• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eka kertani radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tossa pari viikkoa sitten oltiin Ahvenistolla vesisateessa ajelemassa. Minä superliukkailla renkaillani vielä, eli lujaa ei tosiaan päässyt.

Renkaiden liukkaus yllätti tosiaan. Mukava oli harjoitella sitä miten pyörän saa hallintaan kun etu- tai takapää lähtee alta. Tai no etupää kun lähti alta niin joka kerran mentiin tangentin suuntaan, pystyssä kuitenkin. Yleisillä teillä kun olis vastaavat yllärit käynyt niin en välttämättä tässä kirjoittelisi.

Tossa pari viikkoa sitten oltiin Ahvenistolla vesisateessa ajelemassa. Minä superliukkailla renkaillani vielä, eli lujaa ei tosiaan päässyt.

Renkaiden liukkaus yllätti tosiaan. Mukava oli harjoitella sitä miten pyörän saa hallintaan kun etu- tai takapää lähtee alta. Tai no etupää kun lähti alta niin joka kerran mentiin tangentin suuntaan, pystyssä kuitenkin. Yleisillä teillä kun olis vastaavat yllärit käynyt niin en välttämättä tässä kirjoittelisi.
Motot on mm. ton takia niin helmiä.. vaikka lähtee alta niin saa pidettyä vielä pystyssä. Voi vetää limitillä ja vähän ylikin! Katuvehkeellä kun lähtee keula, ni sit mennää..

Vietkö pakulla moton mestoille? Aika perverssiä olis paukuttaa täältä asti sen 120km? vai mitä se oli.

Jos sais vaikka ton oman skeidan kondikseen kevääks, ni pääsis vihdoin koklaamaan paljon hehkutettua rata-ajoa.
eek.gif

Motot on mm. ton takia niin helmiä.. vaikka lähtee alta niin saa pidettyä vielä pystyssä. Voi vetää limitillä ja vähän ylikin! Katuvehkeellä kun lähtee keula, ni sit mennää..

Vietkö pakulla moton mestoille? Aika perverssiä olis paukuttaa täältä asti sen 120km? vai mitä se oli.

Jos sais vaikka ton oman skeidan kondikseen kevääks, ni pääsis vihdoin koklaamaan paljon hehkutettua rata-ajoa.
eek.gif
Mä vien aina pakulla mestoille.

Yks syy on se, että ei kiinnosta ajaa motaria tjsp metriäkään mopolla eikä huvittais aina mennä jotain pikkuteitä pitkinkään perille.

Autossa kulkee kuivia vaatteita, huoltovälineitä ja kaikki tarpeellinen. Kuski pääsee suoraan ajamaan "kivaa ajoa".

Periaate on että joka metrin pitää olla kivaa. Autolla ajetaan hyötyajot, mopolla huvi.

Tekis kyllä mieli lähteä piikillä ahvenistolle tulevana kesänä, minkäslaista kalustoa ja kuskia siinä hitaiden ryhmässsä lopulta on ja millasta vauhtia mennään, en tukkeeksi haluaisi lähteä.
wink.gif
Varusteita kyllä löytyy nahkapuku + ratasaappaat + hanskat ja kunnon potta.

Olisin erittäin kiitollinen jos joku viittis tähän vastata, kiinnostais tuo radalle meno ja EAK-kurssi kovasti, mutta ei kiinnostas tukkeeks kilokikserien keskelle lähetä hortoilemaan
tounge.gif

Hitaassa ajetaan kyllä tarvittaessa todella hitaasti. Kalustoa on laidasta laitaan, ärräpyöristä customeihin hitaassa bongasin kiertämässä. Eli ei ole pyörästä kiinni, ei muuta kun sekaan vaan.

Tekis kyllä mieli lähteä piikillä ahvenistolle tulevana kesänä, minkäslaista kalustoa ja kuskia siinä hitaiden ryhmässsä lopulta on ja millasta vauhtia mennään, en tukkeeksi haluaisi lähteä.
wink.gif

Olisin erittäin kiitollinen jos joku viittis tähän vastata, kiinnostais tuo radalle meno ja EAK-kurssi kovasti, mutta ei kiinnostas tukkeeks kilokikserien keskelle lähetä hortoilemaan  
tounge.gif
Vähäisilläkin Ahveniston käyntikerroilla voin vain kannustaa lähtemään.

