• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

BMW:hen päädytään, mutta miksi ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

BMW:hen päädytään, mutta miksi ? - Valintasi kriteerit, mikä päällimmäisenä

• 1. Ylivoimainen Laatu & viimeistely

Ääniä: 0 0,0%
  • 2. Muotoilu

Ääniä: 1 33,3%
  • 3. Innovatiiviset ja rohkeat ratkaisut

• 4. Huolettomuus

• 5. Paris-Dakar ym: kisamenestys

• 6. Jälleenmyyntiarvo

• 7. Turvallisuus

• 8. Kardaani

• 9. Kokonaisuus, ei tuota voi pilkkoa...

Ääniä: 2 66,7%

• Ääniä yhteensä
    3
Tärkeimpänä syynä kardaani. Ja huolettomuus.  
062802moto_prv.gif
. Pojan naku-Suzukilla ajamisen alkeita opetellessa ja ketjua rasvaillessa ja kiristellessä tuli mieleen että vaihtoehtokin löytyy. Vaihtoehtoja oli muitakin mutta R 1100 S tuli ensimmäiseksi omaksi pyöräksi. Sopii pienimuotoiseen retkeilyyn ja rautaperseajokin onnistuu ( kokemusta on )  
smile_org.gif
.

Morjens!

Kardaaniveto, helppohuoltoisuus boxerissa (tekee itse), hyvin silmää miellyttävä ulkonäkö (R 1100 S) ja ylipäätään mainio kokonaisuus.

Siinä muutama valintaperuste näin äkkiseltään.
Aikaisemmat mopot olivat DR 650 RS ja sitten 750 Africa Twin joten muutosta on tapahtunut myös tyylillisesti.
wink.gif

Ajamisen iloa !

Ajaminen on mulle tärkeintä tässä harrastuksessa. Tämä nykyinen R1200S on oikein mukava wannabee TT vehe. Eikä olleskaan liian kyykky tämmöselle paapalle.

No, päädytään ja päädytään, katotaan nyt jos vaikka selviäis, onko siinä huhussa perää. On kyllä kuin istuis ompelukoneen päällä. Vaan tuntuu menevän kuin kiskoilla. Mutta mutta, valkosormisuus muistuttaa taas olemassaolostaan, tarttis jotain löytää lääkkeeksi, tangonpäihin painoja ajatellut. Guzzi värisee vähän eri tavalla, tai tutisee, joten siinä pysyy näpit lämpiminä. Sattuu nuo bemarin värinät juuri tuonne hyville matkanopeuksille.
confused_orig.gif
Muilla samoja harmeja?

Sulla on siis K100RS? Värinöitähän siinä on. Jotkut on laittaneet paksummat solukumiset kahvakumit. Värinä on K100 moottorista tehokkaimmin poistettu sahaamalla yksi pytty pois. K75 ei täristänyt lainkaan, koska siinä oli poksunväli optimaaliset 120 astetta.

Ei nyt ihan viittis ruveta sahaushommiinkaan. Kyllä tässä jotain keksitään.
smile_org.gif
Tai sitten pyhitetään bumse som pendlarhoj till jobbresor.
lookaround_orig.gif

Erinäisistä harmeista johtuen on viime aikoina vähän mietityttäny tuliko sittenkään oikea valinta kun 1200GSA:n hommasin, mutta taitaa se silti olla paras tarjolla olevista omaan käyttööni soveltuvista. KTM 990 vois olla tasapäinen vastus, mutta siinä on ketjuveto ja pienempi tankki.

Ostaessa oli perusteluina

- 10000 huoltoväli
- Monikäyttöinen; autobahn, mutkatie, huono asfaltti, sora - kaikki käy.
- kestää kuormaa (2h + tavarat pidemmällekin reissulle)
- kardaani
- ISO tankki (miksei kaikissa voi olla yhtä iso?)
- tilava ja leppoisa ajoasento myös hiljaisissa nopeuksissa. Matkustajallakin ok-tilat.
- Hyvät kaatumaraudat, ei kiiltävää muovia jota pitäisi vahata ja varoa.
- huolto lähellä

Jottei luultais kokonaan järkiperusteilla hankituksi, sanottakoon että onhan se vielä komiakin ku mikä
smile_org.gif

Oikeastaan tämän ketjun otsikko ei ollut "Miksi BMW:hen EI päädytä".

Sametinpehmeys ei ollut määräävä kriteeri, kun valitsin omani.
Vaihtoehtoisesti, missä on vaihtoehto "miksi kukaan päätyisi bemariin", viittä bmw-merkkistä pyörää olen kokeillut, enkä ole huomannut niissä mitään erityisen loistavaa.

Pitätäytykööt baijerilaiset nelipyöräisissä, koska vaikkapa E46 ja E90 M3:set ovat melko hauskoja vempaimia, eikä E60 M5:kään yhtään pöllömpi laitos, tai jos diesel-autoa haluaa, niin E90 335d on myös melko näppärä härveli.

Tämä tosi vaan minun mielipiteeni, mutta pakko oli kommentoida kun vaihtoehtoina oli: ylistän bemaria, ylistän bemaria enemmän tai ylistän bemaria eniten
omg.gif

Ps. yllättäen en äänestänyt...

