BTW - ei taida possujen tutkapartiot tuolla olla ongelmana...
Marokossa en maanteillä en nähnyt ainuttakaan tutkapartiota. Mutta samoilla teillä isompiin kyliin tai kaupunkeihin sisään ajaessa oli useinkin pari miestä tutkan kanssa. Poliiseilla oli kojut kylän kummallakin laidalla, ja siellä oli ainakin valoisan aikaan päivystys. Kaikilla ei toki tutkia ollut, ja tutkan erotti jo kaukaa, joten eipä tuossa mitään, kun sen tiesi.
Kerran kävi niin, että kylään tullessa edellä mateli valkoinen tipparellu iso mattokuorma katollaan kolmeakymppiä. Vetäisin siitä ohitse, ja saman tien poliisi säntäsi pystyyn tuolilta kojunsa edestä ja viittoi pysähtymään. Hän puhui minulle ranskaa, vastasin englanniksi ja sanoin etten ymmärrä ranskaa. Jotain kyllä ymmärsin, mutta en olisi pystynyt pitämään puoliani ranskaksi. Poliisi puhui auttavaa englantia. Hän kysyi, kuinka lujaa ajoin. Vastasin, että viittäkymppiä. Poliisi kysyi, että siis 50 mailia tunnissa. Vastasin, että ei kun 50 kilometriä tunnissa. Hän katsoi mua vähän vinoon, sitten katsoi tarkkaan nopeusmittariani ja totesi, että asteikko on km/h. Käski ajaa varovasti ja päästi lähtemään.
Marokossa nuo kyliä vahtivat poliisit ihan rutiininomaisesti pysäyttelevät ja kyselevät yhtä sun toista. Jotkut vaativat näyttämään passin, toiset vain kaipaavat juttutuokiota ja vaihtelua tylsään päivittäiseen rutiiniinsa. Mitä lähemmäksi mennään Länsi-Saharaa, sitä tarkemmaksi kontrolli muuttuu. Muistaakseni jo Guelmimissä oli rannikkoa seurailevan maantien varressa jotain erikoisjoukkojen poliiseja, joilla oli erilaiset asut ja paljon parempi aseistus. Pirun tarkkaan kyselivät, passi piti näyttää aina, kertoa mihin on menossa, miksi on menossa, mitä tekee työkseen jne. Kerran jopa tarkistivat edelliseltä tarkastuspisteeltä, että mitä olin siellä kertonut.
...joten poliisin kanssa Marokossa joutuu kyllä olemaan paljonkin tekemisissä. Jonkin verran se ahdisti, varsinkin kun ajattelee asiaa siltä kantilta, että Marokko miehittää Länsi-Saharaa laittomasti. Silti mieluummin oon kymmenen tai kaksikymmentä kertaa marokkolaisen poliisin kanssa juttusilla, kun edes kerran suomalaisen. Suomalaisen poliisin kanssa juttuhetki tulee aina kalliiksi
Lisää kuvia Marokosta löytyy
täältä, jos ketä sattuu kiinnostamaan. Niitä on aika paljon. Varsinaista matkakertomusta en ole saanut aikaiseksi, mutta kuvateksteistä selviää paljon. Ja matkan ajankohtahan oli syksyllä 2008.