• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eka kertani radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
biggrin.gif
Tyyppi järjestää rata-ajoja ja hölmöilee itte,ja vielä hitaassa ryhmässä,sitten pokkaa jeesustella muiden ajotapoja
biggrin.gif
biggrin.gif
Säähän oikein ratakettu oot
smile_org.gif
 Oikein sankari
062802jumpie_prv.gif
Ps.Ite kanssa koska en hyvin osaa ajaa vedin kesällä suorat täysillä ja mutkiin tietenkin piti hidastella.Pahimpiahan ne on,jotka ajaa hiljaa läpi radan
mad.gif
Ikinä tiedä mihin suuntaan ne torspot menee,ja milloin menee
confused_orig.gif

Kyllä pahin tapaus radalla on ehdottomasti (liian) tehokas pyörä, joka menee suorat tosi kovaa, mutta mutkissa hiljaa ja niin epävarmasti, ettei sitä uskalleta ohittaa ulkokautta. Monesti nämä kuskit eivät ymmärrä että ovat tulppana kaikille perässä tulijoille. Tämä taitaa olla yleinen ongelma keskiryhmässä.

Ratapäivien järjestäjäkin on inhimillinen ja voi jopa kaatua, siltikin kaikkien viihtyminen ja turvallisuus pitää olla tavoitteena. Vahinkoja voi sattua, mutta turhat riskit pitää karsia.

tuli tässä mieleen että sinun ilmeisesti tuli kipattua Kemorassa syksyllä. Missä kohtaa se tapahtui ja mikä mahtoi olla syynä? Ilmeisesti jalka otti hieman itseensä?
Joop tulihan sitä kipattua ja vielä pääsuoralla... Menin hitaaseen ryhmään (ei paljo kuljettäjia ajamassa sillä hetkellä) kokeilemaan miten saan Dunlopit lämpeämään ja kolme kierrosta pääsin melko rauhassa ajamaan kun tavoitin 4 hitaampaa edeltä... Lähtösuoralta pääsuoralle taitto ja kakkosella siimat kireälle ja tarkoitus oli turvallisesti heittää ohi koko letkasta... Aivan posketon wobli ja siinä pääkatsomon alkupään kohdalla mopo heitti kuskin pois kyydistä... Onneksi en lakaissut ketään muita mukaan ja mopo ja mies pysyivät radalla koko ajan... Mopo meni katsomon aasta ööhön ja minä hieman lyhyemmän matkaa... Saldona murtunut ulkokehräs luu ja ruhjeitä ympäri kroppaa... Selässä on vieläkin tunnoton alue joka pistelee ja kihelmäi silloin tällöin...
Harmillinen juttu, toivottavasti on mies ja kalusto ajokunnossa keväällä.

