• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eka kertani radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pudottelin eilen tuota Rautjärvi-Imatra museotietä ja siinä kurvaillessa mietin että olispa kiva kun tie olisi suljettu ja voisi vetää koko kaistan leveydeltä. En tosiaankaan kiistä rata-ajon merkitystä pyöränhallinnan kehittäjänä mutta ainakin eilen piti vetää niin älyttömän hölmöillä ajolinjoilla kuin mahdollista kun oli pirusti pimeetä mutkaa, vasta-aurinko ja tie täynnä railoja mutkissa. Ei tolkkuakaan mistään optimaalisista ajolintoista. Tai kai ne oli optimaalisia olosuhteet huomioon ottaen :/
Yhden kerran säpsäytti kun vedin mukamas hyvää ajolinjaa vasuriin ja vastaan tulikin auto. Eipä se muuta aiheuttanut kun muistutuksen että ei vaan vahingossakaan eksy vastaantulijoiden kaistalle. Ongelma vaan on että autot helposti eksyy omalle kaistalle.
Oma mielipiteeni on että rata-ajo kehittää ajotaitoa mutta edelleen se liikenteenlukutaito pitää hankkia muualta ja järki pitää päässä yleisillä teillä ajellessa.

Itse en oikein uskalla radalle lähteä kun veikkaan että sen jälkeen normi tieajelu Suomen nopeusrajoituksilla on nykyistäkin tylsempää ja kun viikonloppuja radalle pääsemiseksi ei kauheesti kesän aikana ole niin vois alkaa vaikka vähän ahistaa. Oliko hyvä selitys? ;)

Kunhan eläkeikä alkaa lähestyä ostan käytetyn ratapyörän, kuskaan sen kärrillä radalle ja lopetan tieliikenteessä ajelun kokonaan ;)

Soon moro!

Tuossa nopeasti lukaisin kommentteja ja pohdintoja radalla käynnistä...Monellakin mielessä tuo, että uskaltaako / kehtaako sinne radalle mennä niiden "valentinorossien" sekaan?!

Itse olen jonkun verran käynyt radalla (en tosin niin paljon kuin olisi halua ollut: ajan ja rahan puute). Kertaakaan ei ole tullut vastaan mitään sen suuntaista, että joko minun tai jonkun muun mopoa tai taitoja oltaisiin arvosteltu! Toki hyviä neuvoja olen saanut kokeneemmilta ja vastavuoroisesti olen yrittänyt neuvoa vielä itseäni kokemattomampia...

Kalustosta puheenollen itselläni on ollut ajokkeina vanha Bandit 600, VTR1000F, VFR750F ja kilvettömänä nyt R1. Kaikilla on päässyt nauttimaan rata-ajosta täysin siemauksin!

Ei kun ajopäiville mukaan vaan, jos yhtään sille tuntuu!!! Ja kokeneempien / opastajien hihaan kiinni vaan jos apua tarvii!

-Janne

P.S. tuolta löytyy kuvia (ja lisää tulee) JMU:n ajoleiriltä (jonne olisi mahtunut niitä "hitaita" paljon lisääkin) www.hardworkracing.com -> racing team -> kuvagalleria

Itse olin juuri tuolla JMU:n leirillä mukana ensimmäistä kertaa radalla (hitaista hitaimpana)
wink.gif
ja voin kyllä sanoa, että homma toimi aloittelijan kannalta hyvin. Asiallista opastustakin sai ummikkona todella hyvin ja radallekin mahtui ajelemaan. Äkkinäiselle (ja hitaalle) tosin peilien teippaus vähän hämäsi, mielellään olisi suorilla löysännyt, jos joku tulee takana kovempaa...

Joskus varmaan lähdettävä toisenkin kerran kokeilemaan.
smile_org.gif

...niin ei tarkotus olisikhan se, että kellon kans veän kaks päällä mutkasta toishen, vaan hyvin mukana kulukevan kyytiläisen kans vähän enemmän mutkaa kerralla, jotta menee entistä jouhevammin. Tähänkhän asti vaimon oloa kyytissä ei ole juuri huomannu, mutta tulispa näin kauen alkhun hyvä kertaus toistoilla mutkhin menosta, molemmille. Kokenu ratakuski? En ole. Kokenu kyytiläinen radalla? Ei ole. Yhessä kokeneita? Mikä on raja? 5.000 km/kesä yhessä ajoa?

