• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eka kaato - samalla kauden päätös

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Niinhän siinä sitten kävi, että kaaduin pyörällä (Blackbird -98) torstaina 17.8 aamuruuhkassa. Paikkana Leppävaara, tarkemmin Lintuvaarantien ja Vanhan Turuntien risteys.

Märkä tie - valoista käännös vasemmalle ja kiihdytys ja samalla takarenkaasta katosi pito. Pyörä vempuloi aikansa ja lopulta kaatui oikealle kyljelleen ja minä tietysti mukana. Onneksi kukaan takanatuleva ei ajanut päälle - pysähtyivät kuiten ja auttoivat ystävällisesti pyörän pystyyn ja kyselivät vointia - kiitos siitä!

Olkapää otti sen verran penalttia, että leikkaukseen vielä samana päivänä ja samalla sekä olkapää+kausi pakettiin  
sad_orig.gif

Pyörä selvisi vähemmällä, mutta korjattavaa kuiten siinäkin: oikea kate + etulokasuoja naarmuilla, jalkajarru katkesi, etujarruvipu vääntyi, penkin kulma hankaantui puhki. Voi olla jotain muutakin, kaikkea en muista, kun jätin pyörän parkkiin ja itse lähdin pää sekaisin sairaalaan.

Märkä keli+mahdollinen öljy/hiekka tiellä yllättivät kyllä meikäläisen ns. housut kintuissa. Toivottavasti tästä otti opikseen  
confused_orig.gif

Vahinkoja sattuu. onneks ei käyny pahemmin! Itse kanssa ryssin kesäkuussa ja viikko sitten sain pyörän takaisin, kyllä sitä aika varovasti on tullut ajettua sen jälkeen
confused_orig.gif

Bälläreitähän kaatuu kuin heinää, kuten mulla Arkadiankadulla.

Kumma tunne, en edes tiedä pysyinkö jaloillani vai nousinko saman tien pystyyn. Kotona en ollut edes varma missä tämä tapahtui. Ja olkapää alkoi särkeä vasta kotona, koipeenkin oli tullut ruhje. Emmä mitään huomannu siinä.

Noita sattuu. Ajelen nyt naarmuisella pyörällä. Stadiin en mene sateella, siinä mun oppi.

Mitenkäs muuten, kun pyörä jää tien varteen, mutta itse lähtee sairaalaan? Pitääkö itse soittaa lavetti hakemaan romu?

Pojilla on vaan liikaa tehoja mopoissa  
tounge.gif
Näin on ;) Minäkin kaaduin torstaina hiekkatiellä. Vauriot: naarmuja tankopainoon ja sivumuoviin. Crossisaapas jäi pyörän ja tien väliin suojaten pyörää  
033102beer_1_prv.gif
Kuljettajalle ei tullut mitään vahinkoja. Opetus: nöyryyttä, nöyryyttä ja malttia uuden pyörän kanssa. Ihan heti ei kannata tehdä samoja suorituksia kuin tutulla edellisellä pyörällä.

Onneksi ketjun aloittajalle ei tullut muuta kuin kalustovaurioita.

Edit: typoja.

No menihän sillä nyt olkapää remonttiin. Onhan se kohtalaisen paha vaurio.

Kaaduin itse kauden alkajaisiksi 1. pääsiäispäivä huoltoaseman pihalla. Eturengas hiekoitushiekan päällä, tilanne ohi alle sekunnissa. Tulos: pyörä naarmuilla, jalkatappi paskana, tanko vääntynyt, kaksi varvasta murtunut, joista toisessa nivel murskana. Vaati leikkauksen.
sad_orig.gif
Siinä menikin vajaa pari kuukautta, kun sai taas pyörän takaisin ajoon.

Kaaduin itse kauden alkajaisiksi 1. pääsiäispäivä huoltoaseman pihalla. Eturengas hiekoitushiekan päällä, tilanne ohi alle sekunnissa. Tulos: pyörä naarmuilla, jalkatappi paskana, tanko vääntynyt, kaksi varvasta murtunut, joista toisessa nivel murskana. Vaati leikkauksen.
sad_orig.gif
Ei ollut sillä kertaa Ormilla onnea
sad_orig.gif

Märkä keli+mahdollinen öljy/hiekka tiellä yllättivät kyllä meikäläisen ns. housut kintuissa. Toivottavasti tästä otti opikseen  
confused_orig.gif
pftroest.gif
Minä vähän veikkailen, että oli siinä ehkä jotain ylimääräistä möhnää tiellä, tai ajoratamaalausta tms. tai sitten vaan syötit liikaa. Kelillä kuin kelillä ja millä pinnalla vaan ajetaan, mutta tuollaisten yllätysten vaistomainen välttäminen tulee monien ajovuosien ja kymmenien tuhansien kilsojen myötä (sorry en tiedä kuinka 'kokenut' kuski olet). Ja sattuu sitä kun kohdalle sattuu vaikka kuinka kokeneelle. Ei siinä kummempaa, hyvä kun ei ittelles tuon pahemmin käynyt.

Mitenkäs muuten, kun pyörä jää tien varteen, mutta itse lähtee sairaalaan? Pitääkö itse soittaa lavetti hakemaan romu?

Työnsin ite pyörän viereiselle parkkipaikalle - ainoa vapaa paikka oli invapaikka...mietin, että nyt jo koskaan saan siihen pyöräni jättää  
lookaround_orig.gif
hieman epäilytti se siihen jättää, mutta mietin, että just nyt tää pyörä ei ole mun suurin huoleni...

