• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

BMW vaihtaa Shelliin.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pekkavee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Katselin noita linkkejä edellä. Kyseessä ei näytä olevan taannehtivasti voimaan tuleva normi. Myös ennen sanotun säännön voimaan tulemista kuolleen dinosauruksen hiiliyhdisteet käynevät vastakin.

Vuoden alusta voimaan tuleva muutos koskee vain uusia moottoreita, joiden virheetön toiminta edellyttää vaihtoehtolubrikanttia.

Heilahduskäsi!

Muistakaa sitten käyttää myös vain ja ainoastaan BMW:n suosittelemia renkaita, voi olla että muuten ohjautuvuus ja jousitus tuhoutuu.

Mä olen käyttänyt vain Castrolia, joudunko nyt vaihtamaan moottorin ennen kuin voin käyttää uutta yyber öljyä?

onneksi ei ittellä ole vielä hättää, tallin hyllystä löytyy purkki puimurin ja acsnitserin yhteistyössä suunniteltua ja etenkin puimurin bokseriin kehitettyä hifi-öljyä. :p

XX-xenon sanoi:
onneksi ei ittellä ole vielä hättää, tallin hyllystä löytyy purkki puimurin ja acsnitserin yhteistyössä suunniteltua ja etenkin puimurin bokseriin kehitettyä hifi-öljyä. :p

Eiköhän nuo vanhat puimurit toimi samoilla öljyillä kuin ennenkin,ei ne moottorin sisäkalut tiedä mitä sopimuksia ja päätöksiä siellä pääkonttorilla on tehty 2014!

Kyllä pärjää, mutta vain silloin, kun huoltoja ei tehdä merkkiliikkeessä.
Merkkiliikkeessä huollon yhteydessä ajoneuvoon ohjelmoidaan öljymerkki, jonka jälkeen muiden öljymerkkien käyttö aiheuttaa suuria ongelmia, jopa moottorin tai voimansiirron rikkoutumisia.

lario sanoi:
Kyllä pärjää, mutta vain silloin, kun huoltoja ei tehdä merkkiliikkeessä.
Merkkiliikkeessä huollon yhteydessä ajoneuvoon ohjelmoidaan öljymerkki, jonka jälkeen muiden öljymerkkien käyttö aiheuttaa suuria ongelmia, jopa moottorin tai voimansiirron rikkoutumisia.

Kirjoititko tuon ihan vakavalla naamalla?

XJ 900 sanoi:
Kirjoititko tuon ihan vakavalla naamalla?

Tunnettu faktahan on, että moottoripyörät, varsinkaan laadukkaat sellaiset, eivät toimi millään muulla kuin tehtaan suosittelemalla (luetaan määräämällä) voiteluaineella. Minkä tahansa muun voiteluaineen käyttö aiheuttaa takuun raukeamisen ja johtaa suurella todennäköisyydellä lähes välittömään moottoririkkoon. Netissä toimiikin melkoinen trolliarmeija ajamassa läpi vääriä käsityksiä myös muiden öljyjen sopivuudesta näihin hienomekaniikan taidonnäytteisiin. Yleisin virheellisesti suositeltu voiteluaine lienee rekna kuvalla varustettu Delvac, jonka käyttö tiettävästi on tuhonnut tässäkin maassa kymmeniätuhansia moottoreita hyväuskoisten motoristien uskoessa nettikirjoittelua.
Huonolaatuisemmissa moottoripyörissä voi hätätilassa käyttää muutakin kuin suositeltua öljyä kunhan purkissa on iso monivärinen moottoripyörän kuva.

Nitrous sanoi:
Tunnettu faktahan on, että moottoripyörät, varsinkaan laadukkaat sellaiset, eivät toimi millään muulla kuin tehtaan suosittelemalla (luetaan määräämällä) voiteluaineella. Minkä tahansa muun voiteluaineen käyttö aiheuttaa takuun raukeamisen ja johtaa suurella todennäköisyydellä lähes välittömään moottoririkkoon. Netissä toimiikin melkoinen trolliarmeija ajamassa läpi vääriä käsityksiä myös muiden öljyjen sopivuudesta näihin hienomekaniikan taidonnäytteisiin. Yleisin virheellisesti suositeltu voiteluaine lienee rekna kuvalla varustettu Delvac, jonka käyttö tiettävästi on tuhonnut tässäkin maassa kymmeniätuhansia moottoreita hyväuskoisten motoristien uskoessa nettikirjoittelua.
Huonolaatuisemmissa moottoripyörissä voi hätätilassa käyttää muutakin kuin suositeltua öljyä kunhan purkissa on iso monivärinen moottoripyörän kuva.

