• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eilinen todisti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dunkku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä pääsin näyttää eilen keskaria, kun paku yritti torpata väkisin itäväylällä.

pftroest.gif

Sitten kostoks vielä koukkasin eteen ja kiilasin sitä puolestani  
tounge.gif

Harvaa pystyy noin miehekkääseen tekoon.

Mä pääsin näyttää eilen keskaria, kun paku yritti torpata väkisin itäväylällä.

pftroest.gif

Sitten kostoks vielä koukkasin eteen ja kiilasin sitä puolestani  
tounge.gif

Harvaa pystyy noin miehekkääseen tekoon.
Et ainakaan sinä  
wink.gif
Ei taida XJ:ssä tehot riittää, että pääsis koukkaamaan pakun eteen...
nixweiss.gif

Voi kun pääsis näyttämään tänään uudestaan, sormi syyhyää jo!

Juu, vasta pari sataa kilometriä tälle "kesälle" alla ja jo joku on yrittänyt päälle tulla. Parikin, itse asiassa... Ensimäinen maantiellä ajellessa, sivutieltä hyppää kaistan yli eteen avolavalla. Sen verran väliä oli että ei tarvinnut paniikkijarrutukseen turvautua.
Eilen sitten nelostiellä joku valopää ohittaa rekkaa vaikka tulen itse toiseen suuntaan vastaan. Jostain syystä se "pass" kytkin löytyi aika äkkiä sormen alle, torveen en viitsinyt koskea, ei niin lähellä kuitenkaan ollut. Eikä näyttänyt minkäänlaista reaktiota olevan kotilokuskin kasvoilla kun parin metrin päässä rekan keulasta - ja parinkymmenen metrin päässä minusta - koukkasi takaisin omalle kaistalleen.
Ja se pöly vielä... Kiva kun edessä moottoritiellä parin sadan metrin päässä oleva rekka ilmeisesti koukkasi sen verran reunasta että pöläytti kunnon pölypilven tielle, mistä ei nähnyt yhtään mitään läpi. Jostain syystä nopeus putosi itsellä aika äkkiä kävelyvauhtiin, ja taustapeiliä tuli tutkittua aika ahkeraan siinä näkyvyyden parantumista odotellessa...

Niin ja sit on nää sivutieltä tulevat jotka kyllä pysähtyy ja sit lähtee samantie valeliikkeelle, eli luistattaa kytkimellä, niistä ei ota selvää mitä ne aikoo.
Tai nämä jotka lähestyy sivutietä eikä osoita mitään hiljentämisen merkkejä vaan jarruttaa vasta aivan viimepakosta.
Ja sit vielä kaikki mömmökuskit on täysin arvaamattomia, ne ajaa vaikka päälle ilman omantunnontuskia, niinpä ei kannata provosoida ketään kotilokuskia jos ei ole ihan satavarma että pääsee pois alta
sad_orig.gif
sad_orig.gif
sad_orig.gif

Jatkuvaa ennakoivan ajon kurssiahan tämä moottoripyöräily autojen seassa on. Joskus tuntuu siltä, että olisi täysin näkymätön muille tielläliikkujille. Eipä auta muuta kuin ennakoida, ennakoida ja vielä kerran ennakoida. Kaikesta huolimatta moottoripyöräily on sangen mukavaa, mieli lepää ja työasiat unohtuvat.

Ajoin 30 alueella kotilon perässä n.10-15m päässä. Vasemmalla seiso toinen kolmion takana, odotti et auto meni ja sit piti siihen väliin ängetä, ei ollu vauhita ku se 30 korkeintaan oli korotetut suojatiet, ja joutu oikeen jarruttaan. Paikalla hyvä näkyvyys molempiin suuntiin, oltiin siis ainoat ketä näky silloin. Outoo toimintaa.
veryangry.gif

Mulla oli aika ironinen kohtaaminen ruumiskärryn kanssa vanhan jäähallin edustalla stadissa kun olin mopoilemassa länteen päin. Kaveri oli suruvaunun kanssa ryhmittynyt väärälle kaistalle ja ponkaisi eteen mun kaistalle siten, että jäi n. puoli metriä väliin. Yritti varmaan tehdä itselleen asiakasta
crazy.gif

Ja muuten kaikille Hertsikassa päin liikkuville: kannattaa varoa valkoista honda civicciä (n. ´96 vm.?) joka on aika rutussa edestä. Kyseistä biiliä suhailee sellainen nykäsen matin näköinen leso hönö joka ihan oikeesti yrittää aja kolaria. Lähti kiihdyttämään mua kohti punaisten valojen takaa kun itse ohitin risteystä autolla. Täyskahjo jäbä, jouduin väistämään varmaan pari kaistaa vasemmalle hetkessä ettei osunu. En saanu rekkaria ylös. Ei muuten, mutta näin saman pösilön kiihdyttävän taas eilen läpi punaisten valojen liikenteen sekaan... Mitäköhän se hakee? Tuskin mikään vakuutuskaan korvaa sen auton aikaisempia damageja, jos se itse hulluna puskee toisten autoihin.