No, jos luvan saamma, niin kokkeilemma kuhan itte ensin olen muutaman kerran kiertäny rattaa ympäri. Tarkotus tosin ei ole kokkeilla kuinka tonninen Honda kulukee kaks päällä ja kuinka luijaa uskaltaa mutkhin mennä  
omg.gif
5.000 km kesässä radalla parin vuoden aikana alkaa olemaan riittävä määrä siihen, että kyyditettävän voi ottaa muutaman kierroksen ajaksi mukaan. 30.000 km kesässä 10 vuoden ajan maantiellä ei ole sitä, sen enempää kuin 35 vuoden iltakävelyt riittävä kokemus 50 km kävelykilpailuun osallistumiselle. Kyyditettävän tulee myös olla kokenut. Radalla mutkat ovat ihan toista luokkaa ja voi kysyä vaikka allekirjoittaneen kyydissä vuosikaudet istuneelta miltä tuntui ensimmäistä kertaa olla radalla kyydissä, se on hieman eri maailma kuin moottoritiellä köröttely tai auringonpaisteessa ajelu Punkaharjun harjutiellä. Ajatuksenahan se on kaunis, mutta hitaassa ryhmässäkin porukka ajelee radalla sellaisia vauhteja, että sinne on turha ensikertalaisten mennä kaksi päällä ajelemaan, siinä syntyy vain turhia vaaratilanteita. Itse en juurikaan huoli R1:n päälle yli 60 kg painavia henkilöitä. 40-50 kiloinen tulee nätisti, mutta esim. 100 kiloisen äijän ajattaminen pyörän kyydissä puoli kierrosta oli karmea kokemus radalla (lippumiehen kerran toin radalta pois pyörän kyydissä). Käytännössä eturenkaalla ei ole painoa juuri lainkaan mutkissa enkä aio kyllä enää sen kokoisia kyyditellä. 40 kiloinen japanilainen tyttö kelpaa kyllä kyytiin, maajoukkueen kuulantyöntäjätytöt eivät.

Tapahtumiamme käsittelevät palautteet ja kysymykset käsitellään niiden antamisen jälkeen anonymoidusti oheisilla sivuilla. Siellä voi käydä esittämässä niihin liittyviä kysymyksiä tai lähettää sähköpostilla kysymykset.

http://www.mp-foorumi.com/forum/shown.php?fid=6&id=25177

Jukka Relander
Toiminnanjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry

sanoi:
Oma mielipiteeni on että rata-ajo kehittää ajotaitoa mutta edelleen se liikenteenlukutaito pitää hankkia muualta ja järki pitää päässä yleisillä teillä ajellessa.

Tässä olen kyllä samoilla mielipiteillä. Jos radalle maalattaisiin keskiviiva paksulla valkoisella ja keltaisella maalilla niin ajolinjat alkaisi olemaan normiliikenteen mukaisia jos sitä keskiviivaa ei ylitä. Se on kyllä erinomaisen hyvä että pyörän rajoja voi radoilla turvallisesti hakea jotta uskaltaa kallistaa vaikka tapit maahan kun tositilanne tulee! Oikeassa elämässä normisunnutailenkki maaseudulla tarkoittaa noin 65 - 75kmh keskinopeutta kun ajaa rajoitus + 10kmh, jos kaupunkiliikennettä ajattelee niin keskinopeus on 40kmh hujakoilla kun liikenne vetää hyvin... Näitä olen joskus gps:n lasilta lueskellut.

Liikenteenlukutaito ja hereilläolo lienee täten se paras henkivakuutus mopon hallinnan kanssa!

