• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

DR-Z 400 sm supermoto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kala-aapo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on painoa noin 75kg ja olen ollut tyytyväinen S-mallini takaiskariin. SAG-mittauksen perusteella jousi on mulle aavistuksen verran tiukka.

Mulla jousi on punainen, ilmeisesti 5.3 kg/mm vai miten se yksikkö nyt olikaan. Vaimennus ja paluuvaimennus on suurinpiirtein puolivälissä.

Etukeulaan olen myös ollut tyytyväinen, säädöt tosi löysällä. Ässässähän on eri keula kuin SMssä.

Edit: vakiojousi taitaa sittenkin olla 5.5.

Toi suzukin pamppu on sellanen että vaikka sitä kiristää niin se perä vaan nousee mutta silti kädellä painamalla saa perää joku 15cm alaspäin ja ajossa se on sellanen takakenon oloinen ja näköinen. ei näin.
Siis jos kiristää esijännitystä? Sen tarkoitushan on säätää painumaa, eikä se vaikuta jousen jäykkyyteen. Jousen jäykkyyttä jos haluaa säätää niin pitää vaihtaa koko jousi.
Ei nyt oikeen aukee. Siis jos kiristän jousta niin se ei vain painu niin paljoa mutta on aivan yhtä löysä?

Tuskin esijännityksen säätö nyt mikään de facto "jousen jäykennin" on mutta kyllä mä olen sillä perstuntumalla saanut juosta auttavasti piukennettua. Vai onko tämä jousen kiristyminen mun päässä, siis samoin kuin moottorin viritysten yhteydessä viljellyt "vastaa kaasuun paremmin", "keskivääntöä tuli lisää" ja "kierrosherkempi".

Joo jäykempi jousi olis se oikea metodi mutta sitten kannattais samalla vaihtaa iskari ja kun samalla "pitäisi vaihtaa "listalla on FCR ja Wiseco/Athena kit niin toi DR-Z onkin vaikka SM450R samaan rahaan ja ilman vaivaa, plussana katu-uskottavuus
tounge.gif

Mulla on painoa noin 75kg ja olen ollut tyytyväinen S-mallini takaiskariin. SAG-mittauksen perusteella jousi on mulle aavistuksen verran tiukka.

Mulla jousi on punainen, ilmeisesti 5.3 kg/mm vai miten se yksikkö nyt olikaan. Vaimennus ja paluuvaimennus on suurinpiirtein puolivälissä.

Etukeulaan olen myös ollut tyytyväinen, säädöt tosi löysällä. Ässässähän on eri keula kuin SMssä.
Juu unohin mainita että kyseessä on SM. Siinä jousen väri on valkoinen. Tossa vois olla ideaa laittaa E tai S-mallin jousi, koska jousen pituus pitäisi säilyä alkuperaistä vastaavana tai muuten tulee ongelmaksi paluuseen jäävä tyhjä liike.
Mistä löysit SAG-taulukon?

Mulla ei ole mitään SAG taulukkoa, pelkästään rullamitta ja tieto (luulo?) että race sag pitäis olla noin 100mm ja free sag noin 25mm.

edit:
Service manual kertoo sivulla 6-34 että jousen pituuden tulee olla välillä 247.5...259.5 mm. http://www.matkaendurot.net/gallery....0&pos=0

Eli, jos race sagiä ei voi säätää asialliseksi ilman että jousen mitta menee em. välin ulkopuolelle, on jousen jäykkyys väärä. Tuolloin myös free sag on todennäköisesti eri kuin 25mm. Näin minä tämän olen ymmärtänyt.

Heh!
idea3.gif
Pienen tutkailun tuloksena selvis et SM:ään ei voi vaihtaa takajousta, kun ei ole purettava malli. Niinkuin ei ole S-mallikaan. E-mallin takaiskari on purettava ja siihen saa eri jousia. eli yhteenvetona -> koko iskari uusiksi.

Heh!  
idea3.gif
Pienen tutkailun tuloksena selvis et SM:ään ei voi vaihtaa takajousta, kun ei ole purettava malli. Niinkuin ei ole S-mallikaan. E-mallin takaiskari on purettava ja siihen saa eri jousia. eli yhteenvetona -> koko iskari uusiksi.
Ja luultavasti OEM e-mallin takaiskari on about saman hintainen kuin joku paremmin asiansa hoitava tarvikeosa.

Vähän löpsöhän tuo peppu on (oma ja moponkin), ja 95 kilon keijukaisen alla keulii aika helposti. Sou not, kivaa se vaan on.

Kyselin FCR:ää tuolta Allun putkasta.

