• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

EBC HH-sintteripaloista kokemuksia

Mitä sen muutaman viikon noilla ajellu, niin hieman se purasu on ekojen päivien ajoista muuttunut, eli voimaa pitää olla karvan verran enempi. Mulla noi ei ole vinkunu pätkääkää.

Mielestäni ovat halpa ja helppo ratkaisu saada jarruihin tehoa ja tuntumaa.

Niillä menee pitkät pätkät, mutta ,takajarru tityissä tilanteissa stabiloi menoa kivasti ja olis kiva että takana on hyvä ja tasinen jarrun tuntuma tiedät mitä tarkoitan terveisin
062802moto_prv.gif

Tuskin muutenkaan ajelet vain radalla
No takajarrupoljin on tällä hetkellä lukittuna nippusiteellä... Myönnään kuitenkin käyttäneeni sitä sattunaisesti kun on lasketellut liikennevaloihin ilman käsiä.

Tonnisessa ehkä takajarrulla voisi sitoa perää avauksissa, mutta kusiaisessa takajarru harvoin tarttee = hiekalla.

Niillä menee pitkät pätkät, mutta ,takajarru tityissä tilanteissa stabiloi menoa kivasti ja olis kiva että takana on hyvä ja tasinen jarrun tuntuma tiedät mitä tarkoitan terveisin
062802moto_prv.gif

No takajarrupoljin on tällä hetkellä lukittuna nippusiteellä... Myönnään kuitenkin käyttäneeni sitä sattunaisesti kun on lasketellut liikennevaloihin ilman käsiä.

Tonnisessa ehkä takajarrulla voisi sitoa perää avauksissa, mutta kusiaisessa takajarru harvoin tarttee = hiekalla.
Takajarru on hyvä kun siinä on purevuutta. Sitä tarvitsee esim Tilanteessa jonka kuljettaja itse aiheuttaa esim. keulii ja meinaa lentää selälleen takajarrulla on helppo tahtumassa olevaa tilannetta rauhoittaa ,tietysti kytkimellä myös mutta alastulotilanne on rauhallisempi. Takajarrulla voi myös monissa eri ajo tilanteissa estää pyörän ajossa tapahtuvia nk. hallitsemattomia tilanteita ja saada ajokki hallintaan.  Pääasiassa takajarrua tarvitaan  kaupunki ajeluilla silloin takajarru toimii  nk. ruuhka ajo hiljentimenä, itse pidän voimakkasti reagoivasta takajarrusta jonka voimaa voi annostella tarpeen mukaan poljinta painamalla. Tietenkin täytyy muistaa että voimakkaalla takajarrulla jarruttaessa ei ehkä  kuljettaja huomaa takajarrun lukkiutuneen ennenkuin takarengas heittää sivulle.... itse käytän molempia jarruja tarpeen mukaan. Kiitos kommenteista kesä terveisin :orgmp:Kts edelliset kommetit....
mm.perän sidontaan voimakkaassa pyörässä takajarru on tarpeellinen. Ajaessani 15v motocrossia ,enduroa jouduin ja opin käyttämään molempia jarruja pyörää hallitakseni,en voi tässä kertoa jos ei asian päälle mitään ymmärretä parempi ettei edes päätään vaivaa ko.asialla HUOM.   Esimerkiksi
Motocross pyörässä sen olessa pöytä tai muun hyppyrin jälkeen ilmassa voi kaasun tai takajarrun avulla  hypyn aikana pyörän alastuloasentoa muuttaa siten että tullaanko esim. nokka vai peräpainotteisesti takaisin tontille,  ei vain saisi sammuttaa pyörää ilmassa lukkojarrutuksella. Jos kuitenkin käy vahinko, täytyy painaa kytkin pohjaan ja toivoa onnea kun crossipyörä pysähtyy yleensä kuin seinään sen kovassa vauhdissa sammuttua ja on yleensä kuperkeikkoja tiedossa toivottavasti nyt ymmärretään tekstin ja asian sisältö paremmin, ei koske kaikkia... jos ei ymmärrä moottoripyörien tai niiden kuljettamisen päälle kannattaa ostaa jopo  
033102bebe_1_prv.gif

