"Alkoholi ja bensiini eivät sekoitu täydellisesti toisiinsa vaan muodostavat kevyen faasisidoksen. Tämä sidos purkautuu, jos seokseen lisääntyy jostain syystä vettä 0,5 % tai enemmän. Alkoholi pyrkii voimakkaasti sitomaan itseensä vettä."Kyllä nuo bensan vanhenemisjutut yhdessä talvessa ovat täysin liioiteltuja. Itse tankkasin vuonna 2009 ja samoilla bensoilla gixxeri käyntiin muutama viikko sitten.
Näitä juttuja on jauhettu ties kuinka kauan. Ei se nykybensakaan ainakaan yhdessä talvessa mene miksikään. Jo vuonna 2009 on bensassa ollut etanolia. Kaverilla seiso just viime talven 95 tankissa, ja lähti keväällä ihan normaalisti.
..........................................................................................
Jos tuo yllä oleva lainattu teksti pitää paikansa, niin ei ole ihan pieniä ensi kevään murheet ja niitä mahtaa tulla monelle.
Mikäli tuo on edes teoriassa mahdollista, niin miksi edes kokeilla? - en ymmärrä. Mistä kukaan voi tietää, onko siellä omassa tankissa mahdollisesti 0,5 % vettä? Itse lähden ajatuksesta, että voi hyvinkin olla..
On vitsit vähissä, jos tankin pohjalta löytyy litra, tai kaksi eriytynyttä vesiviinaa ja vähempikin riittä. Lisäksi kaasutinpeleissä tuollainen litku saattaa hapettaa paikat lopullisesti pilalle. Johan pelkkä kaasarien irrotus ja putsaus on monessa mopossa hitonmoinen homma.
Itse olen myös joskus käyttänyt vuosia vanhaa bensaa ongelmitta, mutta silloin bensassa ei ollut etanolia seassa. Vaikka 98:a käytänkin, niin ihan varmasti laitan nykyään stabilointiaineen talveksi sekaan, niin mopoon, kuin ruohonleikkuriinkin. Eihän se kustannuksena ole mitään, tuskin pullakahvien luokkaa..
P.s. 95 E 10 bensaa en uskaltaisi jättää talveksi tankkiin edes stabilointiaineen kanssa. En ainakaan ennen kuin kokemusperäistä tietoa on saatavilla.