• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Avoin kirje / Moottoripyöräilyn vähentäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri12r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Salovaara vaihtaisi liikenneministerin
-klik-

"...liikennepolitiikan linja koventunut"
"Yksinomaan kieltoihin ja rajoituksiin perustuva liikennepolitiikka on saatava loppumaan"
"Todellinen ongelmaryhmä ei rajoituksista piittaa..."
Jaa, se Salovaarahan taitaakin olla ihan järkimiehiä. Toivottavasti ajattelee asioista samalla tavalla ja käyttäytyy sanojensa mukaisesti myös eduskuntavaalien jälkeenkin. Eikä alistu demarien tai demarien talutusnuorassa olevien kepulaisten hyssyttelyyn.
Tuohan vois olla jo äänestämiseen puoltava kommentti, jos vaan vaalipiiri olis sama.

No pääpiirteittäin ollaan varmaan itse perusasiasta samoilla linjoilla, mutta tuossa kommentissa taitaa kyllä paistaa pieni kokemattomuuden ja ehkä tietämättömyydenkin mahdollistama itsevarmuus ja jopa ylimielisyys. Tai ilmeisesti se on hiukan turhan kärkevä kommentti alan palvelujen tarjoajalta, jolla on oma lehmä ojassa.

Ensinnäkin, tuo asenteellinen ja rumahko termi 'lahjakorttimotoristeista' on karkeasti yleistävä ja osoittaa ilmeisesti ainakin sen, että kirjoittaja ei ole itse aloittanut harrastusta jo mopoiässä, saati kevarilla (KT-kortilla) teini-iässä ajellut. Olisin toki varsin mielelläni väärässä tässä asiassa.

Kaikki kunnia ruosteenpoistokursseille ja muillekin ajokortti- tai EAK-kursseille, mutta jonkun yksittäisen vanhemman motoristin tokaisu ei vielä kerro kokonaisuudesta yhtään mitään. Eikä muutaman täysin ajotaidottoman trendipelle-nousukkaan ilmestyminen teiden päälle kerro mitään kokonaisen ikä- tai korttiryhmän todellisesta ajotaidoista. Saati kyvystä pysyä hengissä tien päällä. Se käyty kurssi ja saatu virallinen 'riplomi' ei ole mikään todellisen ajotaidon tae.

Itse en ainakaan lähtisi kovin kärkevästi leimaamaan muiden ajotaitoja vain sen perustella, että on tullut käytyä uuden A-kortin teoriatunnit ja hidasajokoe sekä mahdollinen ruosteenpoistokurssi päälle. Varmaan niillä tunneilla on merkitystä, mutta sitä merkitystä ei kannata yliarvioidakaan. Saati aliarvioida kursseja käymättömän enemmistön taitoja ja kokemusta.

On niin helppo yleistää ja osoittaa sormella jotain muuta kuin omaa 'kuppikuntaa' ja todeta ongelman olevan siellä, kuten nyt esimerkiksi "siinä iässä" olevien kuskien ongelma. Niin, itse asiassa, taitaa ko. kirjoittajakin olla ihan hilkulla, ettei kyseiseen "lahjakorttisten keski-ikäisten ongelmatapausten" joukkoon kuulu...
wink.gif

Todelliset ongelmat eivät ole ihan noin yksioikoisia, ja niitä ongelmatapauksia löytyy ihan kaikista ikä- ja kokemusryhmistä. Samoten onnettomuuksia voi tapahtua kaikille, myös ruostekurssin käyneille.

Siksi niiden todellisten ongelmien korjaaminenkaan ei ole niin helppoa että mennään vaan ja nostetaan ikärajoja ja lasketaan nopeusrajoituksia, ja tehdään hidasajokurssit pakollisiksi kaikille.
Mutta tässä asiassa oltiinkin varmaan samaa mieltä, ja toivotaan, että ko. aloite jää vain virkaintoisen ministerin ja yliviisaan yli-insinöörin vaahtoamiseksi.

