• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Busan vaihteista?

Minkähän verran saa aikaa pois varttimaililla tuolla shifterillä.? Senku paukuttaa isompaa niin luulis kellon tykkäävän
smile_org.gif
Joskus kuullut puhuttavan 0.1s-0.2s, tiedä sitten mutta mutta:

Paljonkohan vaihto kytkimen kanssa kestää? Jotain 100ms? Minulla shifterissä katkoaika nyt ~40ms eli teoriassa aikaa säästyy 60ms / vaihto. Ja kun vaihtoja lyhkäsillä välityksillä on 4kpl niin tällä teorialla shifterin kanssa aikaa vaihdoissa säästyy 0.24s. Tuo tosin ei taida ihan 100% näkyä loppuajassa koska eihän kytkimenkään kanssa pyörä pysähdy tuon vaihdon ajaksi.
Teoriassa suurin hyöty tulee tasaisemmasta tehokäyrästä kun virtausta ei tarvitse muuttaa. Tai no en mä tiedä miten muut vaihtaa, mutta ilman vaihtajaa tulee vähän vähennettyä kaasua. Tämä sekoittaa virtauksia ja laittaa myös ns. kiihdytyspumpputoiminnon hetkeksi päälle jolloin myös seos rikastuu. Tämän seurauksena menetetään hetkeksi tehoa joka näkyy loppuajassa. Shifterillä taas voi vaihtaa kaasu täysin auki ajamalla koko ajan - jos kantti kestää.

Mulla vakiobusa lähti vielä nostamaan nokkaa kakkoselta kolmoselle vaihdossa jos sen tekee huolimattomasti kytkintä käyttämällä. Eli kun hellää kaasua ja vauhtia, niin etuiskarit painuu sisään, vaihde sisään ja kytkin nopeasti ylös - etujouset suorastaan pompauttavat keulaa ilmaan.

Kierrostenrajoitin? Mihin sitä tarvitaan ??  
tounge.gif

Marginaalitilanne lienee, että kaasu hirttää kiinni NO

Jos olen satulassa, oikealla peukalolla "naps" .  
omg.gif

Jos taas en ole enää satulassa, on ongelmat aivan muualla, kuin koneen "kilahtamisessa".  
confused_orig.gif

Jos pyörästä mitään jäljellä sen jälkeen JIPPII, mullakin on sen jälkeen 1400 ccm.  Eli Pahkasika  
033102ass_1_prv.gif
 Kuitti !

crazy.gif
Sitä tarvitaan siihen ettei moottori mene ylikierroksille, luonnollisesti. Millähän olet kierrostenrajoittimen busastasi poistanut?
Ettet nyt vaan sekoita kierrosrajoitinta ja huippunopeuden rajoitinta keskenään.....

moottorihan käy juuri niillä kierroksilla, kuinka paljon annat "hanaa".

ja mähän totesin saman asian eri muodossa tosin, eli "menee ylikierroksille" eli kaasu hirttää kiinni. miten muuten se menisi ylikierroksille ?
confused_orig.gif

tietty jos joku vääntää kaasun paikallaan nopeasti yli 11 tuhannen kiekan, voi käydä koneelle huonosti.
sad_orig.gif

mutta tasaisen nopeassa kiihdytyksessä, hyvillä öljyillä ja hyvällä koneella voidaan punaselle alueelle ajaa mainiosti, viheltää jo "vitusella" aikas kivasti.
062802jumpie_prv.gif

mitä tulee taas kierrosrajoittimen poistoon / ohitukseen, kertokoot pro äijät miten se tapahtuu.
033102bebe_1_prv.gif

se on nimittäin teknisesti aivan mahdollista, tosin ei välttämäti älykästä .

kyseenalaistin vaan sen, että mihin sitä tarvitaan ?

joten........................................

ps. en "sekoita" busassa mitään muuta, kuin polttoaineen säilöntäaineen tankkiin talveksi. eli kitz muistutuksesta .
idea3.gif

Moottorihan käy juuri niillä kierroksilla, kuinka paljon annat "Hanaa".

