa. Bilsomilta löytyy vähän pehmeämpää tulppaa eri kokoisina (S, L) . Parhaat tähänastisista on neonvihreät softearit, voi pitää korvassa yötäpäivää eikä tunnu missään. Paperitulpista varoituksen sana kun tongit niitä sateessa ajon jälkeen märin käsin korvasta ulos ne saattaa hajota eikä niitä saa nakkisormin korvasta pois...

Tänään otettiin Hervannassa valokset korvista, n. 4 viikkoa kestää valmistus (ilmeisesti ruuhkaa) ja tulpat tulee postissa kotiin. Hinnaksi tuli se 155 euroa ja maksetaan laskulla joka tulee tulppien mukana.

Siellä oli kaikkiaan ilmeisesti ~parikymmentä henkilöä, joukossa myös muutamia motoristeja.

Laitan kokemuksista infoa kunhan tulpat ovat olleet jonkin aikaa käytössä.

Niin ja 27db filtterit otin Elacin edustajan suosituksesta. Niillä kuulee ilmeisesti vielä jonkin verran puhetta. Hyvin vaimentava ear kunnolla korvakäytävään asetettuna vaimentaa kuulemma ~37db, eli tuo 27db lienee aika passeli.

Tänään oli O-pact:t postilaatikossa, valmistus/toimitus kesti sen ~4 viikkoa kuten oli puhekin. Mukana tulee pieni säilytyspussi, "puhdistuslaite" ja jotain rasvaa jota voi käyttää jos ei meinaa asennus muuten onnistua
tounge.gif

Ensivaikutelmana voisi sanoa, että istuvuus on aika briljantti mikä oli tietysti odotettavissakin. Kyllähän sen huomaa että tulpat on korvissa mutta minkäänlaista painetta ei ole havaittavissa. Paikalleen laitto on helppo, kierrä ja työnnä samaan aikaan. Itse en tuota rasvaa tarvinnut.

Näissä on tosiaan nyt ne 27db filtterit edustajan suosituksen mukaan. Vaimennus tuntuu olevan sellainen, että saan vielä ihan ok selvää radiosta kun sen voimakkuus on samalla kuin millä yleensä kuuntelen. Erityisesti jännä tunne tulee siitä että vaimennus tuntuu olevan aika tasainen kautta spektrin. Eli musiikki kuulostaa aikas samalta kuin ilman tulppia, vaimeampana kuuluu vain.

Pitää katsoa jos kelit sallii illalla pienen ajolenkin niin pääsisi kokeilemaan ajossa. Luulen että pakoäänistä pääsee nyt nauttimaan kunnolla ilman tinnituksen vaaraa.

Pitää laittaa vielä toisen kerran update kunhan ovat jonkun aikaa olleet käytössä. Niin ja hintahan oli se 155e, ainakin ensi vaikutelman puolesta sen maksan hyvillä mielin. Eiköhän näillä ainakin se 4-vuotta pärjätä.

Vielä lyhyesti kokemuksia, nyt on tulpat olleet käytössä muutaman viikon pärrällä ajettaessa.

Mukavuus on tosi bueno, toistaiseksi en ole niin pitkää reissua vielä tehnyt, että tulppia olisi alkanut noteeraamaan, eli selvä parannus eareihin. Tuo 27db filtteri on imo ehdoton pärrän kanssa. Sanoisin, että tuo vaimentaa jonkin verran vähemmän kuin hyvin paikalleen laitettu ear. Puhetta kuulee vielä kohtalaisesti vaikka on tulpat korvissa. Itse en missään nimessä ainakaan 15db:n filttereitä hommaisi, ne lienevät tosin passelit musakäytössä jne.

Paikalleen nuo menevät nykyään helposti kun oppi sen kiertotekniikan. Puhdistuksen olen tehnyt ihan paperilla pyyhkäisemällä ajon jälkeen, ei ole ollut tarvetta mihinkään pesuoperaatioihin ainakaan toistaiseksi.

Ainoa miinuspuoli joka tulee mieleen (hinnan lisäksi) oli pienen pieni epätasaisuus/nystyrä toisessa tulpassa, se alkoi painamaan kun tulppa oli paikallaan. Jäänyt siinä valun yhteydessä varmaan siihen. Nappasin sen partakoneen terällä pois, sen jälkeen homma pelasi niin kuin pitääkin.

Omasta puolestani voin sanoa että kun näistä tulpista aika jättää niin hommaan samanlaiset tilalle, kyllä tässä hyvin sai vastinetta investoinnille.

thumbs-up.gif

Eikös ois kannattanut hankkia samalla soivat napit etymotic er6
Hintaa tulee 120e ja vaimentaa todella hyvin. Jos kunnolla korvassa niin turhankin kun ei enää kuule paljonko jengaa koneessa. Kypärään sopii hienosti ja korvaan laitto on muutako tökkää vaan eikä ainakaan itsella paina jos ei työnnä liian pitkälle.

