• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

avattavat kypärät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alkupupu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulle ainakin osoittautui mahdottomuudeksi löytää umpikypärää, jonka sisään tälläinen vesipää saisi jälkeenpäin lasit ängettyä paikoilleen, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi avattava. Mulla on nyt toi CY-Max, ja oon ollut ihan tyytyväinen vaikka kyllä se vähän on äänekäs koassa nopeudessa. Such is life.
HJC:n SY-MAX on itsellä ollut jo useamman ajokauden. Olen ollut hinta/laatusuhteeseen erittäin tyytyväinen. Kypärä on helppo laittaa päähän lasien (myös kypärähupun) kanssa. Visiiri, tuuletus, avattava leukasuoja yms. seikat toimii. Jotkut pitää kypärää äänekkäänä, jotkut ei...
smile_org.gif

No meillä on Schuberth Concept kypärät melutasoon en ole oikein tyytyväinen, mutta menee rillit päässä erittäin hyvin päähän. Mutta mutta!!!!! Emäntä pudotti kypärän ja pudotus oli noin 35 senttiä ja kypärä halkes!!! Tokimoton kommentti oli tietysti että pitääkin haljeta?? Oma kypäräni on pudonnnut noin 95 cm korkeudelta eikä edes naarmuuntunut!! Nyt kyseinen kypärä ollut Saksassa jo puolitoista kuukautta eikä ole vielä kuulunut mitään meneekö takuuseen vai ei.
Jos kypärä vaan jossakin olosuhteissa pääsee putoamaan kovalle alustalle tai ei välttämättä ees kovalle, niin kyllä mä suosittelisin kaluston vaihtoa uuteen. Mitenkään ei voi olla enää varma suojaustasosta. Silmällä ei välttämättä pysty havaitsemaan vaurioita.

Minähän en uskaltaisi päätäni suojata kypärällä, joka 35cm pudotuksesta (sikäli kuin tämä pitää paikkansa) halkeaa. Tosi tilanteessa kypärä saattaa joutua paljon ankarampaan testiin, eikä omaisista tunnu varmaankaan mukavalta, jos silloin halkeaa samalla myös pää.

Toi Nolanin 100 E on toiminut minulla loistavasti jo kolme vuotta.Ostin sen Louisilta huikeaan 100 euron summaan...
Ensimmäisen kesän ajelin posket hampaiden välissä, mutta ajallaan kypärä muotoutui pään mukaan.
Nyt en luopuis siitä millään.Silmälasit sopii hyvin sinne alle ja käytössä ei ole ollut huurtumisongelmia, vaikka minulla ei ole ollut pinlock visiiriä siellä sisäpuolella.
Melua on jonkinverran, liekö syynä pyörän pleksi vai kypärä.Pitkän matkan jälkeen huminaa jää korviin, ainahan vois tietty laittaa korvatulpat, mut...

Mulla on myös Nolanin 100E ja olen ollut muuten tyytyväinen, mutta kovalla sateella visiirin ylätiiviste vuotaa ja päästää veden visiirin sisäpinnalle. Itse lisäsin hieman tiivistettä ja ongelma poistui. Lisäksi onhan se meluisampi kun umpikypärät kovissa nopeuksissa, mutta korvatulpathan on keksitty.

Juu ja kannattaa huomioida, että mikäli "pään lesti" sopii Araihin niin kaikkiin niihin menevät prillit sisälle niin notta hujahtaa...

Minähän en uskaltaisi päätäni suojata kypärällä, joka 35cm pudotuksesta (sikäli kuin tämä pitää paikkansa) halkeaa. Tosi tilanteessa kypärä saattaa joutua paljon ankarampaan testiin, eikä omaisista tunnu varmaankaan mukavalta, jos silloin halkeaa samalla myös pää.
Saman merkkisen kypärän juuri rikkoneena/ testanneena (n.10m ilmalennon jälkeen) voi sanoa ,että toimi niin kuin piti. Iskua päähän en huomannut lainkaan, mutta halkeamasta päätellen on jonkun verran kolahtanut ja se mikä mielestäni oli tärkeää, pysyi kiinni ja avaus mekanismi toimi.