No tulihan sitä keskustelua!!
Ehkä lahjakorttimotoristit oli huono ilmaisu, sori siitä... Käytän nyt ilmaisua varttuneemmat motoristit, jotka saivat A-kortin aikoinaan kaupan päälle. Kommenttini perustui moottoripyöräonnettomuuksissa menehtyneiden muuttuneeseen ikärakenteeseen: 90-luvun alusta mp-onnettomuuksissa menehtyneiden alle 25v mootoripyöräilijöiden osuus oli huima 69%, kun se viime vuonna oli enää alle neljännes ja eniten kuolleita oli 25 - 44 vuotiaiden ikäryhmässä. Tottakai varttuneemmistakin motoristeista, jotka ovat A-korttinsa saaneet kaupan päälle, löytyy turvallisia ja taitavia kuljettajia, kuin myös vastaavasti nuoremmista ajamalla A-korttinsa hankkineista niitä onnettomuusalttiita!! Mutta pointtini onkin, että koska auto ja mp ovat niin erilaisia ajaa, on hyvä että moottoripyöräilyyn vaaditaan oma erillistä ajoharjoittelua. Ja keski-ikäisten "kokemattomien" motoristien lisääntyneet onnettomuudet ne tällä kertaa huolenani olivat... Onneksi kokeneitakin löytyy.

Eipä aikaakaan kun olen itsekin "siinä varttuneemmassa iässä"
smile_org.gif

Niin ja sen harrastukseni kaksirattaisten pärinäpelien kanssa olen aloittanut jo hieman ennen mopoikää ja A-korttia en ihan kerinny lahjaksi saada, joten ajoin sen parikymppisenä, josta asti moottoripyöräily on kuulunut kuvioihin
smile_org.gif

No tulihan sitä keskustelua!!
Ehkä lahjakorttimotoristit oli huono ilmaisu, sori siitä... Käytän nyt ilmaisua varttuneemmat motoristit, jotka saivat A-kortin aikoinaan kaupan päälle. Kommenttini perustui moottoripyöräonnettomuuksissa menehtyneiden muuttuneeseen ikärakenteeseen: 90-luvun alusta mp-onnettomuuksissa menehtyneiden alle 25v mootoripyöräilijöiden osuus oli huima 69%, kun se viime vuonna oli enää alle neljännes ja eniten kuolleita oli 25 - 44 vuotiaiden ikäryhmässä. Tottakai varttuneemmistakin motoristeista, jotka ovat A-korttinsa saaneet kaupan päälle, löytyy turvallisia ja taitavia kuljettajia, kuin myös vastaavasti nuoremmista ajamalla A-korttinsa hankkineista niitä onnettomuusalttiita!! Mutta pointtini onkin, että koska auto ja mp ovat niin erilaisia ajaa, on hyvä että moottoripyöräilyyn vaaditaan oma erillistä ajoharjoittelua. Ja keski-ikäisten "kokemattomien" motoristien lisääntyneet onnettomuudet ne tällä kertaa huolenani olivat... Onneksi kokeneitakin löytyy.

Eipä aikaakaan kun olen itsekin "siinä varttuneemmassa iässä"
smile_org.gif

Niin ja sen harrastukseni kaksirattaisten pärinäpelien kanssa olen aloittanut jo hieman ennen mopoikää ja A-korttia en ihan kerinny lahjaksi saada, joten ajoin sen parikymppisenä, josta asti moottoripyöräily on kuulunut kuvioihin
smile_org.gif
Minusta tuo haarukka 25-44 vuotta on aivan liian suuri, jako tulisi olla 25-34 ja 35-44 vuotiaat; on niissä sen verran eroa. Itse en juurikaan tunne 40 wee tienoilla olevia "reikäpäitä", mutta kolmenkympin kriisissä koheltavia sitäkin enemmän...
tounge.gif

Savon sanomissa on varmaan ollut kun näin yks päivä jo vastineen tuohon kirjoitukseen. Oli täysin eri mieltä, varmaan joku ahdistunut uimari..

90-luvun alusta mp-onnettomuuksissa menehtyneiden alle 25v mootoripyöräilijöiden osuus oli huima 69%, kun se viime vuonna oli enää alle neljännes ja eniten kuolleita oli 25 - 44 vuotiaiden ikäryhmässä.
Niin, miten tuokaan nyt sitten kuvaa oikeasti jonkun tietyn ikäryhmän, nuorten tai vanhempien, todellista ajotaitoa? Onko tuo nyt oman tutkimustyösi tulosta vai lainattua liikenneturhan liturgiaa?

