Crossien vakuutukset

EI. Tänään voit mennä ja ostaa tapaturmavakuutuksen, joka kattaa mopotouhut. Kisoissakin. Minulla, ja monella muulla, on sellainen.

Lainsäätäjän ilmeinen? tavoite on poistaa liikennevakuutus harrastustoiminnasta. Oli se sitten pelto, Päitsi tai KymiRing. Toteutus on vain normaalia Suomi-tasoa.

Ei, lainsäätäjän tavoiteena ei ole poistaa liikennevakuutusta harrastetoiminnasta, L-V pitää edelleen olla koska siitä korvataan kolmanen osapuolen (=ulkopuolisten) vahingot.
Lainsäätäjän tavoitteena varmaan on ollut yhtenäistää korvauskäytäntöjä muun euroopan kanssa ja alentaa (kilpapelien) vakuutusten hintaa poistamalla se kuljettajanpaikan suoja kilpailutilanteessa. Mutta nykyään kun tämä lainsäädännöllinen osaaminen on mitä on (eikä SML:kään valmisteluissa juuri muuta saanut aikaan kuin palaveri pullat syötyä) niin laista tuli sellainen kun tuli...

Nykyaika on mitä on. Kiinacrosseja, lasten kiinamönkkäreitä jne on kesämökkien ja maalaistalojen pihat täynnä ja tuskin niissä tonnien vakuutuksia on otettu. Itse ostin ekan satapiikin mummolaan 10v, eikä ollut edes mielessä mikään liikennevakuutus. 12v vedettiin RM80:lla pitkin kylätietä ja sama juttu. Ajat muuttuvat.
Jep, tosi erikoinen tilanne, kun vakuuttamattomia menopelejä ainakin maalla joka talossa. Lainsäädäntö ja todellisuus ovat todella kaukana toisistaan. Ja vielä kun nykyään isoon osaan sähkömaastopyöristäkin pitäisi ottaa vakuutus...

Itse halusin ottaa vakuutuksen ehkä eniten, koska vakuuttamattomuusmaksu voi nousta helposti kymppitonneihin:

vakuuttamattomuusmaksu = vakuutusmaksua vastaava maksu + laiminlyöntimaksu

vakuutusmaksua vastaava maksu = LVK:n eli "roska-vakuuttajan" eli Suomen kalleimman vakuuttajan hinta * vakuuttamaton aika. LVK:n asiakkaina kaikki nistit ja alkkikset, jotka ajavat vakuuttamattomilla vehkeillä. LVK:n hintataso voi olla esim 2x yllämainitut summat.
Jos ostit pyörän vaikka 5 vuotta sitten ja ajellut 5 vuotta ilman ongelmia pelloilla ja nyt pannutat itsesi lasarettiin, niin vakuutusmaksut voi pamahtaa kerralla 5 vuodelta.

laiminlyöntimaksu = 1-3 x vakuutusmaksua vastaava maksu

🤯

Back