thumbs-up.gif

tuli tässä mieleen että sinun ilmeisesti tuli kipattua Kemorassa syksyllä. Missä kohtaa se tapahtui ja mikä mahtoi olla syynä? Ilmeisesti jalka otti hieman itseensä?
Joop tulihan sitä kipattua ja vielä pääsuoralla... Menin hitaaseen ryhmään (ei paljo kuljettäjia ajamassa sillä hetkellä) kokeilemaan miten saan Dunlopit lämpeämään ja kolme kierrosta pääsin melko rauhassa ajamaan kun tavoitin 4 hitaampaa edeltä... Lähtösuoralta pääsuoralle taitto ja kakkosella siimat kireälle ja tarkoitus oli turvallisesti heittää ohi koko letkasta... Aivan posketon wobli ja siinä pääkatsomon alkupään kohdalla mopo heitti kuskin pois kyydistä... Onneksi en lakaissut ketään muita mukaan ja mopo ja mies pysyivät radalla koko ajan... Mopo meni katsomon aasta ööhön ja minä hieman lyhyemmän matkaa... Saldona murtunut ulkokehräs luu ja ruhjeitä ympäri kroppaa... Selässä on vieläkin tunnoton alue joka pistelee ja kihelmäi silloin tällöin...
biggrin.gif
Tyyppi järjestää rata-ajoja ja hölmöilee itte,ja vielä hitaassa ryhmässä,sitten pokkaa jeesustella muiden ajotapoja
biggrin.gif
biggrin.gif
Säähän oikein ratakettu oot
smile_org.gif
Oikein sankari
062802jumpie_prv.gif
Ps.Ite kanssa koska en hyvin osaa ajaa vedin kesällä suorat täysillä ja mutkiin tietenkin piti hidastella.Pahimpiahan ne on,jotka ajaa hiljaa läpi radan
mad.gif
confused_orig.gif
Niin... Kyllähän siinä joku kyseli josko mopossa olisi ollut joku vika josta wobli olisi johtunut. Ei tosiaan ollut mopossa muuta vikaa kuin ohjausiskarin puute. Pahinta varmaan hommassa olisi jo kovasti koittaisin syyttää rataa tai mopon olematonta vikaa kaatumiseen. Tällä kertaa syy kyllä oli ihan itse siinä mopon päällä. Kumpi sitten pahempi, hitaassa olla kaatumassa omasta typeryydestä (jossa sitä tapahtuu melko usein ihmisille), keskinopeassa ulosajoja suorittamassa (suurista luuloista omiin taitoihin), vai nopeassa hakemassa rajoja... En ole väittänyt olevani ratakettu, mutta olen nähnyt melko monta läheltäpiti ja ulos ajo tilannetta syystä että suorat vedetään täysiä kaarteisiin jarrutetaan täydet (ehkä hallitsematta sitä mopoa kunnolla). Olisi mukava jos jakainen radalla kävijä ajaisi vauhdilla suoran päästä ulos ja oppisi sitä kautta sen mielekkään tavan opetella rata-ajoa. Ensin jarruttelematta ja sitten kun alkaa mopo olemaan tuttu ja rata mielessä niin aletaan nostamaan vauhtia ja käyttämään niitä jarruja. Ihmetyttää se seikka että keskinopeassa vielä tapaa kuljettajia jotka tekevät tappo jarrutuksia aivan turhaan... No ehkä se johtuu siitä että on pitänyt siirtää kyseiset kuljettajat pois hitaasta ryhmästä.

mad.gif
confused_orig.gif
Heh itse piiskasit hitaassa kymppiä 2x nopeemmin kuin muut  
pftroest.gif
 Onneks vaihdoit pian keskinopeeseen meidän muidenkin reikäpäiden sekaan.  
smile_org.gif

Btw, onks sulla JP uusi pyörä hommattuna vai vieläkö meno jatkuu Acella?

-Teemu

Jos vielä tuohon "suorilla urku auki ja mutkissa hiljaa" -keskusteluun ottaisi osaa, niin mikään mahdottomuushan tuon ongelman ratkaisun ei pitäisi olla. Esimerkiksi Motoparkissa voisi sopia, että jokainen tyyppi(pl. nopea ryhmä) hölläisi kaasun 200 m ennen "optimaalista" jarrupaikkaa, siellä takasuoran jarrussa. Tällöin takaa tulevat voisivat harkinnan jälkeen mennä ohi vaivattomasti. Tietysti tämä vaatii sitä, että tiedostetaan oma vauhti ja jos vauhti riittää pelkkään seuraamiseen, niin sitten pysytellään kiltisti saman vauhtisten perässä. Jos kaikki pystyisivät sitoutumaan tähän malliin, niin Motoparkin ratapäivät olisivat vieläkin parempia, vaikka kyseisellä radalla nämä ongelmat eivät ole kenties niin suuria, kuin jollain Ahvenistolla. Kyllä sen jokainen tuntee perseessään, onko oikeasti nopeampi vai ei. Itse yleensä ohitan vain siinä tapauksessa, että alan turhautua edessä menevän vauhtiin esimerkiksi siellä mutkaisella osuudella(toki tämä on enemmänkin poikkeus). Näillä sopimuksilla ja ns. fair play hengellä ongelmat olisivat poistettavissa.

Mukavimmat sessiot ovat syntyneet yleensä sattumalta eli muodostuu samaa tahtia ajavien ryhmä, jossa ei ohitustarvetta synny niin helposti. Mahdollisesti nopeammalla pyörällä ( suoralla ) ajava huomaa mutkaosuuden olevan itselle sopivaa ja voi tarkkailla myös toisten linjoja/ajoasentoja yms. ratatekniikkaa. Näinhän homma pelaa silloinkin, kun liivimies vetää letkaa. Hitaissa ryhmissä tulee helposti juuri tuota suorilla luukuttamista, kun halutaan kerrankin kokeilla mitä pyörä kulkee; hyvä tietenkin, ettei sitä tehdä liikenteen seassa...
Mutta ratapäivät ovat pääsääntöisesti hyvin järjestettyjä ja porukka ajaa muut huomioiden. Nopeuseroja syntyy aina ja kokemattomillakin pitää olla mahdollisuus/oikeus ajaa itselle sopivaa vauhtia. Omakohtaisesti olen huomannut, että 500:llakin pärjää hyvin radalla, kun on oppinut eri ratojen ajolinjoja ja kehittänyt omaa ajamistaan nimenomaan mutkissa. Heikkotehoisella pyörällä kun on pakko pyrkiä hyviin linjoihin, että pääsisi mutkasta ulos kunnon vauhdilla ja liiallinen jarrujen käyttö "tappaa" nopeutta yleensä liikaa.

