• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ei hyvää päivää!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sermis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä se vaan niin on, että ohittamaan lähtevä on vastuussa ohituksesta. Jos kaistaa vaihtaessasi ajat toisen kylkeen, niin vastuussa olet.

Autoilijoiden pitäisi muutenkin opetella ennakoimaan enemmän vilkulla. Yleensä vilkutetaan vasta sitten kun ollaan jo vaihdettu kaistaa tyyliin "mä tulin nyt tähän"
mad.gif
. Vilkku päälle ajoissa, niin minä ainakin teen. Sen jälkeen tehdään siirtymiset.
Eikös tämä kahtasataa ruhkassa vasentakaistaa ajava
ole myös ohittaja ja aikamoisessa vastuussa (kylläkin
ilman mitään vastuuntuntoa).
Vielän kerran tästä
kaboom.gif
huhheijaa

Eihän sillä ollut ylinopeutta KUIN 120km/h!
veryangry.gif
Niin sen mutun perusteella mitä topicin aloittanut kotilokuski arveli. Oli varmaan loppujen lopuksi vain kovat äänet ja vähän yli markka lasissa.
Täytyyhän jokaisen ymmärtää et on se arviointi nopeudesta vaikeaa, mutta ittellä oli vauhtii noin 90km/h ja sen perusteella miten on ihmiset ohi tullu niin kyll toi mopokuski tuli aika haipakkaa.
Normaalisti ku joku tulee ohi 120km/h kerkee sitä havannoimaan et mitä tapahtuu, mut ku kaveri vaan suhahti ohi. Enkä missään vaiheessa sanonu et sillä oli tasan 200km/h vaan et varmaan lähes kakssataa.
cool.gif

Kyllä se vaan niin on, että ohittamaan lähtevä on vastuussa ohituksesta. Jos kaistaa vaihtaessasi ajat toisen kylkeen, niin vastuussa olet.

Autoilijoiden pitäisi muutenkin opetella ennakoimaan enemmän vilkulla. Yleensä vilkutetaan vasta sitten kun ollaan jo vaihdettu kaistaa tyyliin "mä tulin nyt tähän"
mad.gif
. Vilkku päälle ajoissa, niin minä ainakin teen. Sen jälkeen tehdään siirtymiset.
Ei, koska ei ole vaihtamassa kaistaa. Se, joka kaistaa vaihtaa sillä hetkellä on "syyllinen".

Toisen osapuolen ylinopeus on tietysti asia erikseen. Mutta ei sekään aina välttämättä tulkintaa muuta (kokemusta on).

Tossa vilkun käytössäkin vaan törmää välillä onkelmaan, että ne pienetkin välit mitä siellä jonossa oli, vedetään umpeen ku joku erehtyy vilkkua käyttämään.

Pääkaupunkiseutulaisille kiitosta, ilmeisesti suuremmista liikennemääristä johtuen siellä yleensä saa paikan, ku laittaa jonotusnumeron naksuttamaan, mutta em. käytöstä ei todellakaan tapaa täällä Lahden alueella!

Vilkun jos erehdyt laittamaan, niin et varmasti saa tilaa!
mad.gif

Päinvastoin, voi kuvitella kuinka se autoilija siinä taaempana puhisee itsekseen, että "mun eteen et ainakaan tule, minäminäminä"!! Ja sitte hilaa äkkiä edelläajavan hanuriin kiinni.

Noilla isommilla autoilla ajaessani (kuorma-autot, yhdistelmät) on sitte vaan törkeesti ruvettava kääntämään keulaa sinne viereiselle kaistalle, jos meinaa päästä kääntymään sinne, minne oli suunnitellut. Muutoin saat seisoa siinä toisella kaistalla tuomiopäivään asti.
veryangry.gif

Ja sitte noi minäminäminä-autoilijat menee kotiin ja puhisee puolisolle/iskälle/äitille/siskolle tai serkun-kummin-kaimalle, että "perkeleen hullu rekkakuski yritti kiilata, kun MINÄ ajoin siinä kaistalla!"