Sieltä vastattiin notta: "We can supply the FCR with spigots machined to fit your original rubber. We usually recommend the FCR35 rather than the 39. Testing has given 6hp in the midrange for the sacrifice of 1hp at the top end.

The price would be £330+VAT. (eli noin 572 euroa!!!)"

En kyllä ole kuullut että kukaan olisi sentään 35:sta laittanut; mieluummin tilaan sen Mikunin TM36:n sitten. Toisaalta tuntuis hullulta käyttää 39:siä, jos kumikurkut pysyvät vakioina. Ota näistä nyt sitten selvää. Jos avartaa putkea ja ilmaboxia, niin isompi mehumaija E:n kurkuilla lienee kyllä paikallaan...

Mitenkähän se TM40 ja E-mallin kurkut tosiaan toimis? Olis aika edullinen vaihtoehto verrattuna tohon Keihinin käikäleeseen...

Mun mielestä oikea kaasari DRZtaan on se joka on E-mallissa vakiona eli FCR39. Jonkunlainen kompromissi on Edelbrock 40mm tai Mikuni TM40. Muitten osalta ei maksa vaivaa. Olen samaa mieltä että S-mallin kumikurkku on korvattava isommalla samalla kun laittaa isomman kaasarin.

475cc bigbore+stoker sietänee FCR41sen.

Juu unohin mainita että kyseessä on SM. Siinä jousen väri on valkoinen. Tossa vois olla ideaa laittaa E tai S-mallin jousi, koska jousen pituus pitäisi säilyä alkuperaistä vastaavana tai muuten tulee ongelmaksi paluuseen jäävä tyhjä liike.
Mistä löysit SAG-taulukon?
Edelleen mitvit, mulla on SM ja sen jousi on keltainen. Kts kuva (samassa näkyy myös ihka uus Avon Distanzia)

DSC00187.JPG

Seuraavassa threadissa on tietoa DRZn eri versioiden takaiskareista:

http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=301140

Tämä "burned" tietää aika paljon mopoista yleensä ja DRZsta erityisesti joten hänen sanaansa voi aikas lailla luottaa.
Juuri samanlaisen vastauksen sain Suzuki-kauppiaalta. Eli SM-ään saa eri värisiä iskareita (ilm. jousen väri vaihtuu) mutta jäykkyys on sama. Ja jousen voi vaihtaa vain E-mallin iskariin ja siihen saa erikseen eri jousia.
Karbanin kannattas oikeesti tehä tolle kukkimiselle jotain
biggrin.gif

Ja jousen voi vaihtaa vain E-mallin iskariin
Uskon, että Suzuki-kauppias on väittänyt näin, mutta epäilen hänen puhuvan puppua.
confused_orig.gif
? Mutta Burnedkin sanoi että "color means nothing" ja minä ainakin ymmärsin että tarkoitti asiaa juuri samoin kuin Suzuki-kauppias kertoi minulle. Eli SM:n jousen väri ei kerro jäykkyyttä ja keltasessa ja mustassa on eri väriset jouset.
-06 keltaisessa on punainen jousi.
Eiköhän tämä ole nyt tässä
wink.gif

Edelleen olen sitä mieltä että painavamman kaverin kannattaa harkita jäykemmän jousen hommaamista versiosta riippumatta. Käsitykseni mukaan Burned ei maininnut että eri versioiden välillä olisi eroa itse takaiskarissa pl. että 00&01 S-malleista uupuu paluuvaimennuksen säätö.

http://www.matkaendurot.net/gallery....0&pos=0
Juu juu kannattais, mut kun SM- ja S-mallissa ei ole purettava takaiskari ja jousta ei tällöin voi vaihtaa! Varma tieto. Omistan SM:n ja sen näkee jo silmallä että purkaa ei hajottamatta voi. Olen myös nähnyt S:n ja E:n korjaamokäsikirjat ja varaosakuvat ja niissä ON eroa.

Tässä purkuohjeet (sori tämä outo murre)

At the bottom,,, the spring seat is three parts.. outer ring, inner ring, and a circlip.

You move the outer ring up,, you will find a circlip around the inner ring. Remove it and the outer ring will now slide down and off the inner ring.. The spring can now come off.

check this pic http://www.ronayers.com/fiche/300_0...ck_absorber.bmp

Number 8 is the outer ring.. the part below it is the circlip.. the inner ring is still on the shock rod,, and stays with it unless your taking the shock all the way apart.

edit linkki ei toimi, yritän siirtää kuvan jonekin ja tehdä uuden linkin http://www.ronayers.com/fiche/300_0312/rear_shock_absorber/shock_absorber.bmp

edit2 no tuon kun kopioi selaimeen niin pitäis näkyä

Back