Btw, onks sulla JP uusi pyörä hommattuna vai vieläkö meno jatkuu Acella?

-Teemu
Ace laitetaan kuntoon kun ei pahaan kuntoon mennyt... Ensi kesä muutenkin menee enempi matkaillessa kuin radalla. Viime elokuussa jo alkoi tuntumaan puuduttavalta olla liki joka viikonloppu radalla. Vielä kun itse järkkäilee niitä reissuja niin ei se ole vain se yksi ainut päivä joka siihen palaa kyseiseltä viikolta. Olisko halukkaita lähtemään Hollantiin Assenin kisaa katsomaan 30 kesäkuuta 2007?

Omakohtaisesti olen huomannut, että 500:llakin pärjää hyvin radalla, kun on oppinut eri ratojen ajolinjoja ja kehittänyt omaa ajamistaan nimenomaan mutkissa. Heikkotehoisella pyörällä kun on pakko pyrkiä hyviin linjoihin, että pääsisi mutkasta ulos kunnon vauhdilla ja liiallinen jarrujen käyttö "tappaa" nopeutta yleensä liikaa.
Näinhän se on.

Mä pääsen tolla mun BMWR1100GS:llä mutkissa ainakin yhtä lujaa kuin muut ainakin hitaassa ryhmässä, mutta suorilla jään sitten Hayabusille yms.

Kemorassa mulla on vain kolme jarrutuspaikkaa.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Omakohtaisesti olen huomannut, että 500:llakin pärjää hyvin radalla, kun on oppinut eri ratojen ajolinjoja ja kehittänyt omaa ajamistaan nimenomaan mutkissa. Heikkotehoisella pyörällä kun on pakko pyrkiä hyviin linjoihin, että pääsisi mutkasta ulos kunnon vauhdilla ja liiallinen jarrujen käyttö "tappaa" nopeutta yleensä liikaa.
Näinhän se on.

Mä pääsen tolla mun BMWR1100GS:llä mutkissa ainakin yhtä lujaa kuin muut ainakin hitaassa ryhmässä, mutta suorilla jään sitten Hayabusille yms.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Ei Kemorassa oikeistaan enempää niitä oikeita jarru paikkoja olekkaan.... Ehkä yksi sellainen jossa pitää periaatteen vuoksi ottaa kiinni jarrukahvasta. Muistan yhden Gessun joka meni kyllä uskomattoman kovaa Kemorassa ja mieleen tulee myös yksi FJR jolle linjoja näyttäessa joutui jo oikein ajamaan... (sillä kuskilla oli kyllä kengät melko kuluneet päivän päätteeksi)

Näinhän se on.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Ei Kemorassa oikeistaan enempää niitä oikeita jarru paikkoja olekkaan.... Ehkä yksi sellainen jossa pitää periaatteen vuoksi ottaa kiinni jarrukahvasta. Muistan yhden Gessun joka meni kyllä uskomattoman kovaa Kemorassa ja mieleen tulee myös yksi FJR jolle linjoja näyttäessa joutui jo oikein ajamaan... (sillä kuskilla oli kyllä kengät melko kuluneet päivän päätteeksi)
Millä perusteella määrittelet jarrupaikan? Kyllä ite ainakin joudun siellä tarttumaan jarrukahvaan useammin kuin kolme kertaa vaikka kusiaisella nuo suoravauhdit ei niin valtaviksi nouse.

Koveja jätkiä olette mutkaan laskemaan  
bowdown.gif

Itse jarrutan:
- Lähtösuoran lopussa
- Kosken jarruun siinä katsomosuoran nopeassa mutkassa. Varmaan Suomen nopein mutka. Jotkut vetävät sen ilman jarrua läpi, mm. Kesseli ja Rehtori. Itsellä eivät Kemorakilsat riitä siihen.
- Sen jälkeisessä käännöksessä takalenkille.
- Paluusuoran lopussa.
- Ennen jyrkästi kallistettua vasuria.
- Lähtösuoraa edeltävässä. Mielestäni Suomen toiseksi vaikein jarru Botniaringin kolmiomutkan jälkeen.

