• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Blackbird vs. FJR

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja matrei
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
noista valiten mun mielest xx ja ruiskuversio, itellä 8000km ajokokemus tollasesta laitteesta, kiva peli juurikin pieneen irroitteluun silloin tällöin, ja matkaajossa mukava. nyttemmin busa ja vielä parempi ajella kun bläkkäri. kyytiläiset tykkää enemmän nykyisestä busasta kun xx:stä
062802moto_prv.gif

...ööö... lisätään nyt hiukan vettä myllyyn
smile_org.gif

Jos minä olisin sun saappaissa (niin olisin varmaan jo ostanut mopon koittamatta...) niin odottaisin ajokelejä ja sit koitamaan erilaisia vaihtoehtoja. Mun mielestä kumpikaan noista ei välttämättä ole paras vaihtoehto jos takana on useampikin pyörätön kesä....

Tarjolla on kuitenkin paljon kevyempiä ja ketterämpiä vehkeitä, joilla taittuu niin matkat kuin kaupunkipyörittely. + ei tartte punnertaa painavalla (etenkin FJR) mopolla ja samalla muistella ja herätellä ajotaitoja esille.

Mutta tämä siis vain minun mielipide tietämättä yhtään ketjun aloittaneen kokemuksista....
wink.gif

Tervetuloa takaisin
062802moto_prv.gif

smile_org.gif

Jos minä olisin sun saappaissa (niin olisin varmaan jo ostanut mopon koittamatta...) niin odottaisin ajokelejä ja sit koitamaan erilaisia vaihtoehtoja. Mun mielestä kumpikaan noista ei välttämättä ole paras vaihtoehto jos takana on useampikin pyörätön kesä....

Kaksi on kesää nyt pyörättä takana, ja onhan nuo entiset ajokit olleet huomattavasti säyseämpiä ja keveämpiä. Muistot niistä vaan ovat vähän sen olosia, että tunsi vähän rimpulalla ajelevan. Siksi vähän isompaa mopoa tässä kattelen, ettei tartteis heti vaihtaa...
Mutta onko noi sitten liian rajuja vehkeitä papparaiselle? ;)

Kaksi on kesää nyt pyörättä takana, ja onhan nuo entiset ajokit olleet huomattavasti säyseämpiä ja keveämpiä. Muistot niistä vaan ovat vähän sen olosia, että tunsi vähän rimpulalla ajelevan. Siksi vähän isompaa mopoa tässä kattelen, ettei tartteis heti vaihtaa...
Ei ole. Mutta vähän kankeita aikomiisi pikku pyrähdyksiin. Kilokyykyillä me muut papparaiset pyrähdellään, kuten myös reissataan. Tosin jos kyytiläinen tulee mukaan, niin sitten on eri juttu. Bläkkärissä tulee vaan persii kipeeksi, surkee penkki. Ajoin sellaisella 24 000km. Busa olis parempi kuin kumpikaan noista. Kun mies vie mopoa eikä mopo miestä.

smile_org.gif

Tuttavani 64vee hommasi FJRn kolmisen vuotta sitten ekaksi pyöräksi sitten 50 luvun pappatunturin. Ja kun vaihtoi alkuperäisrengastuksen Z6siin loppui mutkissa taluttamiset, sateellakin.. Erittäin tyytyväinen pappamopoilija ja kun ajeli muutaman satakilometriä deauvillellä totesi ettei ainakaan pienenpään ole tarvis vaihtaa (nuhapumpuksi jupisi mokomaa) . Joten ei sitä kokoa tarvitse ainakaan pelätä, kaasukahvan käännöstä homma on paljon kiinni.

Miellyttävä pyörä ajaa ja kahvassa on nappi jolla voi pleksin pyörteet sopivaksi. Syö vähän ja varmaa tekniikkaa.

Ja onhan aina keväisin noita ruosteenpoisto kursseja, joissa pääsee suljetulla alueella treenaan pyörän käsittelyä.
sport05.gif

smile_org.gif

Tuttavani 64vee hommasi FJRn kolmisen vuotta sitten ekaksi pyöräksi sitten 50 luvun pappatunturin. Ja kun vaihtoi alkuperäisrengastuksen Z6siin loppui mutkissa taluttamiset, sateellakin.. Erittäin tyytyväinen pappamopoilija ja kun ajeli muutaman satakilometriä deauvillellä totesi ettei ainakaan pienenpään ole tarvis vaihtaa (nuhapumpuksi jupisi mokomaa) . Joten ei sitä kokoa tarvitse ainakaan pelätä, kaasukahvan käännöstä homma on paljon kiinni.

