• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Avattava kypärä, lipalla = mahdoton yhtälö vaikka kuussa käyty?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mchuurre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Samoilla linjoilla. En toki ostaisi kypärää joka tuntuu hemmetin hyvältä päässä mutta on testeissä saanut huonommat arvostelut kuin salaattikulho joskaan en myöskään suostusi ostamaan kypärää jos se ei istu päähän vaikka se olisi voittanut jok ikisen vastaan tulleen testin. Totuus on tuolla jossain niinkuin jo aikoinaan äx-fileiden alussakin todettiin. Siksi himppasen karsastan tuota netistä kokeilematta tilaamista kun se kokomerkintä ei vielä kerro koko totuutta. Olen mm joskus testannut päähäni stormilla kypärää (hitto kun ei tullu laitettua merkkiä/mallia mieleen) joka oli muuten oikean kokoinen mutta puristi niin saakelisti otsasta ja takaraivosta mutta silti keikkui sivuttain... itse kun olen tälläinen munapää mutta se terävä osa osittaa eteenpäin...

Ehkä OT, mutta tuosta turvallisuudesta vielä: en tiedä olenko jotenkin erikoinen tässä suhteessa mutta itsellä harkinnassa olevat kypärävaihtoehdot ovat näitä "yleisesti hyviksi tunnettuja" merkkejä.

Esim. Arai (jota siis itsellä ei nykyään ole, kun ne ei käy mun päähän) pärjää vaihtelevasti (2 tähteä tai enemmän) SHARPin testeissä, toisaalta taas brittiläisen liikenneministeriön aloitteesta v. 2007 käynnistetty testausproseduuri ja -laitos ei välttämättä omaa ihan samaa kokemusta kuin vaikka AGV, Nolan, Arai, Shoei (monta muuta merkkiä..).

Lainaa Sharpin omalta sivulta:
Q. What is SHARP?

The Safety Helmet Assessment and Rating Programme (SHARP) is a consumer information initiative that was launched by the Department for Transport in 2007 following research that revealed real differences in the safety performance of motorcycle helmets available in the UK.

SHARP’s objective is to provide:
• clear advice on how to select a helmet that fits correctly and is comfortable, and secondly
• consumers with clear, impartial and objective information about the relative safety of motorcycle helmets available to riders in the UK.

Wilhelm sanoi:
Tässä ei pidä sekoittaa "aurinkolippaa" ja tummaa "aurinkovisiiriä". Käyttämässäni Shohei GT-Airissa on sisäänrakennettu aurinkovisiiri, joka toimii kuten tummennettu visiiri tai aurinkolasit. Se ei kuitenkaan estä matalalta tulevaa aurinkoa tehokkaasti. Sama kuin autoillessa. Vaikka olisi aurinkolasit päässä, niin tietyissä valossa on pakko heittää se aurinkolippa siihen eteen.

Eli Huuruksen ongelmaa ei ratkaista tummalla linssillä, vaan sillä lipalla. Tänä syksynä on ollut niin paljon aurinkoa tarjolla, että olen jo toivonut pilvisiä päiviä. Vastavalossa on joutunut ajamaan ulkomuistista näkyvyyden ollessa todella surkea. Tähän on tosin osasyynä visiirin huono kunto. Ei niitä naarmuja kesällä huomaa, mutta syksyllä kyllä. Keväällä on pakko tilata uusi visiiri, niin uskaltaa taas liikkua valoisalla.

Onhan lippa ja visiiri eri asioita, mutta jos aurinkovisiiri on riittävän tumma, niin se toimii osin läpinäkyvänä lippana. Shoein sisäänrakennettu visiiri ei ole sama eikä edes samankaltainen käytännössä kuin sunax. Minulla on vertaulukohtana shoei neotecin visiiri ja toisessa kypärässä shoei multitecissä sunaxin visiirilippa. Kannattaa kokeilla - sunax steel maksaa pari kymppiä

Itse ostin viime talvena HJC RHPA kymppi plussan. Tuntui todella hyvältä päässä testatessa. Ajossa tilanne hieman muuttui, kovemmassa kyydissä kääntyy nenää vasten. Hiljainen, muttei voita aiempaa Shoei XR1100sta siinä suhteessa. Eli miltä tuntuu päässä koittaessa on kuin uuden mopon koeajo, antaa vähän suuntaa mutta ei oikeastaan todellisesta käytöstä kerro paljoa. Nyt sitte ajankin taas vanhalla Shoeilla radalla...

Lisäksi nämä testit. Siihenkin tuo HJC on hyvä esimerkki. Kun lävistystesti tehdään tiettyihin kohtiin, on HJC niistä paksumpi. Muissa kohdissa ihan peukulla painamalla kypärä spoijaa kuin salaattikulho. Eli testiä varten optimoitu potta. No, pitää kaatua niin että osuu paksu kohta edellä.

