• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Avokypärän autuus (?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Plootu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Kuopio
Tää on varmaan ikuisuusaihe mutta kumminkin:

Olen ajellut umpparikypärällä, kun on kuulemma turvallisempi. No, nyt tauon jälkeen kokeilin kaupunkiajossa vaimon avokypärää ja kokemus oli aika yllättävä:

- Avokypärästä näki paremmin ulos
- ihan taaksekin pystyi heleposti katsomaan kun ei pää ollut kuin kaapissa
- oli sellainen olo että aisti muutenkin liikenteen kulun paremmin kuin umpparista.

Melkeen tuli sellainen tuntu, että avokypärähän on kaapunkinopeuksissa kaikki yhteen laskien parempi. Sillä on tietenkin huono kaatua nenälleen, tässä se miinus. Mutta kun siitä näkee ulkomaailman paremmin kuin umpparista, tuntuu,että se töppäämisen mahdollisuus vähenee. Pitäskö sittenkin käyttää avopottaa kaupunkiajossa, etenkin kun muutenkin katsoo pleksin läpi?

Mitä mieltä kokeneempi väki on umpi/avokypärä -roplematiikasta kaupunkivauhdeissa?

Mua häiritsee umpikypärässä se näkökentän rajallisuus todella paljon. Jos haluu nähdä mittarit joutuu kallistamaan päätä, taakse ei meinaa millään nähdä kaistanvaihdoissa jne. Kyllä avoruukun käyttömukavuus on jotain aivan muuta. Siksipä käytän avokypärää, mutta yritän koko ajan etsiä katu-uskottavaa umpipottaa josta ois hyvä näkyvyys ja sopis kustomiluukkiin
biggrin.gif

Samoja kokemuksia niin näkyvyyden kuin "nenän turvattomuuden" kannalta. Helteillä kaupunkiajeluissa käytän Nolanin N41 avokypärää visiirillä ja lipalla.

Itse pelkäisin varmaan liikaa sitä leukaosumaa. Toinen ikävä aspekti (ei tosin kaupunkiajossa) on nuo lentävät isot ötökät. Aina joskus kolahtaa visiiriin semmonen ja käy mielessä, että mitä jos oiski ollu umpipotta...taju/näkö/henki kai siinä lähtis tai ainaki reikä poskeen tulis.

Mitä mieltä kokeneempi väki on umpi/avokypärä -roplematiikasta kaupunkivauhdeissa?
Molempi parempi. Minä en mistään hinnasta luopuisi avattavasta umpikypärästä, olen käyttänyt Shoein Syncrotec II:sta monta vuotta ja siinä yhdistyy mainiosti avokypärän kaupunkiominaisuudet ja umpikypärän maantiesellaiset. Mitä nyt on hieman äänekäs kovemmissa vauhdeissa, mutta tuotakin voi korjata korvatulpilla. Uusi Multitec on ilmeisesti erittäin hiljainen.

/MarcusB

No mulla on just tuo avattava Sheoin multitech. Mutta ei sillä kehtaa ajella leuka auki avokypärämoodilla. Näyttäis kun pukeminen olis jäänyt kesken. Vai luulenko vaan?

Visiirillisellä avokypärällä ajelen minäkin ja kun ekaa kertaa moisella lähti ajamaan, umpipottaan tottuneena, niin samoja tuntemuksia koin kuin muutkin näemmä. Ja lisäks myös sen että kylmällä kelillä avokypärä(ja huivi nenään asti nostettuna) ei ole yhtään sen kylmempi ajaessa kuin umpimalli.
062802jumpie_prv.gif