Toinen mitä ei pysty ymmärtämään, on esim. toi Hämeenlinnantie Mytäjäisistä Treelle päin... Siitä tulee päivittäin ajettua ja ei kykene tajuamaan, että jos oot kääntymässä tyyliin Riihimäelle tielle 54, niin miksi pitää kahnuttaa sitä vasenta kaistaa melkein Joutjärveltä asti seuraavat 20km ja tietenki just prikulleen sitä samaa nopeutta ku siinä oikeanpuoleisella kaistalla ajava? Ja yleensä vielä alinopeutta?
nixweiss.gif

No, perusteluja joskus päässyt kysymään, kun on pyssännyt samalle huoltsikalle, ovat sanoneet, että kun ei se vasen kaista ole mikään ohituskaista, niin kyllä he saa siinä ajaa sitä nopeutta kun haluavat! *argh*
veryangry.gif

No tottahan toki ja siitä vaan, mutta miksi ei voi tehdä liikennettä JOUSTAVAKSI? Jos joku muu haluaa ajaa kovempaa vauhtia, niin menisi edes välillä alta pois siihen oikeanpuoleiselle kaistalle tai porrastaisi ajonsa niin, ettei aja rinnakkain sen toisen kaistan autoilijan kanssa...

Lieviä patoutumia taas sunnuntaisen moporeissun jäljiltä...

Ainii, ite käytän vilkkua AINA, niin kotilolla ku pärrällä ajaessa. Vaikka ajaisin yöllä, yksin, eikä ristinsielua missään lähimaisemissakaan. Ukko aina motkottaa, että kelle sä oikeen vilkutat, ku ei missään näy ketään? No vaikka itelleni tai jäniskevennyksille tai kedon kukkasille, mutta vilkutan kuitennii!
talktohand.gif

mad.gif
Ei, koska ei ole vaihtamassa kaistaa. Se, joka kaistaa vaihtaa sillä hetkellä on "syyllinen".

Toisen osapuolen ylinopeus on tietysti asia erikseen. Mutta ei sekään aina välttämättä tulkintaa muuta (kokemusta on).
Mut eihän peräänajajakaan enää ole väistämättömästi syyllinen jos tapaus ei ole ennakoitavissa mitenkään.
Ja n.200km/h @ 80km/h alueella ei enää kyllä ole mitenkään erityisen hyvin ennakoitavaa
sad_orig.gif
Mitähäh?

Kyllä asia on siis niin, jos mopo tulee oikeesti kahtasataa vasenta kaistaa kun itse ajat oikeanpuoleista kaistaa ja kuinka seuraat peilejä ja lähdet vaihtaan kaistaa niin jo siinä kun olet matkalla toiselle kaistalle niin tämä urhea on kyljessä että pamahtaa, niin että malttia siellä liikenteessä.

Varmaan jokaiselle on joku kiroillut liikenteessä et mitä h*lv*ttiä toi tekee. ne on inhimillisiä virheitä joita sattuu, mut tahalliset sekoilut vois jättää muualle ja se mua suuttuttaa
mad.gif

No, perusteluja joskus päässyt kysymään, kun on pyssännyt samalle huoltsikalle, ovat sanoneet, että kun ei se vasen kaista ole mikään ohituskaista, niin kyllä he saa siinä ajaa sitä nopeutta kun haluavat! *argh*  
veryangry.gif
Tässä kohtaan voisi sheriffitkin soveltaa samaa mitä
yleensä soveltaa mopoilijoihin.

Turha ohituskaistalla ajaminen on muuten sakotettavaa =
ko. kaverilta vaan kortti pois, moottoritien vasen kaista
on nimenomaan ohittamista varten ja taas
kaboom.gif

veryangry.gif

kaboom.gif
Vaan kun tuo ei ole moottoritie vaan ihan tavallinen roadi, joka kulkee Lahden keskustan sivuitse, tiedä mikä viralliselta nimeltään on, mutta tavallaan eräänlainen kehätie...

Eli PERIAATTEESSA tuo vasen kaista ei ole mikään ohituskaista, vaan samanarvoinen viereisen kanssa, MUTTA liikenteen sujuvuuden kannalta soisi sen olevan niin, että se vasen kaista on ohittajille ja nopeammalle liikenteelle ja oikea sitten sitä "kökkimistä" varten.

Nyt oon äippälomalla ollu viime marraskuusta asti ja tulee loppupelissä aika vähän ajeltua, joten pääsee huomattavasti vähemmällä hermojen kiristelyllä, ku töissä ollessa.