Jos tulee jotain mieleen niin täytyy selittää asia niin että se ymmärretään ja että asiaan liityvä sisältö löytyy  saatavilla olevista tarvike ym katalogeista.                                           EI TULE YMMÄRTÄMIS VAIKEUKSIA TEKSTIN SISÄLLÖN SUHTEEN
Yritän korjata tilanteen Mikko2 ota lisää pari bisseä alat ymmärtää paremmin

062802moto_prv.gif

Takajarru on hyvä kun siinä on purevuutta kun tarvitsee esim jos meinaa kuvainnollisesti hytti tulla oikein syliin tai sillä voi korjata monta alkamassa olevaa pikku fibaa jos enään ehtii pääasiassa se on kaupunkiajeluilla ruuhkaajo hiljennin itse pidän purevasta takajarrusta jota voi annostella tarpeen mukaan, tietenkin täytyy muistaa että ei ehkä huomaa ennenkuin perse meinaa tulla kainaloon ..lukkojarrutus eikä mitään tuntoa kovilla motoGP ajosaappailla itse käytän molempia tarpeen mukaan yksin tai yhdessä kitos kommenteista kesä terveisin
062802moto_prv.gif

mm.perän sidontaan mainio väline ps. mutta kuitenkin heitä nippusiteet veks ja käytän samaa pysäys tekniikkaa pienemmissäkin pyörissä.
Motocross pyörässä sen olessa ilmassa kaasun ja takajarrun avulla voi hallita hypyn aikana missä asennossa tullaan takaisin tontille :cruising:ei vain saa sammuttaa pyörää ilmassa lukkojarrutuksella.........
Olenko mä ainoa jonka mielestä mr Kauhukahvailijan tuotoksia on kamalan vaikea lukea? Vasta pari bisseä koneessa, mutta siltikään en meinaa saada mitään tolkkua. Mitähän näihin mun kaljoihin on oikein sotkettu...
033102beer_1_prv.gif

Br, Mikko

joo välimerkkejä vois jokusen yrittää laittaa suunnilleen kohilleen, edes piste lauseen loppuun. helpottaisi luettavuutta kummasti.

mitä purevammat palat, sitä nopeammin levykin kuluu. no jarrutusteho on tärkeämpi kun sitä tarvitaan, levyjä saa kuitenkin uusia ja kyllä ne muutaman kesän kestänee sinttereilläkin.

joo välimerkkejä vois jokusen yrittää laittaa suunnilleen kohilleen, edes piste lauseen loppuun. helpottaisi luettavuutta kummasti.

mitä purevammat palat, sitä nopeammin levykin kuluu. no jarrutusteho on tärkeämpi kun sitä tarvitaan, levyjä saa kuitenkin uusia ja kyllä ne muutaman kesän kestänee sinttereilläkin.
Sorry kun on tullut näppäily virheitä ym.Olen kirjoitellut viestit yleensä aika hämärässä ilta tai yöllä jonkun kommentin kohdalla puuttuu tietyn ajattelemani asian objekti,välimerkit ym.
Täytyy kirjoitukset ja kommentit ym. tarkastaa ennen kuin laitan ne sivuille Terveisin
062802moto_prv.gif

