• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Delvac

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Meikäläisen kusiaisgikserin ohjekirjassa ohjekirjassa mainitaan vain "käytä moottoriöljynä API -luokituksen SF tai SG täyttävää nelitahtimoottoriöljyä" ja suositus viskositeetti 10W-40. Muutkin viskositeetit käy ulkoilman lämpötilan mukaan. Mopotin on tietysti ikivanha -97, mutta pointti on, että ei edes vaadita minkään hypersupererikoisspecialsynteettisenesterin käyttöä. Joten otin vapauden lorauttaa delvacin mx 15W-40 koneeseen, enkä havainnut mitään minkä vuoksi pitäisi laatua muuttaa. Ihan mielenkiinnosta: mitä lukee moottoriöljystä esim. uuden kilogikserin tai rykkösen ohjekirjassa tai huoltomanuaalissa? No, -05 tai -06 mallitkin hyväksytään!?! Vastauksia kiitos!
bowdown.gif
062802moto_prv.gif

OT: tää topic on jo yli 2 vuotta vanha
biggrin.gif

Mutta joo, -97 blackbirdin manuska sanoo että:

MOOTTORIÖLJY

Hyvällä moottoriöljyllä on monia laatuvaatimuksia. käytä ainoastaan
korkealuokkaisia SF-taiSG-luokan laatuvaatimukset täyttävää moottoriöljyä.

Moottoriöljyn viskositeetti valitaan ilman lämpötilan mukaan.
Viskositeetiltaan 10w-40 öljyä voidaan käyttää ympärivuoden.

API SF ja SG luokan öljyt eivät todellakaan ole olleet pitkiin aikoihin kovin korkealuokkaisia! esim. castrolin gps on tuota SG luokan kuraa!

tässä vähän tietoa luokituksista KLICK

Itse kans laitoin k4 gixuun talviöljyks delwacit koneeseen pitää kokeilla kun pääsee ajamaan et mite toimi mut käynti äänet ei oo ainakaa yhtää erillaiset
biggrin.gif

Itte oon käyttäny Motulin 5100:sta semisynteettistä Mp öljyä aina kaikissa pyörissä.
Hyvin on pelittäny, ja on pysyny sisällä vanhemmissaki peleissä.
Öljy vaan tuoksahtaa semmoselle että tekee mieli ottaa
033102beer_1_prv.gif
...
Hinta ei oo mikään paha.

Kaikkiin I/Ö koneisiin olen Delvacia 10/40 pistänyt ja todennut parhaimmaksi niin kytkimen kuin vaihteiston toiminnassa.
"Race" öljyillä ajaessa löytyi välivapaita ja kytkimen nykytystä I/Ö Gigserissä, mikä poistui delvaciin siirryttäessä. Suosittelen ilmanmuuta.
062802jumpie_prv.gif

Aika varma valinta on valmistajan ohjekirjan suosittelema öljy. 80-luvulla ei ollut olemassakaan näitä varsinaisia mp-öljyjä. Valmistajat suosittelivat sen ajan mittapuulla hyvälaatuisia, autokäyttöön tarkoitettuja moottoriöljyjä. Silloin kiisteltiin, oliko paras öljy Shellin X-100-, "Mopil-oil- vaiko Esso Extra. Nyt ängetään teriin "Telvakkia", vaikka juuri moottoripyöriin erikoisesti suunniteltuja öljyjäkin on tarjolla!

Olen jostain saanut sellaisen oudon päähänpinttymän, että pyörään voisi laittaa minkä merkkistä öljyä tahansa, kunhan öljy täyttää vaaditut luokitukset. Eli siis voin käyttää Delvacia, koska se täyttää ne luokitukset mitkä lukee käyttöohjekirjassa ja lisäksi se kokemusteni mukaan toimii märkäkytkimessä paremmin kuin muut tähän asti kokeilemani öljyt.

Et oo ainoa . Mulla on ollu jo vuosikausia ihan samanlainen
"pinttymä " , eikä tunnu häipyvän .
biggrin.gif
biggrin.gif

Hyvä hyvä Juicci!!
Vääntö jatkukoon!
Itselle on riittänyt kun öljy täyttää valmistajan vaatimukset, vaihtoväli on vain 6 tuhatta muutenkin.
Nyt on kyllä ekan kerran delvacia koneessa, aikaisemmin on ollutkin vähän kaikkea.

