• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eka kertani radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
suosittelen että maksaa itse sen 50€ ja menee radalle yksin treenaamaan. tälläisiä päiviä on varmaan joka radalla. itse käynyt kuluvan kesän aikana n. 10x. saa ajaa vaikka aamusta iltaan lähes koko ajan. suosittelen kyllä
Ja mä taas suosittelen, et jossei oo koskaan minkäänmoisella radalla ajanut, ni kannattaa yrittää löytää ees parin kierroksen ajaksi joku kokemusta omaava auttamaan radan hahmottamisessa. Saattaapi säästyä paljoilta murheilta ja ihmettelyiltä.

Sit tietty jos valmiiksi tietää jo jotain radalla ajamisesta, niin siitä vaan.

Jos jossakin systeeminä on todellakin se, että ensikertalaiset omin neuvoin radalle oppimaan kantapään kautta, niin kannattanee harkita ORGin ratapäiville osallistumista. Meillä on aikaa jokaiselle ensikertalaiselle, ja henk. koht. opastusta ja palautetta järjestyy heti kun sitä vaan viitsii pyytää. Systeemi ei tältä osin tule muuttumaan ensi kaudella mitenkään, mutta joitakin parannuksia tulee. Niistä lisää joskus myöhemmin.

Ensi kesänä sitten, jos yli viisikymppinenkin saa tulla opettelemaan. Ja vielä sellaisella  lähes H-sohvalla.
Kartingia itse ja  juniorin kanssa vuosia harrastanneena  on ollut  hauska seurata  radan reunalle  tulleita  suht. nuoria  uhoavia miehiä, jotka kertovat, ettei vauhti juuri pelota, ja että autolla pääsen kyllä melko lujaakin, jos tarvis vaatii ! ( Suom: mitä noi tuolla radalla oikein nynnii? )  
Sitten kun kertoo, että potta päähän. Säännöt on nämä, Niitä noudatat. Tuossa on auto. NÄytä kuinka kierrosajat saatetaan historiaan...  Sitten  hauska alkaa.  Vauhtia on, mutta väärässä paikassa: Mutkaan tullaan ripa edellä ja  lähdetään  siitä syystä hissun kissun suoralle.  Kahdeksan vuotiaat menevät ohi oikealta ja vasemmalta.  Kymmenen kierrosta myöhemmin varikolle  ajaa  hikinen, egonsa maahan kaivanut entinen nopea kuljettaja, joka ravistelee tunnottomia käsiään.  
Toivottavasti itselle ei käy niin. Paree varmaan tulla nöyrin mielin paikan päälle.

Jos jossakin systeeminä on todellakin se, että ensikertalaiset omin neuvoin radalle oppimaan kantapään kautta, niin kannattanee harkita ORGin ratapäiville osallistumista. Meillä on aikaa jokaiselle ensikertalaiselle, ja henk. koht. opastusta ja palautetta järjestyy heti kun sitä vaan viitsii pyytää.
Voi tietty olla, että satuin itsekin vain hyvänä päivänä ORGin ratapäiville ja huonona päivänä MP-tuen järjestämille ratapäiville, mutta johonkin minunkin on mielipiteeni perustettava.

Jos lukee MP-tuen verkkosivuilta yhdistyksen periaatteet, tarkoituksen ja säännöt, ja vertaa niitä sunnuntain Alastaro-keikkaan, niin en löytänyt montaakaan yhtäläisyyttä. Olin ehkä vaan odottanut liikoja, kun ORGin ratapäivältä Botniaringillä oli niin hyvät kokemukset paria viikkoa aiemmin.

Edelleen plussat menee ORGille ja Sinulle, Hannula  
bowdown.gif
Voin kyllä kaikkia alottelijoita suositella siun ohjaukseen!

Kyllä pitää vähän puolustaa tota MP-tukeaki, tosin kahdesta reissusta on kokemusta nyt.