Buelissa tuntuu olevan sinttereillä jopa välillä liian pitävät jarrut, kun tahtoo perää tarjota ylös. Ikävää, vai mitä...
Kun kirjoitit kommentin HH-Sintteripaloista ja sanoit että Buell tarjoaa perää ylös helposti ensin mietin, että kun Buelissahan on tosi isot jarrulevyt edessä ja kevyen oloinen takapää ajattelin että tottakai se takapäätä tarjoaa ylös todella herkästi jos vain eturengas pitää.Epäilin sen olevan enemmän mallikohtainen ominaisuus kun itsellä ei ole kuin koeajolta kokemuksia ko. laitteesta. Eilen lähdettyäni tavalliselle kauppareissulle heti alkoi mielestäni kuulua pieni sivuääni etujarruistaniin pysäytin mopon ja ajattelin tarkastaa että kaikki on ok heti huomasin että oikean puolen sisemmän palan kohdalla kitinälevy ei painanut yhäältä palaa vaan oli pois paikaltaan.Mukana oli vain Pakoputken jousenvetokoukku, nappasin sillä vähän jarrupalan päätä alas ja nostin jousilevyn omalle paikalleen sitten vähän istuttelin uudenkarheita paloja paikalleen ajelemalla jarruttaen lyhyitä ja teräviä jarrutuksia. Parin jarrutuksen jälkeen ääni katosi.Takaisin kotiin päin ajellessani renkaat oli sopivan lämpöiset ilmeisesti tai etujarrut paranivat huomattavasti pikku sisäänajon seurauksena suureksi ihmetyksekseni tarjos perää ylös vähän liiankin helposti , meni ihan leikkimiseksi, reppuselässä ruokaa täynnä vain kypärä suojana päässä Silti päätin ottaa muutaman rajumman vedon ja nappasin jarrukahvasta melko hellästi kuitenkin ...Eikä muuta kuin perää ylös en olisi uskonut tuota todeksi , koska mulla on punosletkut laittamatta,työsylinteri eli koko jarru projekti kesken ja vielä edessä loppuun ajettu nahka eli Pirellin Diablo Rosso Toivottavasti jarruteho säilyy pidempään kuin joku on viestiketjussa aiemmin kommentoinut, että aluksi hyvät ja sitten teho laskee en vain kyllä tältä istumalta usko siihen. Ei ikävää vain aika hauska laitos varmaan kun saan uudet renkaat..
Älä kikkaile liikaa ettei tule kuperkeikat Buelilla. Hyvät kesäterv
062802moto_prv.gif

Takaisin kotiin päin ajellessani renkaat oli sopivan lämpöiset ilmeisesti tai etujarrut paranivat huomattavasti pikku sisäänajon seurauksena suureksi ihmetyksekseni tarjos perää ylös vähän liiankin helposti , meni ihan leikkimiseksi, reppuselässä ruokaa täynnä vain kypärä suojana päässä Silti päätin ottaa muutaman rajumman vedon ja nappasin jarrukahvasta melko hellästi kuitenkin ...Eikä muuta kuin perää ylös en olisi uskonut tuota todeksi , koska mulla on punosletkut laittamatta,työsylinteri eli koko jarru projekti kesken ja vielä edessä loppuun ajettu nahka eli Pirellin Diablo Rosso
Voi olla vielä paljon lisääkin kivoja yllätyksiä mopoilun saralla tiedossa...  
biggrin.gif

On mukavaa että foorumilla ymmärretään, että virheitä voi sattua.Eiköhän tämän osan foorumistä pitäis olla pääasiassa kuitenkin Kawasaki talk eli siis merkkikohtaista keskustelua.
On kuitenkin mukavaa vaikka kuka ja minkä merkkisen pyörän omistaja ottaa juttuihin kommenttia, vain negatiiviset jutut toisten kirjoituksista tai pyöristä johtavat  siihen, että porukka ei uskalla tai halua kirjoitella mitään.Mistä sitten luodaan uudet aiheet joista nämä viestiketjut koostuvat.  Parhain kesä terveisin  
062802moto_prv.gif

PÄÄASIA KUITENKIN ON ETTÄ PYÖRÄ ON KAWASAKI..............
biggrin.gif

Takaisin kotiin päin ajellessani renkaat oli sopivan lämpöiset ilmeisesti tai etujarrut paranivat huomattavasti pikku sisäänajon seurauksena suureksi ihmetyksekseni tarjos perää ylös vähän liiankin helposti , meni ihan leikkimiseksi, reppuselässä ruokaa täynnä vain kypärä suojana päässä Silti päätin ottaa muutaman rajumman vedon ja nappasin jarrukahvasta melko hellästi kuitenkin ...Eikä muuta kuin perää ylös en olisi uskonut tuota todeksi , koska mulla on punosletkut laittamatta,työsylinteri eli koko jarru projekti kesken ja vielä edessä loppuun ajettu nahka eli Pirellin Diablo Rosso
biggrin.gif
Hyvä Jauhis... mies mikä on aina tosissaan  hyvät kesät sinulle myös
Moottoripyöräilyn saralla on aina uutta keskusteltavaa
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

biggrin.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
No no, enhän minä nyt niin tosissaan tuumannut että tarvitsee vittuiluna ottaa.  
biggrin.gif

