Teoriassa suurin hyöty tulee tasaisemmasta tehokäyrästä kun virtausta ei tarvitse muuttaa. Tai no en mä tiedä miten muut vaihtaa, mutta ilman vaihtajaa tulee vähän vähennettyä kaasua. Tämä sekoittaa virtauksia ja laittaa myös ns. kiihdytyspumpputoiminnon hetkeksi päälle jolloin myös seos rikastuu. Tämän seurauksena menetetään hetkeksi tehoa joka näkyy loppuajassa. Shifterillä taas voi vaihtaa kaasu täysin auki ajamalla koko ajan - jos kantti kestää.Joskus kuullut puhuttavan 0.1s-0.2s, tiedä sitten mutta mutta:Minkähän verran saa aikaa pois varttimaililla tuolla shifterillä.? Senku paukuttaa isompaa niin luulis kellon tykkäävän![]()
Paljonkohan vaihto kytkimen kanssa kestää? Jotain 100ms? Minulla shifterissä katkoaika nyt ~40ms eli teoriassa aikaa säästyy 60ms / vaihto. Ja kun vaihtoja lyhkäsillä välityksillä on 4kpl niin tällä teorialla shifterin kanssa aikaa vaihdoissa säästyy 0.24s. Tuo tosin ei taida ihan 100% näkyä loppuajassa koska eihän kytkimenkään kanssa pyörä pysähdy tuon vaihdon ajaksi.
Mulla vakiobusa lähti vielä nostamaan nokkaa kakkoselta kolmoselle vaihdossa jos sen tekee huolimattomasti kytkintä käyttämällä. Eli kun hellää kaasua ja vauhtia, niin etuiskarit painuu sisään, vaihde sisään ja kytkin nopeasti ylös - etujouset suorastaan pompauttavat keulaa ilmaan.