• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Avokypärän autuus (?)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Plootu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt menee jo vahvasti "muistelisin näin" -osastolle, mutta muistelisin et se Roof:n leukaosa on vaan semmonen muoviläpyskä, et tosipaikassa ei auta paljookaan.
Jes, emännällä on ko potta ja totta muistelet. Mutta vaihtoehto silti jos haluaa näitä asioita mutustella
sport05.gif

Käytän molempia. Avokypärässä tuulen tuntee nautinnollisesti viiksissään, sen visiiri ei hikoa, siitä näkee hyvin, voi asioida kypärää riisumatta ja se on yllättävän hiljainen taajamanopeuksilla. Mutta sen ilmanvastus on suuri ja aerodynamiikka on muutoinkin selvästi umpikypärää heikompi. Kun on ensin pitkään käyttänyt avokypärää, tuntuu siirtyminen muotoiltuun umpikypärään oudon keveltä hartialihaksissa. Ja pään kääntely vauhdissa käy sutjakkaasti. Eli pitemmällä matkalla ja suuremmilla nopeuksilla umpikypärä on jees.

Maksaa tuo avo-suupertti muuallakin kuin Suomessa tolkuttomasti. Louisilla 1-värinen 448 € ja monivärinen 518 €.

Nolan N41 on vähä reilu satskun, halvempiakin toki löytyy...
Jonkun toisen sakemannifirman sivuilla näin J1:sen hintana 360€. Firman nimeä en tosin muista, mut eiköhän tuo kuuklella löydy.

Roof Boxeria oon kans kylmätyypänny, mut se oli sit aivan helvetin kauhee päässä! Ei sopinut mun kuulaan ollenkaan... Räyhäkkään näkönen kyllä ja taitaa olla aika suosittu sekä bombberien että HD-kuskien joukossa..

Mulla on nyt itelläni käytössä HJC:n AC-3 potta joka on kyllä ihan ok visiirillinen avopotta. Kypärään saa laitettua visiirin tilalle pienen lipan jolla siitä tulee sitten "ihan oikea avokypärä"...
tounge.gif

Ei siihen ötökkäosumaan kuole eikä kaadu, varsinkaan valtaväylänopeuksissa.
Valtaväylänopeus, et kai vaan tarkoita näitä voimassa olevia nopeusrajoituksia?

Nimittäin:ajelin vaihteeksi ilman korvatulppia ja yksi öttiäinen (veikkaan sitä mustaa n. peukalon pään kokoista) osu 80km/h suoraan silmien väliin. Ääni oli kuin jossain sotaelokuvassa kun efekti on täysosuma kypärään. Pisti miettimään kannattako helteilläkään ajaa kuin kaupungiissa (=hiljaa) kypärä avattuna/avo sellaisella.

avoruukulla viimeset kymmenen vuotta jo. välillä oon kokeillu umpipottaa kun on sellaista nopeempaa pyörää joutunut ajamaan. mutta, riittääpi mulle tuo avokypärä ihan hyvin.

Ei ne avopottaosumat otsaan pahoja ole. Siihen lässähtää isokin tirppa aika kivuttomasti. Ampiainen tosin oli paha, varsinkin kun jäi piikistään kiinni, perskeles.

Paljon arempi paikka naamassa on ylähuuli. Siinä sittisontiainen jo tuntuu, samoin semmoinen helikopterin muotoinen sudenkorento.

Minulla vahan paalle vuoden ollut tama Schuberthin J1-kypara ja on todella erinomainen!

Turvallisempi olo kaupunkiajossa juuri huomattavasti paremman nakokentan takia. Ei tarvitse paata juuri liikuttaa niin nakee ymparilleen ja taakseen hyvin, mika Lontoon liikenteessa on elintarkeata, varsinkin jos lahes koko matka on autojonon valissa puikkelehtimista (sallittua tietty taalla sivistyneessa maailmassa).

On mukavan hiljainenkin. Plussana on myos tama aurinkovisiiri, eli aurinkolaseja ei tarvitse kayttaa. Siina on myos seka edessa, etta takana heijastimet, joten nakyvyyskin aika hyva. Taalla muuten noin 550 euroa, mutta mielestani ainakin ollut hintansa veroinen, vaikka visiirissa ollutkin design-vikaa. Kolmas visiiri vuoden aikana, mutta ilmaiseksihan ne saa vaihtaa. Nyt kuulemma uusissa on vaihdettu materiaalia, joten toivottavasti ongelma on ohi.

Nyt vasta olen ruvennut kayttamaan umpi-Araita Ducatin kanssa tehdyilla reissuilla, kunhan reissuun ei kuulu splittausta tai ruuhkaa muutenkaan. Jos kuuluu, niin useammin tarttuu kateen Schuberth.

sanoi:
Minulla vahan paalle vuoden ollut tama Schuberthin J1-kypara ja on todella erinomainen!

Turvallisempi olo kaupunkiajossa juuri huomattavasti paremman nakokentan takia.  Ei tarvitse paata juuri liikuttaa niin nakee ymparilleen ja taakseen hyvin, mika Lontoon liikenteessa on elintarkeata, varsinkin jos lahes koko matka on autojonon valissa puikkelehtimista (sallittua tietty taalla sivistyneessa maailmassa).