Viime kerralla taisi olla hitaassa parikin piikkistä mukana. Olin moottoripyöräilyn tuki Ry:n päivällä silloinkin.

Oma kalusto ei juuri sen paremmin radalle ole tarkoitettu myöskään, mutta hauskaa on silti aina ollut.

Ahvenisto ainakin (muista ei tosin ole edes kokemusta) soveltuu hyvin varmaan juuri piikkisellekin koska on profiililtaan mutkainen ja hidas enkä usko huippunopeuden olevan ongelma tuolla. Tai näin ainakin olen itse kuvitellut pieni tehoisella ylipainoisella 600cc:llä ajellessa.

Niin, ei ne piikkiset ainakaan minun tielläni olleet.
Siellä radalla takana ajava vastaa ohituksesta. Jokainen keskittyy omaan ajoonsa ja eteenpäin menemiseen. Ainakaan minä en siinä hitaassa ole koskaan ajatellut tientukkeena olevani, vaikka suorilla kovastikin ohi ajavat.

Joo, mukaan vaan piikilläkin. Et varmasti ole tukkeena kenellekään, hitaassa mennään sellaista mukavaa vauhtia joka ei ole liikaa kenellekään. Ja miksei keskiryhmäänkin, pari apriliaa pörräsi keskiryhmässä viime kesänä jollakin reissulla, en nyt muista missä..

Omakin eka ratakeikka oli vuonna 1991 juurikin TZR-piikillä kemorassa ja hyvin mahtui sekaan vaikka tuolloin meno oli "hivenen" vapaampaa, ei erillisiä ryhmiä saatikka rajoitettuja ajoaikoja. Tiukkaa vääntöä oli yhden ZXR:n kanssa joka päätyi mun voittoon....
wink.gif

Ja yhtä lailla on tärkeää oppia ajamaan sillä fillarilla vaikka se piikki onkin.

wink.gif

tounge.gif
Jos vetomies oot niin piikillä voit päästellä kilostenohi Ahvenistolla. Sen verran syherö toi rata on.
tounge.gif

wink.gif

tounge.gif
Tervetuloa ehdottomasti mukaan.

Kaikki ajaa ihan omaa vauhtiaan, eikä siellä mitään suorituspaineita ole. Muilta voi kysellä ajolinjoja ja vetäjät yleensä näyttävätkin niitä hitaassa ryhmässä. Siellä hitaassa on joskun kaikenlaisia GoldWingejäkin mukana ja customit ajelee aika hiljaa.

Ei tarvitse ujostella yhtään.

Tärkeintä on ajaa ja oppia itse, pyörästä, sen käyttäytymisestä, omasta itsestään, ja tuntea hallitsevansa pyörä omissa nopeuksissaan. Rata-ajo on tosi opettavaista tavalliseenkin pyörän hallintaan liikenteessä.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Hitaassa ryhmässä on useita sellaisia kuskeja, jotka painavat suorilla tuhatta sataa tuppi nurin ohi ja sitten hirveellä jarrulla hitaasti mutkaan, johon ajaessa ne sitten tulevat tukkona perä edellä vastaan
mad.gif
...

Hitaassa ryhmässä on useita sellaisia kuskeja, jotka painavat suorilla tuhatta sataa tuppi nurin ohi ja sitten hirveellä jarrulla hitaasti mutkaan, johon ajaessa ne sitten tulevat tukkona perä edellä vastaan
mad.gif
...
Joo, Mä olin viime vuonna MP-Tuki porukan järkkäämässä tapahtumassa Kemorassa kesäkuun alussa.

Muutaman session jälkeen MP-Tuki kouluttaja otti meidät puhutteluun radalta poistuessa.

Asia oli just se, että jotkut kaahaavat suorilla ihan sikana, ja sitten ovat tien tukkona kurveissa.

