• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Bonukset meni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja parnjo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
vantaa
Kaaduin syksyllä nurmikolla nurin ja vaimo kyydissä.Viikko sairaslomaa.Työnantajalla on oikeus vaatia sairasajan palkka pyörän vakuutuksiin ja bonusmenetys noin 600 euroa.Olisi vissiin pitänyt sanoa.että kaljoissani kaaduin niin ei olisi itse hävinnyt mitään.Minun vakuutusturvasta hyötyy nyt työnantaja.
sad_orig.gif

Pisti kanssa tuo työnantajan "hyötyminen" silmään. Hyvä ettei joudu maksamaan sun palkkaa ja korvaavan työntekijän palkkaa sairasloma-ajalta.

Olin myös pyöräkolarin yhteydessä viikon sairaslomalla. Työnantaja maksoi minulle tuolta ajalta täyden palkan, ja vakuutusyhtiö toisen. Yritin tyrkyttää tätä vakuutusyhtiön rahaa firman talouspäällikölle, mutta hän sanoi että sinun rahojasi ne on - en valittanut.
wink.gif

Kaaduin syksyllä nurmikolla nurin ja vaimo kyydissä.Viikko sairaslomaa.Työnantajalla on oikeus vaatia sairasajan palkka pyörän vakuutuksiin ja bonusmenetys noin 600 euroa.Olisi vissiin pitänyt sanoa.että kaljoissani kaaduin niin ei olisi itse hävinnyt mitään.Minun vakuutusturvasta hyötyy nyt työnantaja.
sad_orig.gif
Tästä ei ota mitään tolkkua? Oliko pyörä työnantajan, jos sillä oli oikeus vaatia jotain?
Jos mopo ja vakuutukset on sun omat, niin eihän työnantajalla pitäis olla mitään sanomista niihin.
Ei kai sillä ole väliä onko kaatunut mopon kanssa tai ilman... jos on viikon saikulla, niin työantaja joutuu maksamaan sairasajan palkan omasta pussistaan. Vasta viikon jälkeen se työnantaja saa vasta korvausta jostain?
Eli molemmat tossa rahallisesti kärsii, ellet sitten saa liikennevakuutuksesta kivusta&särystä korvausta enemmän kuin bonusmenetykset...

Ymmärsinkö oikein...pyörälle ei tapahtunut mitään eli bonus menetys johtuu tuosta sairausajan palkan korvaamisesta? Jos näin...oppiipa tosiaan miettimään millä ja missä sitä kertoo loukanneensa.

Jaa...a aika outoahan tuo olisi jos työnantaja joutuisi maksamaan jonkun epäonnistuneet ajoharjoitukset takapihan nurmikolla joulukuussa
nixweiss.gif

Jaa...a aika outoahan tuo olisi jos työnantaja joutuisi maksamaan jonkun epäonnistuneet ajoharjoitukset takapihan nurmikolla joulukuussa
nixweiss.gif
Täh? Jos minä telon itseni jotenkin ja saan lääkäriltä sairaslomalapun, niin eihän siinä ole edes tietoa mitä on tapahtunut. Jos siinä lukee "nivelside revennyt, 2 viikkoa saikkua", niin mitä väliä missä se on tapahtunut ja miten.
Työantajan on pakko maksaa sairausajan palkkaa väh. kaksi viikkoa, työehtosopimus voi määrittää vielä pidemmän ajan.
(Edit: Ja sen jälkeen on oikeus sairaspäivärahaan)

Eihän sitä uskaltaisi ajaa mopolla ollenkaan, jos palkanmaksu keskeytyy kun vähän itseään teloo ja joutuu saikulle...

sad_orig.gif
Mitkä ovat perustelut? Sen ymmärrän, että sinulle maksettaisiin ansiotulojen menetyksestä, mutta en muuta.

Kilauta vakuutusyhtiöön.

Kaaduin syksyllä nurmikolla nurin ja vaimo kyydissä.Viikko sairaslomaa.Työnantajalla on oikeus vaatia sairasajan palkka pyörän vakuutuksiin ja bonusmenetys noin 600 euroa.Olisi vissiin pitänyt sanoa.että kaljoissani kaaduin  niin ei olisi itse hävinnyt mitään.Minun vakuutusturvasta hyötyy nyt työnantaja.
sad_orig.gif
Mitkä ovat perustelut? Sen ymmärrän, että sinulle maksettaisiin ansiotulojen menetyksestä, mutta en muuta.

Kilauta vakuutusyhtiöön.
Näin menee laki.Työkaveri kaatui kaljoissaan ja teloi jalkansa.Ei mitään bonusmenetyksiä ja kolmen kuukauden saikku ktalla.Kannattaa miettiä miten ilmoittaa vahingon.Rehellisyys bonukset perii.Toinen poltti perseensä kiukaassa ja taas saikkua ilman menetyksiä.

