• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

CBR1000RR 15tkm -08 ja moottorista kuuluva naputus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zuhnu99
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
EK@ älä ny jumalauta pehmene...
biggrin.gif

mikä "konerikkoepidemia"?

Missään ei yksilövioista, tai itse toheloiduista vioista tule yhtä ripeästi tyyppivikoja, kuin netissä.

Yhä vaan olisi kiva tietää, miksei takuunalaista laitetta ole viety ostopaikkaan tutkittavaksi.

Tämä nyt ei varsinaisesti tälle osiolle kuulu, mutta Long way down-
opuksessa takaiskariongelmia on paljon. Siellä syytettyjen penkille
istutetaan sellainenkin merkki kuin Öhlins.

Nojuu, aikas heikoilla kantimilla täytyy olla "merkkiuskollisuus" jos pienestä provoilusta loukkaantuisi.

Samaa ihmettelen minäkin miksi purkaa takuunalainen vehje ja tulla sitten tänne arpomaan, eikö oikea paikka olis hondan huolto jossa vian vois diagnosoida, korjata ja kirjata ylös siltä varalta että näitä tuliskin lisää?
lookaround_orig.gif

No eihän nämäkään nokka-akseliongelmat tulisi tietoon, jos ei joku fiksu olisi itse konetta avannut. Ei ne sieltä huollosta ala tänne mitään kertomaan.

Long way down-
opuksessa takaiskariongelmia on paljon.
mutta hei, mitäs sen on väliä, kun on kuorma-autollinen varaosia mukana, ja hilloa niin ettei tarpeilleen taivu...

Meinasin kanssa vaihtaa WP:n takaiskarin meidän reissupeliimme. Mutta sitten juttelin yhden kokeneen erämaaketun kanssa, ja hän sanoi suoraan, että se olisi virhe. Orkkiskomponentit voi olla ominaisuuksiltaan vähän paskoja, mutta ne kuitenkin kestävät tuollaisia olosuhteita, kun taas näitä hienoja kaikinsäädöin varustettuja hipo-palikoita täytyy huoltaa säännöllisin väliajoin, ja myös usein, muuten ne eivät kestä.

Nojuu, aikas heikoilla kantimilla täytyy olla "merkkiuskollisuus" jos pienestä provoilusta loukkaantuisi.

Samaa ihmettelen minäkin miksi purkaa takuunalainen vehje ja tulla sitten tänne arpomaan, eikö oikea paikka olis hondan huolto jossa vian vois diagnosoida, korjata ja kirjata ylös siltä varalta että näitä tuliskin lisää?
lookaround_orig.gif
Oiskohan harmaatuonti?
Ja onkohan huoltokirja kunnossa?

Ihmettelen vaan ääneen itsekseni
wink.gif

No eihän nämäkään nokka-akseliongelmat tulisi tietoon, jos ei joku fiksu olisi itse konetta avannut. Ei ne sieltä huollosta ala tänne mitään kertomaan.
Ja minkä ihmeen takia niitten huollosta pitäiskään tänne tulla kertomaan?

Eli eikö ostaja voi kertoa huollolle miten vika ilmenee, mitä epäilee ja sitä kautta saada tutkituksi asia ilma että tarvii itte alkaa purkamaan konetta?

Joo, olishan se kiva tietää, miten vaivaan on suhtauduttu, vai oliko
sitä vaivaa? Aiheen aloittaja voisi kenties lisää valoittaa asiaa jos
purkuhommilta ehtii.

Tuli sitten mittailtua nokka-akseli. Mittojensa puolesta se on uudenveroisessa kunnossa. Se on kuitenkin tosiasia, että yhdessä nokassa on pittingiä ja kaksi nokkaa on kulumisprosessin alkuvaiheessa. Eli nuo eivät vaadi vielä tässä vaiheessa toimenpiteitä, mutta johtanevat kyseisten nokkien tavallista nopeampaan kulumiseen.

En vie mitään vehkeitä takuuhuoltoon, kun äärimmäisen pakon edessä. On sen verran huonoja kokemuksia. Tahtoo olla, että enemmän rikotaan, kun saadaan kuntoon. En viitsi niistä aiheutuneista auton sisustapesuista (huom. monikko), vaurioituneesta tuulilasista, ym. sen tarkemmin selvitellä. Se on kuitenkin pakko lipsauttaa, että kerran oli kaadettu tikkaat auton kylkeen, kun auto oli peltiremontissa. Oli siinä autoa hakiessani pajan edustajan kommentti: "Mitä? Eiks ne jäljet ollu siinä jo kun sä toit auton."

