Mun 2 senttiä tähän aiheeseen…
Aika monta laitetta olen ajanut ja omistanut ja jonkinlainen kuva on tästä taloudellisuusajattelusta jäänyt. Hommaan vaikuttaa ilman muuta pyörän otsapinta-ala eli se ilmanvastus. Toiseksi siihen vaikuttaa todella paljon kaasuttimen/ruiskun säädöt ja vääntökäppyrä sillä kierrosalueella kun sitä matkaa eniten ajetaan. Välityksien muuttaminen ilman seosmittauksia on aika lailla arpapeliä, ja voi kääntyä kummin vain. Huonossa lykyssä välitysten harventaminen nostaa kulutusta jos kierrokset tippuu jonkinlaiseen vääntökuoppaan, ja vauhdin ylläpitämiseksi kaasua joutuu avaamaan enemmän.
Hifistellä puolestaan voi ajotapaa muuttamalla ja pientä säästöä saada katsomalla että renkaan laakerit ja pultti on kiristetty oikein, ketjut ovat hyvässä öljyssä ja jarrupalat eivät laahaa. Näillä konsteilla säästöä tulee muutamasta prosentista viidennekseen.
Otteita matkapäiväkirjastani:
Honda XL600V Transalp (55Hp) = 4,5 – 6l/100km
Yamaha XTZ 750 Super Tenere (70Hp) = 6,5 – 7l/100km
Kawasaki ZX-10 Ninja (140Hp) = 4,8 – 6l/100km
Honda VTR1000F Firestorm (125Hp) = 7,2 – 8l/100km
Yamaha FZS1000 Fazer (150Hp) = 5,4 – 6,6/100km
Näistä vehkeistä kahdessa viimeisessä on modia eli putkea, suutinta ja suodinta on jälkikäteen vaihdettu. Mitä todennäköisimmin Hondassa ei ollut aivan kaikki kohdallaan, vaikka Ison Hoon V2 kuulemma syöpönpuoleinen onkin. Ei kuitenkaan sattunut omistusaikanani Lambdaa kouraan että olisin pääsuuttimet osannut säätää oikein. Todennäköisesti olivat aika lailla isot tai neulat profiililtaan sopimattomat.
Kaikki vehkeeni huollan ja ”viritän” itse.