Mikä on kypärän sopiva vaihtoväli? Jos nyt jätetään mekaaniset vausiot pois niin meneekö pehmusteet kasaan ja tulee väljäksi ja silleen?

Itsellä tuommoinen benarin avattava ollut kuusi kesää ja tuntuuu väljätä mutta kun ei enää muista kuinka tiukka oli uutena. -Tietysti voisi käydä kaupassa vertaamassa...

ET

Hmm onkos tuo rillien päästä ottaminen kypärän päähänlaittamisen aikana niin kauhean vaikea toimenpide?  
On se. Kypärä (ja kypärähuppu) pitää saada päähän ja päästä silmälaseja riisumatta. Siksi avattava kypärä on paras. Joskus olen yrittänyt vaihtaa silmälaseja aurinkolaseihin (tai päinvastoin) kypärä päässä ja se on hankalaa. Pois rillit toki saa kiskottua, mutta sankojen työntäminen korvan ja pään väliin on kypärä päässä lähes mahdotonta. Kypäränhän pitää olla napakka.

Höpö Höpö.

Riippuu ihan kypärästä millaiset syvennykset korville on tehty, ja toisekseen, luulis että korvat alkaa kipeytyä jos korvat on lintatty kalloon kiinni..

Araissa ja rooffissa (R010)korvilla on ihan hyvin tilaa prillien paikalleenlaittoon.

Avattavat on omasta mielestä rillipäille ihan turhia.

Riippuu se sankojen muodostakin. Mulla on Arai Signetin kanssa tuskaa saada paikalleen sellaisia, joissa korvakoukkujen päät on sisäänpäin taivutettu. Tai jos on kumia sangoissa. Täysin koukuton suorahko sanka toimis varmaan parhaiten, jos nyt tämän lanttupään (iso ja leveä) kanssa mikään täysin voi toimia
biggrin.gif

Vai on tämä isokalloisten (-aivoisten?) ongelma pienipäisten mielestä ihan höpöhöpöä. Pääkoppani on nimittäin kokoa 60. Sankojen päät taipuvat alaspäin, joten rillit laitetaan päähän paitsi edestä- myös hieman ylhäältäpäin eikä se onnistu kypärä päässä, vaikka siinä olisi minkälaiset kolot. Sanon minä.

Eipä ole suorat muovi sangat, ikivanhat armanin pokat nää on jotka on taipunu viis miljoonaa kertaa, hyvin on kestäny, kannati maksaa.. köh ite asiaan siis..

Rooffissa meni pokat paikalleen ihan helposti, korvalehdet tosiaan eivät olleet liimattuna kalloon koska ko. hatussa on hyvin tilaa korville.

Araissa korvalehdyköiden tila on vähän ahtaampi mutta ei sekään tuota mitään ongelmia.

Jos kypärähuppuja käyttää niin nehän änkee korvalehdet heti kalloon kiinni, kikkakuutonen tässä vaiheessa on taittaa korvalehdet mutkalle hupun sisällä, hattu ja lasi päähän -> oikasee korvat kypärä päässä.

Onko kellään kokemusta/tietoa Airoh Mathissesta? Onko hyvä/ok potta? Tuollaista hieman fighter-tyylistä, ei kuitenkaan hinnalla pilattua kypärää olen tässä etsinyt  
wink.gif
mulla olis "tietoa"tosin vain yhden kesän verran
ostin ko:merkin stormin poistomyynnistä kun olen aina käyttänyt avokypärää vaikka en ole silmälasejen käyttäjä(vielä).kypärä istuu hyvin päähän ja on suhteellisen
hiljainen ja leukatila on riittävä mitä se ei ole kaikissa avomalleissa (esim nolan) ainoa huonopuoli on kylmällä ilmalla visiirin tuuletus puhaltaa tosikylmää otsalle (kuumalla hyvä) toinen miinus visiirin avaus "nystyrä liian pieni" ja kun pitää visiiriä auki alimmassa asennossa tulee ko:nystyrä ilkeästi näkökenttään,siinnä ne ruusut ja risut taisivat olla.

ja onhan se "päivänselvää" että avattava malli on kätevämpi tupakkamiehille saa mennä viippottaa tumppi suunpielessä,no eihän toki kukaan noi tee mutta sateella ja lyhyellä tauolla ei aina tarvitse ottaa pottaa pois, ja kuumalla ilmalla (missä niitä on)voi ajella "leuka ylhäällä" ja on ne aurinkolasitkin helpompi laittaa nenälle.
buttrock.gif

