No pääpiirteittäin ollaan varmaan itse perusasiasta samoilla linjoilla, mutta tuossa kommentissa taitaa kyllä paistaa pieni kokemattomuuden ja ehkä tietämättömyydenkin mahdollistama itsevarmuus ja jopa ylimielisyys. Tai ilmeisesti se on hiukan turhan kärkevä kommentti alan palvelujen tarjoajalta, jolla on oma lehmä ojassa.
Ensinnäkin, tuo asenteellinen ja rumahko termi 'lahjakorttimotoristeista' on karkeasti yleistävä ja osoittaa ilmeisesti ainakin sen, että kirjoittaja ei ole itse aloittanut harrastusta jo mopoiässä, saati kevarilla (KT-kortilla) teini-iässä ajellut. Olisin toki varsin mielelläni väärässä tässä asiassa.
Kaikki kunnia ruosteenpoistokursseille ja muillekin ajokortti- tai EAK-kursseille, mutta jonkun yksittäisen vanhemman motoristin tokaisu ei vielä kerro kokonaisuudesta yhtään mitään. Eikä muutaman täysin ajotaidottoman trendipelle-nousukkaan ilmestyminen teiden päälle kerro mitään kokonaisen ikä- tai korttiryhmän todellisesta ajotaidoista. Saati kyvystä pysyä hengissä tien päällä. Se käyty kurssi ja saatu virallinen 'riplomi' ei ole mikään todellisen ajotaidon tae.
Itse en ainakaan lähtisi kovin kärkevästi leimaamaan muiden ajotaitoja vain sen perustella, että on tullut käytyä uuden A-kortin teoriatunnit ja hidasajokoe sekä mahdollinen ruosteenpoistokurssi päälle. Varmaan niillä tunneilla on merkitystä, mutta sitä merkitystä ei kannata yliarvioidakaan. Saati aliarvioida kursseja käymättömän enemmistön taitoja ja kokemusta.
On niin helppo yleistää ja osoittaa sormella jotain muuta kuin omaa 'kuppikuntaa' ja todeta ongelman olevan siellä, kuten nyt esimerkiksi "siinä iässä" olevien kuskien ongelma. Niin, itse asiassa, taitaa ko. kirjoittajakin olla ihan hilkulla, ettei kyseiseen "lahjakorttisten keski-ikäisten ongelmatapausten" joukkoon kuulu...
Todelliset ongelmat eivät ole ihan noin yksioikoisia, ja niitä ongelmatapauksia löytyy ihan kaikista ikä- ja kokemusryhmistä. Samoten onnettomuuksia voi tapahtua kaikille, myös ruostekurssin käyneille.
Siksi niiden todellisten ongelmien korjaaminenkaan ei ole niin helppoa että mennään vaan ja nostetaan ikärajoja ja lasketaan nopeusrajoituksia, ja tehdään hidasajokurssit pakollisiksi kaikille.
Mutta tässä asiassa oltiinkin varmaan samaa mieltä, ja toivotaan, että ko. aloite jää vain virkaintoisen ministerin ja yliviisaan yli-insinöörin vaahtoamiseksi.