• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

BMW K100 RS pivot pultit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 57pannu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
BMW gurut. Ostin K100 rs vm 1990, pyörä on kuin uusi. Mielenkiinnon vuoksi katsoin kardaanin perämurikan pään poorit, olivat kuin uudet. Ei kulumaa. Laitoin hieman vaseliinia, oman mielen rauhoittamiseksi. Samalla vaihdoin öljyt vaikka entiset oli kuin uudet, uudet ne varmaan olivatkin.

Sitten alkoi sen kardaanitunnelin viimeisen nivelen kiristys. Pivot pultit olivat hieman kuluneet toispuoliseksi, uusin ne lähiaikoina, kartiolaakerit olivat ihan OK. No sitten aloin funtsimaan niiden pivot pulttien kireyttä, no toinen on selviö, tarpeeksi tiukkaan liiman kanssa. Mutta se säädettävä puoli, onko siinä muuta kuin sopivan tiukkaan ettei ole väjyyttä ja toisaalta ei ole liian tiukalla. Vähän niinkuin pyörän kartiolaakeri.
-H

Joo, likipitäen noin se menee...

Oletan, että tuo proseduuri on sama kuin omassa LoTjassa (johon tosin olen vaihtanut tuon ihmeellisen kartioneulalaakerivirityksen tilalle periaattessa ikuisen jenkkikeksinnön http://rubberchickenracinggarage.com/bushings.html)

Eli ensin se sisempi kuusiokolo noin sekunnin verran liian tiukaksi eli perämurikan liike jää hieman tahmeaksi. Sitten vedät sen ison (oliko nyt 30 mm?) mutterin oikeaan momenttiin (muistaakseni 160 NM) ja tässä vaiheessa tarvittaisiin sitä erikoista avattua 30 mm hylsyä, jonka läpi voit pitää tuota 14 mm kuusiokoloa paikoillaan. Kun iso mutteri on vedetty tiukalle, se vetää sitä sisäpulttia (joka siis vedettiin sekunnin ylikireäksi) saman sekunnin taaksepäin, jolloin lopputuloksena on juuri sopivan herkästi ylösalas liikkuva perämurikka ilman yhtään sivuttaisväljää. Ilman tuota erikoishylsyä voi tuon ulkomutterin kiristys olla aika kihnutusta, koska se sisempi pultti yrittää pyöriä mukana ja kiristyä lisää...

t. pozo

:orgmp:

57pannu sanoi:
BMW gurut. Ostin K100 rs vm 1990, pyörä on kuin uusi. Mielenkiinnon vuoksi katsoin kardaanin perämurikan pään poorit, olivat kuin uudet. Ei kulumaa. Laitoin hieman vaseliinia, oman mielen rauhoittamiseksi. Samalla vaihdoin öljyt vaikka entiset oli kuin uudet, uudet ne varmaan olivatkin.

Sitten alkoi sen kardaanitunnelin viimeisen nivelen kiristys. Pivot pultit olivat hieman kuluneet toispuoliseksi, uusin ne lähiaikoina, kartiolaakerit olivat ihan OK. No sitten aloin funtsimaan niiden pivot pulttien kireyttä, no toinen on selviö, tarpeeksi tiukkaan liiman kanssa. Mutta se säädettävä puoli, onko siinä muuta kuin sopivan tiukkaan ettei ole väjyyttä ja toisaalta ei ole liian tiukalla. Vähän niinkuin pyörän kartiolaakeri.
-H

Pozo ei kommentoinut tuota "liiman kanssa" kiristämistä, mutta jos/kun siinä on se hieno kierre, en vetäisi siihen liimaa. Saattaa tulla "ikuinen" tai ainakin avattaessa rikkoontuva liitos.

Jep kiitos neuvoista. Voihan sen sopivan väljyyden säätää sillä lukittavalla pivot pultilla, lenkki-kuusiokolo yhdistelmällä. Vai enkö tajunnut asiaa? Lämmöllähän sitä liimaa voi vähän pehmentää, toisaalta aika vaatimatonta oli tämä minun liimani.
http://www.youtube.com/watch?v=L0_j8SuiFQI, tuossahan tuo käy hyvin selville.

Viimeksi muokattu:
Juu, unohdin tuon lukiteasian, vaikka itsekin olen siitä saanut maksaa...:sad:

Nimittäin joissakin BMW-huolto-ohjeissa kannustetaan lukitteen käyttöön sen ulomman eli kiinteän pultin kanssa ja joissakin taas ei.

Itsellä kävi niin, että tuota pulttia avatessani en tiennyt sen olleen lukitteella kiinni enkä näin ollen osannut sille antaa lämpöä (kun ei LT:n manuaalissa kasatessakaan lukitetta mainita), joten pilallehan ne kierteet meni. Pivot-pultit eivät nimittäin olleetkaan tehtaan jäljiltä vaan ne oli olleet auki erään asentajan toimesta, jolla näytti olevan tapana laittaa lukitetta automaattisesti kaikkiin malleihin...

No, koko takaswingi piti lähettää koneistajalle, joka hitsasi pilalle menneen kierteen tilalle uuden holkin ehjillä kierteillä...

Ja lenkki / kuusiokolo -yhdistelmä käy toki sen mutteri-pulttiyhdistelmän kiristämiseen/paikallapitämiseen. Tuo avattu 30 mm spesiaalihylsy on vain se papillisempi tapa tehdä kiristys, koska hylsyn saat kiinni momenttiavaimeen.

t. pozo
:orgmp:

Ok, näin ne asiat valaistuu. Kiitoksia neuvoista.

