• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

BMW sopiva malli ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen harkinnut bemarin hankintaa tänä kesänä. Kertokaa kokemuksia uudesta R 1200 ST-mallista. Mikä mielestänne on parempaa tässä kuin vanhassa vastaavassa mallissa?

Vanhalla vastaavalla tarkoittanet R11x0RS-mallia?

Itse vaihdoin juuri moisesta tähän ST:hen. Ei noita oikeastaan voi kunnolla verrata. Niin erilaiset/eri vuosikymmeniltä nuo kamppeet ratkaisuineen ovat.

ST on jonkun verran kyykympi, moottori on tietty reilusti nykyaikaisempi, värinättömämpi ja tehokkaampi. Riippuen RS:n vuosikerrasta, voi eroa tietty olla paljonkin nykyisiin Servo-vahvistettuihin osaintegraaleihin. Ajo-ominaisuuksien isoin ero on siinä, että ST taittuu mutkaan miltei itsestään kun RS'ää sai kammeta ihan tosissaan.

Yhden kesän kokemuksella voin sanoa, että ST on todella leppoisa ja mukava ajettava. Kevyt hallittava ja jarrutkin, joita jotkut moittivat turhan herkiksi, ovat minusta todella hyvät käyttää. Tärinät loistavat poissaolollaan, ainakin Suomalaisissa nopeuksissa.

Ainoa "outo" asia on ollut se, että vääntökoneena Bemua ajettaessa tuntuu aluksi siltä, että tämähän ei kiihdy mihinkään, on kuin dieselillä ajaisi. Kuitenkin mittaria katsoessa huomaa, että sehän nousee ylöspäin yllättävän hereästi.

Hieno yleispyörä, ei tarvitse ketjuja rasvata eikä kiristää, eikä teräspunosjarruletkuja vaihtaa, koska ovat jo vakiona. ( Mutta se pönttö pitää kyllä vaihtaa...
tounge.gif
)

Terve

Pari vuotta sitten vaihdoin R1100RS:n R1200GS:ään. Hyvä päätös minun kohdaltani. Moottoripyöräily sai aivan uutta boostia, kun tievalikoima laajeni hiekkateille.
Suomessa ajellaan tyypillisesti 70-130km/h, joten tuo GS:n kate suojaa aivan riittävästi. Se on parempi kuin vanhan RS:n kate.
Viime kesänä sain käyttööni ST:n. ST on hyvä, kevyt, vakaa, jne.. MUTTA tylsä! Sekä minä että kyytiläinen totesi aivan saman asian. Samat tehot ja tekniikka muutenkin noissa on, joten prosyyriä katsomalla ei järkisyitä puoleen tai toiseen löydy.
Kannattaa harkita joko GS:ää (tai ehkäpä R1200S:ää), jos pyörältään kaipaa "luonnetta".

FIN_GSer

MUTTA tylsä! Sekä minä että kyytiläinen totesi aivan saman asian. Samat tehot ja tekniikka muutenkin noissa on, joten prosyyriä katsomalla ei järkisyitä puoleen tai toiseen löydy.
Tuossa kun vaihtoehtoja R 1150 R:n seuraajalle olen pähkinyt niin ST oli joukossa mukana. En ole ajanut mutta kylmillä tyypeillä ja papérilla päädyin tulokseen, että ST:n yksi suuri plussa on sen järkevyys mutta se on samalla myös iso miinus. Toisaalta jos pidät Corollaa hyvänä autona niin ST voi olla juuri Sinun pyöräsi.
Lisäksi sillä ei voi reissata avokypärällä tekemättä tyyliin sopimattomia pleksimuutoksia.

Samat tehot ja tekniikka muutenkin noissa on, joten prosyyriä katsomalla ei järkisyitä puoleen tai toiseen löydy.
Kannattaa harkita joko GS:ää (tai ehkäpä R1200S:ää), jos pyörältään kaipaa "luonnetta".  

FIN_GSer
Samat tehot kuin missä?