Eikös ois kannattanut hankkia samalla soivat napit etymotic er6
Hintaa tulee 120e ja vaimentaa todella hyvin. Jos kunnolla korvassa niin turhankin kun ei enää kuule paljonko jengaa koneessa. Kypärään sopii hienosti ja korvaan laitto on muutako tökkää vaan eikä ainakaan itsella paina jos ei työnnä liian pitkälle.
Nuo ovat tietääkseni vaimentavat nappikuulokkeet eikä korvatulpat. Itselläni on yhdet sellaiset ollut ja kyllä se vaimennus oli aivan turhan heikko.

No, nuo etymotic:t ovat tosin varmaan paljon paremmat kuin ne jotka mulla oli ja tosi hyvät omalla alueellaan. Uskallan kuitenkin väittää, että mukavuudessa/istuvuudessa ei pärjää noille valetuille tulpille.

Elacinia saa myös Unicom versiona joka on tarkoitettu juuri musiikin kuunteluun, siinä siis kaiuttimet ja johtosarja kiinni tuollaisissa valetuissa tulpissa. Itse en kuuntele musiikkia ajaessa joten kyseinen ratkaisu ei kiinnostanut, mulle tärkeää oli nimenomaan paras mahdollinen istuvuus + sopiva vaimennus.

Anyway, se mikä tässä harrastuksessa on paradoksaalista on se, että porukka kyllä laittaa slipareihin ja commandereihin tonnin tai parikin tuosta vaan, mutta ~150 euron investointi kuulonsuojaukseen on monen mielestä aivan liian kallista.
Kyllähän se kirpaisee kun ajattelee maksavansa markoissa liki tonnin korvaan tungettavasta kapistuksesta. Tästä huolimatta tilasin Finfonicin suojaimet MP-messuilta 15dB vaimennuksella. Valetut tulpat menevät aina helposti ja oikein paikoilleen eikä korvakäytävä ärsyynny pitkässäkään ajossa (4h +). Toistaiseksi 15dB on ollut sopiva vaimennus, tuulen pyörteilyn aiheuttama hurina ja pörinä katoaa ja koneäänet yms. jäävät vielä kuultaviksi. Osa äänistä kuuluu jopa paremmin tulpilla kuin ilman, esimerkiksi TomTomin navigointiohjeet erottuvat paremmin kun viima ei pärise korvassa. Kovasti olen ollut jälkikäteen tyytyväinen eikä kova hinta enää harmita.

Jälleen voisi muistutella pääkaupunkiseudulla liikkuvia Tarja Haapsaaren (ennen Kuulonhuoltoliiton nimissä) tekemistä yksilöllisistä tulpista, hinta 40 egee. Värin saa valita, ja käyttömukavuus on niin hyvä, että 7 tunnin veto ei tunnu missään. Tähän pääsee, kun tulpan antaa kovettua kypärä päässä. Eppäilenpä, että kaikki mitä tulpasta maksaa tuon hinnan päälle, on placeboa.

Haapsaari Tarja löytyy ihan puhelinluettelosta. En nyt laita tähän numeroa, ettei tykkää pahaa että ilman lupaa markkinoitu numerolla.
Soitin tänään ja sain ajan elokuun alkuun. On jäämässä just lomalle. Mutta: kannattaa varata aika. Onhan ajokautta vielä puolet jäljellä elokuun alun jälkeenkin!

Eppäilenpä, että kaikki mitä tulpasta maksaa tuon hinnan päälle, on placeboa.
Näillä tulpilla ja silikonitöräyksellä ei taida olla muuta tekemistä toistensa kanssa kuin asemapaikka eli korvakäytävä...

Täytyy tosiaan tilata toisetkin tulpat kovempaan ajoon kun nuo 15 db:n tulpat ovat Arai Corsairin kanssa vähän heikot moottoritienopeuksissa.

Haapasaarelta kyselin, niin seuraavat tulpat saa joskus elokuussa. No täytyy tyytyä apteekin pieniin vaahtomuoveihin.

Tarja on ihan pätevä ihminen tekemään näitä low-tech-tulppia, mutta toiminta on vähän sellaista päämäärätöntä nysväämistä ja ihmettelemistä. Soitat sinne milloin vaan, niin aikoja löytyy kunhan lomat on ensin pidetty. Itse tulpan teko ei kummoinen tapahtuma ole, mutta siihen asti pääseminen on se kärsivällisyyttä vaativa juttu.

Minäkin tilasin ja sain nuo mainitut Elacin 155€:n tulpat. Onhan ne ihan hyvät. Minä en ajaessa kuitenkaan huomaa mitään eroa niiden ja ennen (ja välillä nytkin) käyttämieni 5€:n hintaisten, huoltoasemalta ostamieni tulppien välillä. Nuo huoltoasematulpat on hiukan helpompi laittaa korvaan, kun niissä on sisällä semmoinen tappi. Molemmat vaimentaa korvakuulolta ihan yhtä hyvin.