No, aloin etsimään noita pultteja, ja osanumerot realOEM.com:sta. Mutta yllätys onkin suuri (KVG), kun ei niitä oikein hyvin löydy tai ainakaan minä en löydä. Jos Ameriikasta haluaa tilata, niin silloin kyllä on tarjontaa, mutta jos vanhalta mantereelta, eipä se niin helppoa olekaan. Liikkeitä on pilvin pimein, niin Sumujen saarilla kuin Nixlandiassakin. Varaosanumerot ei tunne ko pultteja tai jos toinen löytyy niin toinen puuttuu. Pääsääntöisesti kaikkiin pitää kirjautua sisään ja joissakin on palvelu niinkuin "rautakaupassa". Esim tuossa http://www.kfm-motorraeder.de/cms/en on kauppa jossa palvellaan "manuaalisesti" maanantai-iltapäivästä ilta seitsemään.Tilata ei voi ennenkuin liikkeenharjoittaja suvaitsee lukea s-postinsa ja luoda tunnuksen.
Motoworksilla ja Motobin:llä samoja kujeita.

Jatkan minulle annettua tehtävää.

ps jos joku tietää kaupan mistä noita osia saa kivuttomasti, vaikkapa suomalaisen verkkokaupan:D, niin voisi ilmoittaa.

-h

Viimeksi muokattu:
57pannu sanoi:
Jep kiitos neuvoista. Voihan sen sopivan väljyyden säätää sillä lukittavalla pivot pultilla, lenkki-kuusiokolo yhdistelmällä. Vai enkö tajunnut asiaa? Lämmöllähän sitä liimaa voi vähän pehmentää, toisaalta aika vaatimatonta oli tämä minun liimani.
http://www.youtube.com/watch?v=L0_j8SuiFQI, tuossahan tuo käy hyvin selville.
Ongelmahan tuossa on se, että sitä kuusiokolopulttia on pidettävä paikallaan, kun kiristää sen 30 mm mutterin siihen 105 Nm momenttiin. Siis jos oikeasti haluaa käyttää momenttiavainta. Lenkkiavaimella voi tietysti vetää reippaasti, niin momentti on jo aika lähellä.

Tuollainen vehje on siihen hyvä.
Sen saa vaikka tuolta. Itsekin hommasin sen netistä.
Linkki

!B8)s0Iw!Wk~$(KGrHqMOKjUEzF3vMUJyBM4BOL1EP!~~_12.JPG

Itse olen laittanut lukitetta vain siihen mutteriin. Lukite sotkee sen pienen momentin, jos sitä laittaa siihen pulttiin ja käsipelilläkin sen saa ihan kohdalleen, kun kokeilee millloin välys häviää siitä nivelestä. Jos kierteet ovat täysin puhtaat niin se 7 Nm momenttiavaimella vedetty momenttikin on varmaan ihan OK.

Oikean puolen kiinteään pulttiin olen kyllä sitten laittanut jotain mietoa lukitetta.

Pekka
:O:O:O:O

Viimeksi muokattu:
57pannu sanoi:
No, aloin etsimään noita pultteja, ja osanumerot realOEM.com:sta. Mutta yllätys onkin suuri (KVG), kun ei niitä oikein hyvin löydy tai ainakaan minä en löydä.
-h

Eiköhän tuolta Motorworksistä saa ihan kivuttomasti. Kai noi suomalaisetkin Bemarikauppiaat myy niitä postissa toimitettuna. On vaan Suomen postihinnat niin korkeita, että taitaa tulla halvemmalla Englannista.
Linkki Motorworksin nivelpultteihin

Pekka
:O:O:O

57pannu sanoi:
ps jos joku tietää kaupan mistä noita osia saa kivuttomasti, vaikkapa suomalaisen verkkokaupan:D, niin voisi ilmoittaa.

-h

Eikös noita oem osia saa tilattua numeron perusteella mistä tahansa BMW kaupasta, oli sitten hallissa autoja tai pyöriä?

Seikkailu_R sanoi:
Eikös noita oem osia saa tilattua numeron perusteella mistä tahansa BMW kaupasta, oli sitten hallissa autoja tai pyöriä?
Niinpäs muuten taitaa olla. Eli jokainen BMW autokauppakin niitä kai tilaa ja myy samalla hintaa.

Varaosanumerot ja hinnat selviävät myös Max BMW sivuilta, kun vähentää dollarihinnasta 7% ja laittaa €-merkin siihen perään.
Siis tuolta, linkki

Pekka
:O:O:O

Jep, kiitoksia valaistuksesta. Nuukana miehenä ajattelin itse rääläköidä hylsyn pilalle ja tehdä siitä erikoistyökalun. Toisaalta lenkillä vääntäen ja kuusiokoloavaimella kiinnipitäen.

Jep homma rulettaa, tilasin Nixlandiasta pultit, suap nähä millon tullee. Minun pyörässä se mutterin kanta 27 mm. Vaikka uudet tulee niin saavuttaakseni mielenrauhan, niin tarkistin vielä sen kiristyspultin kireyden. Aluksi laitoin hellästi kiinni nätisti nitkuttelemalla, oli hieman väljyyttä. Noh sitten kiristin momenttiavaimella 7 Nm:n momenttiin, tuli yllättävän tiukkaan. Nivel kyllä liikkui ihan hyvästi. Kierteet olivat puhtaat. Lopuksi digitaalisen tarkalla hartiamomentilla 27 mm mutteri kiinni, pultista kiinni pitäen, pitkällä varrella. Nythän minulla on aikaa tehdä se erikoistyökalu, pitkästä hylsystä.
-H

Back