muokkaus: typot

Karvan verran alle 1300km on tullut tänä "kesänä" ajettua. Noita jarruttamista tai väistöliikettä vaativia tilanteita on tullut kait pari kolme. Perseessä roikkujien määrää en yritä edes laskea. Hermothan niitten kanssa menee mutta ei niille mitään voi. Pakko siis tulla jotenkin toimeen. Ajoittain jotain mielenosoitusta niille kiusanhengille pidän mutta ei tuosta mitään hyötyä oikein ole. Parasta olisi vaan pitää pää kylmänä ja ajella itsekseen rauhassa.
062802moto_prv.gif

Jatkuvaa ennakoivan ajon kurssiahan tämä moottoripyöräily autojen seassa on. Joskus tuntuu siltä, että olisi täysin näkymätön muille tielläliikkujille. Eipä auta muuta kuin ennakoida, ennakoida ja vielä kerran ennakoida. Kaikesta huolimatta moottoripyöräily on sangen mukavaa, mieli lepää ja työasiat unohtuvat.
Kyllä näin on, kun tämän muistaa niin selviää ehjänä perille
sport05.gif
tounge.gif

Aurinkoisia ajopäiviä kaikille
tounge.gif

Tuulilasin pesuhan ei ole kiellettyä. Missään ei myöskään ole kielletty tuulilasin pesua, kun moottoripyöräilijä ajaa/seisoo takana. Myönnän, että joskus olen jopa itse vahingossa ruikannut soosit takana tulevan mopoilijan naamalle, kun ensimmäinen ajatus (kuten monella muullakaan) ei ennen tuulilasin pesua ole tarkastaa taustapeilistä takanatulevan ajoneuvon tyyppiä. Se onko moinen toiminta hyvien tapojen mukaista ja kohteliasta, on kokonaan oman keskustelunsa aihe, mutta mitään kovin vahvoja perusteluja ei kenelläkään ole lähteä mieltään osoittamaan.

Edessä tuulilasia pesevät autoilijat kuuluvat siis lajiin kuten hyttysetkin. Tuossa taas yksi hyvä syy opetella pitämään turvaväliä edellä ajaviin.
Milläköhän perusteilla autonvalmistajat suunnittelevat noita tuulilasinpesureita, kun toisissa autoissa ne toimivat ihan siivosti ja toisissa kastelevat tuulilasin lisäksi hehtaarin maastoa ympäriltä ?!

Itselläni on aina ollut "japsi"-auto ja niissä on aina kastunut vain tuulilasi, eli muu auto ei ui pesun jälkeen, mutta "euro"-merkeissä vesi lentää useasti kuin suihkulähteessä...

Tuleekohan näiden roiskijoiden autojen tuulilasit sitten extrapuhtaiksi extravedellä, vaikka kyllä se omankin Toyotan tuulilasikin hyvin puhdistuu vähemmälläkin vedellä
confused_orig.gif
.

Ja erityismaininan kai jollain tavalla tähän aiheeseen liittyen antaisin niille ystävällisille, jotka väistävät reilusti penkalle helpottaakseen ohitusta
kaboom.gif
Ajelin maanantaina valkeekoskiin päin vanhaa kolmostietä ja en sitte lähteny enää ohi kun vastaantulevien ohituskaistan loppu jo lähestyi. Tukkirekan kuski sitten koitti kai auttaa väistäen penkalle ja ajo siinä noin 200-300m ja nosti samalla maapallon kokoisen pölyn ilmoille, oli hetken aikaa melko tietämätön maailman menosta mutta onneks tien reunas ja keskellä on viivat jotka juuri ja juuri näki. Melkein alko itteeki jännittää ettei tuu joku konttiin ja yli ku joutu hiljentään niin pirusti että sai taas otteen silmillään siihen missä mennään.
crazy.gif

Kilvessäroikkujat ei valitettavasti ole vain motoristien kiusa, vaan niitä piisaa vaikka kotilolla ajaisi. Viime talvena provosoiduin
blush.gif
, kun eräs citymaasturiukko ajoi aivan takapuskurissa kiinni. Tiellä on 40 rajoitus ja hiljensin pikkuhiljaa vauhtia 35:een. Ensinmäisen tilaisuuden tullen se ukko teki just niinku arvasin, eli paino ohi isookovaa. Ajoin lähituntumaan ja vilkuttelin pitkiä.  
blush.gif
Seuraavissa valoissa oltiin vierekkäin, minä kääntymässä vasuriin ja ukko suoraan menossa. Sillä vaihtu vihreet, ni renkaat suti, kun se lähti menemään. Myönnän, että olin ihan yhtä idiootti kuin se toinen, mutta en voinut mitään.  
blush.gif

