Minä arvaan että nykyinen pyöräsi on XX, aivan kuten minullakin oli ennen kun vaihdoin valkoiseen -08 Busaan tänä talvena. Enhän minä tämän ajokauden 2000 kilsan kokemuksella voi sanoa busasta mitään kovinkaan auktoritatiivista, mutta kyllä minulla jonkinlaista käsitystä laitteesta jo alkaa olla, varsinkin verrattuna juuri XX:ään.
Tässä joitakin vastauksia (aivan takuulla vääriäkin, enemmän tietävät pls korjatkaa):
Lastentaudeista:
Hain pyörän tänään Metura-motorsista (12tkm huolto). Ei mitään isoja juttuja, mutta Juha siellä sanoi että näissä voi ohjauslaakeri vaatia kiristystä jo pienilläkin kilsoilla. Lisäksi omassa laitteessa oli ilmansuodatin pikimusta ja LIKAINEN. En tiedä liekö tauti, ominaisuus tai sattumaa. Minulle sanottiin myös että syö (ainakin XX:ää enemmän) öljyä uutenakin, varsinkin kovassa ajossa.
Kolmesta laukusta en tiedä, mutta
Corbinilla on kovat sivulaukut tarjolla. Itselläni SW-Motechin pelkkä takaboksiteline 46-litrasella Givillä kun hyvin harvoin edes tarvin sivulaukkujen lisätilaa.
Huoltohinnat
Hinta 12tkm huollolle oli aika sama kun perus 12tkm-huolto XX:ään (Meturalla, muualla en huollata). Öljynvaihtoväli on 6tkm, ja tulppien vaihtoväli periaatteessa 12tkm, mutta kyllä iridiumit kuulemma kestää 24tkm hyvin.
Ajettavuus (taas, minulla vain 2tkm kokemusta busasta) verrattuna entiseen 103tkm ajettuun XX:ääni on varsin innostava (se moottori...). Minulle ajoasento on hyvin samanlainen, ja kun laitteen paino, korkeus ja kääntösäde myös on aika samaa luokkaa niin mitään mullistaavaa en ole tunnistanut. Kaikki vaan on hieman "tiiviimpää" ja ehkä hiotumpaa. Jousitus on XX:ää jämäkämpi (ja paljon säädettävämpi), ja vaikka minulla ei XX:ssä yhdistelmäjarrujen kanssa koskaan ongelmia ollutkaan niin pidän busan perinteisistä enemmän kun olen niihin ennestään tottunut (uudessa ovat tehokkaat toisin kun ilmeisesti aiemmissa malleissa). Mitään rajoja en tietenkään vielä ole voinut kokeilla, ja nyt laitoin alle touringsedän matkakumit (pilot road 2), kun tällä hetkellä tarvin kestoa enemmän kun pitoa. Kyllä näilläkin kanttailee katukäytössä ihan tarpeeksi. Suurin ero on kyllä sitten moottorin luonteessa. Eihän XX vieläkään mikään nuhapumppu ole, mutta kyllä ne 194? kampiakseliheppaa tuntuvat, ja se
vääntö on varsin mahtava. Vaikka ajelenkin tehovalinta A:ssa koko ajan niin pyörä on varsinainen Jekyll ja Hyde. Matalilla kierroksilla voi ajaa mummoajelua kuin kustomilla ikään; kutonen silmään jo 50km/h:ssa toimii tasamaalla hyvin. Sitten kun kääntää (ei toki 6:lla) niin 7000 rpm:ssä alkaa sellainen Suzukin ylävireinen laulu (jopa vakioputkilla) jota en ole missään viidessä entisessä Hondassani koskaan kokenut (no, ehkä VFR laserin "ei katukäyttöön" sliparilla kuului myös hieman). Aivan mahtavaa, ja maisema vaihtuu. Nopeasti.
Vielä sellaista, että jos haet niin hae valkoinen. Se on vallan mainio väri, ja ihmiset kattelee perään aivan eri tavalla kun loppuunajettua XX:ää ajaessani.
Ja joo, yleensäkin on erittäin kivaa ajaa uutta Busaa (toisaalta en ole eläissäni koskaan ajanut ainoatakaan tylsää moottoripyörää). En tosin myöskään yhtä tehokasta kun nyt. Perjantaina lähden laivalla Saksaan/eurooppaan pariksi viikoksi ihmettelemään elämää, sitten tiedän ehkä hieman enemmänkin noista tehoista ja mitä niillä oikeasti tekee (täällä ei ehkä niin paljon).
Lopuksi. Ei ole kallis, 14 Ke ja rapiat ylivuotisesta uudesta Busasta on jopa törkeän vähän. VFR1200 yli 20Ke, kuten K1300S. ZZR1400 (mutu) 17-18 Ke. Tai 150hp uusi Multistrada 27 Ke.
/MarcusB