Vielä 90-luvun alussa ylivoimaisesti suurin osa moottoripyöräilijöistä oli suht nuoria, useimmiten alle 25v, joten heidän osuutensa onnettomuustilastoissa lienee itsestäänselvää.
Samoin selittyy myös tuo viime vuoden osuus, jolloin alle 25v motoristien osuus kaikista motoristeista oli enää noin neljännes tai alle. Viime vuoteen mennessä myös moottoripyörien määrä on kasvanut rajusti ja etenkin vanhempien kuskien aikaansaannoksena. Motoristien keski-ikä on noussut jo lähelle tuota 44 vuotta, joten ei liene mitenkään omituista, että tuo 25-44v ikäryhmä esiintyy eniten myös noissa ikävissä tilastoissa.

Sitäpaitsi tuo ikärajajako 25-44 vuotta on aika laaja, 19 vuotta, toisin kuin alle 25 vuotta, joka täysi-ikäisten joukossa on vain seitsemän vuotta ja kevari-ikäisiinkin vain yhdeksän.

Tuon perusteella voisi siis tehdä sellainen johtopäätöksen, että vanhempien ikäluokkien joukossa ei tapahdu merkittävästi enemmän onnettomuuksia, ellei peräti päinvastoin, ja kaikkien motoristien määrään suhteutettuna onnettomuuksia tapahtuu jopa vähemmän kuin aiemmin.

TS. tuosta perustelusta ei kyllä voi pitävästi todistaa muuta kuin sen, että sekä motoristien määrä että keski-ikä on noussut ja onnettomuudet per capita ovat silti pysyneet lähes samalla tasolla. Hiukan kärjistäen siitä voisi todeta myös sen, että ne ylistämäsi ruostekurssit tai A-kirjaimen saantitapa ei ole ollut merkittävä tekijä moottoripyörien tien päällä pysymisessä.

Tuo viime kesän osuus kuolonkolaritilastoissa on toki ikävä asia, mutta toivon ja luulen sen olevan silti pelkkä piikki tilastoissa, joka tasaantuu aikanaan. Sitäpaitsi, myytiinhän pyöriäkin ennätyksellisen paljon viime kesänä, ja parin kolmen viime kesän kelit ovat olleet suht hyviä, esim. juuri viime kesä.

sanoi:
smile_org.gif
No hyvä hyvä.
smile_org.gif

sanoi:
Käytän nyt ilmaisua varttuneemmat motoristit, jotka saivat A-kortin aikoinaan kaupan päälle.
Okei... ethän tuota ole itsekään kuin vaivaisen vuoden vajaa varttunut motoristi.
tounge.gif

Niin ja tiedät siten kokemuksesta, että se uusi A hidasajokokeineen ei silti ole mikään todellisen ajotaidon tae, tai automaatti-A osaamattomuuden tae.

Hei, eipäs hikeennytä. Alunperin tokaisin että niillä muutamallaKIN ajotunnilla on merkitystä. En tarkoittanut että VAIN ja AINOASTAAN niillä on merkitystä!!! Mielestäni se suurin riski jokaisella motoristilla piilee loppujen lopuksi kypärän sisällä, olitpa sitten nuori tai vanha, kokenut tai kokematon!

Edelleenkin olen samaa mieltä kokemuksen kartuttamisesta mopon ja kevarin kautta tehokkaimpiin pyöriin. Jos kevarikorttiin suunniteltu 18v ikäraja toteutuu, hiipuu tämä hieno harrastus pikkuhiljaa... Okei myönnän vertaukseni keski-ikäisisten puuttellisesta ajotaidosta olleen huono, tarkoitin sitä osaa jolla EI OLE OLLUT IKINÄ kokemusta prätkällä ajosta ja jotka suoraan hankkivat 1400 kuutioisen "kylmiltään". Motskarin hallinta yllättävissä tilanteissa vaatii kuitenkin erityisosaamista. Puolustuksena kokeeneempi motoristi onneksi osaa ennakoida tulevat tilanteet paremmin, eikä näin ollen helposti joudu vaaratilanteisiin.

No mutta mitäpä tätä enempää jauhamaan, kuten aiemmin taisitkin todeta, pääpiirteittäin olemme mekin samaa mieltä.
smile_org.gif

Aurinkoisia kevätpäiviä!

Valtiovallan tavoite voi lyhyellä tähtäimellä olla jopa kannatettava. On nimittäin niin. Että liikennevakuutuslaki on parhaillaan uudistettavana. Suuressa viisaudessaan, tavoiteohjelmansa vastaisesti, lainvalmisteluryhmä päätyi esittämään, 50-luvun lopussa, eläkevastuiden kattamista liikennevakuutusmaksuissa. Tämä on lisäksi ansiosidonnainen (herra varjele, ettei Ollila ala ajaa!).