Miellyttävä pyörä ajaa ja kahvassa on nappi jolla voi pleksin pyörteet sopivaksi. Syö vähän ja varmaa tekniikkaa.
FJR on kyllä hyvä pyörä ajaa, ottaen huomioon että se on matkapyörä pystyllä ajoasennolla. Menee hienon eleettömästi mutkapätkilläkin. Moottori on myös miellyttävän väännökäs jo alhaalta asti. Jos kyykympää tourinkia tekee mieli niin oma valinta olisi ennemmin bussi/zzr kuin bläkkäri.
wink.gif

XX:llä tuli ajettua 40tkm ja hyvä pyörä oli, myös laukkujen kera 2-päällä.
Sitten halusin vaihtelua ja kokeilin s-motoa ja matka-enduroakin, mutta palasin katupyörien pariin eli FJR:ään.
Se tuli huomattua että pitkillä matkoilla oli aina kiire siirtymillä(läpi euroopan)ja ei aina jaksanut joka tankilla ketjuja rasvailla= ei hyvä.
FJR:ssä ei ole ketjuja, niin onpahan yksi huolto-kohde vähemmän reissussa  
biggrin.gif

Päädyt kumpaan tahaansa, niin ei mene pahasti pieleen.
Kilo-kyykyillä reissaa myös, mutta silloin ei nainen ole mukana takana(ainakaan kovin kauan
tounge.gif
) ja matkatavaroistakin pitää tinkiä.

Jos kyykympää tourinkia tekee mieli niin oma valinta olisi ennemmin bussi/zzr kuin bläkkäri.  
wink.gif
Tässä on kyllä totuutta.
Tosin on hiton hankalaa mennä kenellekkään kertomaan millainen pyörä hänelle ois parempi, toki jos budjetti esim. 10.000€ niin ehdottomasti ennemmin bussi tai zzr1400.

Tosin XX nyt on niin pommin varma peli ja jos hondista pitää niin mikä jottei.

Ei ole. Mutta vähän kankeita aikomiisi pikku pyrähdyksiin. Kilokyykyillä me muut papparaiset pyrähdellään, kuten myös reissataan. Tosin jos kyytiläinen tulee mukaan, niin sitten on eri juttu. Bläkkärissä tulee vaan persii kipeeksi, surkee penkki. Ajoin sellaisella 24 000km. Busa olis parempi kuin kumpikaan noista. Kun mies vie mopoa eikä mopo miestä.
Juu, ei ne liian rajuja ole, mutta pointti oli juuri toi, että tonnisen koneen ympärille on rakennettu paljon sirompiakin luomuksia.

Jos ajaa paljon matkaa niin molemmat varmasti hyviä ratkaisuja, mutta jos pääasiallinen käyttö on kaupunkipyrähdykset/ lähimaastossa niin ainakin mun mielestä XX:n ja FJR:n "ominaisuudet" menee hukkaan...

Esim. joku FZ1s/n tai FZS1000 vois olla hyvä kompromissi...

Pari kesää ajelin xx:llä ja ei mitään pahaa sanottavaa, toimii minusta sekä sporttisessa ajossa, et pitemmällä matkalla.

Tehoa piisaa, mut ei se silti mikään pelottava raketti ole.

Pituutta mulla 186cm ja hyvin oli tilaa istua, sekä yksin että emäntä kyydissä laukkujen kera.

Ps. kokeile ihmeessä myös bemun K1200S/K1300S, on ajoasennoltaan oikeestaan noiden FJR:n ja bläkkärin väliltä, soveltuu myös loistavasti matkailuun ja pieneen lähikuntien pätkien cruisailuun
wink.gif

Pari kesää ajelin xx:llä ja ei mitään pahaa sanottavaa, toimii minusta sekä sporttisessa ajossa, et pitemmällä matkalla.