Nyt on kuitenkin alkanut huolestuttaa juur tuo turvattomuus. Suupertin J1 malli kiinnostais, mutta kokeillessani moista päähän, huomasin sen olevan mun kupoliin vähän omituinen sopivuudeltaan. Toisaalta tuntui liian väljältä päässä, mm. päälaen seutuvilla, mutta poskien kohdalta puristi niin että tuntui niin kuin kohta silmät pullistuu päästä! Pienempää en saanut edes päähän... Äänenvaimennus on varmasti hyvä ja se irroitettava teräskaari leuan kohdalla lisää kyllä turvallisuutta, vaikkei umpikypärän veroinen olekaan. Mutta hinta on kyllä Suomessa aivan tolkuton...
veryangry.gif

sanoi:
Suupertin J1 malli kiinnostais, mutta kokeillessani moista päähän, huomasin sen olevan mun kupoliin vähän omituinen sopivuudeltaan. Toisaalta tuntui liian väljältä päässä, mm. päälaen seutuvilla, mutta poskien kohdalta puristi niin että tuntui niin kuin kohta silmät pullistuu päästä! Pienempää en saanut edes päähän... Äänenvaimennus on varmasti hyvä ja se irroitettava teräskaari leuan kohdalla lisää kyllä turvallisuutta, vaikkei umpikypärän veroinen olekaan. Mutta hinta on kyllä Suomessa aivan tolkuton...  

Hyvän oloinen tosiaan kuvien perusteella, mutta 470eu. Auts.

Mites ois Roof Boxer? Se sopis varmaan mustana ja tummalla visiirillä ainakin tietyntyyppisille HD-miehille (tai pyörille, ihan miten vaan) ;)

Maksaa tuo avo-suupertti muuallakin kuin Suomessa tolkuttomasti. Louisilla 1-värinen 448 € ja monivärinen 518 €.

Nolan N41 on vähä reilu satskun, halvempiakin toki löytyy...

Nolan N41 on vähä reilu satskun, halvempiakin toki löytyy...
Stormilla musta N41 Diamond tarjouksessa 69 eur (Linkki). Piti ostaa taajamapotaksi, "kun halvalla sai".
Juu-uh, mutta mun taajamapotta onkin lakattu  
wink.gif
tounge.gif
Teinix-ukot tarttee bling-blingiä, gössikuskit ei...  
tounge.gif

biggrin.gif
Sanoi "The Sultan of Bling"
biggrin.gif

Itte oon kanssa pohtinu avokypärää kaupunkipärräykseen, mutta kun toisaalta suurin osa siitä on työmatka-ajoa tyyliin hervuudin valtaväylä niin se ötökkäosuman mahdollisuus mietityttää...
lookaround_orig.gif
Roof Boxer vois olla ehkä yks, nytkin on avattava schuubert mutta sillä ei viitsi ajaa maski auki kun tuo ei taitu aivan taakse kuten boxerissa. Varsinaisilla tyyliseikoilla en ole päätäni vaivannut vaikka kustomilla ajelenkin.

Ainakin omassa Nolanissa (avattava) on niin leveä aukko, että ei rajoita näkyvyyttä yhtään, ilmeisesti kypärämallien välillä tässä suhteessa eroja? Aukon korkeuskin aika hyvä, mutta kun mittaristo tankin päällä, niin päätä joutuu taivuttaa. Mutta eipä kaupungissa niitä mittareita niin tarviikkaan vilkuilla.

Ite oon siirtynyt avosta umpinaisen kautta avattavaan ihan vaan tuon turvallisuus-/ mällissä leuansatuttamiskysymyksen vuoksi. Kevään ajelut sattuneesta syystä jouduin alottaa tosin avolla eikä se nyt sen kauhistuttavammalta tuntunut kuin muutenkaan. Mutta normaalisti ajelen kaikki ajelut kyllä umpinaisella, eipä sitä voi etukäteen tietää sattuuko onnettomuus maantiellä vai kaupungissa.

Mitä hyönteisiin tulee, niin jos kattoo kestävänsä vähentyneen suojauksen onnettomuustilanteessa, niin kyl kestää naamaan napsahtelevat öttiäisetkin. Sitäpaitsi siitä saa masokististä nautintoa. Sinällään en oikein ymmärrä ajatusta avokypärästä ja sit siihen naaman eteen taitellaan 17 buffia. Samalla vaivalla heittää umpikypärän päähän + et näyttää suurinpiirtein yhtä dorkalta.

Nyt menee jo vahvasti "muistelisin näin" -osastolle, mutta muistelisin et se Roof:n leukaosa on vaan semmonen muoviläpyskä, et tosipaikassa ei auta paljookaan.

Back