• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ei hyvää päivää!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sermis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
kortin saa vissiin puolet porukasta arpajaisista kun perus asiat o kateissa.
Kortteja myönnetään myös sellaisille henkilöille, jotka eivät osaa numeroita.
Paras juttu minkä itse olen 20 -vuotta sitten autokoulussa kuullut.
Autokoulun sihteeri preppasi erästä kaveria joka oli käynyt kolme kertaa yrittämässä kirjallisista läpi. Kysymys oli, mitä käsität suojatiellä? Kaveri vastasi, että ne on sellasia maahan maalattuja viivoja...
062802jumpie_prv.gif

Tossa vilkun käytössäkin vaan törmää välillä onkelmaan, että ne pienetkin välit mitä siellä jonossa oli, vedetään umpeen ku joku erehtyy vilkkua käyttämään.

Pääkaupunkiseutulaisille kiitosta, ilmeisesti suuremmista liikennemääristä johtuen siellä yleensä saa paikan, ku laittaa jonotusnumeron naksuttamaan, mutta em.  käytöstä ei todellakaan tapaa täällä Lahden alueella!

Vilkun jos erehdyt laittamaan, niin et varmasti saa tilaa!  
mad.gif

Päinvastoin, voi kuvitella kuinka se autoilija siinä taaempana puhisee itsekseen, että "mun eteen et ainakaan tule, minäminäminä"!!  Ja sitte hilaa äkkiä edelläajavan hanuriin kiinni.
tuo totta. mutta hyvin yleistä vielä täällä pk-seudullakin. ja sit siihen, mitä tulee ylinopeutta ajavaan mopoon/kotiloon vasemmalla kaistalla, noilla kehillä. mä en ainaskaa väistä häntä minnekkää ollessani samalla kaistalla, ennen ku olen oman vierailuni sillä kaistalla tehny. nyppii jo pelkkä ajatuski, että ylinopeutta ajavilla on "oikeus" tulla sieltä (vasenta kaistaa) takaa iha mitä vauhtii tahansa. jos nyt oon vaihtamas just kaistaa vilkkujen kera, eikä estettä näy, niin tottakait vaihdan. ei kukaa voi olettaa, että sieltä tullaa miljuunaa takaa. ja sitä paitsi.. ei se sieltä takaa kylkeen tuu.. perään se sieltä paukkuu.
withstupid.gif
tounge.gif

No pakko kuitata, et vittu se vilkku o merkkinä muille et oot vaihtamassa kaistaa, tuntuu  et se on lupa vaihtaa välittömästi.
Kyllä noita kaahottajia riittää sit autoilla ja mopoilla, semmosta se.
pakko kuitata, että pitäskös Rovaniemeltä asti odotella jos joku sattus tulemaan? Jos peiliin on katsottu ja kuollut kulma kurkattu, eikä ketään ole näkynyt niin kaistanvaihdon varmaan voi suorittaa, vai?

edit: ja hyvä, että on se vilkku ollut päällä kun ei näytä kaikki edes sitä osaavan käyttää...
Vittu sitä vilkkua voi näyttää hyvissä ajoin, jollon siellä takana tiedetään sun aikeista, täällä tuntuu vallitsevan käytäntö et vilkku on joku saatanan lupa vaihtaa kaistaa muista välittämättä, vaikea sitä 2markkaa ajavaa on havaita, sitä en tietty kiellä, totean vain pääkaupunkiseudun liikenne kulttuurista joka on vain huonompaa suuntaa mennyt kortin saa vissiin puolet porukasta arpajaisista kun perus asiat o kateissa.
Siis meinaatko, että tollaset vauhdit moottoripyörällä noissa olosuhteissa on hyvää liikennekulttuuria?