Tehoa piisaa, mut ei se silti mikään pelottava raketti ole.
Kyllä ainut asia kuitenkin mikä jäi mieleen kesällä -97 "ensikosketuksella" bläkkäristä oli se, että aivan sairas tykki kulkemaan...  
inlove.gif

Minulla on ollut kaksikin XX hondaa, kaasari ja ruiskumallit. Välillä kuulee että tuossa olisi jotenkin ahdas ajoasento tms, itse en kyllä tuota allekirjoita, olen 192cm ja +100kg ja saan erittäin mukavan ajoasennon bläkkäriin.

Raskashan tuo pyörä tosiaan on liikutella ja pitkä akseliväli, joka tekee siitä entistä kankeamman, meillä emännälle hommattu oma kevyempi pyörä kun ei saa alle 170cm ja 50 kiloisena bläkkäriä hievahtamaankaan jos on hiekka alustana tai vähänkin ylämäkeä.

Käy nyt alkuun ainakin ne kylmätyypit koettamassa molemmilla pyörillä, FJR tekniikasta en tiedä kun en ole sellaista omistanut, mutta XX kestää käytännössä maailman tappiin, joten kilometrejäkään ei kannata pelästyä jos laite muuten on siisti.

Minulla on ollut kaksikin XX hondaa, kaasari ja ruiskumallit. Välillä kuulee että tuossa olisi jotenkin ahdas ajoasento tms, itse en kyllä tuota allekirjoita, olen 192cm ja +100kg ja saan erittäin mukavan ajoasennon bläkkäriin.

Raskashan tuo pyörä tosiaan on liikutella ja pitkä akseliväli, joka tekee siitä entistä kankeamman, meillä emännälle hommattu oma kevyempi pyörä kun ei saa alle 170cm ja 50 kiloisena bläkkäriä hievahtamaankaan jos on hiekka alustana tai vähänkin ylämäkeä.

Käy nyt alkuun ainakin ne kylmätyypit koettamassa molemmilla pyörillä, FJR tekniikasta en tiedä kun en ole sellaista omistanut, mutta XX kestää käytännössä maailman tappiin, joten kilometrejäkään ei kannata pelästyä jos laite muuten on siisti.
minä en ainakaan ihan purematta niele, että XX olisi kauhean raskas ja kankea, vaikka olenkin vain 173/83kg. Kyllä se mulla ainakin ihan mukavasti taipuu kaupungissa ja muuallakin.
Tietenkin jos verrataa kilokyykkyihin, niin nehän tuntuvat kuin fillarilla ajaisi, mutta ei XX mitenkään kauhean raskaan tuntunen ole. Ja helppo sitä on työntää tuossa sivullakin.
Ja kuten edelle sanottiin, ei ajoasento kyllä ahdas ole.

minä en ainakaan ihan purematta niele, että XX olisi kauhean raskas ja kankea, vaikka olenkin vain 173/83kg. Kyllä se mulla ainakin ihan mukavasti taipuu kaupungissa ja muuallakin.
Tietenkin jos verrataa kilokyykkyihin, niin nehän tuntuvat kuin fillarilla ajaisi, mutta ei XX mitenkään kauhean raskaan tuntunen ole. Ja helppo sitä on työntää tuossa sivullakin.
Ja kuten edelle sanottiin, ei ajoasento kyllä ahdas ole.
Joo, tarkoitin paikaltaan liikuteltaessa, siinä pyörän paino ja pituus tekevät siitä kömpelön siirreltävän.

Tosin ei bläkkäri ole mielestäni ketterä ole missään ajossa, mutta liekö edes tarkoitettu sellaseksi, jos vertaa esim. saman painoiseen 12R kawaan niin sekin tuntuu bläkkärin jälkeen kevyeltä ajaa ja liikutella.

Toki hyvä pyörä kaikin puolin, mutta kotinurkissa ajeluun en silti bläkkäriä ostaisi.

Joopa joo, Bläkkärillä tässä vuosien mittaan kusetettu lukuisa määrä Busseja ja Zetoreita ym. Alppiteillä, kuskista se eniten on kii...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
tounge.gif

Kyllä se taipuu kun taivuttaa..
biggrin.gif

Back