On mukavan hiljainenkin.  Plussana on myos tama aurinkovisiiri, eli aurinkolaseja ei tarvitse kayttaa.  Siina on myos seka edessa, etta takana heijastimet, joten nakyvyyskin aika hyva.  Taalla muuten noin 550 euroa, mutta mielestani ainakin ollut hintansa veroinen, vaikka visiirissa ollutkin design-vikaa.  Kolmas visiiri vuoden aikana, mutta ilmaiseksihan ne saa vaihtaa.  Nyt kuulemma uusissa on vaihdettu materiaalia, joten toivottavasti ongelma on ohi.  

Nyt vasta olen ruvennut kayttamaan umpi-Araita Ducatin kanssa tehdyilla reissuilla, kunhan reissuun ei kuulu splittausta tai ruuhkaa muutenkaan.  Jos kuuluu, niin useammin tarttuu kateen Schuberth.

Houkuttelevalta kuulostaa, mutta kun just osti Shoein multitechin niin ei kyllä raaski heti uutta ostaa.

Tuo äätön soomi on hauskaa luettavaa. Voi kertoa kuulumisiaan vaikka näin:

"Tein visiitin Suomeen ja sattu iloinen juttu. Nain vanhaa opettajaani. Oli kivaa monen vuoden tauon jalkeen."

Ei siihen ötökkäosumaan kuole eikä kaadu, varsinkaan valtaväylänopeuksissa.
Valtaväylänopeus, et kai vaan tarkoita näitä voimassa olevia nopeusrajoituksia?
Sorry, unohtui lainata. Freerider70 tuossa puhui "hervuudin valtaväylästä" eli Hervannan valtaväylä jolla on 70 km/h rajoitus.
Onhan noita posahdellut naamariin, ja kuten iamakin totesi, huuliosumat on pahimpia. Ja nenän kärki, pistää aivastuttamaan
bawling.gif

Sitten on ne kivat ohimokudit, jonka jälkeen syyllinen jää korvan seudulle mönkimään... Amppari vois olla aika kenkku kun pistää heti ahtaalle joutuessaan. Velipojalle joskus oli niin käynyt.

:paikallatuulee:Joo, kyl se vähän tuntuu ku sellanen pikkulinnun kokoinen pillerinpyörittäjä koppakuoriainen kopsahtaa suu pieleen, on kokemusta. Ei muuten maistu hyvältä! Kyllä siinä meinaa laatta lentää ja huuli turpoo. Rotsi oli sen näkönen kun ois laatta lentänyt. Mut kyl sen kestää ku muistaa pitää suun kiinni;))) ja niin tuurillahan ne laivatkin seilaa!!

:paikallatuulee:Joo, kyl se vähän tuntuu ku sellanen pikkulinnun kokoinen pillerinpyörittäjä koppakuoriainen kopsahtaa suu pieleen, on kokemusta. Ei muuten maistu hyvältä! Kyllä siinä meinaa laatta lentää ja huuli turpoo. Rotsi oli sen näkönen kun ois laatta lentänyt. Mut kyl sen kestää ku muistaa pitää suun kiinni;))) ja niin tuurillahan ne laivatkin seilaa!!
Itse käytän nolanin avattavaa mallia. Tosin vanhempaa sellaista mitä ei saa yhdellä kädellä auki. Tämän päivän kokemuksen jälkeen täytyy joko siirtyä yhdellä kädellä avattavaan tai sitten takaisin rakkaaseen avokypärään visiirillä (tuppaa vaan tuolla moottoritiellä lähtemään potta päästä). Ajelin mökiltä kotia kohti moottoriliikennetietä reilua satasen vauhtia ja kas kummaa kypärän sisään ilmestyi ampiainen. Jumaliste tuli muuten vanhalle äijällekin paniikki, tai siis taisi olla kumpikin paniikissa, mutta kun sitä rupes sieltä häätämään niin ei meinannut ladun leveys riittää. Ilmavirta vielä paiskoi sitä naaman ja visiirin väliä. Hyvinhän se sieltä lähti kun sain leukaosan avattua, mutta aika kettumainen tilanne kun piti ajaakin ja silmätkin suurimmaksi osaksi kiinni (refleksi ?
omg.gif
) ja kummatkin kädet irti stongasta
biggrin.gif

kyl mulla ainakin viel toistaiseksi kääntyy pää sen verran, ettei tarvii sen takia naamavärkkiään uhrata mahdollisissa lipoissa... Avokypärää en päähän laita.

Aikoinaan korttia suorittamassa ollessani, kertoi opettaja noiden avokypärien sopivan turvallisuuden suhteen lähinnä perunoiden poimintaan. Tästä nimitys "perunanpoimintakypärä" ..
tounge.gif
..se oli/on viisas mies se..
smile_org.gif

Avattava Nolan on aika hyvä. Eihän se nyt mikään "oikea" avokypärä ole, mutta jonkinlainen kuitenkin. Niin ja tämä yhdellä kädellä avattava/suljettava luonnollisesti. Vanhempi malli on turhan hankala käytössä.

Back