Tossa vilkun käytössäkin vaan törmää välillä onkelmaan, että ne pienetkin välit mitä siellä jonossa oli, vedetään umpeen ku joku erehtyy vilkkua käyttämään.
Pääkaupunkiseutulaisille kiitosta, ilmeisesti suuremmista liikennemääristä johtuen siellä yleensä saa paikan, ku laittaa jonotusnumeron naksuttamaan, mutta em. käytöstä ei todellakaan tapaa täällä Lahden alueella!
Vilkun jos erehdyt laittamaan, niin et varmasti saa tilaa!
Päinvastoin, voi kuvitella kuinka se autoilija siinä taaempana puhisee itsekseen, että "mun eteen et ainakaan tule, minäminäminä"!! Ja sitte hilaa äkkiä edelläajavan hanuriin kiinni.
tuo totta. mutta hyvin yleistä vielä täällä pk-seudullakin. ja sit siihen, mitä tulee ylinopeutta ajavaan mopoon/kotiloon vasemmalla kaistalla, noilla kehillä. mä en ainaskaa väistä häntä minnekkää ollessani samalla kaistalla, ennen ku olen oman vierailuni sillä kaistalla tehny. nyppii jo pelkkä ajatuski, että ylinopeutta ajavilla on "oikeus" tulla sieltä (vasenta kaistaa) takaa iha mitä vauhtii tahansa. jos nyt oon vaihtamas just kaistaa vilkkujen kera, eikä estettä näy, niin tottakait vaihdan. ei kukaa voi olettaa, että sieltä tullaa miljuunaa takaa. ja sitä paitsi.. ei se sieltä takaa kylkeen tuu.. perään se sieltä paukkuu.
Mä en ainaskaa väistä... Toi on just malliesimerkki siitä asenteesta, minkä takia liikenne kusee näinkin pienillä liikennemäärillä aivan totaalisesti. Katsotaan, että jos sen vilkun laittaa päälle vaihtaakseen kaistaa, niin silloin voi sitä kaistaa vaihtaa. Jos sieltä nyt sattuu tulemaan joku, joka haluaisi edetä omaa marssinopeuttaan, niin väistäköön ja odottakoon, MINÄ menen nyt.
Itse ajan työn puolesta kotilolla pääasiassa PK-seudun liikenteessä n. 50000 kilsaa vuodessa + päälle 15000 kilsaa mopolla ja on tullut todettua, että vakionopeudensäädin on täällä täysin turha vempele. Jos sen säätää esim. Tuusulantiellä mittarinopeuteen n. 115 km/h ja yrittää ajaa iltakuuden aikoihin Helsinkiin päin, niin kehä III:n kohdalla sen saa laittaa pois päältä. Viimeistään silloin joku humpuukijannu/jannutar pamauttaa suoraan liittymästä suoraan keskikaistalle ja vetää sitä vasenta kaistaa n. 90 km/h koko matkan kehä I:lle. Tässä vaiheessa alkaa armoton himmailu ja säätäminen, että miten sen farmarivolvon/tila-auton saisi yhdellä ratinväännöllä käännettyä sille kaikkein oikeanpuolimmaiselle kaistalle. Vauhti vähennetään mielellään hitaammaksi kun sillä oikealla kaistalla, jotta saadaan odotella sitä sopivaa rakoa.
Ja se oikea kaista kulkee samanaikaisesti n. 60 km/h, koska joku karvahattupäinen Ladakuski, jolla on toinen jalka haudassa ja toinen banaaninkuorella on päättänyt lähteä jokaviikkoiselle kauppareissulle. Ja kun papparaapan näkö on tupannut olemaan viime aikoina hippasen heikko, niin parempihan se on ajaa n. 40 km/h alle nopeusrajoitusten ja normi liikennevirran.
Toinen hieno tapa on roikkua sillä vasemmalla kaistalla niin pitkään, että takaatuleva joutuu varmasti nostamaan jalan kaasulta/jarruttamaan. Vasta silloin voidaan alkaa harkitsemaan sitä kaistanvaihtoa. Joskus on parempi kuitenkin jäädä siihen vasemmalle kaistalle "kouluttamaan" sitä takaatulevaa. "Perskules, mun mittari näyttää just oikein joten mustahan ei tulla ohi." Tällaisen tapauksen kun ohitat oikealta, niin reaktiot saattavat olla mitä vaan kiilauksesta kv. sormimerkkien kautta otsaanlyöntikisoihin seuraavassa mahdollisessa pysähtymispaikassa.
Oma lukunsa ovat nämä provinssien asukit, johon törmäsi siihen aikaan, kun vielä asuin Lahdessa ja kävin töissä Helsingissä. Tullaan jostain Keravan liittymästä Lahden motarille, yritetään liittyä liikennevirtaan n. 80 km/h:n nopeudella ja kun ollaan päästy jotenkin sinne muiden autojen sekaan, niin siirrytään välittömästi vasemmalle kaistalle. Takaisin oikealle kaistalle siirrytään n. 2 km ennen Renkomäen liittymää, jolloin voidaan himmailla se vauhti siitä turvallisesta satasesta kahdeksaankymppiin.
Ja myönnän, ajan lähes aina taajamien ulkopuolella lievää ylinopeutta. Mä yritän kuitenkin ajaa niin, että muiden tielläliikkujien ajo ei häiriinny mitenkään. Jos joku on tulossa nopeammin, niin odotan omaa ohitusmahdollisuutta sen muutaman sekunnin tai väistän hyvissä ajoin.
Näin läpiluettuna ehkä liian vahvaa vuodatusta. Mutta pakko laittaa menemään, kyllä tätä tuli niin kauan kirjoitettua. Toivottavasti kukkahattuosasto ei vedä pussillista hemppaa nenään.