ST - 110hv/115Nm
GS - 100hv/115Nm

Yhtä kaikki - makuasioitahan nuo aina ovat ja ainoan varman mielipiteen muodostat itse koejamalla nuo ja peilaamalla fiilikset tarpeeseesi. Hyviä pyöriä omassa luokassaan molemmat.

Vanha 1100 S vaihtui 70 tkm ajettuna viime keväänä ST:hen jolla nyt on noin 15 tkm takana.
St:ssä 10 hepan ja 15 Nm väännön lisäys tuntuu kyllä isommalta mitä se paperilla onkaan.
Jousitus ja ajettavuus on hyvä mutkatiellä ja kantaa kuorman hyvin isoillakin nopeuksilla.
1 vaihde on makuuni hiukan liian pitkä mutta muuten välitykset sopii hyvin reipasvauhtiseen mutka-tai matka-ajoon

Persoonattomaksi ST:tä ei voi sanoa kun katsoo pelkästään sen ulkonäköä. Ainoa mitä tulen laitteeseen muuttamaan ensi kesäksi on putki. Ääntä saa tulla hiukan enemmän kuin nykyisestä samovaarista.

Käyn itseni kanssa myös samaa keskustelua. Omia päätelmiäni ovat seuraavat:

- R1200S on kyllä komea mutta ehkä minulle liian kyykky ja laukut on liian pienet. Ajettavuus ja nautittavuus varmasti kohdallaan. Muunneltavuus vaatimaton.

- R1200GS on kans komea, ajoasento pystyin, tuulisuojat pienimmät, laukkutilaa riittävästi ja muunneltavuus lähes rajaton. Lisäksi hiekkatiet aukenevat eri tavalla.

- R1200ST, muotoilu erikoinen, ei haittaa. Ajoasento mukavan tuntuinen, laukkutilaa riittävästi, ajettavuus varmaan kans huipussaan. Paras "komromissi"?

Yksi ilmiselvä pointti (jos miettii GS vs ST asetelmaa) on juuri se kuinka paljon nuo hiekkatiet houkuttelevat tai toisessa ääripäässä: Kuinka paljon/usein/kovaa haluat liikahtaa asfalttibaanaa paikasta toiseen.

ST on omillaan asfalttimutkalla ja oikeastaan vaan tykkää siitä mitä kovempaa mennään maantietä tai motaria. Muistaakseni jotkut ovat tälläkin foorumilla hieman valitelleet GS:n levottomuutta kovemmissa nopeuksissa/ja tai tuulella.

Nyt tietty kaikki sanovat, että ei mopoilla motaria ajeta - ehkä niin, mutta jos asiaa tuosta vinkkelistä katsoo, niin onpahan yksi pelinappula lisää mietinnässä.

Yksi ilmiselvä pointti (jos miettii GS vs ST asetelmaa) on juuri se kuinka paljon nuo hiekkatiet houkuttelevat tai toisessa ääripäässä: Kuinka paljon/usein/kovaa haluat liikahtaa asfalttibaanaa paikasta toiseen.
Jos GS:n ja ST:n tyyliero ei merkitse, onkin tämä juuri se avainkysymys. Laajentaako kokemuspiiriä GS:llä suuresti hiekkamaanteiden ja metsäautoteiden suuntaan vai pysytellä pääsääntöisesti asvaltilla jolla sitten ST:llä taittuu mutkat herkemmin ja tarkemmin?

Tää on kyllä tyhjänpäivästä spekulointia jos joku. Kunhan nyt (v-sana) noi lumet sulais ja sais etes sen oman ässän tulille ja baanalle...!
062802moto_prv.gif

...Mutta kyllä se ST pitää silti käydä koeajamassa...

Kun katsoo ikkunasta tuonne jääkauteen, niin GS nastarenkailla ei ehkä olisi hullumpi vaihtoehto. Tai moottorikelkka...

Pitänee mennä lauantaina ihmettelemään Adventurea, kun ei vielä ajaakaan uskalla
bawling.gif

Back