Ihan hyvä aihe mutta en voisi valita vaihtoehdoista mitään. Valitsisinko kohdan: "kokonaisuus", joka mulla koostui tällaisista ulkonäöstä ja ominaisuuksista paperilla ja kuvissa, foorumilla luetuista asioista liittyen laatuun.

- Täyskattaus parempi kuin muilla
- Huoltovapaa kardaani (K100 RT -84)
- Rohkea ja ammattitaitoinen moottorinsuunnittelu
- Hyvä hinta/laatu suhde vanhemmissa
- Muotoilu ajatonta. Saman ikäiset japsit ja italialaiset on saman näköisiä mitä sen aikaiset autot. Tämä malli on ajaton vaikka tässäkin 80-luku näkyy joissakin yksityiskohdissa.
- Bemari-autojen hyvä maine vuodesta toiseen

Tiedän, että kaikkia mopoja joutuu remppaan ilman 24 vuoden ikääkin mutta tässä tapauksessa ne perusasiat ovat laatua. Korjaamisessa on enemmän järkeä kun laittaa niitä rahan arvoisia varaosia laadukkaaseen pyörään mieluummin kuin johonkin kiinalaiseen mopoon (joka minulle ennen oli). Tosin ei mulla kokemusta muista moottoripyöristä ennen ollutkaan. Ensihankinta joten hullu se on joka väittää, ettei ensimmäiseksi merkiksi hommaaminen perustu mielikuviin muiden puheista.

Haluaisin vielä lisätä, että bmw merkkinä sitä tuntemattomille on kaikessa erilaisuudessaan hieman juppimainen merkki joten kuskeja ei ehkä pidetä kaikkein sosiaalisimpina ja älykkäimpinä ihmisinä. Tämän takia pelkät mielikuvat rehellisesti sanottuna olivat myös teknisten seikkojen ohella myös negatiivisia. Tämän huonon maineen bmw-autojen kuskeista oli vaan kestettävä kaikkien positiivisten teknisten asioiden bonuksena.

Eipä tule mieleen miksi normaalipainoinen ja viriili nuorimies päätyisi tähän merkkiin, toisaalta keskiverto BMW -kuski taitaapi olla aikalailla vastakohta
smile_org.gif

Muki^: Ensinnäkin toinen vaihtoehto K100 RT matkapyörälle oli suzukin gixeri mutta päädyin tähän katteiden ja laadun takia. Suzukin laatu olisi ollut varmaan yhtä luotettavaa mutta tuskin yhtä laadukasta valmistuksen suhteen. Ja mikäpä sen hienompaa kun ei kategorisoidu niihin ennakkoluuloihin mitä tietyn tyypin omistajista ajatellaan ennakkoon
cool.gif

Pakko vastata "kokonaisuus". Kun ekaa kertaa näin kesällä 2007 kuvan K1200R Sportista jossain Mp-lehdessä, niin se iski ulkonäöllään jo siinä. Ajattelin suurinpiirtein näin "tuossapa olis eka BMW jonka hankintaa voisi miettiä..." Noh, sit keväällä 2008 menin pentele koeistumaan moisen laitteen... Ja se olikin sitten siinä. Hiukan nettiä pengottuani ja tutustuttuani pyörän ominaisuuksiin noin teoriapohjalta, olin myytyä miestä.

Nyt olen ajellut ko. vehkeellä 2000 kilsaa 1,5 viikossa, ja pyörä täyttää TÄYDELLISESTI mun kriteerini. Eli se on oiva matkajuhta, se on niin ruma etton komee, ja siinä on yllin kyllin tehoa. Lisää plussia kertyy mm. ESA jousitus, kahvalämppärit, kardaani, huoltoväli 10 000km ja se fakta, ettei näitä ole vielä tullut yhtään vastaan... Eli myöskin jonkinmoinen persoonallisuus. Tämä on varmasti se pyörä, jolla ajelen ainakin seuraavat 5 vuotta naama keksillä...
wink.gif

Epäsäännöllisin väliajoin tulee haaveiltua isosta gessusta..tähän asti olen sulkenut sen pois hieman liian suuren istuinkorkeuden vuoksi, kun melko lyhyt olen. Nyt huomasin, että saatavilla on matala satula, jolla istuinkorkeudeksi saadaan 815mm, joka on täsmälleen sama kuin nykyisessä pyörässäni!

Heti alkoikin pyöriä päässä mopon vaihto GS:ään, penkin vaihto ei vielä kastroi jättienskaa kuten madallus saattaisi tehdä. Pitää ruveta tutustumaan pyörään hieman tarkemmin ja kypsytellä ideaa lisää.

Onko muuten eroja vuosimallien 07-08 välillä? Malli siis R1200GS.

K1200RS 01/02

- huolettomuus (= 8,5 tkm: 1 ajovalopolttimo, 1 eturengas ja 1 öljynlisäys)
- keppi
- suorituskyky (sopivasti)
- jarrut
- alusta
- kahvanlämppärit
- laukut
- ulkonäkö
- poliiseilla oli samanlaisia
- laminarlipillä meinaan vielä korjata comfortpleksin kypärämelua.. jos hiljenee niin sitten tuossa on kaikki mitä toistaiseksi mopolta kaipaan

Ja 9:n valitsin..

Back