Kunhan yritin vain vinkata, ettei tuo takarenkaan ilmaan nouseminen välttämättä jää viimeiseksi positiiviseksi yllätykseski siitä mitä voi tehdä, ainakaan jos meinaat pidempääkin mopolla ajella... Kymppi ei kuitenkaan pyöränä kovin suuria rajoja aseta. Kuski asettaa.  
thumbs-up.gif

biggrin.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
No no, enhän minä nyt niin tosissaan tuumannut että tarvitsee vittuiluna ottaa.  
biggrin.gif

Kunhan yritin vain vinkata, ettei tuo takarenkaan ilmaan nouseminen välttämättä jää viimeiseksi positiiviseksi yllätykseski siitä mitä voi tehdä, ainakaan jos meinaat pidempääkin mopolla ajella... Kymppi ei kuitenkaan pyöränä kovin suuria rajoja aseta. Kuski asettaa.  
thumbs-up.gif
En ottanut vittuiluna yhtään se mun juttu oli vain poimittu vitsiksi sun omasta allekirjoituksestasi kaikki ok tykkään kun sulla on aina melkein vaihtoehtoinen kanta myös asioille.
Mitä kuskiin tulee homma hanskassa ja hanskat kädessä.Toi ZX 10 R
ei ole minulle mitään niin uuta ja järisyttävää.Olen vain aiemmin paljon kiksuilla ajellut, ja mitä takasen nostoon tulee ihmettelin vain kuinka noilla eväillä noinkin voi käydä.Jarru ym.hommelit kesken.Renkaat ja ketjut ja rattaat ym vaiheessa
Kaikki jees Jauhis
062802jumpie_prv.gif

Niistä yllätyksistä lähinnä ajattelin että jotain uutta juttua on tulossa,ei minua noi mopon temput paljon yllätä olen enemmän kuitenkin nk.tekninen kuljettaja kuin ratakuljettaja tyyppiä,sillä olen noita vehkeillä jo muutaman kerran kokeillut asfaltin pintaa ei mitään pelkoa muuta kuin mopo pysyis koko kesän käpälässä.
Ehkä jos aikaa piisaa käyn aikakortin tempaisemassa varttimaililta niin todetaan miten mopo hirnuu ja nakki savuaa.Kyllä meinaan kawasakilla ajella jos vain se nipussa pysyy kiva peli nyt uskoisin kivammaksi muutuvan kun sen itseäni varten rakentelen,mutta se ratkaiseva 10 hv on edelleen hukassa.....               parhain terveisin
062802moto_prv.gif
biggrin.gif

Pari tankillista sekalaista katuajoa paloilla takana. Toistaseksi pelkkää positiivista sanottavaa.

Kitkakerroin on hitusen suurempi ku normi HH-paloissa, yhdellä sormella jarruttelukin tuntuu sujuvan vaivatta. Sisäänajo meni nopeasti, radalla varmaan riittäis kierros tai kaksi. Oikeestaan parin tiukemman jarrun jälkeen alkoivat jo tuntua paremmilta kuin HH:t.

Tuntuma on reilusti parempi kuin normi HH-paloissa, jotka ainakin meikäläisen jarruilla ovat jonkun verran progressiiviset, nyt siis kahva on paljon lineaarisempi. Kylmänäkin toimivat loistavasti.

Lupaavat pidempää käyttöikää ja mikäli näin on niin ehdottomasti rahan arvoiset palat.
thumbs-up.gif

Vielä kun ehtis tänä kesänä radalle koittamaan...
smile_org.gif

Testivessana toimii 2003 ZX6R, jossa päivityksenä 08 jarrut ja puristin, punosletkut ja EBC:n 310mm levyt.

Pari tankillista sekalaista katuajoa paloilla takana. Toistaseksi pelkkää positiivista sanottavaa.

Kitkakerroin on hitusen suurempi ku normi HH-paloissa, yhdellä sormella jarruttelukin tuntuu sujuvan vaivatta. Sisäänajo meni nopeasti, radalla varmaan riittäis kierros tai kaksi. Oikeestaan parin tiukemman jarrun jälkeen alkoivat jo tuntua paremmilta kuin HH:t.