Moottoripyöräilijöiden määrä on koko ajan kasvanut, joten eläkevastuutkin on ollut helppo kattaa. Tämä on kuitenkin suomalainen erityispiirre, joka kitketään, joskus, koska se ei ole harmonisoitu EU-alueen järjestelmien kanssa.
Sitä voisi kiirehtiä siten, että mahdollisimman moni rekisteröi pyöränsä (kimppaomistaa) sen ulkomailla, jolloin verot maksetaan sinne –ja vakuutukset, jolloin eläkevastuita jää maksamaan pienempi joukko, jolloin maksuja täytyy nostaa, jolloin ulosliputus lisääntyy, jolloin... Vain suomalainen ei saa ajaa EU-alueella sellaisella pyörällä Suomessa, vaan kuka kohta tahtoisikaan.

Tutkakamera-autot lisääntyvät, nopeusrajoitukset alenevat, teiden kunto on uhka yleiselle liikenneturvallisuudelle ja liikenneturvallisuustyö muuttuu psykologien määrittelemäksi poliitikkojen tilastouneksi.

Siinä virkamies saa todellisen sulan hattuunsa, kun Suomessa rekisteröityjen moottoripyörin onnettomuudet absoluuttisesti vähenevät rajusti –jopa kahdella.
lookaround_orig.gif

Täytyy vaan toivoa, että liikenneministeri-tätin silmät aukeaisivat siellä Intian reissussa, ja ajatteluun tulisi hiukan enemmän suvaitsevaisuutta ja suhteellisuudentajua.

Tosin taitaa olla turha toive, tuommoisen pikaisen edustusreissun osalta.

Hienoa Petri!
bowdown.gif

Tottahan se kyllä on, että onnettomuudet sadaan vähenemään vaikeuttamalla harrastuksen aloittamista, tai tavallaan nostamalla kynnystä. Totta myös, että monet ei kaksipyöräisiin koskisi jos ei sitä 16 vuotiaana olisi kokeillut tai ehkä jopa aiemmin. Ikärajojen nosto vuodella tai parilla tuskin muuhun vaikuttaa kun harrastajien määrään. Tilastot kertovat omaa synkkää tarinaa, mutta syitä voi olla monia. Yleisin syy on kaarteessa suistuminen, mikä saattaa johtua asenteesta, nopeudesta, hiekasta, kokemattomuudesta, alkoholista tai jopa kaikista niistä.
Moottori-lehdestä olen lukenut mp-onnettomuuksista ja monet niistä tapahtuu pienessä juubassa kaverin pyörällä ilman sen suurempaa kokemusta. "Joo, kyllä mä handlaan tän vaikka silmät kiinni!" Lasketaanko nämä tilastoihin? Todennäköisesti, ja sillähän ei ole mitään tekemistä oikeiden harrastajien kanssa... Käveleminenkin on muuten todella vaarallista, vaarallisempaa kuin moottoripyöräily. Niin, että millä lailla pystyttäisiin sitä rajoittamaan...
wink.gif

Liekö menee vähän aiheen ohi, mutta...

Päivän iltapäivälehdestä pisti silmään moottorikelkkojen vuosittaiset onnettomuudet.

"Suomessa tapahtuu vuosittain 300-400 vakavaksi luokiteltavaa moottorikelkkaonnettomuutta, joista 20-30 johtaa kuolemaan..."
Lähde:Ilta-Sanomat 10.3 sivulta 32

Miten noita tilastoja mahdetaan alkaa korjailemaan.

Mitään hajua mulla ei oo mitä kelkkaan maksaa vakuutukset, mutta veikkaan, että vähemmän kuin moottoripyörään. Kauanko menee ennen kuin vakuutusyhtiöt alkavat itkemään tuon toiminnan tappiollisuuden perään.

Manki oli niin kauhea ajaa verrattuna isopyöräiseen, jolla ajelin myös talvisin nastarenkailla, että oksat pois. Ei soveltunut sitten ollenkaan huonoon keliin, varsinkaan liukkaalle. Samalla muutaman kilometrin koulumatkalla, joka sujui pääsääntöisesti ilman kommelluksia isopyöräisellä mopolla talvella lumessakin, ehti mankilla olla kyljellään liukkaalla monta kertaa jo yhdellä matkalla.. Aivan sekundaa ajo-omituisuuksiltaan.