Uuutta pyörää liikkeessä odotellessani mietiskelin, että missäköhän huollot ja mahdolliset takuukorjaukset teettäisi. Tuli siihen vastaus, kun katselin liikkeen asentajien mönkijän aluvanteiden asennusta. Yksi kaveri nosti mönkijää lokasuojasta, jolloin se repesi kiinnikkeistään kovan rusauksen saattelemana. Siinä vähän päät pyörivät ja kaverit häippäs takahuoneeseen. Tuumin itsekseni, että tulipahan vastaus tähänkin.
Ja käsittääkseni omistus- ja hallintaoikeus siirtyy minulle, kun olen vekottimen maksanut ja saanut nimiini.

Tuo koneesta kuuluva naputus kuumana on sitä luokkaa, että kuuluu aivan selvästi kypärän sisäänkin. Hävettää ajaa hissukseen, kun uutuuttaan kiiltävä mopo naputtaa enempi, kun 500 tkm ajettu 200D.

Olen ikäväkseni huomannut miten kädentaitojen arvostus on laskenut. Ei suoriuduta enää edes polkupyöränkumin paikkaamisesta. Säälittää nämä nurkkien nyhverö-nyyssöset, jotka tulevat vaimon kanssa tuomaan ajokkejaan korjattavaksi. Mies pitelee naisen käsilaukkua ja nainen selvittelee tekniset asiat juurta jaksaen. No, joo. Se meni vähän ot:ksi ja moraalisaarnaksi.

Olen lähtöisin köyhistä oloista. On ollut pakko opetella huoltamaan ja korjaamaan rassinsa. Siinä on sitten muutamien takapakkien saattelemana oppinut yhtä ja toista. Eipä minulla olisi varaa uusilla autoilla ja pyörillä ajella, jos joka polttimonvaihtokin vaatisi huoltokäynnin.

Pakko vähän puuttua tohon ilmi tulleeseen viimeistelytasoon. Vrt. BMW ja Honda. Honda näyttäisi olevan paremmin viimeistelty. Tämän huomaa esim muovien valujäljistä. BMW on taas tehty reilummalla mitoituksella. Osat ovat jämäkämpiä, kun Hondassa. Eli toisessa on sirompi ja viimeistellympi loppusilaus, mutta BMW on tehty ns. reilummalla mitoituksella. Osat ovat tuntumaltaan vahvempia.

On totta, että topicin otsikko voisi olla kuvaavampi. Esim.: Kone naputtaa. CBR1000RR -08 15tkm. Jos joku saa sen vaihdettua, niin voisi tehdä sen.

Sehän on tietysti ihan oma valinta, jos on raudanlujasti päättänyt olla luottamatta kaikkiin maahantuojiin ja niiden huoltoliikkeisiin. Ikävää, eikä mielestäni täysin reiluakaan, mikäli joidenkin tekemät kämmit saavat tuomitsemaan kaikki. Lisäksi haittapuolena tulee tietty se, että joutuu touhuamaan, sekä myös maksamaan kaiken itse. Mutta saammehan tehdä kukin omat päätöksemme.

Muille silti pikku varoituksen sana: jos menee avaamaan takuunalaisesta laitteesta koneen itse, niin tapauksesta riippuen voi olla aivan mahdollista, että edes sellaisia vikoja, jotka muuten kuuluisivat takuun piiriin, ei sen jälkeen enää korvata.

Huomatkaa, että yleensä tämäntyyppisissä ärräpyörissä pitää venttiilien säätötyönkin yhteydessä irrottaa nokat (enkä nyt osaa mennä vannomaan, onko asia tässä koneessa 100-varmasti niin, mutta veikkaisin, että on). Yleisin kämmi, mitä näiden kanssa käy, on se, ettei ole osattu kasausvaiheessa laittaa jakopään ajoituksia oikealla tavalla kohdilleen, ja kun sitten painetaan ekan kerran starttia, kuuluu koneesta vähemmän hauska, ja vähemmän huokealta kuulostava ääni, kun venttiilit ottaa kontaktia mäntiin. Loppulaskun suuruus on sitten enempi tuurista kiinni. Näin tiedän käyneen jopa melko monelle, ja  maksumiehenä saa tietenkin olla aivan itse, oli takuuta tai ei.