Sitten taas kun ajaa 70-90tkm työajoa isoilla autoilla ja omat ajot päälle vuodessa, ni välillä ihan oikeesti miettii, että mikä sinne tien päälle vetää niin paljon, että sitä työkseenkin viittii tehdä...
lookaround_orig.gif

Joku joskus sanoi, että helppoahan se on, ku ajelee vaan päivät pitkät ympäri Suomea... Lähti yhdeksi päiväksi mukaan istuskelemaan ja lupasi ettei enää koskaan kyseenalaista meidän ammatin raskautta!
062802jumpie_prv.gif

Vaikka sattuis olemaan kuormien osalta vähän helpompikin päivä, sanoi ettei kestäisi sitä painetta, minkä aikataulut ja MUUT KULJETTAJAT hommalle asettaa...
eek.gif

Meni vähän off topic, mutta kiva kun saa jonneki purnata!
biggrin.gif

Sitten taas kun ajaa 70-90tkm työajoa isoilla autoilla ja omat ajot päälle vuodessa, ni välillä ihan oikeesti miettii, että mikä sinne tien päälle vetää niin paljon, että sitä työkseenkin viittii tehdä...
Aikansa sitä nuorempana jaksaa, mutta joskus ne työkilsat tulee täyteen.
sanoi:
Joku joskus sanoi, että helppoahan se on, ku ajelee vaan päivät pitkät ympäri Suomea... Lähti yhdeksi päiväksi mukaan istuskelemaan ja lupasi ettei enää koskaan kyseenalaista meidän ammatin raskautta!
Samaan ilmiöön törmännyt. Pitäis olla pakollista kaikille ajokortin suorittaville ja tekis tosi hyvää muutamille mainitsemattomille orgin raskaan liikenteen b-korttiasiantuntijoille. Tosin yksi exä aikoinaan ihmetteli, että miten jätkä voi olla väsyksissä, kun se on vaan istunut kolme vuorokautta.
sanoi:
Vaikka sattuis olemaan kuormien osalta vähän helpompikin päivä, sanoi ettei kestäisi sitä painetta, minkä aikataulut ja MUUT KULJETTAJAT hommalle asettaa...
Pitäis järjestää sellainen teemaviikko, jolloin kaikki ammattikuljettajat sais vapaasti mennä häiriköimään ja veetuilemaan toisten työpaikoille.

mad.gif
Kommenttina Athenelle, että ei ole vastuussa jos voidaan todeta että on sellainen ''odottamaton'' tilanne että joku tulee takaa kahtasataa satasen alueella.

Minä sain tekstistä käsityksen, että keskustelun aloittaja oli varovainen kaistan vaihdossaan. Ja oletin, että vilkkukin oli päällä ennen kun edes aloitti siirtymistä kaistalta toiselle. Oletin myös, että vilkun laittamisen jälkeen keskustelu aloittaja seurasi peilistä viereistä kaistaa, kuten itse teen. Ei siinä vaiheessa tarvitse edessäajavaa tuijottaa, koska siellä suunnassa on joka tapauksessa riittävä turvaväli.

Jos taas vaihtoi kaistaa ilman että seurasi peilistä viereistä kaistaa, niin sitten molemmissa on ollut vikaa. Toisaalta vaikka katsoisi vielä peilistä viereisen kaistan olevan vapaana, sellainen kahta markkaa kulkeva mopotin yllättää niin maan pirusti. Varsinkin jos on vähänkin kaarretta oikealle...

En kuitenkaan puolistele YHTÄÄN takana tulevaa "niin sanottua motoristia". Lujaa ajamiselle on paikkansa ja aikansa, ja se on joko tyhjällä avoimella tiellä tai radalla.

veryangry.gif

kaboom.gif
Vaan kun tuo ei ole moottoritie vaan ihan tavallinen roadi, joka kulkee Lahden keskustan sivuitse, tiedä mikä viralliselta nimeltään on, mutta tavallaan eräänlainen kehätie...

Eli PERIAATTEESSA tuo vasen kaista ei ole mikään ohituskaista, vaan samanarvoinen viereisen kanssa, MUTTA liikenteen sujuvuuden kannalta soisi sen olevan niin, että se vasen kaista on ohittajille ja nopeammalle liikenteelle ja oikea sitten sitä "kökkimistä" varten.