Crossiin mulla on Airohin Aviator, Shoei V2 ja joku HJC joka jäi varavarapotaksi. HJC on ajossa niin hiostava ettei sillä pysty oikein ajamaan edes talvella. Airoh taas on herättänyt kyseenalaista keskustelua turvallisuudesta - jonkin kustannuksella se keveys on tehty. Nyttemmin oppinut että Airoh tekee samaa kuin HJC, paksut kohdat kuoreen lävistystestikohtaan ja muut osat on sitte mitä on. Silti, mielettömän mukavan kevyt päässä.

Suhtaudun virallisiin turvallisuustestituloksiin samalla tapaa kuin Volkkarin päästöihin.

Edellä raaseri sanoi minua paremmin sen mitä minäkin tarkoitin:
kypärä voi oikeasti olla turvallinen vaikkei se joka testissä menestysikään täydellisesti. Jotkut merkit keskittyvät jonkun testin tuloksen optimointiin mutta ei se muuta välttämättä tarkoita.

Esim. tuo Arai: jossei se olisi turvallinen niin siitä olisi varmaan kuultu jo. Vaikka Arai Condor sai sharpin testissä vaan 2 tähteä viidestä...

koutsi sanoi:
Onhan lippa ja visiiri eri asioita, mutta jos aurinkovisiiri on riittävän tumma, niin se toimii osin läpinäkyvänä lippana. Shoein sisäänrakennettu visiiri ei ole sama eikä edes samankaltainen käytännössä kuin sunax. Minulla on vertaulukohtana shoei neotecin visiiri ja toisessa kypärässä shoei multitecissä sunaxin visiirilippa. Kannattaa kokeilla - sunax steel maksaa pari kymppiä

Genau! Mulla kanssa tuo Neotech- mikä onkin ehdottoman hyvä ja laadukas kypärä, etenkin se sisävisiiri "normikesä-aurinkokeleillä", yläaurinkoa vastaan, mutta: talviajoon, crossi, enduro, trial, kiihdytys, jne, huimapyörä, kaikkiin ajo-modeihin yksi ja sama ainoa kypärä vaan ei käy!

Kypärä, (kuten myös renkaat, ajoasut, ja myös itse pyörät), ovat AINA kompromisseja, ja siksi niitä pitää olla useampia eri tilanteen ja käytön mukaan, (tallissa 5 ja sisällä vaatekomerossa 2 - juu ja kaikki nuo siis mp-kypäriä!):D

Nyt olin hakemassa ja etsintäkuuluttamassa talviajo- jutauskypärää, (talvi-tourinkia), jolloin vaatimuksena on:
- avattava, (ruokailut juomiset jutustelet, huutamiset, jne,) ja että avausmekanismi ei jäädy!
- integraali (suoja keliä, pakkasta, lumisade)
- kuulokesyvennykset, (PMR-)
- kirkas visiiri, (pimiäajo)
- Pin-lock, (huurtuminen tiettyyn pakkaslukemiin asti), tai mielummin sähkövisiiri (ei ongelmia)
- lippa, (tienpinnan sekä matalalla paistavan auringon häikäisy)

Ja totta kai tuo tst:n mainitsema suojaus on tärkeää, mutta se tulee ainakin meikäläisellä talviajohommissa pririteettinumerolla "joku muu, kuin yksi", koska hyvä kypärä ehkäisee jo ennaltaan tuollaiset tilanteet, joissa iskun torjuntaa tarvitaan! Että ihan "muovikypärälläkin" mennään, jos sikseen.....:orgmp:

Usein kaikkein yksinkertaisimmat ratkaisut ovat parhaita, joten tuo koutsin mainitsema Sunax, tuntuisi olevan se kaikista kätevin, (ja edullisin), etenkin kun sen voi tarvittaessa siirtää kypärästä toiseen!

Mutta tästähän tulikin yllättävän HYVÄ keskustelu- threadi, joka toivottavasti herättää
enemmänkin keskustelua!

Erittäin suojaavakin kypärä kun voi olla muutoin huonosti suunniteltuna turvaton käyttäjälleen liikenteessä!

74733570f0482ad6cf6469f987806cefb4d341804b75f0ab363fcfc5f2d8e4a2f1b0946b.jpg

Sunax vaikuttaa mielenkiintoiselta kompromissiltä muutoinkin kuin hintansa puolesta.

Neotec:iin asennettuna taitaa monella tulla kuitenkin tuon kanssa "todellisuuden raja"
vastaan.... ja vielä ylittyäkin.....

Eli kypärän aukko tahtoo olla jo lähtökohtaisesti liikaa "lippa silmillä", ellei pyörä normilla
ajosennollaan suosi "nokka kohti taivasta" etenemistä.

Tuota yläreunaa kun vielä lasketaan "käytännössä lippakaistaleella", alkaa perusasento olla
kuin vanhalla alakattoasentajalla:D.

Juu... Ei ole Neotecin perusasento päässä mitenkään "leuka rinnassa ja kolvi lasissa"......
eikä otsakaan niin helvetin matala, loivalla luiskalla, että se siitä johtuisi:D.

GT-Airiin tuota voisi jo testatakin. Olisi lähtökohtaisesti parempi mahdollisuus pelittää.

Tiedä sitten, miten tuo Sunax istuu/toimii Shoein "aurinkolasien" mekanismien/muotoilun kanssa.