Hinta-laatusuhde ei Elaceissa ole mielestäni ihan kohdallaan. Tai paremminkin niin, että noissa 5€:n tulpissa se on kymmeniä kertoja parempi.

Seuraavalla kerralla (kun hukkaan Elacit jonnekin) taidan tilata ne Kuulonhuoltoliiton tulpat.

Tänään tuli postilaatikkoon Elancit. Ei ehtinyt kuin Itäväylää päristelemään edestakaisin, mutta maailma kuulosti erilaiselta
smile_org.gif

Torstaina sitten reipasta koeajoa. Kyllä niiden keltaisten Earien kanssakin pärjäsi, mutta ne eivät välttämättä aina menneet kunnolla paikoilleen

Itse käytän Elaceja myös aina kun lähden ulos hummaamaan (suosittelen) ja musiikkiin liittyvän harrastuksen yhteydessä.

Ravintolassa niitä on hyvä käyttää kun ovat huomaamattomat, toisin ku normikeltaset earit. Ne myöskin vaimentaa musiikkia tehokkaasti, jolloin mm.puheen kuulee paljon selvemmin.

Ajaessa oon käyttäny 25db:n filsuja. Ne vaimentaa ajoäänet, suhinat yms. MUTTA kyllä silti pidemmälle matkalle kaivan mp3-soittimen esiin.

Ei penniäkään kiinni Finfonic-nimisessä firmassa, mutta toinen kesä menossa heidän tulpillaan, jossa kaiuttimet. Kajarin tilalle voi vaihtaa tuon 15 tai 25dB filtterin. (Kaiutin kuulemma vastaa tuota 25 dB vaimennusta)

Niin olen näihin tottunut, että en enää viitsi ajaa kortteliakaan ilman. Kajareista saa sitten kuulumaan radiot, CD:t , iPodit, PMR:t, kännykät ynnä gepsin komennot. Ja ajokauden ulkopuolella toimii ihan hyvinä korvatulppina esim lentomatkoilla ja niihin voi sitten syöttää musaa vaikka siitä samaisesta iPodista...

Nää maksanee siinä parin sadan huitteilla.

t. pozo

062802moto_prv.gif

Ei penniäkään kiinni Finfonic-nimisessä firmassa, mutta toinen kesä menossa heidän tulpillaan, jossa kaiuttimet. Kajarin tilalle voi vaihtaa tuon 15 tai 25dB filtterin. (Kaiutin kuulemma vastaa tuota 25 dB vaimennusta)

Niin olen näihin tottunut, että en enää viitsi ajaa kortteliakaan ilman. Kajareista saa sitten kuulumaan radiot, CD:t , iPodit, PMR:t, kännykät ynnä gepsin komennot. Ja ajokauden ulkopuolella toimii ihan hyvinä korvatulppina esim lentomatkoilla ja niihin voi sitten syöttää musaa vaikka siitä samaisesta iPodista...

Nää maksanee siinä parin sadan huitteilla.

t. pozo

062802moto_prv.gif
Ymmärränkö nyt noilta sivuilta oikein, että valetut tulpat maksaa ~200€ ja kuulokeosat ~150€ lisää? Auts..

Vaikka hyvät toki varmasti ovat. Köyhällehän kaikki on tunnetusti kallista..

(www.finfonic.fi)

Ymmärränkö nyt noilta sivuilta oikein, että valetut tulpat maksaa ~200€ ja kuulokeosat ~150€ lisää? Auts..

Vaikka hyvät toki varmasti ovat. Köyhällehän kaikki on tunnetusti kallista..

(www.finfonic.fi)
Voihan se silleenkin olla, mutta itselläni on siis ne korviin valetut tulpat ja niissä melufiltterin tilalla ne kajarit. Yhteensä 200 Baehrilta hommattuna. Ne melufiltterit maksaa varmaan jotain lisää, ( ja niitähän ne mielellään kaupittelevatkin)  mutta en itse oikein ole ymmärtänyt vielä niiden pointtia...
Jos haluan pelkän meluvaimennuksen enkä mitään musaa, niin sitten pannaan soittokoneet seis. Ne kajarit blokkaa sen 25 dB. No joo, onhan ne johdot sitten roikkumassa, mutta metsurihommissa käytän kuitenkin vähän halvempia kuulosuojaimia joka tapauksesa.
Sitten voi tietysti saivarrella siitä vastaako se kajarielementti oikeasti sitä varta vasten rakennettua melunvaimennuselementtiä kaikkien taajuuksien osalta. Ehkä ei vastaa mutta prätkäkäytössä kyllä riittää se, että ulkoinen meteli himmenee riittävästi ja korvakäytäviin voi hissukseen lirutella vaikka Händelin Wassermusikia kaiken muun audiosaastan lisäksi / tilalle.

Eli kahdella satkulla lyöt kaksi kärpiäistä samalla huskaisulla.

T. pozo

062802moto_prv.gif

Back