Jarrutan

1. Siinä katsomosuoraa seuraavan suoran ( onsk se takasuora ) lopussa oikealle kantatessa. Katsomosuoralla nopeus on jotain 165 km/h ja melkein sillä mennään siihen oikeaan mutkaan aika täysiä ilman jarrua. Samoin lähtösuoralta katsomosuoralle ilman jarrua.

2. Karuselliin menossa sen ässämutkan ja suoran jälkeen, ja siinäkin aika myöhään vasemmalle kurvatessa. Seuraavaan mutkaan oikealle tiputan yhden vaihteen alas, mutta vauhdin säädän kaasulla. Siinä oikealle kääntyvässä mäessä kuluu kyllä mun pyörän jalkatappi, jo 2 senttiä lyhyempi.

3. Kahvilan mutkassa, kun ensin oon vetänyt vasemmalta ulkoa sisälle oikealle ja sitten oikaisen kohti lähtöpaikkaa 35 ja jarrua. Kahvilanmutkasta tulee noin "nuolenkärki". Tuolla tavalla pääsee kiihdyttämään sinne lähtösuoralle täysiä siitä lähtöpaikan 35 kohdalta.

Muut mutkat menee täysillä, kaasua säätämällä tai pienellä moottorijarrutuksella.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Ennen paluusuoraa on pakko, ennen karusellia, ja ennen kahvilaa... Periaatteellisesti pääsuoran päässä pitää ottaa kiinni jarrusta, mutta varsinaista jarrutusta ei tapahdu kuin moottorilla samoin ennen viimeistä vasuria... 2 päällä joutuu jarruttamaan yhden kerran enempi ja kaikki muut jarrut paljon tiukemmin. Se ylimääräinen tulee siihen viimeiseen vasuriin, ehkä siksi että siitä karusellin oikeasta saa 2 päällä avattua aiemmin ja saman vauhdin ennen vasuria kuin yksinään...

- Lähtösuoraa edeltävässä. Mielestäni Suomen toiseksi vaikein jarru Botniaringin kolmiomutkan jälkeen.
Toi kahvilan mutka on tosi hankala.
Multa meni siihen kolme ajokertaa ennenkuin ymmärsin mistä on kysymys.

Imuroin tuolta Ducati Cup sivuilta ajo-ohjeet, jotka olivat erinomaiset. En kuitenkaan käytännössä osannut niitä soveltaa siihen kahvilan mutkaan.

http://www.ss-cup.fi/

Onneksi muutama ajopäivän vetäjä kertoi mulle hyviä neuvoja mutkan ajamiseen. Ihan kysymättä. Erinomaista toimintaa, kiitos niille, jotka mua neuvoivat.

Nyt se mutka menee jo paremmin.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Ace laitetaan kuntoon kun ei pahaan kuntoon mennyt... Ensi kesä muutenkin menee enempi matkaillessa kuin radalla. Viime elokuussa jo alkoi tuntumaan puuduttavalta olla liki joka viikonloppu radalla. Vielä kun itse järkkäilee niitä reissuja niin ei se ole vain se yksi ainut päivä joka siihen palaa kyseiseltä viikolta. Olisko halukkaita lähtemään Hollantiin Assenin kisaa katsomaan 30 kesäkuuta 2007?
Aina on mukavaa ollut sun järjestämillä ratapäivillä. Iso kiitos ja kumarrus!

Assenin kisa vois kiinnostaa myös... Sen verran jäi hyvä fiilis viime vuoden Katalonian kisasta:)

No hieman tuo asenne tuota hidasta ryhmää kohtaan ihmetyttää. Tottakai siellä vedetään mitä ihmeellisimmillä tavoilla siellä on lähes joka kerta ensikertalaisia. Eikös tämä topicci ollut juuri niitä varten? TÄ? Aika kovaa jarruttelin ihan ekalla kerralla ja monikaan ei ollut takaa ohitse pyrkimässä mutkissa. Lähinnä ongelmana on se että vaikka aloitat suoran puolessavälissä löysäämään ei se takana oleva nopeampi kuski mene ohi vaan jää sinne perään ajelemaan. Jos ei pääse ohitse voi itse ajella varikon läpi ja taas tie on vapaa
wink.gif
Tuo muiden syynääminen on ylipäätään se ongelma joka näkyy tuolla jokapäiväisessä liikenteessäkin. Itse ollaan aina täydellisen hyviä, mutta kun itse pitäisi tietä antaa ei sitä voi tehdä kun on niin helkkarin hyvä ja täydellinen.
eek.gif