Olin itse tänään kolmatta kertaa radalla, tällä kertaa Ahvenistolla (toista kertaa). Oli kyllä aivan mahtava setti, pääsin itse nyt ensimmäistä kertaa hieman jyvälle ajamisesta. Pyörän alla oli Dunlopin 209gp renkaat, tuliterä 1-osainen nahkapuku päällä ja ratakin vielä kuiva.

Alussa homma oli vähän kankean puoleista ja yritin epätoivoisesti laittaa polvea maahan mutta en siinä onnistunut. Pikkuhiljaa se vauhti alkoi kuitenkin kasvamaan ja yhtäkkiä kuului vasemmalle kaartuvassa mutkassa raapiva ääni ja hieman jo säikähdinkin, että mitäs nyt tapahtui. Varikolla sai todeta että "kuparinen" meni rikki ja polvipala oli ruvella. Tässä välissä sain kokeneemmalta myös hieman vinkkejä ajolinjoista ja roikkumisesta. Seuraavilla sessioilla vauhti parani entisestään ja polvipalat alkoivat ottamaan melkein joka mutkassa maahan, fiilis oli aivan mahtava!!!

buttrock.gif

Missään kohtaa ei onneksi tullut yliyrittämistä vaan koko ajan hommassa tuntui olevan järki mukana ja sopivasti turvamarginaalia. Tässä ollaan oltu koko ilta endorfiinipöllyssä, intoa tuli taas pari kertaluokkaa lisää.

Suosittelen kyllä kunnon ratarenkaita muillekin, oli todella upea fiilis vetää sinkkiä kireämmälle kun alla oli huippuluokan renkaat, pito oli aivan mahtava enkä toki varmaan päässyt lähellekään noitten renkaitten rajoja.

Mitä tulee kadulla ja radalla ajamiseen niin itse tykkään ajella reissua myös pärrällä ja viime kesänä tulikin ~20Kkm reissattua. Kadulla oppii (riippuu kuskista tietty ;-)) kyllä tosiaan sitä liikenteen seuraamista ja sen mukana ajamista, joka on erittäin tärkeä taito kun pärrällä ollaan tien päällä. Rata tuntuu taas sitten antavan erilaista näkökulmaa asiaan. Pyörän hallinta tulee tutuksi ja laitteen sekä omiin kykyihin ja rajoituksiin tulee tutustuttua ihan täysin eri mittaluokassa kuin kadulla.

Sanoisin, että molempi parempi tässä kohtaa. Vaikka tuo rata-ajo todella mahtavaa onkin niin itselläni ei ainakaan vielä tullut sellaista fiilistä, että kadulla ei jaksaisi enää ajaa. Siinä on kyse niin eri asioista, ainakin mulle. Radalla todella ajetaan sillä pyörällä ja kadulla ollaan reissun päällä ja ihmetellään paikkoja ja maisemia (sekä nautitaan tietty myös niistä mukavista mutkapätkistä).

On tämä vaan hieno harrastus.

...no okeiokeiokeiokei...ei sitten ajella radalla kaks päällä
baaa.gif
tounge.gif

Toishaalta tulleehan tuota taas yhessä ajoa kerralla riittävästi kun torstaina liki 800 km siirtymätaipale Virtasalmelle ja lauantaina sama takasin. Joskin pääsiäisestä alakaen jo neljättätuhatta kilometriä ajettu, vaikka kaukana Lapissa asuthanki.

Kuvia ja kokemuksia sitten ens viikolla.

On se rata-ajo niin kivaa, et vedän kamat päälle ja kohti Ahvenistoa. 15.00 testaa tän kesän linjoja
062802moto_prv.gif

Voitaa 100 x mutkatiet
bowdown.gif

Voi tsiisausksen pläjäys. Eka kerta radalla takana, ja joo kyllä melkeen parempi ku SE toinen ekakerta
inlove.gif

Alastaro on ny koettu ja 150km radalla opetti ajamaan paremmin ku 25000km maantiellä. Aivan varmasti tuun vielä varaamaan aikaa rata-ajoon.