JA mähän totesin saman asian eri muodossa tosin, eli "menee ylikierroksille" ELI kaasu hirttää kiinni. Miten muuten se menisi ylikierroksille ??  
confused_orig.gif

Tietty jos joku vääntää kaasun paikallaan nopeasti yli 11 tuhannen kiekan, VOI käydä koneelle huonosti.  
sad_orig.gif

Mutta tasaisen nopeassa kiihdytyksessä, hyvillä öljyillä JA HYVÄLLÄ koneella voidaan punaselle alueelle ajaa mainiosti, viheltää jo "vitusella" aikas kivasti.  
062802jumpie_prv.gif

Mitä tulee taas kierrosrajoittimen Poistoon / ohitukseen, kertokoot PRO äijät miten se tapahtuu.  
033102bebe_1_prv.gif

Se on nimittäin teknisesti aivan mahdollista, tosin ei VÄLTTÄMÄTI älykästä .

Kyseenalaistin vaan sen, että mihin sitä tarvitaan ??

joten........................................

ps. en "SEKOITA" Busassa mitään muuta, kuin polttoaineen säilöntäaineen tankkiin talveksi. Eli KITZ muistutuksesta .  
idea3.gif
Kyllä sää raikuli oot syöny sieniä ja vääränlaisia sellaisia. Kiertelet ja kaartelet asiaa eikä suoraa vastausta tule että onko siinä se kierrostenrajoitin vai ei. Minä taas kyseenalaistan sen että miksi lähes vakio busasta pitäisi kierrostenrajoitin poistaa? Mitä vitun järkeä siinä on? Luuletko että valmistaja on vain huvikseen rajoittanut sen moottorin kierroksia? Oletko koskaan edes kiihdyttänyt sillä mopollasi niin että se ottaa rajoittajaan??
biggrin.gif

asiaaaaaa JukkaPoika . juuri niin . kyllä mä tykkään sienistä, vähän joka sorttisista. mutta rajoituksista en .
062802jumpie_prv.gif

muuten olen kyllä täysin raitis, jos sigaaria ei lasketa päihteeksi.

mitä tulee kiertelyyn ja kaarteluun, niin en varsinaisesti ole väittänyt, että juuri tässä busassa on kierrosten rajoitin ohitettu, vai olenko ?
thumbs-up.gif

eikä mun tarvi todistella "Pahkasialle" yhtään mitään .

olen vain todennut, että se on mahdollista. ja kone kestää hyvissä olosuhteissa, hyvässä kunnossa ja hyvillä nesteillä paaaaljon enämpi "kiekkoja" kun valmistajan rajoittimeen asetetut n. 10800 "kiekkaa". toki koneelle kantsii tehä muutakin. eli en lähtisi "vakiomopolla" yrittämään sitä, "lelut voi alkaa helistä" ja pahimmassa tapauksessa "kiito" jatkuu "lentona".

ghostface.gif

mulla on tuossa "näyttelykaunokaisessa" GIPro ATre ja se busaan ja muistaakseni kilogigsuun suositellussa modi:ssa . ( oiskoos ollut modi 5 ) . eli kyllä minulla on kierrosten rajoitin, sekä olen ajanut tälläkin kierrostenrajoitinta vasten muutaman kerran, sekä penkissä vedetty myös ko. lukemiin.

koitan saada tästä busasta vai niin hienon ja kiiltävän, että saan siitä onnistumisen iloa. nopeudesta ja kiihtyvyydestä en niinkään enää välitä! näin lähempänä viittäkymppiä olevana olen ajanut paljon ja kovaakin "joskus".
cool.gif

muut immeiset sitten päätelkööt onko se hieno heidän mielestään, vaikka tulevana suvena 2008 jossain näyttelyssä ja jossain päin muolimaa.

ps. rakentelu on hieman kesken vielä.
talktohand.gif

ugh.

Korjaahan raikuli se näppäimistös tai revi se capslocki koko laitteesta kettuun:

capslock.jpg

Back