Nyt oon äippälomalla ollu viime marraskuusta asti ja tulee loppupelissä aika vähän ajeltua, joten pääsee huomattavasti vähemmällä hermojen kiristelyllä, ku töissä ollessa.

lookaround_orig.gif

062802jumpie_prv.gif

eek.gif

Meni vähän off topic, mutta kiva kun saa jonneki purnata!
biggrin.gif
Öhöm... Lahdesta Tampereelle menevän tien valot on ajoitettu siinä kaksikaistaisella osalla, 54 tien risteykseen asti, siten, että sitä tietä kun ajaa juuri sallitun nopeuden yläpuolella (korkeintaan +5 km/h), niin valot vaihtuu juuri sopivasti edestä vihreiksi. Hieman ennen Salpakankaan risteystä joutuu joskus himmaamaan, jos on tullut hieman liian kovaa ajettua.

Minua ärsyttää taas se, että kun ajaa tätä sallittua nopeutta ja koittaa ajoittaa ajonsa siten, ettei tarvitse jarruttaa valoihin, niin joku päättää mennä oikealta ohitse, kiilata eteen ja pysähtyy sitten punaisiin valoihin. Ei millään ehdi sitten kiihdyttämään valoista siihen vauhtiin, että ehtisi alta pois.

nimimerkillä: Usemman vuoden lähes päivittäisellä kokemuksella sanottua

mad.gif
Kommenttina Athenelle, että ei ole vastuussa jos voidaan todeta että on sellainen ''odottamaton'' tilanne että joku tulee takaa kahtasataa satasen alueella.

Minä sain tekstistä käsityksen, että keskustelun aloittaja oli varovainen kaistan vaihdossaan. Ja oletin, että vilkkukin oli päällä ennen kun edes aloitti siirtymistä kaistalta toiselle. Oletin myös, että vilkun laittamisen jälkeen keskustelu aloittaja seurasi peilistä viereistä kaistaa, kuten itse teen. Ei siinä vaiheessa tarvitse edessäajavaa tuijottaa, koska siellä suunnassa on joka tapauksessa riittävä turvaväli.

Jos taas vaihtoi kaistaa ilman että seurasi peilistä viereistä kaistaa, niin sitten molemmissa on ollut vikaa. Toisaalta vaikka katsoisi vielä peilistä viereisen kaistan olevan vapaana, sellainen kahta markkaa kulkeva mopotin yllättää niin maan pirusti. Varsinkin jos on vähänkin kaarretta oikealle...

En kuitenkaan puolistele YHTÄÄN takana tulevaa "niin sanottua motoristia". Lujaa ajamiselle on paikkansa ja aikansa, ja se on joko tyhjällä avoimella tiellä tai radalla.
Kuten sanoin toisessa viestissäni, ylinopeus em. tilanteessa on asia erikseen. Mutta ei sekään välttämättä tulkintaa muuta ohittamaan lähtevän eduksi (kokemusta on)..

Keskusteluun en ota kantaa, mutta kun aihe sopii niin hyvin varmaankin monet ovat panneet merkille kuinka surkeat peilit nyky autoissa on.
Näet hieman takakulmaa ja keskiviivaa.
Omassa autossani on korkeat ja leveät peilit joihin ei normaali perheauto jää kuolleeseen kulmaan, mutta
pari-koli-neli vuotta sitten olin liittymässä motarille ja olin seurannut peilistä ja katsoin kuolleen kulman (plää, plää) ja siellä ei ollut ketään.
Yht'äkkiä tajusin jotain outoa. B-pilarin "vieressä" näkyi jotain outoa. Varjo kypärästä! MP!
Kenelläkään ei ollut ylinopeutta. Olosuhteet vain sattui huonosti. Vain takaa paistava aurinko pelasti pahalta säikähdykseltä, ehkä jopa kynttilältä.

Kyllä se on poijjaat näin, että otetaan iisisti ja ei nyt ihan 200 eikä 300 km/h oteta noilla kehäteillä ja yritetään välttää muuallakin.
pftroest.gif

Ei kato haluis ajella/kurvailla mopoilijan eteen tuollaisilla nopeuseroilla... Ikävä mennä kattelemaan mitä tapahtui, kuin puskurissa paukahti... Mopoilija on AINA häviävänä osapuolena...

jaahas... olipa hauska tilanne.