Tuntuma on reilusti parempi kuin normi HH-paloissa, jotka ainakin meikäläisen jarruilla ovat jonkun verran progressiiviset, nyt siis kahva on paljon lineaarisempi. Kylmänäkin toimivat loistavasti.

Lupaavat pidempää käyttöikää ja mikäli näin on niin ehdottomasti rahan arvoiset palat.
thumbs-up.gif

Vielä kun ehtis tänä kesänä radalle koittamaan...
smile_org.gif

Testivessana toimii 2003 ZX6R, jossa päivityksenä 08 jarrut ja puristin, punosletkut ja EBC:n 310mm levyt.
No hyvä että toimii, mitä siihen kestoikään tulee se nähdään sitten hyöhemmin kyllä. Varmaan palat ovat hyvät kun on EBC n, mutta ton hitusen paremman jarrutuntuman alkuun yleensä saa paloja vaihdettaessa uudempiin. Testaa, kerro kuulumiset Hyvää juhannusta Parhain Terveisin  
062802moto_prv.gif

Minä en omista anna viimeistä lausuntoa , kun jarru paivitys on loppuun asti tekemättä,ratatestit myös, mutta mun käyttöön tuntuisi EBC n hh- sintterit sopivan hyvin  
biggrin.gif

Ajelin 3-4 settiä näitä EBC:n HH paloja pari vuotta sitten Suzukin K6 kilpurissa. Alussa tuntuma on tosiaan aika terävä ja jarruteho tuntui aika hyvältä. Palat kuitenkin kuluvat aika nopeasti ainakin ratakäytössä ja kuluneena tuntuma/jarruteho tuntui myös heikkenevän aika lailla.

Nykyisessä K8 kilpurissa käytössä yksinomaan vakiopalat (samat palat käy ainakin Suzuki K8 ja Kawa 10R 08 välillä, nytkin "Kawan" palat käytössä) koska ne ensinnäkin kestävät huomattavasti kauemmin, jarrutuntuma säilyy samana loppuun saakka ja jarruteho sekä tuntuma on erittäin hyvää luokkaa. Ainoa haittapuoli on hieman kalliimpi hinta kuin joillain tarvikepaloilla.

-Teemu

Ajelin 3-4 settiä näitä EBC:n HH paloja pari vuotta sitten Suzukin K6 kilpurissa. Alussa tuntuma on tosiaan aika terävä ja jarruteho tuntui aika hyvältä. Palat kuitenkin kuluvat aika nopeasti ainakin ratakäytössä ja kuluneena tuntuma/jarruteho tuntui myös heikkenevän aika lailla.

Nykyisessä K8 kilpurissa käytössä yksinomaan vakiopalat (samat palat käy ainakin Suzuki K8 ja Kawa 10R 08 välillä, nytkin "Kawan" palat käytössä) koska ne ensinnäkin kestävät huomattavasti kauemmin, jarrutuntuma säilyy samana loppuun saakka ja jarruteho sekä tuntuma on erittäin hyvää luokkaa. Ainoa haittapuoli on hieman kalliimpi hinta kuin joillain tarvikepaloilla.

-Teemu
Mun mielestäni vakiot Kawan palat on liian soft kamaa ainakin  10 R ssä, jopa kadulla saati sitten radalla.Mielestäni on oikein käyttää niitä paloja jotka omikseen tuntee ja omaan ajotapaan sopii.Kuitenkin EBC n , Ferodon ym. yleensäkkin sintteripalojen tuntuma on ihan eri sarjassa vakiopaloihin nähden ellei ne ole jotkin Brembojen tms jarruvalmistajien ensiasennus palat.Jos täytyy jarrutella sadesäällä sintterit ok, taas vakio palat..en viitsi edes kommentoida ettei joku vakiopalojen käyttäjä vain heti pistä hernettä nenäänsä.Kun pito alkaa EBC n sinttereistä vähänkään taantua vaihdan toiset kulutus osat.Ne ovat sellaista mitä nimensäkkin on siis kulutusosia.Kaikki kuluvat ja en ole ajatellut ihan loppuun kiskoa mitään paloja.
Huomio vaihdon tarve ajoissa!
Jarru tuntuma on tasainen alusta asti ja varmaan pysyy muuttumattomana , mutta mikä se tuntuma sitten onkaan -08 voi sitten olla eri palat kuin -06 siinä on Tocikon palat surkeat , jotka mielestäni on enemmän ongelmajätettä ainakin puolipitoisina verrattuna nyt esim vaihtamiini HH-sinttereihin.On ne orggikset sit vitun kalliita ostaa onneks mun ei ikinä tarvitse edes niiden hintaa tiedustella Tee siitä uusi aihe foorumiin  esim. Otsikko vois olla esim. Kawasakin orggis jarrupalat parasta saatavissa olevaa laatua Gixxeriin radalle !  