Lisäksi haittapuolena tulee tietty se, että joutuu touhuamaan, sekä myös maksamaan kaiken itse.

Yllättävän hyvin saa takuuseen menemään, kun on itse purkanut jonkun vehkeen ja menee rikkinäinen komponentti kädessä huoltoon. Kyllähän se vähän hämmästystä herättää siellä tiskin toisella puolella. Yleensä saa pienen huumorinheiton jälkeen veloituksetta uuden osan. Sitä edesauttaa heitto: Voittehan te sitten laskuttaa maahantuojaa töistä.
En koe tota vaivaa pahana asiana, kun tulee harrastusten muodossa touhuttuttua tekniikan parissa.

Yleisin kämmi, mitä näiden kanssa käy, on se, ettei ole osattu kasausvaiheessa laittaa jakopään ajoituksia oikealla tavalla kohdilleen, ja kun sitten painetaan ekan kerran starttia, kuuluu koneesta vähemmän hauska, ja vähemmän huokealta kuulostava ääni, kun venttiilit ottaa kontaktia mäntiin. Loppulaskun suuruus on sitten enempi tuurista kiinni.

Suunnilleen näin tiedän käyneen yhdessä tapauksessa, kun oli venttiilit säädetty 200m sitten eräässä pääkaupunkiseutulaisessa tunnetussa merkkiliikkeessä.

Teidän kylällä on sitten vissiin hommat vähän toisenlaisella tolalla kuin meidän kylällä. Periaatteessa jos hommasta olisi tarvis lakitupaan saakka lähteä, niin valmistajan vastuu kyllä päättyy siihen, kun asiakas on koneensa omin avuin aukaissut. Ja moottoripyörä ei suinkaan ole ainoa kampe, missä asian laita on näin.

Mutta tapauskohtaisiahan takuuasiat on aina, joten 100% varmaksi on paha mennä mitään sanomaan. Mutten silti itse rupeaisi purkamaan mitään, jo ihan sen takia ettei ole aikaa, ja on takuu. Osaan kyllä roplata koneita ihan itselleni riittävästi.

Ja jos merkkihuolto kajauttaa männät ja venttiilit yhteen, niin onpa sitten ainakin joku toinen maksumies remontille kuin artisti itse.

Periaatteessa jos hommasta olisi tarvis lakitupaan saakka lähteä, niin valmistajan vastuu kyllä päättyy siihen, kun asiakas on koneensa omin avuin aukaissut.
Eipä tuokaan ole ihan noin yksioikoista.

Toisekseen valmistusvirheen osalta puhutaan valmistajan virhevastuusta, ei takuusta. Tälläinen valmistusvirhe voi olla esim. nokkien karkaisun/pinnoituksen epäonnistuminen.

Teidän kylällä on sitten vissiin hommat vähän toisenlaisella tolalla kuin meidän kylällä. Periaatteessa jos hommasta olisi tarvis lakitupaan saakka lähteä, niin valmistajan vastuu kyllä päättyy siihen, kun asiakas on koneensa omin avuin aukaissut.
Kuka senkin todistaa onko koppaa aukaistu, jos siis sen verta pysyy työkalut käsissä ettei joka toista kierrettä vedä sileäksi.
Ei siellä mitään sinettejä ole.
biggrin.gif

Ja kuka tietää esim. onko jo edellinen huoltoliike sen avannut tai voidaan niitä aukoa jo maahantuonnissa, jos tehdään jotain maahantulotarkistuksia/kampanjoita tms.

Ja ei ne välttämättä kaikki ala purkamaan konetta jonkin pienen äänen takia, tuskin tuokaan tuohon välykseen hajonnut olisi, ainakaan 24tkm mennessä.

Tarkistitko/puhdistitko muuten öljykanavat ettei ole siellä syytä tuohon?

Ja minkä ihmeen takia niitten huollosta pitäiskään tänne tulla kertomaan?
Onhan se nyt kuluttajan hyvä tietää tuostakin tyyppiviasta ostopäätöstä tehdessään noiden kytkin, ym. murheiden lisäksi, mistä noissa linkeissä oli juttua.