Tilasin iltapäivällä kaiken hässäkän keskellä hinausauton - ne kävi sen sieltä sitt ajallaan poimimassa kyytiin (ite siihen aikaan leikkauspöydällä ja unten mailla) ja veivät sen hondan-liikkeeseen tuomiota odottamaan...  

Jälkeenpäin kun tuota koko päivää miettii, niin aikalailla sekavalta se tuntuu - ihan kuin olisi toiminut unessa koko ajan. Ihmeen paljon puhelinsoittoja toi päivä vaati: töihin, sairaalaan, vakuutusyhtiöön, kotia ja tätä rumbaa x 10. Mietin vaan, että jos tuossa ois tajuttomana maannut niin miten hommat ois hoitunu? No, asioilla on tapana yleensä hoitua - ennemmin tai myöhemmin

sad_orig.gif
Ihan mielenkiinnosta, oliko kunnon ajosaappaat jalassa?

Vanha sanonta kannattaa muistaa - "Ei ole kuin kahdenlaisia motoristeja. Niitä jotka ovat jo kaatuneet ja niitä jotka tulevat kaatumaan". Jotkut hurjapäät harrastavat tätä kaatumisrituaalia ajokausittain ja, jopa toistuvasti.
biggrin.gif

Hyvä kuitenkin, että noin vähällä selvisit.

Black’äreitä tuntuu todella kaatuvan kuin heinää. Yyteriin mennessä, perjantaina, bongasin kehä III:lla Blackkarin oloisen pyörän tien poskessa nutullaan. Sadetta oli silloin vasta jatkunut tovin ja ruuhka helvetinmoinen. Tuli lähdettyä just neljän jälkeen...

Kun sitten hämeenlinnantien valoissa jäätiin ensimmäisiksi ja kun lähdin normaalin ripeästi valoista, totesin ”ettei tää lähde”. Löi joutavaa huolella ja sit taas tajus, että on syytä ottaa varsin iisisti. Nämä asfaltit mönjineen on s##tanan liukkaita –etenkin risteykset. Taitaapi Suomen autokannan laatu näkyä valtiovallan liikenneturvallisuustyönä tässäkin.

Ny, ku ilmat on totunnaisen epävakaita, pitkän kuivan jakson jälkeen, on syytä ekstravarovaisuuteen, ainakin sateen alettua...

Oli muuten vannoutunut bläkkärikuski, ties kuinka monen sarjassa omistaja, vaihtanut uuteen, isoon Kawaan, eikä suostunut haukkumaan, vaikka kuinka ohutta alavääntöä tiedustelin. Tapahtui Yyterissä...

Nämä asfaltit mönjineen on s##tanan liukkaita –etenkin risteykset. Taitaapi Suomen autokannan laatu näkyä valtiovallan liikenneturvallisuustyönä tässäkin.
Heitin tuossa viikonloppuna 2000 km lenkin Kainuuseen ja Kuusamoon. Siellä huomasi miten mönjäisiä ovat pääkaupunkiseudun asfaltit.

Näyttää etelässä olevan varaa kaataa polttoainetta tielle ja vissiin sitä autoakin litoo sen verta paljon että sitä öljytippaa kertyy asfalttiin. Kun tulee syyssateet, niin taas on motoristeja nutullaan, kun on ne löpöt ja vedet sekaisin märällä asfaltilla ja millään ei erota.

Toivottavasti enää Hesassa ei suolata katuja, kukahan neropatti senkin keksi  
crazy.gif

Ei muuta kuin varovaisest sateella. Ehjällä pyörällä on kivempi ajella sitten kun taas paistaa.

sad_orig.gif
Ihan mielenkiinnosta, oliko kunnon ajosaappaat jalassa?
Oli ajosaappaat, mutta ei kunnon ajosaappaat. Tapauksesta viisastuneena hankin sellaiset ajosaappaat, joissa ainakin tuntuu olevan suojaa varpaille. Varpaiden murtuminen johtui mitä todennäköisimmin siitä, että pyörän kaatuessa jalkatappi napsahti poikki ja jalka jäi pyörän alle.

Nämä asfaltit mönjineen on s##tanan liukkaita –etenkin risteykset. Taitaapi Suomen autokannan laatu näkyä valtiovallan liikenneturvallisuustyönä tässäkin.
Heitin tuossa viikonloppuna 2000 km lenkin Kainuuseen ja Kuusamoon. Siellä huomasi miten mönjäisiä ovat pääkaupunkiseudun asfaltit.

Näyttää etelässä olevan varaa kaataa polttoainetta tielle ja vissiin sitä autoakin litoo sen verta paljon että sitä öljytippaa kertyy asfalttiin. Kun tulee syyssateet, niin taas on motoristeja nutullaan, kun on ne löpöt ja vedet sekaisin märällä asfaltilla ja millään ei erota.

Toivottavasti enää Hesassa ei suolata katuja, kukahan neropatti senkin keksi
crazy.gif

Ei muuta kuin varovaisest sateella. Ehjällä pyörällä on kivempi ajella sitten kun taas paistaa.
Täällä on paljon liikennettä=paljon öljytippoja asvalttiin, samoin pölyä, siitepölyä ym.. Kun kahteen kuukauteen ei sada niin asvaltti on *todella* liukasta sateen tullessa eikä se hälvene edes ihan ekaan sateeseen. Suosiolla jätin pyörän kotiin ekojen sateiden tullessa...

Back