Jaa-a, eipä mun työnantajani ainakaan noin toiminut (jos kerran siihen oikeus olisikin).

Eikö pyörälle sattunut mitään vahinkoa? Haitko korvauksia vakuutusyhtiöltä?

Näin menee laki.Työkaveri kaatui kaljoissaan ja teloi jalkansa.Ei mitään bonusmenetyksiä ja kolmen kuukauden saikku ktalla.Kannattaa miettiä miten ilmoittaa vahingon.Rehellisyys bonukset perii.Toinen poltti perseensä kiukaassa ja taas saikkua ilman menetyksiä.
Missä on se lakipykälä, että työnantaja voi hakea korvausta liikennevakuutuksesta? Ihan heti ei googlettamalla löytynyt eikä finlexistäkään osunut tuollaista silmään, saati vakuutusyhtiöiden sivuilta. Ehkä en vain osaa etsiä.
confused_orig.gif

En usko näkemättä.
smile_org.gif

Siksi toisekseen, kuka sitä korvausta hakee vakuutusyhtiöltä? Sinä vai työnantajasi suoraan?

Sinä siitä hyödyt, työnantaja ei vaan joudu maksumieheksi.
Hyvä huomio. Olen samaa mieltä. Ei vain jaksa perustella.
Bonusmenetys 600EUR eli jos viikon palkka on yli 600 niin silloin noin. Minulla on jäisi hitusen miinukselle tuo keikka.

Edit: Tarkoittaen siis sitä, että jos työnantaja saa korvausta alle 600 euroa minkä vakuutuksenottaja "menettää" vakuutusyhtiölle, niin suurin hyötyjä on vakuutusyhtiö, joka jää voitolle. Ja se erotus siis tulee vakuutuksen ottajan pussista eikä päädy työnantajalle eli tulisi vakuutuksenottajalle halvemmaksi olla palkatta poissa töistä.

Mä en ole tällaisesta kuullutkaan, mutta sen tiedän, että kun olin sairaslomalla liukastumisen takia (pyörällä ei mitään tekemistä asian kanssa), täydellä palkalla sain olla sairaslomalla 5 viikkoa, koska työsuhde oli siinä vaiheessa kestänyt alle 5 vuotta.

Nykyisin saisi "maata" 3 kuukautta ja se on sitten työnantajan asia hakea Kelalta korvauksia. Näin siis yksityisellä puolella.

Jos kerran pyörän vakuutus maksaa työnantajalle korvauksia, niin silloin maksaa autonkin, enkä ole moisesta koskaan kuullut sen enempää. Oppia ikä kaikki.

Tiedä taas mitä tässä parutaan vakuutusyhtiön kurjuutta vai työnantajan neuvokkuutta vakuutusasioissa..

Liikennevakuutuksesta korvataan myös työnantajalle työnantajan maksama palkka sairasajalta. Tuohan on ihan oikein. Ei sen työnantajan pidä kaikkea sponsoroida jos kerran vakuutus sen korvaa.

Se miten tässä tapauksessa oli menetelty ei käy ilmi ekasta viestistä. Tehtiinkö pyörään myös korjauksia vai tehtiinkö edes vahinkoilmoitusta? Vai tehtiinkö korvaushakemus työnantajan toimesta vai miten se vahinkoilmoitus tehtiin?

Liikennevakuutuksesta korvataan myös työnantajalle työnantajan maksama palkka sairasajalta. Tuohan on ihan oikein. Ei sen työnantajan pidä kaikkea sponsoroida jos kerran vakuutus sen korvaa.
Maksaako vakuutusyhtiö (liikennevakuutusyhtiö) koko palkan, toisin kuin Kela? Vai maksetaanko päivärahat samaan tapaan kuin Kela tekee?

Selailin tuossa Fennian ohjetta työnantajille ja tällaisesta ei mainita sanaakaan. Työntekijä kyllä voi hakea korvausta ansionmenetyksestä, jos tulot ovat pienentyneet työkyvyttömyyden takia. Mutta ei yritys työntekijä puolesta. Olen aina näiden olevan Kelan-hommia ja silloinkin saa vain indeksiin sidotun päivärahan (prosenttiosuus tuloista) eikä koko palkkaa.

Jos jollakulla on "kättä pidempää" niin tänne vain. Yllättävä epäselvyys.
omg.gif

Olen itse ollut sairaslomalla 10.9 alkaen ja 24.12 päättyy..
Työnantaja on maksanut täyttä palkkaa ja Pohjolan mukaan liikennevakuutuksesta tämä korvataan työnantajalle... Aluksi työnantaja haki korvausta Kelalta mutta kun kysymys on liikennevahingosta Kela ei korvaa...
Lainaus kelan lausunnosta:
"Sairauspäiväraha on toissijainen muun lain mukaisiin saman työkyvyttömyyden perusteella ja samalta ajalta maksettaviin sitä vastaaviin korvauksiin.."
Kun kysymys on liikennetapaturmasta.

Back