• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

E-Hyväksyntä

Turhahan tuosta väitellä jos lakimuutos kerran tullut ja hyvä niin jos näin on. Aivan turhaahan toi katsastaminen oli!

Turhahan tuosta väitellä jos lakimuutos kerran tullut ja hyvä niin jos näin on. Aivan turhaahan toi katsastaminen oli!
Joo, turhuuksien turhuus ja kaikki turhuus. Ikävä vaan, että taisit olla oikeassa ja minä väärässä.
bawling.gif

Ei ole lakimuutosta, ei. Jos olisi, kyllä AKE siitä tietäisi. Mutta kun äsken sain sieltä vastauksen ihan riittävän korkealta taholta ja siinä sanottiin näin: "Moottoripyörien rakennemuutospäätöksen mukaan moottoripyörien pakoputkiston ja äänenvaimentimien muutokset on aina muutoskatsastettava. Kyseisen päätöksen löydät osoitteesta: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920332

Valitettavasti katsastustoimipaikka näyttää antaneen asiassa virheellistä tietoa."""

Asiasta ei kannattane enää väitellä?

Joo, turhuuksien turhuus ja kaikki turhuus. Ikävä vaan, että taisit olla oikeassa ja minä väärässä.  
bawling.gif

Ei ole lakimuutosta, ei. Jos olisi, kyllä AKE siitä tietäisi. Mutta kun äsken sain sieltä vastauksen ihan riittävän korkealta taholta ja siinä sanottiin näin: "Moottoripyörien rakennemuutospäätöksen mukaan moottoripyörien pakoputkiston ja äänenvaimentimien muutokset on aina muutoskatsastettava. Kyseisen päätöksen löydät osoitteesta: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920332

Valitettavasti katsastustoimipaikka näyttää antaneen asiassa virheellistä tietoa."""

Asiasta ei kannattane enää väitellä?
Jep, juuri näin!

Nyt sitten  
033102beer_1_prv.gif
ja kun aurinko nousee niin  
062802moto_prv.gif

Joo samaa vanhaa tarinaa. Muistaakseni tuo lainmuutos tuli voimaan syksyllä 2007.
No enpä minä ainakaan löytäny tuolta finlexin sivuilta mitään muutosta tuohon lakiin..  
withstupid.gif
Et niin, koska sitä ei ole tullut (vielä). Yllä mainitussa päätöksessä sanotaan seuraavaa:

sanoi:
11 §
Muutoskatsastus
1. Muutettu moottoripyörä on esitettävä ajoneuvojen katsastuksesta annetun asetuksen (843/89) 22 §:n mukaisesti muutoskatsastukseen, jos rekisteriin merkityt tiedot ovat muuttuneet tai jos moottoripyörään on tehty edellä 2, 3, 5-7 taikka 9 §:ssä tarkoitettuja muutoksia.

Pakoputkiston muuttamisesta säädetään saman päätöksen 7 §:ssä. Näin ollen pakoputkiston muutokset on muutoskatsastettava. Piste.

Loistavaa keskustelua.  
bowdown.gif

Voisiko joku ottaa kantaa tuohon minun ensimmäisen viestin tilanteeseen?

Eli onko minulla mitään mahdollisuutta saada valmistajan mukaan laillista putkea muutoskatsastettua Suomessa?

Putkistossa siis ei ole E-merkintää missään ja BSAU 193*/T2 löytyy väliputkeen tungettavan huilun kyljestä.
Tuo ei ole luettavissa ellei putkea irroita. Lue myös toinen viestini ajatuksella ennen kuin puklautat hätäisen kommenttisi. Kiitos.

Loistavaa keskustelua.  
bowdown.gif

Voisiko joku ottaa kantaa tuohon minun ensimmäisen viestin tilanteeseen?

Eli onko minulla mitään mahdollisuutta saada valmistajan mukaan laillista putkea muutoskatsastettua Suomessa?

Putkistossa siis ei ole E-merkintää missään ja BSAU 193*/T2 löytyy väliputkeen tungettavan huilun kyljestä.
Tuo ei ole luettavissa ellei putkea irroita. Lue myös toinen viestini ajatuksella ennen kuin puklautat hätäisen kommenttisi. Kiitos.
Toki on mahdollisuus...