Kyllä nyt on meikäläinen ihan myyty...paljonko sitä uskaltaa kallistaa...renkaan reunalle...huohotusletkut raahas maata niin että lyhenivät puolella...renkaan pidon rajoilla (tai siis aika lähellä)...mihin tarvitaan luostokytkintä...alustan säätöä (ihan perus juttuja)..aaargh...varmaan viikko menee tässä täpinöissä.

edit. valtaisa kiitos kaikille ohjeita kertoneille, todella avuliasta ihmistä oli liikkeellä!

Joo kyllähän sitä ittekin radalle pitäis tulla. Mua vaan pelottaapi toi vakuutusasia joka ei korvaa niitä lippoja suljetulla rata-alueella. Taitaapi olla aikamoista nössöilyä multa vai sitten ei
sad_orig.gif
Toinen asia ettei mulla ole nahkoja vaan sweeepin halpis conduret tms. Selkäpanssari kyllä on ja viimeisen päälle racing kengät, jalkasyrjän vaihdettava kulutuspala
tounge.gif
No kait noillakin voipi radalla ajaa. Himottais kyllä kauheasti tulla kun en muutenkaan aja oikeastaan kuin fiilistelyä mutkapätkillä ja uudenmaanläänin kaikki parhaat pätkät ajettu jo monta kertaa. Toi vakuutushommeliini vaan
nixweiss.gif

Toki on hyvä miettiä vakuutuksensa kattavuutta koska ainahan ne mahdolliset lipat maksaa rahaa. Mutta kun malttaa pitää sen vauhdin omien taitojensa mukaisena niin ei se pystyssä pysyminen ole sen ihmeellisempää kuin kadullakaan. Kadulla on itse asiassa aika paljon enemmän muuttujia joista iso osa itsestään riippumattomia.

Ei sinne kukaan kaatumaan ole menossa, joten rohkeasti vaan kokeilemaan kaikessa rauhassa.

Mutta toki oman harkintasi mukaan.

Kyllä ton mun kokemuksen mukaan siellä radalla voi ajaa silleen normaalia varovaisuutta noudattaen, niinku tielläki. Ei siinä sen suurempaa vaaraa oo lippaamiseen ja tuli ainaki omat rajat ylitetty moneen kertaa ja huomattua siten ettei sitä sittenkään kaadu vaikka vähän enemmän kallistaaki kun siellä metsäpätkällä. Mopon rajoihin onki sitte vielä matkaa, eli ei se lippaaminenkaan niin helppoo oo, kun siitä joskus koitetaan pelotella.

Onhan se hassua kun moni tosiaa kuvittelee, että kun sinne radalla menee, se on 100% varma kaatuminen.

Nyttenkin maananaina Alastarolla 7 tunnin aikana taisi tulla vain yksi lippa ja sekin ekassa nopean ryhmän setissä.

Ei siellä kukaan muu sitä kaasua väännä kuin kuljettaja itse.
Eli vauhtia säädellään itse.
Siellä ajaminen on opettavaista senkin takia että voi kierros kierroksen jälkeen kokeilla eri ajolinjoja samassa mutkassa ja toivottavasti sisäistää samalla mitä jarruttaminen ja kallistaminen vaikuttaa käyttäytymiseen.
Mutkapätkällä saman mutkan ajaminen uudestaan ja uudestaan on hankalampaa.

"arvaako/uskaltaako/kehtaako"

Tossa on se syy minkä takia en ole vielä radalla käyny, ehkä sitte joskus...

Pitäis olla sellanen tilaisuus missä ei oo hirveesti porukkaa niin ehkä sitä uskaltais.
blush.gif
Kyllä pitäis uskaltaa. Itse olin nimittäin nyt 12.6 maanantaina Alastarolla MP tuen päivillä ajamassa ja ihka ensimmäistä kertaa. Minun lisäkseni siellä oli 4 muutakin jotka olivat ekaa kertaa radalla. Kokonaisporukka lähenteli lähes 100 pyörää.

Tuolla ainakin oli kolme eri ryhmää: nopeet, keskinopeet ja hitaat. Luulen että muuallakin on.