No pakko kuitata, et vittu se vilkku o merkkinä muille et oot vaihtamassa kaistaa, tuntuu  et se on lupa vaihtaa välittömästi.
pakko kuitata, että pitäskös Rovaniemeltä asti odotella jos joku sattus tulemaan? Jos peiliin on katsottu ja kuollut kulma kurkattu, eikä ketään ole näkynyt niin kaistanvaihdon varmaan voi suorittaa, vai?

edit: ja hyvä, että on se vilkku ollut päällä kun ei näytä kaikki edes sitä osaavan käyttää...
Vittu sitä vilkkua voi näyttää hyvissä ajoin, jollon siellä takana tiedetään sun aikeista, täällä tuntuu vallitsevan käytäntö et vilkku on joku saatanan lupa vaihtaa kaistaa muista välittämättä, vaikea sitä 2markkaa ajavaa on havaita, sitä en tietty kiellä, totean vain pääkaupunkiseudun liikenne kulttuurista joka on vain huonompaa suuntaa mennyt kortin saa vissiin puolet porukasta arpajaisista kun perus asiat o kateissa.
Siis meinaatko, että tollaset vauhdit moottoripyörällä noissa olosuhteissa on hyvää liikennekulttuuria?
No sitähän ne. Muutenkin kaikki säännöt ja rajoitukset on hanurista. Jos kerran osaa ajaa kovaa, niin onhan silloin niin tehtävä. Viidakon lait liikenteeseen, erottuu jyvät akanoista ja kukkahatut tosimiehistä. Onhan niitä kaiken maailman liikenneturvia, mutta totuushan kuulemma on, että ainoastaan aggressiiviset kuljettajat ovat hyviä kuljettajia ja hyviä kuljettajia ei säännöt koske. Poliisi ei vaan tyhmyyttään sitä aina ymmärrä ja pyrkii sakottamaan, mutta siihenkin on onneksi kehitetty vastamenetelmä nimeltä karkuunajo.

*Vaihdetaan hyväkuntoiset street sleeper Chrysler Neon ja Fjärräjammu ajokuntoiseen hyökkäysvaunuun. Myös tela- ja rynnäkkötykki käy.*

Tossa vilkun käytössäkin vaan törmää välillä onkelmaan, että ne pienetkin välit mitä siellä jonossa oli, vedetään umpeen ku joku erehtyy vilkkua käyttämään.

Pääkaupunkiseutulaisille kiitosta, ilmeisesti suuremmista liikennemääristä johtuen siellä yleensä saa paikan, ku laittaa jonotusnumeron naksuttamaan, mutta em.  käytöstä ei todellakaan tapaa täällä Lahden alueella!

Vilkun jos erehdyt laittamaan, niin et varmasti saa tilaa!  
mad.gif

Päinvastoin, voi kuvitella kuinka se autoilija siinä taaempana puhisee itsekseen, että "mun eteen et ainakaan tule, minäminäminä"!!  Ja sitte hilaa äkkiä edelläajavan hanuriin kiinni.
tuo totta. mutta hyvin yleistä vielä täällä pk-seudullakin. ja sit siihen, mitä tulee ylinopeutta ajavaan mopoon/kotiloon vasemmalla kaistalla, noilla kehillä. mä en ainaskaa väistä häntä minnekkää ollessani samalla kaistalla, ennen ku olen oman vierailuni sillä kaistalla tehny. nyppii jo pelkkä ajatuski, että ylinopeutta ajavilla on "oikeus" tulla sieltä  (vasenta kaistaa) takaa iha mitä vauhtii tahansa. jos nyt oon vaihtamas just kaistaa vilkkujen kera, eikä estettä näy, niin tottakait vaihdan. ei kukaa voi olettaa, että sieltä tullaa miljuunaa takaa. ja sitä paitsi.. ei se sieltä takaa kylkeen tuu.. perään se sieltä paukkuu.  
withstupid.gif
tounge.gif
Mä en ainaskaa väistä... Toi on just malliesimerkki siitä asenteesta, minkä takia liikenne kusee näinkin pienillä liikennemäärillä aivan totaalisesti. Katsotaan, että jos sen vilkun laittaa päälle vaihtaakseen kaistaa, niin silloin voi sitä kaistaa vaihtaa. Jos sieltä nyt sattuu tulemaan joku, joka haluaisi edetä omaa marssinopeuttaan, niin väistäköön ja odottakoon, MINÄ menen nyt.