Alkukesästä oli tuen päivillä Alastasossa ja meininki oli ihan toinen kun tällä kertaa. Etukäteen pidettiin ajajakokous (niinku pitääkin) ja kerrottiin kaikki tarpeellinen ja vähän sen päällekkin. Ensikertalaiset otettiin vielä siitä sivuun ja heitä opastettiin ihan erikseen rata-ajon saloihin. Kyllä ne tue ukkelitki osaa järjestää "normaaliolosuhteissa" hienoja päiviä. Ihan toinen asia onkin sitten saako tuommosta yllätystä tulla, joka nähtiin viimeksi.

MP-tuen EAK-kouluttajalle kyllä "pikkasen" miinusta..

En ollut itse paikalla mutta mitä ne EAK-kouluttajat (tai oikeammin järkkärit *) teki sen eteen että ajoit ulos?

Mp-tuen ratapäivillä on lähes aina niin paljon porukkaa ettei henkilökohtaista ajolinjaopetusta voi saada ellei sitä tule vonkaamaan etukäteen. Lisäksi ensikertalaisuus ei näy päällepäin joten jokaiselta ihmiseltä ei kukaan ehdi kysellä onko joku ensi kertaa radalla ja tarvitseeko neuvoja.

* Yleensä paikalla on vain 1-2 varsinaista EAK-kouluttajaa.
En oo väittänytkään että mun ulosajo johtuis mitenkään kouluttajasta, se oli ihan oma mokani.
Mutta tämä kouluttaja sanoi että ajaa hitaan ryhmän edellä..mutta eipä kaveria näkynyt.
Kävin vielä erikseen pyytämässä konttaukseni jälkeen opastusta, ja kyllähän sitä sainkin, mutta vasta vikalla setillä.
Mutta koska tämä oli eka kertani radalla, en tiedä miten nämä koulutusasiat yleensä hoidetaan.
Tuntuu vaan hullulta että ensikertalaiset laitetaan radalle ilman minkäänlaista edellä ajavaa kouluttajaa.
Ja jo infossa kysyttiin ketkä ovat ensi kertaa radalla..

Edit: Siis tuo miinus ei liittynyt konttaukseeni lainkaan..
Heips, Ärrätär!

Hmm...oma aktiivisuus ja nöyryys ensikertalaisena jo ennen radalle menoa kyllä useimmiten tuottavat tulosta...
( Harmi, jos nyt sulle kävi toisin! ) saada osaava kuski ajamaan edelläsi...tai sitten mulla ollut vaan huimaa tuuria saada ekoilla kerroilla itseni järjestettyä jonkun osaavan peräpuskuriin...jossa ne sitten on selkä omaan menosuuntaan ajaen katselleet kun sieltä olen tulla räpeltänyt...ja  koukkuun ainakin jäin ratatouhuun...unelmissa nyt tuollainen pyörä ku sulla! Nam! Siinä pari sanaa vaihdettiinkin...pariin otteeseeen...naistenhuoneessa ja varikolla...
Mitähän koitin sanoa...varmaan sitä, että uudelleen vaan radalle isolla innolla ja kyllä ne mutkat siitä mukavammin alkaa taittua!
Tsemppiä ratajutskaan! Nähdään radoilla!

...jossa ne sitten on selkä omaan menosuuntaan ajaen katselleet kun sieltä olen tulla räpeltänyt...ja koukkuun ainakin jäin ratatouhuun...
Tuo keltaliivisten ajo selkä menosuuntaan on
tounge.gif
. Mä olin vain iloinen siitä, että odottivat ja treenasivat ”hidasajoa”, mutta kerran viereisen pilttuun kaveri sanoi, että se syö itsetuntoa, kun itse luulee menevänsä tuppi nurin ja edellä menevä keltaliivinen tuskin koskee kaasuun.

Lisää
062802moto_prv.gif

Tuo keltaliivisten ajo selkä menosuuntaan on
tounge.gif
. Mä olin vain iloinen siitä, että odottivat ja treenasivat ”hidasajoa”, mutta kerran viereisen pilttuun kaveri sanoi, että se syö itsetuntoa, kun itse luulee menevänsä tuppi nurin ja edellä menevä keltaliivinen tuskin koskee kaasuun.