Ei muuta kuin osoitat konttorilla että

"... muutetun pakoputkiston ja äänenvaimentimen suuntaus ja mitoitus vastaavat katsastushetkellä voimassa olevia määräyksiä ja että moottorin äänenvoimakkuus ja pakokaasupäästöt eivät muutoksen jälkeen ylitä moottoripyörän käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita rajoituksia. "

Valmistajan ko. pyörälle antamalla todistuksella E-hyväksymistodistuksella se on helppoa, mutta muutenkin voi tietysti tehdä. Jos mahd. kattia ei poisteta, lienee ainoa ongelma melu jota voit koettaa valmistajan todistuksella (muulla kuin E) saada hyväksyttyä. Jos se ei kelpaa (todennäköistä) niin sitten meluja mittauttamaan; sehän ei ihan joka paikassa onnistu ja kaiken lisäksi maksaa niin paljon että tais jäädä tekemättä...

Eli periaatteessa kyllä mutta käytännössä...

Pyydä valmistajalta todistus ja käy näyttämässä katsastuskonttorilla ennakkoon?

Kiitos.

Tässä on monta ongelmaa.
Kannattaako ostaa lailista putkistoa jos täällä siitä saa silti sakot, ja katsastus ei onnistu?

Katti on jo aijemmin ja tuo merkintä kuulemma takaa että äänet on laillisella tasolla.
Eli pitääkö minun asentaa tuo putki konttorilla että inssi ehtii vilkaista merkinnän?  
033102ass_1_prv.gif

Yritin kysellä valmistajalta Englannista tarvittaavaa dokumenttia mutta siellä vaan ihmetellään ja vakuutellaan ettei mitään papereita tarvita.  
nixweiss.gif

Paitsi jos on riittävän vanha pyörä, ei E-merkkejä tarvita.
Löytyykö tästä mustaa valkoisella? Mikä on riittävän vanha?
<a href="Tässä" target="_blank">http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021257</a>

Jos pyörän omien putkien asentamisen aikaan ei ole harrastettu E-hyväksyntöjä, ei niitä myöskään jäljestä päin vaadita.
Kiitos, eli ilmeisesti tossa omassa rouskussa ei tartte mokomista piitata.

Kiitos.

Tässä on monta ongelmaa.
Kannattaako ostaa lailista putkistoa jos täällä siitä saa silti sakot, ja katsastus ei onnistu?

Katti on jo aijemmin ja tuo merkintä kuulemma takaa että äänet on laillisella tasolla.
Eli pitääkö minun asentaa tuo putki konttorilla että inssi ehtii vilkaista merkinnän?  
033102ass_1_prv.gif

Yritin kysellä valmistajalta Englannista tarvittaavaa dokumenttia mutta siellä vaan ihmetellään ja vakuutellaan ettei mitään papereita tarvita.  
nixweiss.gif
Mitä siitä sitten saa? rikesakon?

Voi kyynel.
bawling.gif

Pyyhi sylki roiskeet paidaltasi.
Eiköhän se taida olla aika pieni prosentin tuhannes osa joka putken takia joutuu käräjille asti.
Itse sain merkinnän rekisteriotteeseen.
Asemalla täytyy käydä näyttämässä vakio röörin kanssa.

Jos niin paljon jännittää niin eikö kannata ostaa "E" merkityt heti niin saat ajella rauhassa?
Tuli vaan mieleen.
biggrin.gif

Kiitos.

Tässä on monta ongelmaa.

033102ass_1_prv.gif

nixweiss.gif
Noh, enkelsmanni varmaan vetää vähän kotiin... heillä kelpaa joko E-hyväksyntä tai sitten oma Brittish Standard (linkki), rakastavat kovin noita omiaan ja haluaisivat että muutkin niitä käyttäisivät kuten tummamuttereita  
biggrin.gif

Yksi mahdollisuus olisi näyttää että BSAU 193*/T2 ja direktiivin säännökset käyvät yksiin, näin todennäköisesti onkin mutta mistä siihen saa dokumentin, joku ehkä tietää?

Joskus olin törmäävinäni ebayssä tollaisiin e-hyväksyntä lätkiin ja todistuksiin. Voin yrittää metsästää jos jostain löytyis...

Back