olipa mullakin äsken oikein hupaisaa, tekee mieli hyppelehtiä seinille oikein kunnolla.  
veryangry.gif

ajelin pärrällä mukavan iltalenkin, itseasiassa parisataa kilometriä. olin tulossa Suolahdesta päin ja vähän ennen Äänekoskea kuudenkympin alueella tuli autojono vastaan. oli siinä sellanen mäenkukkula jonka päältä sopivasti ilta-aurinko sokaisi. okei, sieltä vastaantulevan autojonon perästä poukkas joku saatanan idiootti kyykyllä suoraan päälle. ajoin keskellä kaistaa ja tuli mun kaistaa vastaan hana kaakossa, pyörä vaan heilahti kun tämä pölähti vierestä, vastaantulleen auton ja mun välistä. mulla ei ollu mitään mahkuja reagoida tähän mitenkään. muuta en nähny ku pienet tuplakeulavalot ja kuussatkun ujelluksen.

mitäs sitten jos olisin ajanu sen 10-20 senttiä enemmän vasemmalla? saa mun puolesta tapattaa sillä myllyllä itsensä kunhan ei vie muita mukanaan.  
confused_orig.gif

olipa mullakin äsken oikein hupaisaa, tekee mieli hyppelehtiä seinille oikein kunnolla.  
veryangry.gif

ajelin pärrällä mukavan iltalenkin, itseasiassa parisataa kilometriä. olin tulossa Suolahdesta päin ja vähän ennen Äänekoskea kuudenkympin alueella tuli autojono vastaan. oli siinä sellanen mäenkukkula jonka päältä sopivasti ilta-aurinko sokaisi. okei, sieltä vastaantulevan autojonon perästä poukkas joku saatanan idiootti kyykyllä suoraan päälle. ajoin keskellä kaistaa ja tuli mun kaistaa vastaan hana kaakossa, pyörä vaan heilahti kun tämä pölähti vierestä, vastaantulleen auton ja mun välistä. mulla ei ollu mitään mahkuja reagoida tähän mitenkään. muuta en nähny ku pienet tuplakeulavalot ja kuussatkun ujelluksen.

mitäs sitten jos olisin ajanu sen 10-20 senttiä enemmän vasemmalla? saa mun puolesta tapattaa sillä myllyllä itsensä kunhan ei vie muita mukanaan.  
confused_orig.gif
"Paha motoristi pelotteli
biggrin.gif
.."

Useammin on motoristina saanut väistää puusilmäautoilijoita, jotka lähtevät ohittamaan vastaantulevasta motoristista huolimatta
033102ass_1_prv.gif
.

Useammin on motoristina saanut väistää puusilmäautoilijoita, jotka lähtevät ohittamaan vastaantulevasta motoristista huolimatta
033102ass_1_prv.gif
.
onhan noitaki muutamia kertoja mulle tapahtunu, oon vaan kerenny vetäistä joka kerta alta pois. sitä on tottunu väistelemään millo mitäki, kuhan vaan aina näkis ja kerkeis reagoida olosuhteista huolimatta, muute voi olla rautaa sylissä, eikä kellään kivaa.

semmonenkin väistöliike on pari vuotta sitten tullu tehtyä, jonka jälkeen menin moottoritiellä n satasen vauhdissa päin rinnalle ajanutta ruottalaisen volvon kylkeä. onneks ei ollu jalkatapillinen pyörä vaan vahvikkeiset puoli koria pitkät jalkalistat/tilat, niitä vasten sitten mentiin kylkimyyryä puoli autonmittaa.  auton ohi mentyä pysyin kuitenkin pystyssä vaikka mentiin vähän aikaa tankslapper tyylisesti takavasemmalle. klo neljän nopea ruuhka ei saanutkaan paloitella motoristia  
lookaround_orig.gif

Kaikki tämän keskustelun esimerkithän vain osoittaa että motoristit osaa ottaa harkittuja riskejä, ketään ei sattunut
bowdown.gif

Melkeistä ei pidetä.

veryangry.gif

confused_orig.gif
"Paha motoristi pelotteli
biggrin.gif
.."

033102ass_1_prv.gif
.
Jotain rajaa sentään, jos moottoripyöräilijä on toiminut harkitsemattomasti kuten esimerkkitapauksessa niin voi sen myöntää, puusilmiä on kaikissa ajoneuvoluokissa. ... Niin piti vain lisäämäni että itse en tee virheitä elämässäni enkä musiikissa, nytkin soi Eläkeläiset ja Musta Humppa...

edit: lisätty vokaaleja... -leita ... vokaaliloita ... v***u mä meen nukkuun ... Korkinmäki vaikenee...

Back