Itse ajan työn puolesta kotilolla pääasiassa PK-seudun liikenteessä n. 50000 kilsaa vuodessa + päälle 15000 kilsaa mopolla ja on tullut todettua, että vakionopeudensäädin on täällä täysin turha vempele. Jos sen säätää esim. Tuusulantiellä mittarinopeuteen n. 115 km/h ja yrittää ajaa iltakuuden aikoihin Helsinkiin päin, niin kehä III:n kohdalla sen saa laittaa pois päältä. Viimeistään silloin joku humpuukijannu/jannutar pamauttaa suoraan liittymästä suoraan keskikaistalle ja vetää sitä vasenta kaistaa n. 90 km/h koko matkan kehä I:lle. Tässä vaiheessa alkaa armoton himmailu ja säätäminen, että miten sen farmarivolvon/tila-auton saisi yhdellä ratinväännöllä käännettyä sille kaikkein oikeanpuolimmaiselle kaistalle. Vauhti vähennetään mielellään hitaammaksi kun sillä oikealla kaistalla, jotta saadaan odotella sitä sopivaa rakoa.

Ja se oikea kaista kulkee samanaikaisesti n. 60 km/h, koska joku karvahattupäinen Ladakuski, jolla on toinen jalka haudassa ja toinen banaaninkuorella on päättänyt lähteä jokaviikkoiselle kauppareissulle. Ja kun papparaapan näkö on tupannut olemaan viime aikoina hippasen heikko, niin parempihan se on ajaa n. 40 km/h alle nopeusrajoitusten ja normi liikennevirran.

Toinen hieno tapa on roikkua sillä vasemmalla kaistalla niin pitkään, että takaatuleva joutuu varmasti nostamaan jalan kaasulta/jarruttamaan. Vasta silloin voidaan alkaa harkitsemaan sitä kaistanvaihtoa. Joskus on parempi kuitenkin jäädä siihen vasemmalle kaistalle "kouluttamaan" sitä takaatulevaa. "Perskules, mun mittari näyttää just oikein joten mustahan ei tulla ohi." Tällaisen tapauksen kun ohitat oikealta, niin reaktiot saattavat olla mitä vaan kiilauksesta kv. sormimerkkien kautta otsaanlyöntikisoihin seuraavassa mahdollisessa pysähtymispaikassa.

Oma lukunsa ovat nämä provinssien asukit, johon törmäsi siihen aikaan, kun vielä asuin Lahdessa ja kävin töissä Helsingissä. Tullaan jostain Keravan liittymästä Lahden motarille, yritetään liittyä liikennevirtaan n. 80 km/h:n nopeudella ja kun ollaan päästy jotenkin sinne muiden autojen sekaan, niin siirrytään välittömästi vasemmalle kaistalle. Takaisin oikealle kaistalle siirrytään n. 2 km ennen Renkomäen liittymää, jolloin voidaan himmailla se vauhti siitä turvallisesta satasesta kahdeksaankymppiin.

Ja myönnän, ajan lähes aina taajamien ulkopuolella lievää ylinopeutta. Mä yritän kuitenkin ajaa niin, että muiden tielläliikkujien ajo ei häiriinny mitenkään. Jos joku on tulossa nopeammin, niin odotan omaa ohitusmahdollisuutta sen muutaman sekunnin tai väistän hyvissä ajoin.

Näin läpiluettuna ehkä liian vahvaa vuodatusta. Mutta pakko laittaa menemään, kyllä tätä tuli niin kauan kirjoitettua. Toivottavasti kukkahattuosasto ei vedä pussillista hemppaa nenään.

No pakko kuitata, et vittu se vilkku o merkkinä muille et oot vaihtamassa kaistaa, tuntuu et se on lupa vaihtaa välittömästi.

No sitähän ne. Muutenkin kaikki säännöt ja rajoitukset on hanurista. Jos kerran osaa ajaa kovaa, niin onhan silloin niin tehtävä. Viidakon lait liikenteeseen, erottuu jyvät akanoista ja kukkahatut tosimiehistä. Onhan niitä kaiken maailman liikenneturvia, mutta totuushan kuulemma on, että ainoastaan aggressiiviset kuljettajat ovat hyviä kuljettajia ja hyviä kuljettajia ei säännöt koske. Poliisi ei vaan tyhmyyttään sitä aina ymmärrä ja pyrkii sakottamaan, mutta siihenkin on onneksi kehitetty vastamenetelmä nimeltä karkuunajo.