Tietysti aloittelija/ensikertalainen valitsee hitaat. Ohjaajat radalla pyysivät monta kertaa nykäisemään hihasta, että saavat sitten näyttää epävarmoille niitä oikeita ajolinjoja.

No mä en pyytänyt, mutta kyllä ne huomas että tuo ollee varmaan ekaa kertaa kun ainakin kaksi kertaa ajoivat eteeni viittoilemaan, että ajeleppas perässä.
Siis aloittelevalle todella rohkaiseva kokemus. Suosittelen todella!

Muutenkin homma oli hyvä kokemus, mitä nyt jostain syystä oikea ranne on kipeä, ajelin siis ensin 200 kilsaa sinne, 110km radalla ja taas 200 kilsaa Helsinkiin. Ehkä se sitten tuli siitä, tai siitä, että jännitin käsillä vaikkei saisi. Siinäkin on yksi juttu mutka-ajoa ajatellen, radalla sen huomasi ettei ole täysin rento.

Aina kun olin rentona, ajolinjat menivät kuin tyhjää vain. Mutta heti kun se korvien väli päätti olla toista mieltä, huomasin näemmä jännittävänni ja ajavani huonoja linjoja.

Treeniä treeniä siis. Ja sitten on kiva katsella renkaita, ne on lievästi sanottuna eri näköiset kuin aiemmin
smile_org.gif

viime kesän rata-ajot loppuivat lyhyeen, kun "unohdin seurata nopeusrajoituksia" moottoritiellä. Olin oikeesti ajanut 1500km viikon aikana nopeutusrajoituksia noudattaen, kunnes kotimatkalla... Ei se maantieajo muutu tylsäksi jos käy radalla.

Kyllä tänäkin kesänä on käytävä etsimässä ne omat rajat siinä hitaimmassa ajoryhmässä. Ja rajat löytyvätkin aina yllättävän nopeasti. Aina kuitenkin yhtä HAUSKAA.

Tuli oltua Moottoripyöräilyn tuki ry:n EAK-kurssilla lauantaina 17.6. Ahvenistolla. Ensikertaa radalla ja oli kyllä todella antoisaa! Kurssilta tuli varsin hyvät lähtökohdat rata-ajoa silmällä pitäen sekä harjoitusta/tietoa normaalissa liikenteessä liikkumiseen turvallisesti. Päivän mittaan pikkuhiljaa kehittyneenä pääsi viimeisissä seteissä nauttimaan turvallisesti jo ihan vauhdikkaastakin menosta...

Kiitokset koulutuksen järjestäjille! Suosittelen kurssia kaikille, jotka haluavat päästä helposti ja turvallisesti sisään rata-ajon saloihin (ennakoivaa ajoa liikenteessä unohtamatta)!!! Radalle on päästävä uudestaan ja pian...
buttrock.gif

...no okeiokeiokeiokei...ei sitten ajella radalla kaks päällä  
baaa.gif

tounge.gif

Toishaalta tulleehan tuota taas yhessä ajoa kerralla riittävästi kun torstaina liki 800 km siirtymätaipale Virtasalmelle ja lauantaina sama takasin. Joskin pääsiäisestä alakaen jo neljättätuhatta kilometriä ajettu, vaikka kaukana Lapissa asuthanki.

Kuvia ja kokemuksia sitten ens viikolla.
...jäi kokemusten kertominen vähän myöhemphän kuin viikko tapahtumasta, mutta tässäpä jokunen sana:

- ehottomasti sitä mieltä, että radalle josko vähänki tuntuu. Ja vaikka ei tuntuiskhan.

- kaksi päällä emmä ees kokkeillu. Eikä haluttanukhan, kun jokusen kierroksen oli Motoparkkia ajellu. Ei hyvä siihen.

- ikinä en ole kuvitellu, että pyörää heittää niin kallelhen ja niin kovassa vauhissa...joskin kuvia kun kattelee niin eihän oma ajo ole mithän verrattuna "tekijämiehhin ja -naishin"
tounge.gif

- opetti aivan mahottomasti; toi varmuutta toistojen mahollisuuen ja ennenkaikkia turvallisen kokeilun kautta.