biggrin.gif
Parhain Terveisin Kaikille! Pistä sinne racing teamin pyörä esittelyyn yhdeksi detailiks - orggis kawasakin jarrupalat- niin sponsorit juoksee silloin väärään suuntaan imeisesti..
062802moto_prv.gif

Ajelin 3-4 settiä näitä EBC:n HH paloja pari vuotta sitten Suzukin K6 kilpurissa.
Teemu, tuo EPFA taisi tulla viime vuonna. Aiempi hipo-pala oli GFA, josta ainakaan minä en pitänyt yhtään.

Eikun vidu sori, en hogannut, että puhe oli perus HH:sta. Joo, ihan samat kokemukset itsellä. Sekä tuntuma että pito heikkenee käytössä. Palat on tullut vaihdettua uusiin, kun noin 50% on kulunut.

-Teemu
Mun mielestäni vakiot Kawan palat on liian soft kamaa ainakin  10 R ssä, jopa kadulla saati sitten radalla.Mielestäni on oikein käyttää niitä paloja jotka omikseen tuntee ja omaan ajotapaan sopii.Kuitenkin EBC n , Ferodon ym. yleensäkkin sintteripalojen tuntuma on ihan eri sarjassa vakiopaloihin nähden ellei ne ole jotkin Brembojen tms jarruvalmistajien ensiasennus palat.Jos täytyy jarrutella sadesäällä sintterit ok, taas vakio palat..en viitsi edes kommentoida ettei joku vakiopalojen käyttäjä vain heti pistä hernettä nenäänsä.Kun pito alkaa EBC n sinttereistä vähänkään taantua vaihdan toiset kulutus osat.Ne ovat sellaista mitä nimensäkkin on siis kulutusosia.Kaikki kuluvat ja en ole ajatellut ihan loppuun kiskoa mitään paloja.
Huomio vaihdon tarve ajoissa!
Jarru tuntuma on tasainen alusta asti ja varmaan pysyy muuttumattomana , mutta mikä se tuntuma sitten onkaan -08 voi sitten olla eri palat kuin -06 siinä on Tocikon palat surkeat , jotka mielestäni on enemmän ongelmajätettä ainakin puolipitoisina verrattuna nyt esim vaihtamiini HH-sinttereihin.On ne orggikset sit vitun kalliita ostaa onneks mun ei ikinä tarvitse edes niiden hintaa tiedustella Tee siitä uusi aihe foorumiin  esim. Otsikko vois olla esim. Kawasakin orggis jarrupalat parasta saatavissa olevaa laatua Gixxeriin radalle !  

biggrin.gif
Parhain Terveisin Kaikille! Pistä sinne racing teamin pyörä esittelyyn yhdeksi detailiks - orggis kawasakin jarrupalat- niin sponsorit juoksee silloin väärään suuntaan imeisesti..
062802moto_prv.gif
Ota rennosti kauhukahva, kerroin vain omia kokemuksiani jarrupaloista. Jos tykkäät EBC HH paloista niin hieno juttu, hyvä että olet löytänyt mieleiset palat omaan konfiguraatioosi. Jokainen käyttää mitä parhaaksi näkee.

Sen verran vielä omista testeistä että olen kokeillut myös Brembon, SBS:n ja Carbone Lorrainen paloja joista tykkäsin eniten Brembon paloista. Ne olivat ominaisuuksiltaan kohtuu samantapaiset kuin nuo vakiopalat, tosin kuluivat hiukan nopeammin.

-Teemu

ps. sponsorineuvottelut on sikäli helppoja että ne tulee tehtyä aina aamuisin ennen radalle lähtöä peilin edessä

Back