No minulla on yksi 89-mallinen, ajosuorite per sulanmaankausi jotakin 15-20 tkm riippuen matkaenskailun eli toisen pyörän käyttöasteesta.
Sopii mainiosti leppoisaan matkailuun. Itse ajelen useimmin 100-1000 km ajot tällä, lyhyemmät ja hiekkaosuuksia sisältävät matkaenskalla. Tänä kesänä myös pari rautapersettä bemarilla, pyörän suhteen ei huomautettavaa.
Ennen ostoa mietittäviä pyörätyyppiin liittyen:
- onko ajoasento hyvä: lähinnä kapea ja matala tanko, mahdollisen matalan vaihtoehtosatulan aiheuttama polvikulma; selviää vain riittävästi makustelemalla satulassa
- kypärämelu: monilla yli 180 cm pitkillä alkuperäinen pleksi ohjaa turbulenssin suoraan kypärään, tehden melusta huikean; kokeilemalla selviää ja vaihtopleksejä löytyy joka junaan Parabellumilta ja muilta
- ei ole mikään mutkaohjus eikä nosta etutassua vaan vertautuu pikajunaan
Hyviä puolia:
- tärinätön (erit. verrattuna K100)
- johdonmukainen ja vakaa
- mainio ajettava siirtymillä (100-160 km/h)
- helppo ja johdonmukainen huollettava = kohtuukustannuksin kestää pitkään
- yleensä kahvalämppärit (toimivat hyvin), voi löytyä absillisenakin, yläkate suojaa hyvin
Tarkastettavia kunnosta:
- voimansiirron välykset
- öljyn tihkuminen kytkimeen
- onko takaiskari loppu ja säkittää, pumput pehmeät, nypyttääkö
- hyvä käynnistyvyys, pitäisi lähteä aina kuin palmun alta
- noilla kilometreillä kaikki muukin... ei ole ikuinen kulutusosiltaan, vaikka kestävä onkin; oikea tuntuma on kaikessa saksalaisen täsmällinen tai kaivinkonemainen, löpsöys on aina tarkastettava
Minä olen ollut kovin tyytyväinen, erityisesti kun hankin ensisijaisesti mp-adrenaliinini enskapolulta. Mutkapätkällä tuoreet kyykyt häipyvät horisonttiin, mutta bemulla on silti (ainakin) yhtä kivaa omalla nopeusalueellaan. Pitkälle matkalle merkittävä parannus löytyy vasta tuoreemmista RT, LT -kuvioista, enkä ole koeajoista huolimatta päätynyt vaihtamaan vaan ajan vielä pitkään.
Matkatavarat kantaa mainiosti, kakspäällä mahtuu kivasti jos ei ole kuulantyöntäjäpari. Eiköhän tuo ole parhaasta päästä 20-vuotiaita matkapyöriä, ja aivan käypäinen vielä tämän päivän ajoihin.
(Edit: pari käpyä poistettu)