*Vaihdetaan hyväkuntoiset street sleeper Chrysler Neon ja Fjärräjammu ajokuntoiseen hyökkäysvaunuun. Myös tela- ja rynnäkkötykki käy.*

Okei, lauantai-ilta, joten, tähän hauskaan fleimiin jaksaa vastaa:
"Jos kerran osaa ajaa kovaa" -Hmmm, "osaa", niin kenen mielestä? oman ja äidinsä mielestä?
"Hyviä kuljettajia ei säännöt koske" -Hmmm, niin jos liikenteessä olis _AINOASTAAN_ näitä "hyviä" kuskeja, mutta oikeesti siellä on niitä mummojakin...joten...

Noooo, niimpä, kilparadalla ja yleisillä teillä on eroa, sen jotkut näköjään tuppaa unohtamaan. Menkää nyt helvetti _ihmeessä_ sinne kilparadalle kaahamaan, keulimaan, ohittamaan, kaatumaan niinopaljon kun sielu sietää, mutta älkää vittu tulko sitä tekemään yleisille tielle, onko se niin vaikeeta ymmärtää?!?!??! Siellä on ihmisiä, vanhuksia, nuoria, maalaisia, kaupunkilaisia, debiilejä, neroja, mitälie, matkalla koteihinsa, mökeillensä, mihinlie, välillä hieman kämmäen kaistaa vaihtaessaan, joten...

Emmä ainakaan oo niin naivi, että mä kuvittelen edellä ajavan auton noudattavan virheettömästi liikennesääntöjä, hel****i mä tsekkaan kokoajan _minkä_ virheen se tekee seuraavaks, koska jokainen jonka mä oon nähny _tekee_ jonkun virheen, mikä se on, siitä joutuu ottamaan aina selvää....

Mikä tässä oli niin epäselvää?
crazy.gif

Kaikkihan kovaa osaa ajaa, mutta kuka osaa hiljaa? Rispectii annan enemmän niille, jotka malttaa madella 30km/h rajoituksella laillista nopeutta. ei helppoa nimittäin ole.

Tää vilkunkäyttö täällä meillä "kekkoslovakiassa" on kyllä aika lailla ainutlaatuista koko maailmassa. Opetetaanko nykyään kaikissa Suomen autokouluissa ajamaan sormet suorina ja kun tullaan risteykseen tai vaihdetaan kaistaa, rattia kääntäessä nämä jäykkinä sojottavat sormet kääntää samalla vilkun päälle, joskus vahingossa samaan aikaan jopa pyyhkijätkin...
veryangry.gif

Tää menee off topic, mutta rekat ja kuorma-autot kun ohittelee toisiaan jollain moottoritiellä tai kehällä , kun oma auto sattuu menemään 2 km/h kovempaa  kuin toisen rekka, niin tukitaan 15 minuutiksi koko ohituskaista kokonaan, kun hilataan hissunkissun oma roju toisen edelle, eikä takaa tulijoilla mene onneksi hermot  
mad.gif

Jep, rekkaralli kehillä kyllä on aivan
033102ass_1_prv.gif

Ja toinen asia mikä ärsyttää on nää vasemman kaistan kruisailijat, kerta heillä on Volvo on niillä oikeus ajaa vasempaa kaistaa vaikka ajais alle nopeusrajoituksen.....
mad.gif

no saimpa avauduttua
biggrin.gif

kyllä nyt helpottaa

Itseäni koettelee kaupunkiliikenteessä ajattelemattomat moukat jotka kuvittelevat olevansa yksin liikenteessä. Jos sata metriä ennen risteystä huomataan että valo on punainen, niin heitetään toki sen mersun vaihde vapaalle ja rullaillaan kahta siinä aamuruuhkaisella kaistalla. Takana tuleva liikennevirta saa sitten selvitellä asemiaan siellä edellisessä risteyksessä. Kokeilkaapa joskus ohittaa tuollainen himmailija, niin jopa siltä palaa käämi...

Back