Kannattaisi varmaan kypärää ostaessa kokeilla myös sitä silmälasien sovittamista
tounge.gif
Ei tarvitsisi sitten taistella ja valittaa jälkeenpäin. (... ja sitten vaihtaa pokia ja/tai kypärää kuitenkin...)
Olen vakuuttunut että markkinoilla on sekä avo- että umpikypäriä joihin sopii silmä- tai aurinkolasit. Pään muoto ja koko sekä omat mieltymykset ratkaisevat sen, minkä kypärän hankkii.
Huppua on myös hyvä sovittaa kypärän kanssa jo liikkeessä.
Itsellä on kokemuksia Nolanin avokypärästä, X-litestä (umpi), Shuberthin Conceptista (avo) sekä Shcuberthin S1:stä (umpi). Näitä olen käyttänyt hupulla ja ilman sekä laseilla ja ilman.
Schubertheihin mahtuu kypäräpuhelimen kuulokkeet hyvin joten korvilla on runsaasti tilaa. Voi olla että kuulokkeiden kanssa lasien käyttö voi olla vähän ahdasta mutta koska en nykyään käytä silmälaseja ja aurinkolaseja en kypärään integroidun aurinkovisiirin ansiosta tarvitse, ongelmaa ei ole
smile_org.gif

Voi olla että olen vain onnekas omistaessani EU-direktiivin muotoisen pään ja sopiva potta löytyy helposti mutta kannattaa kokeilla useita mieluummin kuin uskoa puheita: "toi on paras mitä on..." ja ostaa niiden perusteella
smile_org.gif

Kannanpa minäkin korteni kekoon. Ostin tänään Schuberthin Conceptin ja hyvin tuntuu lasit mahtuvan, tosin potan ollessa päässä ihan turha koittaa saada sankoja korvien taakse oli huppu tai ei. Mutta hyvin tuo menee päähän lasien ollessa jo paikallaan, yksi syy miksi ko potan valitsin. Myös aurinkolippa on asiallinen keksintö. Kesällähän sen sitten lopullisesti testaa oliko hyvä ostos, jotkut ovat melua valitelleet mutta kai ne korvatulpat matka-ajossa muutoinkin ovat hyvä ajatus.

Kannanpa minäkin korteni kekoon. Ostin tänään Schuberthin Conceptin ja hyvin tuntuu lasit mahtuvan, tosin potan ollessa päässä ihan turha koittaa saada sankoja korvien taakse oli huppu tai ei. Mutta hyvin tuo menee päähän lasien ollessa jo paikallaan, yksi syy miksi ko potan valitsin. Myös aurinkolippa on asiallinen keksintö. Kesällähän sen sitten lopullisesti testaa oliko hyvä ostos, jotkut ovat melua valitelleet mutta kai ne korvatulpat matka-ajossa muutoinkin ovat hyvä ajatus.
Joo, on se Concept ihan hyvä potta... Mutta itse ostin viime kesänä Schuberthin S1:n ja voi poijaat, kun siirty meikä ihan toiselle planeetalle - melutaso on ilman korvatulppia samalla tasolla kuin Concept päässä korvatulppien kera. Eikä ainakaan minulla rillipäänä ole ollut mitään ongelmia saada laseja päähän tuon S1:n kanssakaan, pitää vaan hyväksyä se, että eka potta ja sit rillit. Mutta on tuo S1:n mukavuus ja hiljaisuus sen verran parempi että sen epämukavuuden kyl mielellään kärsii!

No juu, onhan se Concept hiukka äänekäs eikä pärjää lähellekään S1:stä jolle luvataan 85dB / 100km/h
confused_orig.gif
Mutta onneksi on tullut Concept II, tai siis lyhyemmin C2 jolle luvataan 86.5dB
062802jumpie_prv.gif
Schuberthin mukaan muuten keskim. kypärät ovat tuolla 93.5dB tasolla
omg.gif
Ja avomalliselle jet-kypärälleenkin J1 he lupaa 92dB
thumbs-up.gif

Back