Kaikki mahdolliset ongelmat samassa vehkeessä, woblaus, pidon puute ja epästabiilisuus, huonot jarrutusominaisuudet ja siis sanalla sanoen, aivan p*ka. (kesällä jostain syystä muka hauska..)
tounge.gif
Kyllä minäkin mankilla aikanani pari talvea ja pari kesää liikenteessä ajelin. Ihme, että mulla ei ollut ollenkaan moisia ongelmia tuon kyljelleenmenon suhteen ;) . Ja leikittyäkin tuli ihan riittävästi. Tosin en voi noita ominaisuuksia kehua, mutta oli ne ainakin paremmat kun fillarissa.

Mutta asiaan: Todella hyvä teksti. Kiitokset

Kommenttini perustui moottoripyöräonnettomuuksissa menehtyneiden muuttuneeseen ikärakenteeseen: 90-luvun alusta mp-onnettomuuksissa menehtyneiden alle 25v mootoripyöräilijöiden osuus oli huima 69%, kun se viime vuonna oli enää alle neljännes  ja eniten kuolleita oli 25 - 44 vuotiaiden ikäryhmässä.
Periaatteessa hieman vääristävä tuo 25 - 44 vuotiaiden kuolleiden ja lahjaksi saatujen korttien rinnastaminen. Ainakin vuonna 93, kun itse ajoin kevarikortin, ei enää saanut b-kortin kylkiäisenä a-korttia. On se muuten perske..s, kun aina kuuluu johonkin lähes vartmasti kuolevien riskiryhmään. Ensin mopolla. Sitten kevarilla ja autolla. Ja vot - Sitten kun Pääsi autoilussa riskiryhmästä, niin taas huomaakin kuuluvansa mopoillessa tuohon riskiryhmään. ;) No enää 16 kesää ja olen taas turvallinen kuski.

Tuli tässä tämmöinen mieleen, ja osui silmään siitä "Tieliikenteen turvallisuus 2006-2010"-selonteosta kohta: "...kevytmoottoripyörien ikärajaa tulisi nostaa 18vuoteen".

Käsittääkseni Maaliskuun alusta A-kortin käsittelykoe uudistui rankalla tavalla. Niin rankalla että Lahdessa harvalla autokoululla on mahdollisuutta antaa opetusta >35kW pyörällä.( Erään autokoulun opettaja kertoi kaatumistapausten harjoittelussa+käsittelykokeessa yleistyvän niin runsaasti ettei se olisi taloudellisesti mielekästä.)
Samalla A-kortin hinta nousi lisääntyneen ajotuntitarpeen vuoksi.

Itse ajoin kortin -99 ja se maksoi alle 2000mk, nykyisin siitä saa pulittaa n.700€. (Lahti)
Ystäväni aikoo ajaa ajokortin tässä kummallisessa iässä (24v, ja joutuu ajamaan sen 2 vuotta <25kW:llä). Koska se on vain helpompaa ja halvempaa, myös autokoulun osalta.
A2 kortti muuttuu kyllä isoksi A-kortiksi 2vuoden päästä automaattisesti, kertaakaan välissä koskematta 2-pyöräiseen.
Takataskussa ennestään BC

Rahallahan  21v, ennestään mitään korttia omaamaton saisi ajettua suoraan ison A:n, >35kW:n

Harjoituslupakäytäntö (jolla itse suoritin kortin) on tapettu, koska moottoripyörä pitää uudessa järjestelmässä rekisteröidä autokoulun nimiin, autokouluajoneuvoksi!
Eikö olisi omalla tutulla pyörällä mukava ajaa käsittely? -samalla pyörällä jolla sitten liikenteessä ensikilometritkin.
Olin jopa valmis lainaamaan ajotunneille ja käsittelyyn omaa 100kW pyörääni, mutta ei kiinnosta rek.otteessa nouseva "edellisten omistajien" määrä. Joo ja se käsittelykoe.

Uskon että lisäkustannukset rajoittavat jo liikaa aloittavien motoristien määrää.
Uudistunut käsittelykoe voi itsessään olla MAHTAVA ASIA, joten miksei aluksi otettaisi selvää tehoaako se, rajoittamatta ikää?

Epäreilua?
Rahastusta?

Kiitos ja anteeksi off-topicista.

Tieliikenteen turvallisuus 2006-2010

On se hyvä että jollakin on kynä hallussa......

Sen verran olen skeptinen että en hirveesti usko tälläisen auttavan mutta toivon parasta ja pelekeen pahinta....

Savolaista vaino harhaisuutta.

Tomtom

Back