Juuri näin. Moottorin rikkoutuessa (voi tapahtua jopa talviseisonnassa) suositusten vastaisen öljyn takia, saa syyttää itseään. Tämä on minulle selvää, mutta voitteko vielä neuvoa mitä teen, kun penariin laitettiin syksyllä tänä vuonna voimassa olevien suositusten mukainen öljy ja nyt pyörä on talviseisonnassa.

Pitääkö minun laskea öljyt pois jo uudenvuoden aattona puolita öin, vai kärsisiköhän sitä odottaa seuraavaan päivään? Jos kärsii, niin käykö jopa iltapäivä? Ja uskaltaako uutta öljyä ostaa jo tämän vuoden puolella?

Tuohon voisi viela laittaa lisäkysymyksen.
Sopimus on kirjoitettu Saksassa BMW:n norsunluutornissa, joten pitääkö aikaero ottaa huomioon?

Juffe sanoi:
Juuri näin. Moottorin rikkoutuessa (voi tapahtua jopa talviseisonnassa) suositusten vastaisen öljyn takia, saa syyttää itseään. Tämä on minulle selvää, mutta voitteko vielä neuvoa mitä teen, kun penariin laitettiin syksyllä tänä vuonna voimassa olevien suositusten mukainen öljy ja nyt pyörä on talviseisonnassa.

Pitääkö minun laskea öljyt pois jo uudenvuoden aattona puolita öin, vai kärsisiköhän sitä odottaa seuraavaan päivään? Jos kärsii, niin käykö jopa iltapäivä? Ja uskaltaako uutta öljyä ostaa jo tämän vuoden puolella?

Kehoitan odottamaan valmistajan ja maahantuojan tarkkoja ohjeita,epäilisin kuitenkin että vaihto on parempi tehdä vasta Uuden Vuoden päivänä jos suositus(tai BMW:n kyseessä ollen ehdoton määräys) astuu voimaan vasta 2015.

Juffe sanoi:

Kieltämättä vaikea ongelma. Jos mopo on tasalämpöisessä paikassa talvisäilössä voisi olla varminta laskea öljyt pois jo hyvissä ajoin tämän vuoden puolella, että mahdollisimman vähän uutta ja vanhaa öljyä pääsee sekoittumaan keskenään. Pienempi vahinko tulee todennäköisesti siitä, että mopon kone on pari päivää ilman öljyä kuin siitä, että se seisoisi väärän öljyt sisällä. Samalla saa hieman puskuria öljyn ostoon, ettei tarvitse raamit kaulassa uudenvuodenpäivänä ryysätä öljykauppaan.

Miten se muuten meni, että pitikö Shellin öljyä totuttaa kylmään? Itse olen aina pitänyt talviseisontaöljyjä vähintään kuukauden pakastearkussa ennen talviseisotettavaan pyörään laittoa. Samaten olen ottanut huomioon, että pidän pyörää sivuseisontatuella koko talven, joten olen pitänyt öljykanisteria siellä pakastearkussa myöskin jonkin verran vinossa..

TB:n ja nesteen öljyt kestää kullemma suomen olot. kotilossa mulla mobilia mutta se onkin roikan nokassa yleensä talvisin ennen käynnistystä.

Kiitos vastauksista ja hyvistä kommenteista. En olisi kuullut koko suosituksesta ilman tätä foorumia. Eihän alkoholin käyttöön ole tullut vastaavia, esim. Baijerin maakunnasta?

Ajattelin kuitenkin uutena vuotena vuodenvaihteen kummallakin puolella nauttia KARHU-OLUTTA (<= saikos tuota nyt mainostaa?) Ettei nimittäin tule tässäkin asiassa töpeksittyä ja ties vaikka henki lähtisi väärän suosituksen juomia käytettäessä.

Pekkavee sanoi:
BMW suosittelee ensi vuoden alusta pyöriinsä vain Shell öljyjä.
Castrol on siis mennyttä aikaa.
Linkki

Mitäs tästä sanotte?

On ollut ilmeisen huonoja kokemuksia Castrolin käytöstä ja moottoririkkoja raportoitu tuhoton määrä. Toivovat nyt sitten, että öljyä vaihtamalla enempää ei tule. Baijerissa istutaan taatusti sormet ristissä alkuvuosi. Mikä tuollaisen Castrolilla ajetun pyörän jälleenmyyntiarvo sitten tulee olemaan? Itse en ostaisi.

Ei kai noita itse voi vaihtaa, ohjekirjoissakin sanotaan että pitää kääntyä valtuutetun merkkihuollon puoleen. Vain siellä tiedetään mitä lajiketta juuri sinun pyörääsi voi laittaa.

Tärkeätä on myös täyttöpropun momentti ja koko kylmäketjun on oltava aukoton lähteeltä moottoriisi.

Back