Se aiheuttaa vaaratilanteita, ja hankaloittaa liikennettä.
En tiedä ottivatko ne Hayabusamiehet, tai mitä ne oli, siitä onkeensa.

Mä en ollut kuitenkaan tien tukkona.
smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

mad.gif
...
Joo, Mä olin viime vuonna MP-Tuki porukan järkkäämässä tapahtumassa Kemorassa kesäkuun alussa.

Muutaman session jälkeen MP-Tuki kouluttaja otti meidät puhutteluun radalta poistuessa.

Asia oli just se, että jotkut kaahaavat suorilla ihan sikana, ja sitten ovat tien tukkona kurveissa.

Se aiheuttaa vaaratilanteita, ja hankaloittaa liikennettä.
En tiedä ottivatko ne Hayabusamiehet, tai mitä ne oli,  siitä onkeensa.

Mä en ollut kuitenkaan tien tukkona.
smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Noita kuljettajia löytyy jokaisilta ratapäiviltä, myös minun järjestämiltä. Kaikkein paras keino rauhoittaa noita on mennä sitten kaarteessa nyrkkiäpuiden 2 päällä ohi...
wink.gif
Ei vainskaan.... Parempi huomauttaa kun tulevat varikolle tai sitten liivimies voi ohjata kuljettajan jo kesken setin varikolle puhutteluun...

Noita kuljettajia löytyy jokaisilta ratapäiviltä, myös minun järjestämiltä. Kaikkein paras keino rauhoittaa noita on mennä sitten kaarteessa nyrkkiäpuiden 2 päällä ohi...
wink.gif
Ei vainskaan.... Parempi huomauttaa kun tulevat varikolle tai sitten liivimies voi ohjata kuljettajan jo kesken setin varikolle puhutteluun...
Terve JP,

tuli tässä mieleen että sinun ilmeisesti tuli kipattua Kemorassa syksyllä. Missä kohtaa se tapahtui ja mikä mahtoi olla syynä? Ilmeisesti jalka otti hieman itseensä?

Ihan uteliaisuuttani kyselen, oot ehkä kertonutkin jo koko tarinan jossain muussa säikeessä?

-Teemu

tuli tässä mieleen että sinun ilmeisesti tuli kipattua Kemorassa syksyllä. Missä kohtaa se tapahtui ja mikä mahtoi olla syynä? Ilmeisesti jalka otti hieman itseensä?
Joop tulihan sitä kipattua ja vielä pääsuoralla... Menin hitaaseen ryhmään (ei paljo kuljettäjia ajamassa sillä hetkellä) kokeilemaan miten saan Dunlopit lämpeämään ja kolme kierrosta pääsin melko rauhassa ajamaan kun tavoitin 4 hitaampaa edeltä... Lähtösuoralta pääsuoralle taitto ja kakkosella siimat kireälle ja tarkoitus oli turvallisesti heittää ohi koko letkasta... Aivan posketon wobli ja siinä pääkatsomon alkupään kohdalla mopo heitti kuskin pois kyydistä... Onneksi en lakaissut ketään muita mukaan ja mopo ja mies pysyivät radalla koko ajan... Mopo meni katsomon aasta ööhön ja minä hieman lyhyemmän matkaa... Saldona murtunut ulkokehräs luu ja ruhjeitä ympäri kroppaa... Selässä on vieläkin tunnoton alue joka pistelee ja kihelmäi silloin tällöin...

Joku tuossa kyselikin jo aikaisemmin tätä rata-ajoa ja vakuutuksen korvausta jos lippaa. Eli miten se nyt on? itse kysyin vakuutusyhtiöstä (fennia) tätä asiaa ja vastaus oli että jos on avoin rataHARJOITTELU päivä eikä siis liity kilpaa ajamiseen mitenkään eikä kilpailuun harjoittelemiseen niin mahdollisen vahingon sattuessa normaali omavastuu ja mopokorjataan/lunastetaan. Vakuutuksen piti olla täyskasko.