Kyl se taitaa tuo kaaperi lähteä tilaukseen kun tästä kotio pääsen. Sen verta monta arvostelua nyt lukenut eilen illalla ja tänään aamupäivällä että melko hyvä kuva siitä mistä jotkut rutisee ja miksi, itse en näe näitä asioita kynnyskysymyksiksi. Ainoa mikä itseä korpeaa on venttiililäpän puuttuminen leukasuojan räppänästä mut kaipa sen voi vaikka teipata kiinni jos liikaa puhaltaa :grin:

Tokko kauheesti tänä syssynä enää ajelen mut jonkun testilenkin tehnen kunhan saapuu niin voi sitten jokusen sanan yrittää pohdiskella.

Bone sanoi:
Tiedä sitten, miten tuo Sunax istuu/toimii Shoein "aurinkolasien" mekanismien/muotoilun kanssa.

Tämä minuakin mietityttää,
WebBikeWorldin Sunax arvosteluissa oli että ei sopisi, mutta olisi kiva kuulla kokoemuksia jos joku kokeilee

Niin täälä oli joillakuilla Cabergin kypäriä? Mun Nolan N90 on kokoa XL, jonka pitäisi tarkoittaa 61-62 ja se on mulle just täsmälleen oikeen kokoinen, kuitenkin nauhamitalla päänympärys on vain 58cm. Cabergin koot menee M 57/58 L59/60 XL 61/62. Uskallanko tilata ämmän vai pitäskö ottaa ällä?

EDIT: ei malttanu, tilasin ämmän, saahan sen vaihtaa ilmatteeks jos se on pieni josta syystä tilasin suomesta, liekö tuota ois mualimalta saanu sen halvemmalla muutenkaan...

...ja tänään kiitutti kusti uudelle innokkaalle omistajalle mattamustan Tourmaxin! Äsken otin boksista, yritän jotain alkutunnelmia raapustella hiukka myöhemmin.

shyhander sanoi:
En tiedä riippuuko se kypärän visiiristä, mutta ainakaan omalla Arai:lla mä en pysty ajamaan polaroiduilla aurinkolaseilla. Johtuu siitä, että kun visiiri on kaareva, niin se itsessään jollaintapaa vissiiin "polaroi" tms. sitä valoa riippuen kaarevuuden kulmasta…… öööö… siis tarkoitan että riippuen mihin suuntaan silmillä katsoo, sivulle vai eteen. Käytännössä mulle kävi niin että hieman sivulle (esim vasen) katsottaessa vasemman puolinen silmä sai huomattavasti erilailla polarisoituneen kuvan kuin oikea silmä, mikä katsoo enempi visiirin keskeltä verrattuna vasempaan silmään. Ja tilanne muuttuu koko ajan kun katse vaeltaa sivulta toiselle. Yksinkertaisesti aivot menee solmuun kun kumpikin silmä saa erilaisen kuvan toiseen verrattuna ja jatkuvasti muuttuen. Vois helpottaa jos ei liikuttais silmiä vaan kääntäis vaan päätä. :right:

Saattaa johtua hieman visiirin valmistusmenetelmistä, miten se polarisoi valoa. Muistelisin fysiikan labroissa aikanaan, miten muovin eri jännitystiloja määriteltiin polarisoitumisen perusteella. Voihan olla, että visiirin reuna-alueilla on hieman vääntöjännitystä, jolloin se alkaa polarisoimaan saapuvaa valoa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kahtaistaittuminen

NO "Rekkamasa" miten se koko juttu meni. Kinnostaisi meinaan myös tämä potta , mutta tarttis tietää toi kokojen vertaaminen vs. Nolan. Kuka myy Suomessa tätä pottaa ?

xs2jammu sanoi:
NO "Rekkamasa" miten se koko juttu meni. Kinnostaisi meinaan myös tämä potta , mutta tarttis tietää toi kokojen vertaaminen vs. Nolan. Kuka myy Suomessa tätä pottaa ?

Sen verran tähänkin kohtaan ensikäden tietoa, että mun 14-vuotiaalla on Nolan N86 ja nyt tuo Cabernet Sauvignon. Molemmat on kokoa M mutta Caberg on jo uutena ihan pikkuisen tilavampi, ainakin poskien kohdalta.

Sumeko myi sitä hintaan 149€ ja kun tilaaminen ja palauttaminen on ilmaista, tilattiin se kokeeksi. Poika tykkäs heti ja potta maksettiin pois saman tien. Hyvä Sumeko...!

Teiltä kellä Tourmaxeja on niin kysyisin, että saako siinä lipan säädettyä niin alas että sillä voi oikeasti varjostaa matalalta paistavaa aurinkoa? Kuvissa näyttää olevan aika ylhäällä. Ostin aikanaan Arain TX:n juurikin tätä tarkoitusta varten. Siinä vaan en ole saanut visiiriä toimimaan toivomallani tavalla (huurtuu tai menee vettä väliin tms.).

Lipan kulmaa ei tietääkseni voi muuttaa, itselleni se ainakin on valmiiksi ihan hyvässä kulmassa.

Back