• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Donut Lab ja Verge räjäyttivät pajatson

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HiTec
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
lario sanoi:
Verkkokeskusteluun osallistuneet akkuasiantuntijat hämmästelevät, ettei teknologiasta löydy tieteellistä tutkimusta tai patentteja.
Kun kaveri möläytti mulle tämän jymyuutisen, oli tämä juurikin mun ensimmäinen reaktio: "Missä patentti?" Kukaan tuollaisen teknologian kehittäjä ei olisi niin idiootti että riskeeraisi patentoinnin.

PrivateeR sanoi:
Kun kaveri möläytti mulle tämän jymyuutisen, oli tämä juurikin mun ensimmäinen reaktio: "Missä patentti?" Kukaan tuollaisen teknologian kehittäjä ei olisi niin idiootti että riskeeraisi patentoinnin.

Sellainen taktiikka tuli mieleen: Kaveri on kova startup pöhinämies ja muutenkin rehellisen liikemiehen näköinen ja puheinen Jethron tyyliin. Pöhinää pitää olla. Pidetään tekninen toteutus salaisuutena, ei kerätä kehityksen rahoitusta, ei patentoida, koska silloin kaikki paljastuu oli huijaus tai ei. Ei ole patentteja, koska ei ole mitään tarkoitusta alkaa itse tekemään ja kehittämään, jos uutinen on totta.

Ollaan salaperäisiä, mutta saatetaan uutinen koko maailman puheenaiheeksi. Toivotaan että joku iso poika ostaa idean tuoreeltaan pois FOMO (fear of missing out) periaatteella. Muutamien kymmenien miljoonien summa on pennosia noille isoille toimijoille ja sen menettäminen ei meinaa yhtään mitään. Jos jää kelkasta miljardien keksinnöstä, se alkaa meinata.

Eli taktiikkana on odottaa soittoa, jossa joku iso toimija kokeilee sokkona arpaa. Näin minä sen tekisin.

PrivateeR sanoi:
Ja tuollaisella pikkufirmallahan on niitä paukkuja lähteä oikeuteen puolustamaan tätä patenttiaan, eix ni :paikallatuulee:

Patentointi avaisi tämän koko keksinnön maailmalle ja näin kilpailijat pääsisi kehittämään sitä samaa, kopioimaan ihan surutta. Ei tuollaisella pikkufirmalla ole varaa iskeä niitä miljoonia jatkuviin vuosien oikeuskäsittelyihin, joista ne korvaukset tulee vasta sitten joskus. Siinä kerkiää firma kippaamaan tasepuutokseen jo moneen kertaan ennen kuin nuo oikeustaistelut kaikkine viivyttelyineen on läpi käytyinä ja siitäkin kestää vielä aikansa että ne korvaukset saa kuitattua omaan kassaan.

Tällä nykyisellä linjallaan ei se reverse engineering ole ihan niin helppoa ja homman salat eivät kilpailijoille välttämättä aukea aivan noin tarjottimella mitä tuo patenttihakemus tekisi. Haet vaikka leipomosta kakun, niin lähde sitä sitten reversoimaan mitä ainesosia siinä on, missä suhteissa ja ennen kaikkea miten se kakku on valmistettu eri vaiheineen ja paisto aikoineen sekä lämpötiloineen. Ei ole ihan helppo case.

YLE tänään:
Salaperäinen akkutehdas aloittaa tuotannon Imatralla – tiloja valvotaan, ympärille rakennetaan aita

Imatralainen teknologiayritys Nordic Nano Group on lisännyt turvatoimia, vaikka se on vasta käynnistämässä toimintaansa. Teppanalan kaupunginosassa sijaitsevan tehtaan ympärille on rakenteilla aidat.
Turvatoimien tarkoituksena on estää yritysvakoilua. Kiinnostus yritystä kohtaan on kasvanut, sillä sen pääomasijoittaja Donut Lab on saanut paljon julkisuutta. Yhtiö kertoi pari viikkoa sitten Las Vegasin teknologiamessuilla, että se on valmistanut kiinteän olomuodon akun.

https://yle.fi/a/74-20204159

B12 sanoi:
Eli taktiikkana on odottaa soittoa, jossa joku iso toimija kokeilee sokkona arpaa. Näin minä sen tekisin.