Lisää  
062802moto_prv.gif
Tuo on kaamee totuus! Itse vetää äärirajoilla ja kun toinen sanoo varikolla, että väännä sitä kaasua, niin siinä kohtaa ajatukset on , että mähän väänsin niin kauheesti ku uskalsin ja mutkat tuli kaameeta kyytiä eteen!  
crazy.gif

Silti se vaan on niin  
inlove.gif
se rata-ajo!

mulla on vielä rataneitsyys tallella..

kuinka hyvin suositellaan totuttelemaan uuteen pyörään normiajossa ennen radalle lähtöä?

kuinka hyvin suositellaan totuttelemaan uuteen pyörään normiajossa ennen radalle lähtöä?
Kannattaa totutella siellä radalla.100 km rata-ajoa vastaa vähintään 1000km katuajoa...no ei nyt ehkä ihan, mutta kuitenkin.Kyllä radalla oppii sitä pyörää käsittelemään.Ajaa vaan omaa tahtia niin hyvä tulee.

Hauskinta hommaa mitä voi tehdä housut jalassa....hmm no toisiks hauskinta....
buttrock.gif

Pistin katupyörän myyntiin ja ostan ratapyörän ens kesäks....
cool.gif

10tkm on aika hyvä pohja samalla pyörällä ennenkuin menee radalle ns.veren maku suussa
biggrin.gif
Tuntee oman moponsa ja sen ominaisuudet...eli hallitsee sen kohtalaisesti kokonaisuutena
smile_org.gif
Ja toimii se toisinkin päin. Itse opin radalla tuntemaan huomattavasti paremmin oman pyöräni rajoja josta on sitten ollut taas paljon hyötyä katuajossa mutkapätkiä kurvaillessa.

Ei siis tule enää hartialukkoa tiukassa yllättävästi kiristyvässä mutkassa kun tietää että kallistusvaraa on vielä vaikka kuinka paljon.

Eli sopivassa suhteessa kumpaakin niin taidot kehittyy ihan itsestään.

Ei rataharjoitteluun ole sen kummempia esitieto tai -taitovaatimuksia. Jos pääsee pyörällään ajamalla rata-alueelle asti, niin eipä siinä mitään ongelmaa ole siitä eteenkään päin. Se ei ole tavatonta, että kuvittelee rata-ajon olevan ihan eri juttu kuin maantieajo. Samojen ajoteknisten perusjuttujen päälle kumpikin ajaminen rakentuu, eikä sekään asiaa muuta onko saman kesän korttikurssilainen vai kokenut kisakuski. Rata-ajo eriytyy maantieajosta selvemmin vasta paljon myöhemmin kuin mikä hitaassa ryhmässä ajavien taso noin keskimäärin on, eikä nopeaan ryhmään eteneminen ole kovinkaan monelle edes tavoite.

Ja ajotekniikkaan liittyviä taitoja on todellakin parasta harjoitella radalla, missä ennakoimisen tarve sekä ulkopuolisen häirinnän vaikutus on hyvin pieni. Oppiminen kun on nopeampaa silloin kun voi keskittyä vain siihen mitä on opettelemassa, eikä moneen asiaan yhtäaikaa. Jos homma jossain menee pieleen, niin siinä että kuski vetää portin auettua rataroolin päälle ja ajaa liian kovaa oppiakseen mitään.

Rata-ajon ja kilpaharjoittelun tai edes kovaa ajamisen tai edes jotenkin vaativan ajamisen koplaaminen samaksi asiaksi on yksi perusväärä ajattelumalli, josta olisi pikku hiljaa päästävä eroon. Yksi syy on se, että tässä maassa ei ole montaakaan tahoa järjestämässä järkihintaista ajotekniikkakoulutusta maantienopeuksissa (mitä kaikki motoristit kuitenkin käyttävät), joten opastusta tarvitsevien olisi hyvä uskaltautua paikalle kun koulutusta meidänkin ratapäivillä tarjotaan.

Back