Joku tuossa kyselikin jo aikaisemmin tätä rata-ajoa ja vakuutuksen korvausta jos lippaa. Eli miten se nyt on? itse kysyin vakuutusyhtiöstä (fennia) tätä asiaa ja vastaus oli että jos on avoin rataHARJOITTELU päivä eikä siis liity kilpaa ajamiseen mitenkään eikä kilpailuun harjoittelemiseen niin mahdollisen vahingon sattuessa normaali omavastuu ja mopokorjataan/lunastetaan. Vakuutuksen piti olla täyskasko.
Moi,
Täällä infoa aiheesta.

Minä tulkitsen tuota Fennian ehtoa niin ettei se ole voimassa näissä vapaissa rataharjoitteluissa ainoastaan esim. autokoulun kakkosvaiheessa tms. Näin ainakin tuossa viestiketjussa mielestäni sanotaan. Mutta tulkinnat elävät ja tosiaan kannattaa aina kysyä asiaa suoraan omasta yhtiöstä eikä luottaa kaikkeen mitä internetissä sanotaan (vaikka se onkin se luotettavin tietolähde...
wink.gif
)

No onkohan nyt käyny sillain että tämä fennian mies on kusettanut minua vaikka vannoi että normaali omavastuu yms ei mitään ongelmia...kuulemma itekkin käy noissa ratapäivillä ajamassa cbr:llä. Pitänee soittaa sinne ja yrittää saaha kirjallisena se lupaus.
veryangry.gif

Joop tulihan sitä kipattua ja vielä pääsuoralla... Menin hitaaseen ryhmään (ei paljo kuljettäjia ajamassa sillä hetkellä) kokeilemaan miten saan Dunlopit lämpeämään ja kolme kierrosta pääsin melko rauhassa ajamaan kun tavoitin 4 hitaampaa edeltä... Lähtösuoralta pääsuoralle taitto ja kakkosella siimat kireälle ja tarkoitus oli turvallisesti heittää ohi koko letkasta... Aivan posketon wobli ja siinä pääkatsomon alkupään kohdalla mopo heitti kuskin pois kyydistä... Onneksi en lakaissut ketään muita mukaan ja mopo ja mies pysyivät radalla koko ajan... Mopo meni katsomon aasta ööhön ja minä hieman lyhyemmän matkaa... Saldona murtunut ulkokehräs luu ja ruhjeitä ympäri kroppaa... Selässä on vieläkin tunnoton alue joka pistelee ja kihelmäi silloin tällöin...
biggrin.gif
Tyyppi järjestää rata-ajoja ja hölmöilee itte,ja vielä hitaassa ryhmässä,sitten pokkaa jeesustella muiden ajotapoja
biggrin.gif
biggrin.gif
Säähän oikein ratakettu oot
smile_org.gif
 Oikein sankari
062802jumpie_prv.gif
Ps.Ite kanssa koska en hyvin osaa ajaa vedin kesällä suorat täysillä ja mutkiin tietenkin piti hidastella.Pahimpiahan ne on,jotka ajaa hiljaa läpi radan
mad.gif
Ikinä tiedä mihin suuntaan ne torspot menee,ja milloin menee
confused_orig.gif

No onkohan nyt käyny sillain että tämä fennian mies on kusettanut minua vaikka vannoi että normaali omavastuu yms ei mitään ongelmia...kuulemma itekkin käy noissa ratapäivillä ajamassa cbr:llä. Pitänee soittaa sinne ja yrittää saaha kirjallisena se lupaus.
veryangry.gif
Tuossa voi ihan oikeasti olla vain kyse siitä että miten he tuota ehtoaan tulkitsevat korvaustilanteissa. Ehdossa sanotaan ettei vakuutus ole voimassa kun ajoneuvolla ajetaan muuten moottoriradalla ellei kyseessä ole esimerkiksi ajokortin hankintaan tarkoitettu harjoittelu.

Se mitä kaikkea tämän harjoittelun alle sitten sallitaan onkin varmasti se avainkysymys, joka kannattaa tarkistaa. En osaa tämän enempää valitettavasti neuvoa.

Back