Tuon reissun jälkhen oma ajo muuttu kertaa x rennommaksi ja sitä kautta helpommaksi. Ja tuohan tarkottaa sitä, että nautin satakertaa nyt enemmän kuin ennen ratakäyntiä. Vaikka silloinki nautin täysillä
cool.gif

Jokunen kuva reissusta löytyy tästä , valitte eka kuva ja sitten oikiasta yläreunasta nuolinäppäintä niin saat "slaidshöyn" pyörimhän...

onko siellä rata-ajossa jotain keilojen pujotteluhorroria vai ajetaanko koko ajan radalla? Toinen tuli mieleen että sattuuko sitä että joku töpeksii niin että ajaa kaveriin jollain tavalla kiinni ja nurin.

onko siellä rata-ajossa jotain keilojen pujotteluhorroria vai ajetaanko koko ajan radalla? Toinen tuli mieleen että sattuuko sitä että joku töpeksii niin että ajaa kaveriin jollain tavalla kiinni ja nurin.
...ei ainakhan meillä Motoparkissa ollu keiloja.

Peilit teipathin pimiäksi ja ohjeena oli, että kun ajat niin valittet omat linjat, takana tulevat nopeammat tekevät sitten ratkasut ohittamisen ja muitten suhthen...ja hyvin nuo näky nopiammat paukasevan molemmilta puolilta ohi. Turvallisesti ainaki omasta mielestäni.

Eli ei pelottanu siinä mielessä mitä takana tapahtuu.

Paitti kerran meinas tulla paskahalavaus, kun muka lujasti vejin oikein roikkumalla vasemmalle kaartuvaa mutkaa (ennen takasuoraa), niin joku hurja veti ulkopuolelta polovesta kipinöitä sinkoille ohi. Ja lujaa
bowdown.gif

Itte ajelin täysin ommaa tahtia ja itteasiassa suorat kohtuullisen rauhallisesti jopa, yritin keskittyä siihen mutkien läpivienthin mahollisimman jouhevasti. Ohjaajan sanoja lainatakseni: "Jokanen ossaa vettää suoralla miljoonaa, keskittykää mutka-ajoon...". Se oli minunki ohjeena.

Ja sori jos olin jonku tien tukkona
tounge.gif

tounge.gif

Se oli sitten 3.7 toinen kerta radalla.

Edelleen voin yllyttää kaikkia, jotka empivät radalle menoaan.
Sinne vaan mukaan!

Hieno harrastus, josta oma ajatukseni:
"voiko tosiaan jotain näin hauskaa tehdä moottoriajoneuvolla laillisesti!"

Tälle toiselle käynnille varauduin paremmilla renkailla ja nyt huomasin, kuinka pyörästä loppuivat jousituksen ominaisuudet mutkissa. (sehän ei ole kova vauhti vielä minun mopollani)

No, oma toinen kertani loppui kahta settiä vaille kesken, kun kone alkoi pätkiä.
mad.gif
(Kotimatkalla viaksi paikantui puola. Täytyy tilata tänään molemmat uudet, jotta pääsee heinäkuun lopulla taasen radalle.)

Erityisen opettavaista tällä toisella kertaa oli, kun olin lippumiehenä ensimmäistä kertaani. Sain lipulle opettamaan huomattavan kokeneen henkilön. Hänen kanssaan keskustellessa ja muiden ajoa sieltä radan varrelta seuratessa sain runsaasti vinkkejä omaan ajooni. Suuri kiitos opettajalleni!

Nyt mopo kuntoon ja taasen radalle.
sport05.gif

Vaikka Suzukini ei todellakaan ole mikään ratapyörä, niin kyllä täytyy rehellisesti tunnustaa, että vielä on suurempi rajoite kuskin yläpäässä, kuin mopon alustassa. Onneksi. Mutta josko ensi kesäksi sporttisempaa...

No, tämä on täysin turhaa jaarittelua, mutta pääasiani oli:
menkää radalle, jotka ette vielä ole kokeilleet. Sitten tiedätte pidättekö siitä.

Back