Meikäisen Norsussa tehtiin koneremontti erikoisliikkeessä. Loppuvai-
heessa kasatessa katkesi männänrengas. No, se tuli 2 päivää ennen
reissuunlähtöä Ranskaan. Päivää ennen oli kone kasassa, mutta jako
viturallaan, eipä käynnistynyt. Kyseessä juhannusaatonaatto,ja äk-
kiä lainapyörää hommaamaan. Jos pieni mainos salliitaan, sen asian hoitivat yhdessä Javanaisen Kalle Jammucenteristä ja Suomen Fragus. Tästä vieläkin kiitos - tämä siis viime kesänä. Eli kyllä sitä sattuu Ducatiliikkeessäkin. Koneessa oli loppujen lopuksi tekovika, se selvisi myöhemmin. Ajalta jolloin Cagiva vielä omisti Ducatin ja tämä meikäläisen pienokainen on avioerolapsi, kone oli kasattu ties mistä palikoista, ei ole enää.

Sehän on tietysti ihan oma valinta, jos on raudanlujasti päättänyt olla luottamatta kaikkiin maahantuojiin ja niiden huoltoliikkeisiin. Ikävää, eikä mielestäni täysin reiluakaan, mikäli joidenkin tekemät kämmit saavat tuomitsemaan kaikki. Lisäksi haittapuolena tulee tietty se, että joutuu touhuamaan, sekä myös maksamaan kaiken itse. Mutta saammehan tehdä kukin omat päätöksemme.

Muille silti pikku varoituksen sana: jos menee avaamaan takuunalaisesta laitteesta koneen itse, niin tapauksesta riippuen voi olla aivan mahdollista, että edes sellaisia vikoja, jotka muuten kuuluisivat takuun piiriin, ei sen jälkeen enää korvata.

Huomatkaa, että yleensä tämäntyyppisissä ärräpyörissä pitää venttiilien säätötyönkin yhteydessä irrottaa nokat (enkä nyt osaa mennä vannomaan, onko asia tässä koneessa 100-varmasti niin, mutta veikkaisin, että on). Yleisin kämmi, mitä näiden kanssa käy, on se, ettei ole osattu kasausvaiheessa laittaa jakopään ajoituksia oikealla tavalla kohdilleen, ja kun sitten painetaan ekan kerran starttia, kuuluu koneesta vähemmän hauska, ja vähemmän huokealta kuulostava ääni, kun venttiilit ottaa kontaktia mäntiin. Loppulaskun suuruus on sitten enempi tuurista kiinni. Näin tiedän käyneen jopa melko monelle, ja  maksumiehenä saa tietenkin olla aivan itse, oli takuuta tai ei.
Mä ymmärrän enemmän kuin hyvin tuon zuhnun murheen,, ja ja olen sen itsekin mopopuolen huolloissa ja ostetun työn surkeudessa saanu kokea. Vittu, mä maksaisin oikeasti paljon rahaa sellaisesta huoltotyöstä mihin vois luottaa ja missä olis sitä vanhaa kunon selkärankaa. Vaan eipä ole tullu vastaan ei kotilo eikä mopopuolella. Tai kenen käsiin sen kovalla työllä hankitun pelin vois antaa. Tietty jos oon rikas niin hommaan uuden mopon ennenkuin ensihuolto tulee vastaan.

TS, jos enemmän kuin 4ssä viidestä on löysiä periä niin kyllä siinä usko voi mennä merkistä riippumatta. Tieteskin kun ite tekee niin sitä saa,, vaikkapa sekoitetun jaon.

Ehkäpä honta ja pemariporukka voisi yhdistää angstit / antipatiat ja perustaa ketju jossa metsästetään menettyä ammattiylpeyttä / selkärankaa huoltojen ja laadun parantamiseksi.

Tapauskohtaisiahan takuuasiat ovat. Ja tuotevastuu voi joissakin tapauksissa ulottua takuuaikaa pidemmällekin. Tämä on aivan totta.

Sen kuitenkin sanon, että omin päin touhuaminen ei ainakaan tippaakaan paranna kenenkään mahdollisuuksia saada vikoja korjautettua takuuseen, ja jos on vähänkin syytä epäillä artistin itse söheltäneen touhuillessaan jotain, tehdas pesee satavarmasti kätensä asiasta.

Back