Pärrällä painan takajarrua hieman. Vauhti ei juurikaan muutu, mutta valo vilkkuu, niin se antaa pikku vinkkiä.
Se olen huomannut, että mitä lähempänä ajaa edessä menevää, niin sitä enemmän on takana tilaa. Ei taas juuri houkuta...
Ilmeisesti takana tulevat olettavat sinun ajavan "alinopeutta", jos edellä menevään on riittävä turvaväli. Itse tykkään pitää mahdollisimman paljon tilaa eteen taakse ja jo siinä on joku takana huohottamassa. Yleensä päästän sellaiset tyypit ohi ja totean, että sillä on kiireempi kuin minulla. Pyörällä minulla ei ole kiire, kun se on niin kivaa. Toinen aivosolu toteaa, että kyllä menisin kovempaa, jos haluaisin...
talktohand.gif
Paitsi jos ohittajalla on alla 4.2 litranen A8 neliveto Audi...  
inlove.gif
tounge.gif

Jokainen  
sport05.gif
tyylillään

Jepjep, sellaista se on mopotti-immeisen elämä. Jos meno tuntuu epäreilulta ja silleen, niin ainahan voi vaihtaa ajoneuvoa. Tai sitten maisemaa.
nixweiss.gif

Neuvo kaikille mopomiehille ja naisille !!! Eläkää ottako autoilijoiden hölmöilyjä henkilökohtaisesti. Ei pidä provosoitua. Ajatelkaa asia näin; Teillä on jalkojen välissä laite joka kulkee ihan riittävästi, kiihtyy ja pysähtyy monta kertaa tehokkaammin kuin se Nassen Bilteman putkella tai papalta lainattu Bemari.
Mikäs sen mukavampaa kuin katsella Ladan pakoputkesta nousevaa sinistä savua liikennevaloista lähdettäessä (takaa päin). Sehän voi pelastaa Ladahenkilön päivän- viikon - kuukauden tai jopa loppuelämän kun sai jätettyä moton taakseen.
Aina ajokauden alussa ajattelen moottoripyöräilyä näin; ajan kuin olisin näkymätön, enkä myöskään noudata liikennesääntöjä (eli kun ajan etuajo-oikeutettua tietä, väistän kaikkia kolmion takaa tulevia). Näillä ohjeilla olen säilynyt toistaiseksi hengissä, olen saanut väistettyä kaikki ne autot, traktorit yms. joilla on peltikuori ympärillä , ja jotka kaikki ovat yrittäneet enemmän tai vähemmän tarkoituksella- vahingossa tappaa meikäläisen.
Ainoastaan kerran paloi pinna, erityisen törkeä tapaus. Se ratkesi niin, että ajoin auton kiinni, kiilasin punaisissa valoissa eteen, sammutin pyörän, nousin satulasta- mursin oikean jalan pottuvarpaan kuljettajan oveen!
Turvallisia kilometrejä
smile_org.gif

juu ja seurata kannatta tänään yhden kaverin vaimon pikku-veli sai kevari kortin seuraus kuus tuntii kortti ja jo joku kotilo pappa ajoi stopin takaa kylkeen pojalle ei onneks käyny pahemmin mut pyöräst tuli entinen huono tuuri ku noin käy ekana päivänä.....

Eilen joku meinas kolata Hiacella isäukon ojaan
sad_orig.gif
Ohituskaista alko ja isä lähti ohittamaan, niin siitäkös tämä Hice-hintti suuttu ja yritti kiilata vastaantulevien kaistalle... Pistää vihaks tommoset
veryangry.gif

jokainen suomalainen,kulkuneuvosta riippumatta,pitäs viedä etelä-eurooppaan opettelemaan ajamista.hullujahan ne siellä on mutta aina saa tilaa jos vaihdat kaistaa
smile_org.gif

ja siihen tööttäilyyn tottuu nopeasti.aluksi oli vähän ihmeteltävää suomalaisen ajokulttuurin jäljiltä,mut kyllä se liikenne toimii eritavalla kun on kanssa liikkujia paljon.tosin venäjällä vaikka on paljon liikennettä nii siellä ajetaan ku perunannosto talkoissa.eli ei tää aina päde.
malttia ja toisten huomioimista liikenteeseen.sillä pärjää jo pitkälle
pftroest.gif

Tänään yritti Turuus eräs naikkonen teilata minut pikkuisella keltaisella nissanillaan, päättämällä vaihtaa kaistaa, kun ajelin viereisellä kaistalla etummaisen sivuikkunan kohdalla.

Ei pitäis lukea näitä ketjuja.. Agret nousee ihan sikana..
mad.gif

Toisaalta jos näistä onnistuis sen painamaan päähänsä että toiseksi jäät jos napsahtaa, niin jotain hyötyä ollut sitten vitutuksestakin..

Maailmassa on kaikenlaisia hulluja, varokaa kaikkia!

Back