Itse jarrutan:
- Lähtösuoran lopussa
- Kosken jarruun siinä katsomosuoran nopeassa mutkassa. Varmaan Suomen nopein mutka. Jotkut vetävät sen ilman jarrua läpi, mm. Kesseli ja Rehtori. Itsellä eivät Kemorakilsat riitä siihen.
- Sen jälkeisessä käännöksessä takalenkille.
- Paluusuoran lopussa.
- Ennen jyrkästi kallistettua vasuria.
Mulla on kyllä samat paikat missä jarrutan. Täytyy ensi vuonna koittaa ajaa katsomansuoran jälkeinen oikea ilman jarrua. Tuntuu aika hurjalta jos SB miehet vetää sinne ilman jarrua.... Toisaalta itselle ei ole ikinä ollut ahdasta siinä mutkassa vaikka monella väärällä ajolinjalla sen olen koittanut suorittaa.

No hieman tuo asenne tuota hidasta ryhmää kohtaan ihmetyttää. Tottakai siellä vedetään mitä ihmeellisimmillä tavoilla siellä on lähes joka kerta ensikertalaisia. Eikös tämä topicci ollut juuri niitä varten? TÄ? Aika kovaa jarruttelin ihan ekalla kerralla ja monikaan ei ollut takaa ohitse pyrkimässä mutkissa. Lähinnä ongelmana on se että vaikka aloitat suoran puolessavälissä löysäämään ei se takana oleva nopeampi kuski mene ohi vaan jää sinne perään ajelemaan. Jos ei pääse ohitse voi itse ajella varikon läpi ja taas tie on vapaa  
wink.gif
Tuo muiden syynääminen on ylipäätään se ongelma joka näkyy tuolla jokapäiväisessä liikenteessäkin.  Itse ollaan aina täydellisen hyviä, mutta kun itse pitäisi tietä antaa ei sitä voi tehdä kun on niin helkkarin hyvä ja täydellinen.  
eek.gif
Tämän topicikin tarkoitus on ollut nimenomaan keskustella kokemattomien ensi kokemuksista.

Lisäksi rohkaista uusia radalle.

Itse topicin avaajana ole hieman pahoillani katsellut muutamien kokeneiden ratakuljettajien kädenvääntöä tässä ketjussa suoranopeuksista ja mutkajarruista.

Olen myös sitä mieltä(tai ainakin edelleen toivon niin), että hidas ryhmä on sitä varten, että siellä ei kaikki ole vielä vielä valmiita rata-ajon taitajia, vaan siellä voi taitamattomampikin harjoittaa omaa ajoaan omalla kalustollaan.

Tietenkin se on hyvä, että liivit päällä radalla ajavat antavat omia huomioitaan tiedoksi jo ratalähtöjen välissä.

Itsellenikin kertaalleen huomautettiin että ajan jo hieman liian kovasti. Huomautus tuli enemmän kuin aiheeseen huomioiden kokemukseni ja pyörän rajat. Muistin varoituksen ehkä seuraavan lähdön puoli väliin, mutta jotain jäi takaraivoon varmasti. Toinen huomautus tuli juuri jarruista. Sekin enemmän kuin tarpeeseen. Tästä vinkistä opiksi otin ja yritin ja yritän jatkossakin jarruttaa vähemmän ja erityisesti ottaa kaarteet paremmilla linjoilla.

Toivon tämän topicin keskustelun hengen pysyvän sellaisena, että se tukee myös meitä kokemattomia ratakävijöitä aloittamaan tai pysymään harrasteen parissa.

Uskon vahvasti, että me kaikki sinne radalle sovimme jatkossakin aivan hyvin.

En löytänyt tästä aikaisempaa juttua.
Mut kertokaapas missä olette tankanneet pyöränne ratapäivillä? Onko radoilla jokin tankkauspiste vai miten?

Ensikesänä tarkoitus lähteä ekakerran radalle, todennäköisesti motoparkkiin. Vielä kun tietäisi menisikö hitaaseen vai keskinopeaan luokkaan. Varmaan kuulun sinne hitaaseen.
tounge.gif

Back