• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Bensa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Kumpaa kannaattaa pistää 95 vai 98 (triumph daytona 955i)

98 ;-)

Eipä tuolla käsittääkseni suurtakaan merkitystä, mutta onhan 98 "parempaa" bensaa kuin 95, joten...

P.S. Omalla kohdalla ei tule ainakaan sekaannusta, kun auto kulkee 98:lla, joten samaa olen laittanut molempiin.

Wikipediassa on mielestäni hyvä artikkeli asiasta.

Oktaani-linkki

Eli, ei siitä korkeasta oktaanista mitään haittaa ole (paitsi rahallista), ei tosin hyötyäkään, ellei sitten kyseessä ole erityisen suuren puristussuhteen omaava moottori.

No isot miehet, ne joilla on henkselit, opettavat nuorempiaan niin, että halvemmaksi korkeaoktaanisella ajaminen tulee verrattuna koneremppaan. Kai puoli totuutta tuossakin vitsissä. Onhan se kaasukahvan käyttäjästäkin kiinni, siis ajotavasta. Nykyään nuo ruiskut ja nakutuksen tunnistimet pitävät kyllä moottorin puolia. Itse pistän ysi8:a.

Ysivitosella olen ajellut kaikilla pyörillä. Eip oo vielä ongelmia tullut polttoaineen suhteen. 95 riittää hyvin, mutta ajelkoon kukin sillä, mikä hyvältä tuntuu ja antaa mielenrauhan.

95... niinhän tuo manuaalikin aikanaan väitti..tosin välil oon kokeillu myös 98...
062802moto_prv.gif

No puristuskestävyydestä on kyse.

Lainataan vaikka näin: "Bensiinin tärkeimpiä ominaisuuksia on puristuskestävyys, jota mitataan oktaani­lu­vul­la. Riittävä puristuskestävyys estää moottorin ns. nakutuksen. Ylei­sesti ottaen, mi­tä suurempi puris­tus­suhde moot­torissa on, sitä suurempi oktaani­luku ben­­siiniltä vaaditaan. Moottorille ilmoitettua vaatimusta korkeamman oktaaniluvun käy­töstä ei ole haittaa, mutta ei hyötyäkään, ellei moottorissa ole naku­tuksen tunnistinta.

Haitallinen nakutus syntyy, kun liekki syttyy kipinästä, mutta kauempana sytytystulpasta (esimerkiksi palotilan reunalla) tapahtuu itsesyttyminen (paineen ja lämpötilan vaikutuksesta esimerkiksi hehkuvien karstanokareiden aikaansaama syttyminen) ja nämä kaksi paineaaltoa kohtaavat. Seurauksena on tehon laskua sekä moottorin termisten ja mekaanisten rasitusten lisääntymistä. Mikäli haitallista nakutusta tapahtuu vain hetkellisesti (esimerkiksi kiihdytyksessä), ei se yleensä ole moottorille vaarallista. Jos nakutusta kuitenkin ilmenee raskaalla kuormalla, on vakavan moottorivaurion vaara ilmeinen."

Vaan Ite ajan Tripleä silti ysi8:lla.

Jokainen uskokoon mitä haluaa. Mulla putos kulutus n. 10% kun rupesin 98 bensaa käyttämään... siis nyt V-Power bensaa. Hintaero on alle 10 prossaa, joten vpowerissa pysyn.
062802moto_prv.gif

Ainakin oma kotilo syö 98:a selvästi vähemmän kuin 95:a. Se johtuu ilmeisesti siitä, että moottorin nakutustunnistin osaa hyödyntää paremman puristuskestävyyden ja sitä kautta säätää sytytystä aikaisemmalle.
Daytonassa olen myös kokeillut 98:a, mutta siinä en huomannut eroa kulutuksessa; lienee syynä otoksen pienuus tai se, ettei moottori säädy bensan mukaan.

No puristuskestävyydestä on kyse.

Lainataan vaikka näin: "Bensiinin tärkeimpiä ominaisuuksia on puristuskestävyys, jota mitataan oktaani­lu­vul­la. Riittävä puristuskestävyys estää moottorin ns. nakutuksen. Ylei­sesti ottaen, mi­tä suurempi puris­tus­suhde moot­torissa on, sitä suurempi oktaani­luku ben­­siiniltä vaaditaan. Moottorille ilmoitettua vaatimusta korkeamman oktaaniluvun käy­töstä ei ole haittaa, mutta ei hyötyäkään, ellei moottorissa ole naku­tuksen tunnistinta.

Haitallinen nakutus syntyy, kun liekki syttyy kipinästä, mutta kauempana sytytystulpasta (esimerkiksi palotilan reunalla) tapahtuu itsesyttyminen (paineen ja lämpötilan vaikutuksesta esimerkiksi hehkuvien karstanokareiden aikaansaama syttyminen) ja nämä kaksi paineaaltoa kohtaavat. Seurauksena on tehon laskua sekä moottorin termisten ja mekaanisten rasitusten lisääntymistä. Mikäli haitallista nakutusta tapahtuu vain hetkellisesti (esimerkiksi kiihdytyksessä), ei se yleensä ole moottorille vaarallista. Jos nakutusta kuitenkin ilmenee raskaalla kuormalla, on vakavan moottorivaurion vaara ilmeinen."
Juu juu, mutta miten tämä nyt sitten liittyy koneremppaan, jos/kun kone ei nakuta ysivitosellakaan?

Nooh. Tolla Triplellä oli ostohetkellä vajaa 11000 mittarissa. Olin jo tilaillut aikaa venttilien säätöön, mutta kone käy nykyään ilman venarapinoita. Vähän toistatuhatta olen kruisaillut ABC:n 98:a tankissa. Jollakin se karsta on vähentynyt venalautaselta, en tiedä bensalla vai ajotavalla, mutta kuitenkin. Hyvä niin oli kuinka oli...

Nooh. Tolla Triplellä oli ostohetkellä vajaa 11000 mittarissa. Olin jo tilaillut aikaa venttilien säätöön, mutta kone käy nykyään ilman venarapinoita. Vähän toistatuhatta olen kruisaillut ABC:n 98:a tankissa. Jollakin se karsta on vähentynyt venalautaselta, en tiedä bensalla vai ajotavalla, mutta kuitenkin. Hyvä niin oli kuinka oli...
Mitä karsta vaikuttaa venttiilien rapinoihin ja mistä tiedät, että se on vähentynyt tai että sitä siellä on ollutkaan? Mitä venttiilien säätö vaikuttaa rapisevaan karstaan?

Eikö noissa ruiskuissa oo mitään nakutustunnistinta? Veikkaan kyllä että noissa ois jonku verran marginaalia käyttää vaik vennäänpensaa, jossa joku sano olevan oktaanit vähän mitä milloinkin. Miten lie?

Back