Tämä on myös ollut oma näkemys, puun takaa isolla näkyvyydellä ja vakuuttavilla puheilla eri kanaviin hypeä ja odotetaan että iso kala nappaa syötin.

Tämä on käytännössä ainoa vaihtoehto edetä, joku se kuitenkin kopioi (versioi) ja tuottaa puolet halvemmalla.

Oli akku luvatun kaltainen tai ei, hyvää pöhinää on saatu aikaan ja jotain siellä on oltava taustalla koska en usko tämän olevan täysin plasebo.

Nordic Nano Groupin ilmeisesti ainoa tieteellisen taustan omaava henkilö chief scientist Bhuskute väitteli viime vuonna Tampereen yliopistolla tohtoriksi fotokatalyyteistä. Tämä aihe liity mitenkään akkuihin tai superkondensaattoreihin, kuten ei mikään hänen kuudesta julkaisuistakaan. Tämä ei mitenkään vahvista firman väitteiden todenpitävyyttä, vaan kaivaa kuoppaa syvemmälle.

Eiköhän totuus ole että rahat on finiitto ja näkyvyyttä Vergen pyörille on hommattu halvimmalla mahdolisella tavalla, jotta pyöriä saataisiin kaupan. Nettimotossa löytyi kolme MY2024 mallia myynnissä eli mikään myyntihitti tuo ei ole ollut.

Veikkaan että tämä menee samaan sarjaan kuin Teslan autopilot. Kerätään rahat ja luvataan jossain vaiheessa päivitys jolla homma toimii. Vergen uusien akkujen kanssa tullee keväällä "yllättäviä tuontannollisia viivytyksiä" ja luvataan toimittaa pyörään päivityskitti jossa uusi akku "joskus", olisikohan noin.

Mitään toimivaa uutta ja ihmeellistä akkua ei ole eikä tule on oma mielipide, valitettavasti.

JM_78 sanoi:
https://yle.fi/a/74-20204751

Taitaa tästäkin tulla yks "Toroidion" lisää...

Aalto-yliopiston akkukemian ja -materiaalien professori Tanja Kallio on seurannut alaa vuosikymmeniä ja on yksi Suomen kovimmista akkututkijoista. Donut Labin luvut saavat hänet hämmentyneeksi.

– Se tuntuu ihan uskomattomalta. Se rikkoisi kaikkia niitä fysiikan ja kemian periaatteita, joita itse tunnen, Kallio naurahtaa.

Käydään suomalaisen huippututkijan kanssa startupin väitteet läpi. Donut Lab ei halunnut esittää kommentteja professori Kallion näkemyksiin.
:grin:

Tietysti tuossa on muna kana ilmiö. että jos Kallio tuntisi sen niin olisi varmaan tehnyt itse sellaisen.

Mikeyx sanoi:
^tuohan on kuin moottoripyörien Kymiring :paikallatuulee:

Valtiota vaaditaan rahoittamaan, että saadaan 200hv 150kg 15000€ sähkömopoja, joilla pääsee akullisella 1000km Kymirinkiä ympäri (ja ladattua kusitauon aikana).

PrivateeR sanoi:
Sillä poikkeuksella, että Kymiring sentään valmistui... :grin:

Jollakin tasolla joo, mutta kaukana ollaan alkuperäisen suunnitelman kansainvälisen tason motogp/f1-areenasta ja miljonäärien lomakylistä. Konkurssilla putsattu velat ja uusikin halvalla ostanut omistaja taistelee rahojen kanssa.

Onhan Vergekin saanut pyörän ajokuntoon, muutaman myytyä ja firman konkurssikuntoon.

Tätä keskustelua seuratessa ei voi muuta, kuin todeta maailman onnellisimman kansan ruokkivan tuota onnellisuutta suhtautumalla toisten tekemiseen valtavalla negatiivisuudella sekä kaikki rajat rikkovalla pessimismillä. Jatkakaa...

Back