Näissä öljykeskusteluissa näkee hyvin kahden tyyppisiä ihmisiä:

1)teknisen koulutuksen saaneet jotka katsovat purkin kyljestä yleisemmät ominaisuudet ja luokitukset -> OK tai NOK

2)merkonoomit ja muut pipertäjät jotka lukevat purkin kyljestä onko varta vasten moottoripyörille vai ei -> tosi hyvää tai myrkkyä koneelle.

wink.gif

Itselläni Delvacin MX:t koneessa ja käy just niinku pitääki
thumbs-up.gif

Itse lueskelin juttuja foorumilta ja päädyin sitten tähän öljyyn. Erityisesti jutut joissa porukka oli saanut moponsa toimimaan paremmin delvacilla oli selvä merkki hyvästä öljystä. Kun taas miinuksia tuli vain tyyliin "minähän en raktorin öljyä mopooni laita", jotka ei kerro mitään muuta kuin ennakkoasenteen. Hyvä öljy +++

Mites ton diesel öljyn laita oikeen on, eikö sen ominaisuuksiin kuulu noen "putsaaminen"..... jota ei ainakaan mun bensakoneessa pitäisi paljoa tulla
033102bebe_1_prv.gif
?? (taitaa olla bensakoneeseen tarkotetussa öljyssä vähä eri ominaisuudet
biggrin.gif
.......)

Mites ton diesel öljyn laita oikeen on, eikö sen ominaisuuksiin kuulu noen "putsaaminen"..... jota ei ainakaan mun bensakoneessa pitäisi paljoa tulla
033102bebe_1_prv.gif
?? (taitaa olla bensakoneeseen tarkotetussa öljyssä vähä eri ominaisuudet
biggrin.gif
.......)
Useasti aikaisemminkin on mainittu , että delvac on yleisöljy ja sillä on luokitukset sekä diesel- että bensiinimoottoreille turbon kanssa tai ilman. Sitten sattuu olemaan vielä luokitukset myös MÄRKÄKYTKIMELLE JA -JARRUILLE kuin myös vaihteistokäyttöön. Suorastaan pirullista litkua, eikö vain?
062802moto_prv.gif
Lisää olssia!!
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

Itse en tuota delvac intoilua ymmärrä. Paljonko siinä sitten tulee kesässä säästöä? Ja sen kun suhteuttaa muihin pyöräilystä aiheutuneisiin kuluihin, renkaat, huollot, vakuutus, arvonalennus, jne) niin eipä ole kummoinenkaan säästö. <itse ihan aidosti uskon laadukkaisiin öljyihin, tuskin koko hintaero sentään on tehtaan ilkeyttä. Ja kun katsellaan mitä MotoGP porukat kaataa moottoreihin jossa on suuret litratehot, niin uskoisin heidänkin tarjoavan moottorilleen mahdollisimman hyvää suojaa kovia olosuhteita varten. Tietääkseni kukaan siellä ei aja Delvacilla
smile_org.gif
.

Vaihdoin äsken öljyt mopottimeen ja tuttuun tapaan Motul 300V 15W-50 tuplaesteriöljyä. On muuten eksoottisen väristä lientä...onko joku joskus katsonut. Melkein neonvihreää!

Minä olen jo pitkään käyttänyt myös noita Motulin öljyjä. Tossa pari vuotta sitten oli alla sellanen -93 GSX-R 750, jossa oli varmaan kytkimessä jotain ongelmaa. Aina kun vaihtoi vaihdetta 1->2, niin rusahteli ikävästi. Olipa nopeus mikä tahansa. Öljyinä oli ensin ihan tavallista Mobil 1:stä, mutta noilla Motulin öljyillä homma korjaantui. Viskositeetista ongelmat tuskin johtui, kun molemmissa öljyissä se oli sama.

Enivei. Pointti oli se, että Motulilla pelittää!
buttrock.gif

"Itse en tuota delvac intoilua ymmärrä. Paljonko siinä sitten tulee kesässä säästöä? Ja sen kun suhteuttaa muihin pyöräilystä aiheutuneisiin kuluihin, renkaat, huollot, vakuutus, arvonalennus, jne) niin eipä ole kummoinenkaan säästö. "

Etkö ymmärrä yksinkertaista asiaa vaikka useammassakin ketjussa se sanotaan: Delvac TOIMII paremmin monissa prätkissä kuin muut litkut. Säästöillä ei ole ainakaan mulle mitään merkitystä.
Enkä minä ainakaan mussuta vaikka pistäsit Oil Of Ulayta omaan koneesees.

Eipä ole mullakaan Delvacin kanssa mitään ongelmia ollut, vaihteet ja kytkin pelaavat täysin moitteettomasti. Se ölbertin edullisuus on vaan pelkkää plussaa.
smile_org.gif

Mobil racing 4T about 60 euroo per neljä litraa. Delvac about 60 euroo 20 litraa. Ostin muuten juuri pytyllisen Delvaccia, katsotaan sitten kuinka käy kunhan pääsen vaihtamaan sitä sisään. Tosin mun fillarit on vuosilta 1954 ja 1980, joten oletettavaa että tuo Delvac on parempaa kuin mikään noina aikoina saatavaissa oleva öljy.

Back